Een champagne mini in 2022?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandakaas

Een champagne mini in 2022?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 22:53

Het wachten is bijna voorbij *\o/*
Dit word het 14e veulentje dat bij ons geboren word. Het begin duurt altijd lang, maar opeens is er dat laatste stukje en dat lijkt mij leuk om weer met jullie samen te doen!

En op wie wachten we dan?
Uiteraard een veulentje. Maar zolang deze nog even verstopt zit, zullen we het maar over het andere deel hebben die toch wel een erg grote rol speelt:
Nora <3
Afbeelding
4 jaar oud
Silver classic champagne
Haar vader is amha Serenity Acres Cocoas Double Lite

Nora is een 4jarige merrie die we als veulentje gekocht hebben, dus ze is ondertussen al weer een gezellig tijdje bij ons. Wel extra leuk dat je ‘veulentje’ nu haar eerste veulen krijgt :) Nora is een bijzonder merrie als we het over karakter gaan hebben. We omschrijven haar vooral als overstoorbaar, gek op aandacht, alles wat op voer lijkt moet ze onderzoeken en lief voor ieder mens die ze tegenkomt op haar pad. Ook heeft ze laatst haar eerste sessie als coachpony bij een coachsessie gedaan, wat ze erg goed deed. Maar dat staat voorlopig voor haar even niet op de planning met een veulen.

En met wie is ze op date geweest?
Cash-O
Afbeelding
Sam van ’t Gildeland x Butterfly Effect x Greulke’s Black Boy
Bruin roan schabrakbont ( vos factor vrij)
1.11m
Op de Nas keuring 2017 heeft hij een 1e premie gehaald en was de beste hengst nieuwe jaargang. In 2018 mocht hij zich uitroepen tot kampioen kleine maat en algemeen kampioen. In de opvolgende jaren mocht hij wederom steeds een 1e premie in ontvangst nemen op de keuringen.
Hij heeft een goede stap, ruime draf met veel kracht, afdruk en souplesse. De galop is ruim met veel zelfhouding en een goed ondertredend achterbeen.
Afbeelding

Gelukkig heeft de date uitgepakt met het verlossende antwoord: Drachtig! *\o/*
Dit filmpje is van de laatste scan, als je goed kijkt zie je de beentjes en werveltjes goed.

Uitgerekende datum:
Mini’s zijn met 300 veilig om te bevallen. Gemiddeld bevallen ze ook eerder dan grote paarden. Als ik kijk naar alle veulens die hier geboren zijn klopt dat inderdaad dat dat rond de 320 dagen ligt. Maar het is natuurlijk het eerste veulen van Nora, dus ik heb ook geen vergelijking met andere jaren van haar.
Veilig 300 dagen: 2 april
320 dagen: 22 april
340 dagen: 12 mei

Kleurkansen:
De keuze is reuze! De hengst draagt geen vos, dus die categorie valt in ieder geval af.
Afbeelding
Hebben we een wens? Bovenal gewoon een goede bevalling, gezond veulen en gezonde merrie! Maar als we dan een wensje mogen doen, een amber champagne appaloosa merrie :D

Normaal staat Nora 24/7 buiten in een groepje mini’s. Overdag kunnen ze op de weide en paddock/schuilstal met onbeperkt hooi, maar in de nacht worden de weides afgesloten. Al eventjes gaat Nora al wel in de nacht echt op stal zodat ze daar lekker gewend is, haar extra voer kan krijgen en voldoende rust kan pakken. De stal heeft standaard een camera er op staan, maar als het straks spannender gaat worden krijgt ze nog een halsteralarm om en testen we ook de ph waardes als dat mogelijk is :j

Foto van de afgelopen week, voor hoe ver ze is in de dracht vind ik haar nog erg slank. Foto de foto lijkt ze echt dikker dan ze in werkelijkheid is.
Afbeelding

Ik heb niet zo heel veel goede foto's van Nora, maar het verschil in zomer en winter is wel erg leuk bij haar. Ze heeft zo ontzettend veel haar in de winter :+ Winter vorig jaar:
Afbeelding
Afgelopen zomer:
Afbeelding

Voor nu genieten we hier nog even van de goede nachtrust. Ik zou het super gezellig vinden als jullie met ons mee kijken en kletsen tijdens de voorbereidingen, de updates en natuurlijk het eindresultaat *D

juuljb

Re: Een champagne mini in 2022?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:57

wat leuk! ik volg

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:28

Ik heb t nooit goed, dus ik denk dat jullie een bruin hengstje gaan krijgen op 10 april. (Weet je iig zeker dat t dat niet wordt! :+)

Gitana16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:30

Leuk! ik volg! en wat een kleurenopties :wow:

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:12

Ik volg ook mee!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:54

Leuke combi , ik ben benieuwd :D

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 21:21

Gezellig dat jullie volgen :j Welkom!

Iris82 schreef:
Ik heb t nooit goed, dus ik denk dat jullie een bruin hengstje gaan krijgen op 10 april. (Weet je iig zeker dat t dat niet wordt! :+)

Dan hoop ik dat je het niet goed hebt inderdaad :') Wat daar zo grappig aan is, de laatste 4 veulens hadden allemaal een appaloosa vader en geen enkele heeft ook maar iets aan stippen meegekregen. Daar zaten dus ook 2 bruine hengstjes tussen. Niks op tegen hoor, maar hoop nu toch minimaal op iets stipjes haha :+

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 11:50

Ook haar uier gaat langzaam vooruit, we zijn er nog lang niet maar iedere verandering vooruit is er 1! :)
10 maart
Afbeelding
En vandaag 20 maart
Afbeelding

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:48

Champagne, dus ik volg, hier worden er ook champagne combinaties verwacht bij mijn mini's al zijn die een pak kleiner met een dekhengstje van 77cm. :D

Ik hoop voor je mee voor een amber champagne veulen. :)

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:38

Leuk hoor! Ik volg natuurlijk!

Hier hoop ik ook op een champagne veulentje en al mijn merries gaan daten met champagne hengstjes. :D

Cennin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:02

Wat een gave combi! Ik volg graag mee :D

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:40

Champies zijn zo mooi! Ik ben erg benieuwd! <3

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:47

Ik volg ook, hoe groot is de merrie?

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 16:04

Gezellig, nog meer mensen er bij :) Welkom!

Laureas schreef:
Champagne, dus ik volg, hier worden er ook champagne combinaties verwacht bij mijn mini's al zijn die een pak kleiner met een dekhengstje van 77cm. :D

Ik hoop voor je mee voor een amber champagne veulen. :)

Leuk, nog meer champagne! Heb je ook een volg-topic? Ben wel benieuwd naar de combinaties :j Ja, die vallen wel wat kleiner uit haha. Het is jammer dat je zo ver weg zit voor mij, ik heb ook nog wel wat kleinere merries staan die ik best met een champagne zou willen dekken (mits het uiteraard met de hengst een mooie/verbeterende combi is ;) ).
Voor Nora zijn we bewust voor een iets grotere hengst met lengte en veel beweging gegaan omdat dat bij haar echt wel te verbeteren valt. Dus ik ben heel benieuwd hoe dat uit heeft gepakt/verbeterd. Stiekem hoop ik dan wel dat er een champagne merrie zonder zilver, omdat ik nu een super gaaf klein amha jaarling hengstje heb staan die wel zilver draagt. Uiteraard moet nog gekeken worden hoe alles uitgroeit/goedgekeurd word, maar dan zou ik weer kleiner terug kunnen gaan fokken met hopelijk ook meer beweging :) Maargoed, verre toekomst plannen haha.

RSDICBS schreef:
Leuk hoor! Ik volg natuurlijk!

Hier hoop ik ook op een champagne veulentje en al mijn merries gaan daten met champagne hengstjes. :D

Dan ben ik natuurlijk ook bij jou benieuwd naar de combinaties of een volg topic!

Lori schreef:
Ik volg ook, hoe groot is de merrie?

Nora zit ongeveer rond de 1m gok ik. Heb het nooit echt opgemeten, maar vergeleken met de andere pony's gok ik daar een beetje op.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 08:33

Wat vliegt de tijd toch! Komend weekend zit Nora al weer op de veilige 300 dagen *\o/*
Dat betekend dat ik deze week de laatste dingetjes klaar wil hebben. Afgelopen week heb ik al de kraamkist nagelopen/bijgevuld, halsteralarm getest en alle benodigde spulletjes bij elkaar gezocht. Deze week nog even nieuwe strobalen halen en de extra camera in de stal hangen en dan is alles klaar :j

Nora begint nu toch wel echt op het einde te lopen merk je. Ze word trager, uier ontwikkeld steeds iets meer en het veulen is de laatste tijd behoorlijk druk aanwezig.

Uiteraard zijn we er nog niet, maar er zit vooruitgang in.
Afbeelding

Afgelopen week ook lekker voor Nora ook wat laatste dingen gedaan. Haar hoofdje/hals geschoren want ze had het toch wel erg warm en straks met de bevalling is dat ook wel fijn voor haar. Volgende week scheer ik nog een stukje bij haar uier zodat straks de oogjes en neusje van het veulentje niet helemaal vol zit met haren. Ze is lekker gewassen en heeft eind van de week ook nog een bezoekje van de hoefsmid gehad.

Gisteren hebben we haar eens even op de *-:) gezet!
Afbeelding

Afbeelding

En deze foto's maken we ook altijd, merrie of hengst?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier hebben we een dagje uit het leven van Nora. Helaas heb ik haar languit dutten in de wei niet kunnen filmen, ik zag haar namelijk wel heerlijk liggen maar moest toch echt weg op dat moment :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:41

Whaha wat een leuk idee die foto's met roze en blauw. _O- Ik volg graag mee met deze knappe merrie. :D

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:44

Wat een leuke update heb je gemaakt, ze ziet er goed uit. Is het haar eerste veulentje?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:54

Wat een knappe ouders!

Leuk filmpje <3

Ik volg ook mee

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 21:27

Vandaag had ik wel even de tijd om Nora tijdens haar dutje vast te leggen <3
Afbeelding

Leuk dat jullie ook mee komen volgen!
Orange schreef:
Wat een leuke update heb je gemaakt, ze ziet er goed uit. Is het haar eerste veulentje?

Ja dit word inderdaad haar eerste veulentje. Altijd extra spannend vind ik, je hebt geen idee wat ze wel of niet aan tekenen geven en natuurlijk wat ze er van vinden opeens zo'n veulentje naast zich te hebben.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:19

Pandakaas schreef:
Vandaag had ik wel even de tijd om Nora tijdens haar dutje vast te leggen <3
[ [url=m/1eLRKj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja dit word inderdaad haar eerste veulentje. Altijd extra spannend vind ik, je hebt geen idee wat ze wel of niet aan tekenen geven en natuurlijk wat ze er van vinden opeens zo'n veulentje naast zich te hebben.

Ja dat snap ik, leuk maar ook spannend. Hopelijk gaat alles goed en zet ze een gezond knap veulen op de wereld.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:39

Volg, heel benieuwd!! *\o/* wat een gave kudde. Heb je her hengstje van vorig jaar verkocht?
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 28-03-22 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:44

Als champagne liefhebber kom ik uiteraard ook volgen! Wat een ontzettend leuke combi. Ben vooral verliefd op je merrie <3
Hier verwacht ik dit jaar 1 veulentje, wel iets groter (D maat) Ooit hoop ik ook nog eens een kleine champie erbij te kunnen kopen. :D

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 20:50

Zo, alle voorbereidingen zijn af :j We hebben op het terrein wat veranderingen in de stroom gedaan waardoor de lampen in de schuur waren afgesloten. Deze moesten nog opnieuw worden aangesloten en nieuwe lampen op worden gehangen, dat is ook afgerond +:)+ Gelijk de extra camera aangesloten en vandaag nog even nieuwe strobalen gehaald. Dus we hebben weer fijn beeld op heel haar stal. Vandaag Nora maar lekker op tijd op stal gezet, wat een sneeuw opeens!
Afbeelding

Misschien wel grappig om eens te delen, Nora als veulen!
De dag dat ze bij ons kwam, maar of ze zou zo knap was als ik de foto's terug kijk :') Ze heeft iets ezel achtigs vind ik haha
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Faline, welkom! Leuk, toch zoveel champagne liefhebbers hier :D
welmoedz schreef:
Volg, heel benieuwd!! *\o/* wat een gave kudde. Heb je her hengstje van vorig jaar verkocht?

Hé leuk, gezellig dat je ook volgt :j Nou dat was wel het plan, maar.. hij is er nog! We hebben toen besloten een hengstveulentje te kopen die we over 2 jaar op de hengstenkeuring willen voorbrengen met hopelijk goedkeuring. Dus hebben we Jos gehouden, want ik vind niet dat ze alleen moeten staan. Waarschijnlijk gaan we hem wel ruinen dan.
Afbeelding
(Voor degene die Jos niet kennen (de bruine), dit is ons hengstveulentje van vorig jaar ook van de hengst Cash met een andere merrie. Alleen zijn ze toen de stippels vergeten :+ )

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 00:36

Ik kom ook aanhaken, leuk! :)

Ik moest wel heel erg lachen om de voorpluk van Jos, hilarisch! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:45

Ik vind Nora als veulentje juist enorm schetig! <3 Hele bijzondere kleur. :j

En Jos heeft echt een kapsel alsof hij net een uur heeft lopen headbangen. _O-