Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wpaard schreef:Ik denk dat je de post niet goed hebt gelezen KimD
Het veulen is inmiddels een jaarling en vandaar dat ik ze uit elkaar gedaan heb. Genoeg is genoeg, ook omdat het soms best gevaarlijk werd want als ze dronk moet je aan de kant anders kans op dat je een trap krijgt van het jaarling.
De merrie liet het gewoon toe en ik ga geen veulen meer fokken
mooney schreef:6 weken is prima, maar dan moet je in de tussentijd wel van de uier af blijven en ze niet even bij elkaar zetten om te testen. Nu kan je weer opnieuw beginnen met tellen.
Laat ze 4 weken gewoon apart, in zicht is geen probleem. Zorg wel dat ze niet direct naast elkaar lopen want dan heb je slimmerds die door de draad heen gaan drinken. Dan na 4 weken zelf even uier controleren, ik doe liever 6 weken.
En pas dan weer bij elkaar, niet 'even' testen tussendoor. Zelf ook niet gaan melken om te kijken of er wat uit komt. Ik koelde de eerste week wel de uier als hij erg onder druk stond (koelen met water), maar dat is wellicht meer voor mijn gevoel.
Wpaard schreef:mooney schreef:6 weken is prima, maar dan moet je in de tussentijd wel van de uier af blijven en ze niet even bij elkaar zetten om te testen. Nu kan je weer opnieuw beginnen met tellen.
Laat ze 4 weken gewoon apart, in zicht is geen probleem. Zorg wel dat ze niet direct naast elkaar lopen want dan heb je slimmerds die door de draad heen gaan drinken. Dan na 4 weken zelf even uier controleren, ik doe liever 6 weken.
En pas dan weer bij elkaar, niet 'even' testen tussendoor. Zelf ook niet gaan melken om te kijken of er wat uit komt. Ik koelde de eerste week wel de uier als hij erg onder druk stond (koelen met water), maar dat is wellicht meer voor mijn gevoel.
Jaarling heeft niet aan de uier gezeten. Toen ze eronder dook trok ik haar al weg.
Ik kom er ook niet aan.
Er staan alleen draden tussen hun. Maar zodra ik bij de jaarling kom en ik doe maar iets begint de merrie al te hinniken en andersom. Daarom ben ik bang dat dit niet genoeg gaat helpen..
Swifter schreef:Sowieso niet terug bij elkaar zetten, ook al missen ze elkaar. Dit zorgt enkel voor meer stress. Ik zou enkele meters ruimte maken, dat ze ook niet meer aan elkaar kunnen komen. Is er nergens plek waar ze mee de weide op kan nu het zomer is?
Wpaard schreef:Heb ze net weer even bij elkaar gezet, jaarling vast gehouden aan een halstertouw en dook direct weer naar de uier en merrie gilde dat de andere pony aan de kant moet want ze moet rustig kunnen drinken.. zucht![]()
Ik heb er inderdaad een hard hoofd in dat het ooit stopt ivm dat ze elkaar zien..
Wat is wijsheid dan.. moet ik het afwachten in ieder geval tot 6 weken of moet ik kijken of ik de jaarling ergens anders kan stallen...