Hengstenkeuze Glock's Tango x Flemmingh

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaarleeen

Hengstenkeuze Glock's Tango x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 15:44

Hallo allemaal,

Ik zit erover na te denken om mijn merrie dit jaar te laten denken. Ze is een Elite/sport dressuur/DOC merrie van Glock's Tango x ster Flemmingh x vrl. keur Zuidhorn x Nooitgedacht. Ze kan heel fijn lopen, is werkwillig en heeft een top karakter. Het is een compacte merrie van 167cm.

Exterieur: 75
Stap: 80
Draf: 75
Galop: 75
Houding: 75

Pluspunten:
Karakter
Model/type
Takt en regelmaat
Aanleg tot verzamelen
Fijne aanleuning

Verbeterpunten:
Maat en formaat
Gedragenheid
Lossigheid
Meer bloed/'Go'
In de galop meer kracht en bergop

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben heel benieuwd wat jullie denken! Alvast bedankt :)

manubres

Re: Hengstenkeuze Glock's Tango x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:34

Wist je dat je het KWPN kan vragen om fokadvies?

Maaarleeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 16:59

manubres schreef:
Wist je dat je het KWPN kan vragen om fokadvies?

Ja! Dat ga ik misschien ook wel aanvragen. Maar ben benieuwd wat andere mensen zouden doen.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:28

Mooie merrie :j

Ik heb zelf ook een Tango merrie en qua verbeterpunten komt een hoop overeen.

Ik denk zelf dat Taminiau goed bij je wensenlijstje past.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:21

irish_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:10

Fynch Hatton lijkt mij ook een goede combi. Deze hengst staat bij Helgstrand.

Maaarleeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 20:03

simpie94 schreef:
Mooie merrie :j

Ik heb zelf ook een Tango merrie en qua verbeterpunten komt een hoop overeen.

Ik denk zelf dat Taminiau goed bij je wensenlijstje past.

Dankjewel! Hij staat ook zeker op mijn lijstje, heb er al mooie veulens van gezien.

manubres schreef:
Jameson RS
Voldoet denk ik aan al je verbeterpunten, maar Jameson staat wel wat minder in het rechthoeksmodel.

https://youtu.be/fUOu8xmZIlI

Ja, helemaal mee eens! Ik twijfel inderdaad al een tijdje of ik hem kwa model wel goed vind passen..

irish_rex schreef:
Fynch Hatton lijkt mij ook een goede combi. Deze hengst staat bij Helgstrand.

Die had ik ook al gevonden, hele fijne hengst. Alleen de kosten en voorwaarden bij Helgstrand houden mij wel tegen.

Wat vinden jullie van For Romance I, For Ferrero of Bon Bravour?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:41

Bon Bravour is van Anky en die dekt niet zover ik weet.
For Ferrero is inderdaad leuk. Maar missen vind ik wel wat oprichting. Al zullen ze misschien wel onder het zadel gedragenheid kunnen ontwikkelen, omdat ze vaak wel een goede balans hebben. Ze hebben wel een goede galop volgens mij. Ik vind ze als veulen vaak wat propperig/ponyachtig tonen. Maar als je ze wat ouder ziet dan valt het best mee. For Ferrero is zelf aan de kleine kant maar volgens mij is het wisselend welke maat hij doorfokt.

Misschien Fontaine TN nog een idee?

Maaarleeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 21:02

Ja heel jammer van Bon Bravour, ik hoop dat hij wel weer beschikbaar wordt. Lastig, For Ferrero spreekt mij wel aan, maar ben het met je eens. Ik zou dan ook eerder voor For Romance I gaan. Wat vind je van Bellany (Bon Coeur x De Niro)?

Fontaine is inderdaad ook een fijne hengst!

irish_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:09

Heb je al eens gekeken naar Iconic B. Is een zoon van Bon Bravour en wel beschikbaar.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:18

Maaarleeen schreef:
Ja heel jammer van Bon Bravour, ik hoop dat hij wel weer beschikbaar wordt. Lastig, For Ferrero spreekt mij wel aan, maar ben het met je eens. Ik zou dan ook eerder voor For Romance I gaan. Wat vind je van Bellany (Bon Coeur x De Niro)?

Fontaine is inderdaad ook een fijne hengst!

Ik vind de hengst erg op de voorhand gaan....dus als je meer opwaarts wil zou ik deze niet nemen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:31

Taminiau vind ik ook geen verkeerde keuze aan de hand van je verbeterpunten.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:25

manubres schreef:
For Ferrero is inderdaad leuk. Maar missen vind ik wel wat oprichting. Al zullen ze misschien wel onder het zadel gedragenheid kunnen ontwikkelen, omdat ze vaak wel een goede balans hebben. Ze hebben wel een goede galop volgens mij. Ik vind ze als veulen vaak wat propperig/ponyachtig tonen. Maar als je ze wat ouder ziet dan valt het best mee. For Ferrero is zelf aan de kleine kant maar volgens mij is het wisselend welke maat hij doorfokt.

Niet verkeerd bedoeld maar vind dat je hier de nafok van For Ferrero echt te kort mee doet :o
Zelf zou ik TS dan ook echt adviseren om naast dit topic vooral veulens en hengsten live te gaan bekijken! Uiteraard is het leuk en prima om hier om tips te vragen en die mee te nemen in je afweging. Maar voordat je een hengst op die basis afschrijft zou ik toch zelf wat nakomelingen en de hengsten zelf gaan bekijken.
Heb zelf bvb 2 For Ferrero jaarlingen en die voldoen echt niet aan wat jij omschrijft.
Heb daarnaast veel van zijn nafok gezien en gevolgd en als je uit je eerste jaargang meerdere hengsten aangewezen krijgt voor het verrichtingsonderzoek waaronder 1 premiehengst en daarnaast meerdere veulenkampioenen op de keuring dan doet hij het toch heel best.
Niet voor niets dat er zoveel vraag naar is en ook de bekendere fokkers hem weten te vinden.
Ik ga waarschijnlijk dit jaar ook 1 merrie bij hem terugdekken.
En nee ik heb geen aandelen :P
Vind het gewoon echt op dit moment een van de betere hengsten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:51

manubres schreef:
Jameson RS
Voldoet denk ik aan al je verbeterpunten, maar Jameson staat wel wat minder in het rechthoeksmodel.

https://youtu.be/fUOu8xmZIlI

Ik moest zelf ook aan Jameson denken! Mooie merrie heb je. Ferro/Negro bloed combineert ook goed met Tango bloed.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:57

ajesca123 schreef:
manubres schreef:

Niet verkeerd bedoeld maar vind dat je hier de nafok van For Ferrero echt te kort mee doet :o
Zelf zou ik TS dan ook echt adviseren om naast dit topic vooral veulens en hengsten live te gaan bekijken! Uiteraard is het leuk en prima om hier om tips te vragen en die mee te nemen in je afweging. Maar voordat je een hengst op die basis afschrijft zou ik toch zelf wat nakomelingen en de hengsten zelf gaan bekijken.
Heb zelf bvb 2 For Ferrero jaarlingen en die voldoen echt niet aan wat jij omschrijft.
Heb daarnaast veel van zijn nafok gezien en gevolgd en als je uit je eerste jaargang meerdere hengsten aangewezen krijgt voor het verrichtingsonderzoek waaronder 1 premiehengst en daarnaast meerdere veulenkampioenen op de keuring dan doet hij het toch heel best.
Niet voor niets dat er zoveel vraag naar is en ook de bekendere fokkers hem weten te vinden.
Ik ga waarschijnlijk dit jaar ook 1 merrie bij hem terugdekken.
En nee ik heb geen aandelen :P
Vind het gewoon echt op dit moment een van de betere hengsten.

Helemaal met je eens!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:33

ajesca123 Ik zeg toch niet dat de nafok slecht is? De veulentjes die ik heb gezien oogden soms ponyachtig. Maar als je ze dan later terug ziet dan zien ze er toch erg goed uit. Misschien had ik het zo moeten zeggen? Ik heb zelf een Fairytale en de mix met For Ferrero zag er niet slecht uit:

https://youtu.be/QVgl-FJJOzo

En dit noem ik ponyachtig:

https://youtu.be/QtTRiw4xtus

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:44

Ik denk wel dat FF merries met maat en formaat kan gebruiken, hij zelf is erg chique en zijn vader ook. Ik zie er wisselende nakomelingen van, heel goed tot inderdaad niet altijd even opwaarts bewegen en ook niet altijd een goede galop. Vindt het wel een hele fijne hengst qua bewerkbaarheid, schakel/ sluitvermogen etc.

Mooi veulen manubres

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:14

manubres schreef:
ajesca123 Ik zeg toch niet dat de nafok slecht is? De veulentjes die ik heb gezien oogden soms ponyachtig. Maar als je ze dan later terug ziet dan zien ze er toch erg goed uit. Misschien had ik het zo moeten zeggen? Ik heb zelf een Fairytale en de mix met For Ferrero zag er niet slecht uit:

https://youtu.be/QVgl-FJJOzo

En dit noem ik ponyachtig:

https://youtu.be/QtTRiw4xtus

Ik begrijp inderdaad wat je bedoeld en in deze bewoording komt het mij vriendelijker over.
Je vorige bericht kwam op mij over alsof het een middelmatige hengst betreft.
Zoals ik al zei bedoelde ik het niet verkeerd.
Mijn tip voor TS is nog steeds om vooral zelf ook in het echt de hengsten die je aanspreken en nakomelingen te gaan bekijken.
Heb dit jaar zelf ook al wat hengsten bekeken die mij zo online erg aan leken te spreken maar zodra ik ze in het echt zag toch heel anders op mij overkwamen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:26

Elisa2 schreef:
Ik denk wel dat FF merries met maat en formaat kan gebruiken, hij zelf is erg chique en zijn vader ook. Ik zie er wisselende nakomelingen van, heel goed tot inderdaad niet altijd even opwaarts bewegen en ook niet altijd een goede galop. Vindt het wel een hele fijne hengst qua bewerkbaarheid, schakel/ sluitvermogen etc.

Mooi veulen manubres

Haha...sorry, leek net of het mijn veulen was. Maar het is een voor mij onbekend veulen uit een onbekende Fairytale moeder. Mijn merrie is ook een Fairytale, maar zwart en nog geen veulen gehad. Was wat aan het rond kijken en toen kwam ik deze toevallig tegen. En dacht...die combi is niet slecht :o

Maaarleeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 17:31

Bedankt voor de antwoorden! For Ferrero staat zeker nog op mijn lijstje hoor, vind het een fijne hengst en heb al een aantal hele mooie nakomelingen gezien. Maar het is wel wisselend, vandaar de twijfel. Ik wil (voor nu) eigenlijk maar één keer een veulen bij deze merrie, dus ik neig wat meer naar een bewezen hengst (For Romance I). Maar Taminiau en Jameson zou ik nog wel aandurven. Binnenkort maar even een rondje doen en bij hengsten gaan kijken!

Maaarleeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 17:53

Wat vinden jullie van Le Formidable?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:57

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:17

Maaarleeen schreef:
Hallo allemaal,

Ik zit erover na te denken om mijn merrie dit jaar te laten denken.

Laat je haar goed meedenken over een geschikte hengst? :D

Sorry moest effevmaar wel een mooie merrie hoor!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:09

Maaarleeen schreef:
Wat vinden jullie van Le Formidable?

Ik vindt zijn achterbeen matig, en ook de stap is geweldig ookal lijkt ie dit niet door te fokken.

Haha ja dat dacht ik inderdaad Manubres, maar inderdaad de combinatie lijkt een goede.

Het is een hele goede tip om hengsten irl te gaan bekijken, geeft een veel beter beeld dan filmpjes.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:42

Ik heb 2 nakomelingen van For Romance. Eentje komt uit een heel klassieke merrie met groot hoofd. Moeder is 1.66 en zijzelf zal ook ongeveer zo groot worden. Wel super edel ten opzichte van de moeder! Compacter type wel :j

De hengst van vorig jaar komt uit een mooie merrie van 1.69m. Veulen lijkt groot (voor ons misschien iets te groot). Heel knap hoofd met een mooie hals. Op dat vlak heeft hij de moeder echt verbetert :j Mooie langen lijnen ook maar dat heeft moeder ook.
Deze merrie verwacht dit jaar weer een veulen van hem. Ik hoop enkel dat deze iets kleiner gaat zijn :D

Ik zou bij FR vooral rekening houden dat het qua maat een beetje de 2 kanten uit kan. Hij maakt ze wel edel met mooi hoofd.