Ik heb voorheen altijd fjorden gehad en een Shetlander ( koudbloeden dus). Wat ik erg belangrijk vind in de omgang met paarden is de band tussen mens en paard. Ik wil werken vanuit wederzijds vertrouwen en respect en een maatje aan m'n paard hebben. Nou is het ding waar ik bij de fjorden tegenaan ben gelopen eigenlijk vooral de continue strijd tegen overgewicht. Gemiddeld 4x per week lopen, voordroog en een vitamine brokje zonder wei is eigenlijk al te veel. Toch ben ik veel meer van het oude kleine type paard, Gespierd lichaam, sterk gestel en intelligent karakter. Helaas voor mij vallen hier toch wel heel wat sobere rassen in.
Nu mijn arabier gerelateerde stuk. Zover ik kennis heb over de Arabische paarden zijn het dieren waar je een geweldige band en team spirit mee kan opbouwen. Niet te groot zijn maar wel mooi gevormd.
Ik vraag mij af wat jullie mij meer kunnen vertellen over dit mooie ras.
Hoe sober moeten ze gehouden worden?
Hoe gevoelig zijn ze over het algemeen, ik zal mijn paarden altijd met respect behandelen maar kan tegelijk wel eens een beetje lomp zijn ( lees schiet met poetsen met een elleboog uit of ben lomp genoeg dat ik niet uitkijk waar ik loop. ) vergeeft een arabier mij dat of heb ik dan 3 dagen een beledigde diva?

Hoeveel dagen per week trainen jullie met je paarden?
Hoe is de algemene gezondheid van de arabier. Zijn er dingen die bij het ras veel voorkomen?
Ik begrijp natuurlijk dat geen enkel dier hetzelfde is. En dat er altijd uitzonderingen op de regel zijn maar het gaat me over een algeme indruk van het ras.