Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mookane schreef:Hallo,
Ik ben al een tijdje aan het na denken en kijken of een Shetlander bij mij past.
Rijden wil ik absoluut niet, maar grondwerk vind ik wel interessant.
Maar maak ik een shetje bij met sporten het is namelijk wel de bedoeling dat hij/zij aan het werk gaat en niet vol vreten op de wei.
En op de meeste stallen staan geen shetjes is het dan beter om bijvoorbeeld 2 shetjes te nemen en die dan samen in stal te doen 3,5x3,5 stal.
Ymor schreef:Ik ben gek op mini's en shetlanders, heb er zelf ook twee. Als ik nu iets zou aanschaffen zou ik een maat groter gaan, vooral om je in pension gaat. Ik merk in deze omgeving dat het lastig is om een plek te vinden voor deze maat. Stallen hebben de draden er niet op aangepast of vinden het niks. Maat groter gaat dan toch makkelijker.
Anastasia24 schreef:2 Shetlanders is niet nodig, je zou toch een pensionstal moeten zoeken die geschikt is voor shetlanders en meestal staan er dan al wel een paar.
Ik heb er ook één, ééntje van 70cm om precies te zijn. Met die hoogte is hij te klein om voor de sulky te zetten, dus ook ik raad aan echt wel rond de meter te kijken.
Ook shetlanders gaan graag lekker aan de gang, de mijne laat z'n gras er voor staan hoor. Shetlanders zijn juist heel werkwillig en leren snel, zolang je ze behandeld als een volwaardig paard.
Dandelion07 schreef:Citaat:Ow ja kwa stalling hier is het geen probleem, was meer mij idee dat ze helemaal alleen in zo grote stal komen
Zolang ze genoeg met de rest op de wei staan is dat geen probleem. Grote paarden staan snachts ook alleen in een stal
Twiggy2008 schreef:Als je niet wilt rijden, is een werkwillige Shet superleuk. Ze worden zwaar onderschat. En qua stalling lekker een fijne buitenplek zoeken (met schuilstal), want ze horen niet in een stal. Hou gewoon aan, waar ze voor gemaakt zijn, voor het buitenleven.
Heb zelf een héérlijke grote Shetlander, het ouderwetse type, waarmee ik o.a. lange teugel. Wonderbaarlijk hoe snel zij dát oppakt in vergelijking met diverse grotere paarden, haha.....
Succes met je overweging(en)!!
Dandelion07 schreef:Citaat:Ow ja kwa stalling hier is het geen probleem, was meer mij idee dat ze helemaal alleen in zo grote stal komen
Zolang ze genoeg met de rest op de wei staan is dat geen probleem. Grote paarden staan snachts ook alleen in een stal
Citaat:Maar die grote kunnen elkaar zien doorheen de spijlen van de stal of door zo'n open deurluik.
Een shetlander kan niet door die spijlen heen kijken, tenzij die gaat stijgeren.
Citaat:Wil niet zeggen dat dat oke is.
Zoek gewoon een leuke pensionstalling waar 's nachts op stal staan optioneel is
Dandelion07 schreef:Citaat:Maar die grote kunnen elkaar zien doorheen de spijlen van de stal of door zo'n open deurluik.
Een shetlander kan niet door die spijlen heen kijken, tenzij die gaat stijgeren.
Ah ja daar had mijn hoofd nog niet aan gedacht
Citaat:Wil niet zeggen dat dat oke is.
Zoek gewoon een leuke pensionstalling waar 's nachts op stal staan optioneel is
Nee klopt. Ik hou mn shetje ook lekker buiten. Maar ik bedoelde dat er niet perse 2 per stal moesten. Maar toen had ik nog even niet gedacht aan hoe hoog de tralies beginnen.....
Maar ts, mijn ervaring is dat shetlanders totaal geen problemen met modder hebben dus dat zou makkelijk kunnen. ( ik heb overigens wel problemen met modder en shetlanders) Verder kun je er superveel mee en blijf ik altijd verliefd op shets
bribro schreef:Onze huidige shet zou daar absoluut geschikt voor zijn. Ze is inderdaad wat groter (rond de 1 meter) en wat meer het moderne type, er zit ook flink pit in. Onze dochters hebben op haar gereden toen ze klein waren, maar dat ging alleen goed zolang wij haar aan een touwtje/longe hadden. Ze was te pittig voor onze meiden om zelf los mee te rijden. Onze meiden zitten nu op de middelbare school en hebben juist nu lol van haar, handwerk, kunstjes, voor de slee etc. Ze is hartstikke leergierig en slim en wil ook heel graag werken. En kan heel mooi lopen![]()
Overigens ter overdenking. Mijn vriendin heeft onlangs nagedacht of ze haar kudde zou aanvullen met een shet. Omdat dat qua kosten misschien toch gunstiger is dan een grotere pony en er ook kleinere kinderen bij haar komen (voor rijden/coaching/therapie). Maar ze kwam tot de conclusie dat dat niet handig is omdat ze zelf al wat fysieke gebreken heeft en zo laag bukken dan niet handig is en waarschijnlijk in de toekomst eerder moeilijker dan makkelijker wordt. Daarom gaat haar voorkeur toch uit naar een wat grotere pony.
Jorex schreef:[ [url=m/2I5lev.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto zegt denk ik genoeg over hoe leuk mijn pony zijn werk wel niet vindt. Deze is nu ietwat depressief, omdat hij al een paar weken niet gelopen heeft. Ik merk het echt aan beide dat ze staan te stuiteren voor de poort om mee naar buiten. Wij wandelen nu wel met ze, wegens blessure van mijn kant kunnen we niet zoveel. Naast mennen kennen de mijne lange teugelen inclusief daarbij wijken enzo, fietsen en ze wandelen graag en netjes mee. De onderste foto is mijn favoriete uitzicht, heerlijk met zijn vieren op pad. Ik heb overigens wel echt de mini maat met 85 cm op de schoft. Maar ze zijn gewoon super leuk, werken graag en ze zijn af en toe wel wat lollig/ondeugend. Maar ik vind dat laatste juist ook wel grappig aan ze![]()
[ [url=m/CObuaO.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze kennen weinig vrijheidsdressuur, maar dat ligt hem eerder aan mijn ongeduld dan hun vermogen om te leren. Ze kennen voedsel weigeren en achteruit.
Jorex schreef:Ja ik heb beide al vanaf veulen af aan. Alex op 5 maanden (nu al 15 jaar) en Jorie op 6 maanden. Ze zijn verder wel compleet tegenovergesteld qua karakter. Alex is meer een leider, nergens bang voor, echt wel 100% betrouwbaar, maar die wil nog wel eens zijn eigen zin doordrukken. Jorie is een volger, is daardoor zeer braaf voor de sulky, maar hij is ook een schijtluis eerste klas, oftewel heel gevoelig om te schrikken. Dus dat was even omschakelen toen ik met hem ging werken, waar ik Alex ietwat streng moet aanpakken, nee is ook echt nee, moet Jorie juist worden aangemoedigd bij enge en nieuwe dingen. Hij is nu gelukkig na jaren opbouwen wel zover dat hij ipv wegrennen ervoor kiest om te kijken naar het enge. Daarom dat ze nu sinds kort ook in tweespan staan, Jorie begint eindelijk ook een betrouwbare vriend te worden, hij is nu 7. Met kinderen kunnen ze beide ook omgaan. Maar dat vergt gewoon net als bij grote paarden opvoeding.
linda_arnold schreef:Hier 3 shetten, 2 daarvan maak(te) je niet blij met werk. Die worden blijer van volvreten![]()
Ik ben 16 jaar geleden begonnen met 1 shet bij mijn haflinger en de enige tip die ik je kan meegeven is zorg dat je hem ergens stalt met stokmaat genoten.