Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Henson wilde ik ook zeggen inderdaad.De meeste 'cowboypaarden' voldoen prima aan jouw eisen. Om te beginnen de quarters, niet de "hysterische" reining quarters, maar wel de pleasure types. Vrijwel alle andere Amerikaanse rassen (bv Morgan, TWH, racking horses) maar ook de Zuid Amerikaanse Criollo en de MM voldoen aan je eisen. Allemaal gefokt en gebruikt om lange dagen in het zadel te zitten.
En behalve de IJslanders hebben we in Europa vrijwel geen paarden meer die dagenlang voor het hoeden van vee worden gebruikt. In Polen, Rusland en Hongarije mogelijk nog wel, maar die rassen zijn nog moeilijker aan te komen dan de Amerikaanse.
Oh, en in Noord Frankrijk wordt de Henson gefokt. Fjord keer Selle Francais, en de Camarque zou ook nog wel eens kunnen voldoen, realiseer ik me nu.
_Nelleke_ schreef:Volbloeden hebben ook wel wat issues die erin gefokt zijn. O.a. de hoeven zijn een aandachtspunt.Is de Arabier niet al jaren een bewezen goed ritten paard? En de volbloed?
Elfie schreef:Ik denk ook meteen aan de Arabier. Al zijn daar de laatste jaren ook wel wat problemen in geslopen qua beenproblemen en conformatie door extreem focussen en fokken op bepaalde eigenschappen.
Maar van oudsher een ras met ijzersterk beenwerk, goed karakter, uithoudingsvermogen en vlakke beweging, ideaal voor lange ritten.
Imre schreef:beegee schreef:Draver. Dat karakter is iets dat je meegemaakt moet hebben en daarna niet meer wilt inleveren
Ik heb IJslanders, maar ook veel ervaring met Dravers en vind ze qua karakter erg vergelijkbaar. Erg prettig om mee te werken.
Ninx schreef:Ibbel schreef:Oh, en in Noord Frankrijk wordt de Henson gefokt. Fjord keer Selle Francais, en de Camarque zou ook nog wel eens kunnen voldoen, realiseer ik me nu.
Die Henson is leuk zeg! Dat ras (of eigenlijk mix van rassen) kende ik helemaal niet! Goede tip. Camarque spreekt me ook aan...
Desi_2409 schreef:Is dit ras niet iets? de Zemaitukas, een ras dat veel overeenkomsten heeft met een New Forest Pony en zijn volledige afstamming is bekend. Dit ras is winterhard, heeft een uitstekend uithoudingsvermogen, zijn ziekte bestendig en hebben een gewillig temperament.
Had er nog nooit van gehoord, maar lijkt een beetje kruising tussen een Konink en een New Forest pony.
Er staat er 1 op marktplaats te koop
Van schreef:Ik heb een Konik gehad waar ik lange afstanden mee reed. Super fijn paardje, heerlijke gangen, keihard en voor de duvel niet bang. Alleen waar ik echt op vast liep met haar was de looplust. Koniks zijn rete intelligent en super goed in energiebesparing. Madam zette geen stap harder dan absoluut noodzakelijk.
Sizzle schreef:Ieder ras heeft paarden die daarvoor geschikt zijn.
Dat er ook ongezonde paarden te vinden zijn binnen een ras maakt nog niet het hele ras ongeschikt.
Of een paard handig is ligt vaak meer aan de plek waar ze opgroeien, inteligentie en hoe goed ze diepte kunnen inschatten. Een eventer is gemiddeld super behendig.
Jeika schreef:Ik heb een konik, erg fijne robuuste pony. Heel sterk en heeft een goed uithoudingsvermogen ondanks dat hij weinig werkt op het moment. Hij is heel erg koel in zijn hoofd, schrikt niet snel. Hij lijkt qua uiterlijk heel erg op een ijslander.hij kan wel ontzettend eigenwijs zijn.
gaucho schreef:Criollo. Die worden daar echt op gefokt. Maar in Europa is daar lastig aan te komen.
Love2sk8 schreef:Bij ijslanders heb je het voordeel dat ze gewoon erg lekker zitten, ook in de basisgangen. En er zijn nog steeds oudere robuustere types te vinden, al is dit wat lastigere geworden inderdaad. Het is nog steeds 1 van de rassen met erg weinig ziektes en mankementjes. Helaas brengt het fokken van sportpaarden meer geld op dan recreatiepaarden, al zijn er wel wat fokkers die hierop terug komen
beegee schreef:Draver. De mijne is onvermoeibaar, zeer enthousiast maar luistert altijd goed. Kijkt vrijwel nergens van op maar bezit een enorme dosis temperament. Hard beenwerk (worden ze ook op gefokt), bonk spier en zit o zo lekker. Keiharde hoeven, staat zonder ijzers en we rijden veel over de weg en verharde stukken. Hij zou zich nooit stuk lopen want hij geeft heel duidelijk een grens aan. Erg zuinig op zichzelf wat ik erg kan waarderen.
Mijne heeft een vlakke draf en galop is gewoon ‘n stoel. Dat zou ik uren vol kunnen houden. Dravers zijn helaas niet zo populair onder de ruiters maar voor mij nooit meer anders. Dat karakter is iets dat je meegemaakt moet hebben en daarna niet meer wilt inleverenZegt degene die altijd KWPN sportpaarden gehad heeft
Fly_high schreef:Ik zou zeggen hucul / karpatische pony, sterk, ijverig en keihardZe worden meestal half wild gehouden en worden ingezet voor meerdaagse bergritten in Oost-Polen.
Verder Kabardin maar hoe men eraan kan komen buiten Kaukasus zou ik echt niet weten. Ze zijn wel superstoer, weleens en bergrit mee gemaakt in Georgië waarvan ik dacht joh, mijn sjieke sport KWPNers zouden het nooit overleefd hebben, hooguit lekker de afgrond in gesprongen