Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SarahJ schreef:Ik heb ook een merrie die aan de nageboorte bleef staan ... tot ik veranderde van dierenarts.
Bij mijn eerste dierenarts moest ik net als hierboven omschreven zelf oxitocine spuiten. Mijn huidige dierenarts is hier absoluut geen fan van omdat dosering erg belangrijk is en er vaak teveel gespoten wordt en de merrie er hevige krampen van krijgt. Hij is eerder voorstander van het afpellen en houdt ook een langere wachttijd aan. Ik mocht hem pas bellen als na 6 uur de nageboorte er nog niet af was (tegenover doorgaans 3 uur). En rara, na 4 uur kwam de nageboorte er vanzelf af en was helemaal in orde. Zo bleef mijn merrie bleef dus gespaard van die akelige oxitocine.
Verder schijnt ook rozenblad net als bij mensen te helpen voor het samentrekken van de baarmoederspier, en zouden extra vitamine E en selenium vóór de bevalling ook kunnen helpen. Ik heb hier geen ervaring uit eerste hand mee, dus informeer je goed bij je dierenarts.
Sanet schreef:Naast spoelen en pellen gebruikt mijn dierenarts al enige tijd de Zeddam methode. Waarbij er lauw/warm water middels een Gardena koppeling de nageboorte ingaat. Daarmee komt het vaak heel mooi eraf. Ipv allemaal ellendige behandelingen. Kost je dus alleen wat warm water. Ik ben daar bij geweest bij een merrie van vriendin van mij, daar merken ze amper wat van. Alleen wat geduld hebben met al het water wat erin gaat. En uiteraard moet dat wel door een dierenarts gedaan worden.
https://youtu.be/mfjR-MTg6ng