Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Benfan schreef:Doen ze in Frankrijk nog aan veulenopfok? Ik had begrepen dat in meerdere landen dit een achterhaalde bedoeling is. Paarden laten opgroeien in een gemengde kudde, met gemengde leeftijden is voor hun opgroei erg belangrijk. Had al situaties gezien waarbij Duitse dierenartsen de Nederlandse paarden er zo uit plukte als het om hun gedrag ging.
Misschien dat je juist iets moet gaan leveren dat anderen niet hebben. Dus een gemengde kudden, gemengde leeftijden. Zodat ze van andere, oudere dieren, kunnen leren. Een natuurlijkere aanpak, iets nieuws aan de man brengen.
Ibbel schreef:Alle opfok staat en valt met goed onbeperkt ruwvoer, goede schuilstallen, goed ontwormen en minimaal 4 per jaar de hoefsmid. Dat zijn basisvoorwaarden.
Daarnaast heeft de ideale opfok ook oudere paarden in de groep en is het niet alleen een groep veulens.
Als ik een veulen in Frankrijk in een opfok zou willen plaatsen zou ik ook een transportservice op prijs stellen, waarbij de veulens per groep worden vervoerd. Met een trailer een net afgespeend veulen dat nauwelijks op een trailer heeft gestaan ruim 1000 km alleen laten reizen zou niet mijn voorkeur hebben.
IzzyQuito schreef:Benfan schreef:Doen ze in Frankrijk nog aan veulenopfok? Ik had begrepen dat in meerdere landen dit een achterhaalde bedoeling is. Paarden laten opgroeien in een gemengde kudde, met gemengde leeftijden is voor hun opgroei erg belangrijk. Had al situaties gezien waarbij Duitse dierenartsen de Nederlandse paarden er zo uit plukte als het om hun gedrag ging.
Misschien dat je juist iets moet gaan leveren dat anderen niet hebben. Dus een gemengde kudden, gemengde leeftijden. Zodat ze van andere, oudere dieren, kunnen leren. Een natuurlijkere aanpak, iets nieuws aan de man brengen.
Elke groep geeft een oudere ruin of merrie afhankelijk van of we alleen hengsten gaan houden of toch 2 groepen. Daarover twijfelen we nog.