Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamaramt schreef:Wat informatief om hier al die reacties te lezenheel veel verschillende mensen, verschillende meningen en verschillende manieren iedereen.
Er is geen goed of fout vind ik.
Iedereen doet zijn uiterste best om het zo goed mogelijk te doen.
Mijn merrie kan niet 24/7 op de wei en zou ik persoonlijk ook niet willen met al die insecten en haar allergische reacties daarop. maar ze staat wel elke dag zo lang mogelijk op de wei (8.30 tot 19.00/19.30)en dat is al echt een hele luxe hier in de omgeving.
Ze heeft een grote merrie /veulen stal en komen verder niks tekort qua voeding(merriebrok, veulenbrok en meerdere keren hooi per dag), aandacht en verzorging.
superpony schreef:Afspenen voor 6 maanden zouden ze van mij echt mogen verbieden. Heb zelf ook nog nooit een magere merrie gehad, wat je dan weleens als argument hoort.
tamaramt schreef:@kittydylan: bij een sociale ruin zou ik wel aandurven. Bij een volwassen hengst niet. Grotere kans dat hij het kleine hengstveulen als rivaal ziet.
Illya66 schreef:Vraagje? Ik heb 3 opties voor opfok en afspenen van mijn eerste veulen (verrassingsveulen;-) Mila. Benieuwd wat jullie mij aanraden.
- Optie 1. klassieke opfok waar ze met 20 leeftijdsgenoten in een stal staan en in de zomer de wei op gaan.
- Optie 2. Een gemengde kudde in een natuurgebiedje, met 4 andere veulens. Tussen december en maart gaan ze naar een groot weiland met hooi en schuilstallen. Voorwaarde: de merrie en t veulen moeten er samen heen. En de merrie mag er na ca 2 tot 4 weken uitgehaald.
Optie 3. Een gemengde kudde op kleine weitjes met 2 andere veulens. In principe 24/7 wei met hooi en schuilstallen.
Mijn lichte voorkeur heeft optie 2. Maar… heeft iemand ervaring met je merrie mee laten gaan naar nieuwe plek, en haar daar (als het veulen het gebied kent en een paar maatjes heeft) na een paar weken van het veulen scheiden?
Benieuwd…
Kabayo schreef:Hier vanaf 4 maand naast elkaar gezet. Waarom? Leren ze apart te staan en moeder kan eten in alle rust. Mijn merrie wordt dus wel mager hoeveel voer ze ook krijgt. Niet graatmager, maar zeker over de bovenlijn. Maar dat ging heel goed. Beide heerlijk rustig. 2 weken later heb ik hem helemaal gespeend. Hij is nu een week gespeend en het gaat echt super goed. Hij vertrekt over 2 weken naar zijn nieuwe huis. Merrie heeft inmiddels al nauwelijks uier meer
[ [url=m/7YgUxV.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Ja ze hebben beide vriendjes maar die zie je niet op deze foto)
tamaramt schreef:En wat doen jullie als jullie het veulen wegbrengen?
Alleen op de trailer of met merrie?
En als je alleen op de trailer doet dan alle stangen eruit, klep dicht en zeil dicht en veulen los.
Of stangen erin maar dat vond ik zelf akelig idee.
Mijn veulen komt bij iemand thuis die ook hengstveulen heeft en er komt of nog een hengstveulen bij of oudere sociale ruin.
24/7 weidegang met 3 grote 3,5 x 3,5 meter stallen op de wei met openschuifbare acherdeur zodat ze zelf kunnen kiezen buiten/binnen.
Maar als ik mijn veulen verhuis naar deze plek tegelijkertijd met het andere veulen is dan het beste gewoon samen meteen op de wei?
Of eerste paar dagen op stal houden?
Langs elkaar of samen in een stal?
Dit vraag ik omdat ik veel versch verhalen hoor: zowel 5/7 dagen op stal houden ivm uitbraakgevaar omdat ze op zoek gaan naar de merrie. Of meteen de wei op met maatje.
tamaramt schreef:En wat doen jullie als jullie het veulen wegbrengen?
Alleen op de trailer of met merrie?
En als je alleen op de trailer doet dan alle stangen eruit, klep dicht en zeil dicht en veulen los.
Of stangen erin maar dat vond ik zelf akelig idee.
Mijn veulen komt bij iemand thuis die ook hengstveulen heeft en er komt of nog een hengstveulen bij of oudere sociale ruin.
24/7 weidegang met 3 grote 3,5 x 3,5 meter stallen op de wei met openschuifbare acherdeur zodat ze zelf kunnen kiezen buiten/binnen.
Maar als ik mijn veulen verhuis naar deze plek tegelijkertijd met het andere veulen is dan het beste gewoon samen meteen op de wei?
Of eerste paar dagen op stal houden?
Langs elkaar of samen in een stal?
Dit vraag ik omdat ik veel versch verhalen hoor: zowel 5/7 dagen op stal houden ivm uitbraakgevaar omdat ze op zoek gaan naar de merrie. Of meteen de wei op met maatje.