Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Overigens: nog een reden niet voor 8 maanden te castreren: je kunt pas met 5-6 maanden vaccineren tegen tetanus (en de rest), en pas een paar weken na de tweede vaccinatie is je veulen volledig beschermd. Dan zit je tegen de 8 maanden aan. Je wilt geen castratiewonden bij een ongevaccineerd paard...
DuoPenotti schreef:Ik heb ze hier in de lente gedaan dat ze 1 werden.
Waar ik vroeger paard reed werden alle veulens in de lente met 1 jaar gedaan.
Sommige zijn het dan ook echt, andere 8 maanden.
Allemaal prachtige paarden geworden.
Zwaren prima uit.
Pareltjes schreef:Jeetje wat een vroege castraties allemaal. Hier nooit voor 2,5 jaar. En dat alleen bij echte lastpakken. Anders bij 3,5 jaar ( als het echt nodig is ) vóór het beleren.
tamary schreef:google geeft dit onderzoek :
https://orbi.uliege.be/bitstream/2268/2 ... ment-2.pdf
castratie op 3 dagen en 18 maanden totaal 22 welsh pony's en gevolgd tot 3 jaar.
Qua ontwikkeling en gedrag zouden er geen verschillen zijn.
Onderzoek is recent. Ik weet dat er in amerika wel gecastreerd wordt op ong. 6 weken als ze nog bij de merrie aan de uier hangen ook voor antistoffen. Dus ja het gebeurt, kennelijk zonder problemen, dus mits de ballen er onder hangen, kunnen ze er kennelijk op elke leeftijd veilig af.
Sherivey schreef:Pareltjes schreef:Jeetje wat een vroege castraties allemaal. Hier nooit voor 2,5 jaar. En dat alleen bij echte lastpakken. Anders bij 3,5 jaar ( als het echt nodig is ) vóór het beleren.
Waarom met die leeftijd pas dan?
Die van mij is met een 2 jaar gecastreerd. Die had al behoorlijke praatjes. En zag de meerwaarde er ook niet van in om hem langer hengst te laten.
Geeft alleen maar gedoe met stalling vinden.
tamary schreef:google geeft dit onderzoek :
https://orbi.uliege.be/bitstream/2268/2 ... ment-2.pdf
castratie op 3 dagen en 18 maanden totaal 22 welsh pony's en gevolgd tot 3 jaar.
Qua ontwikkeling en gedrag zouden er geen verschillen zijn.
Onderzoek is recent. Ik weet dat er in amerika wel gecastreerd wordt op ong. 6 weken als ze nog bij de merrie aan de uier hangen ook voor antistoffen. Dus ja het gebeurt, kennelijk zonder problemen, dus mits de ballen er onder hangen, kunnen ze er kennelijk op elke leeftijd veilig af.