Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:In Nederland zie ik er steeds meer met langere rug en smallere bouw. Ik wil echt een mooie compacte ouderwetse bouw.
Zebrastreep schreef:Kijken in Nederland naar oudere typen fjord en daarvan een nakomeling. Mijn oude merrie is ook veel meer compact gebouwd. Als ik daar bepaalde hengsten die ook nog wat compact gebouwd zijn.
Met name hengsten van het fjorden stamboek zelf hebben vaak nog een wat ouderwetse bouw. Ik zal straks wel paar hengsten plaatsen. Er zijn ook wel nieuwe hengsten die uit Noorwegen zijn gekomen.
Hengsten waar dan je keuze voor af moet vallen is dan Tempo, solar, jelte enzovoort.
[***] schreef:Zebrastreep schreef:Kijken in Nederland naar oudere typen fjord en daarvan een nakomeling. Mijn oude merrie is ook veel meer compact gebouwd. Als ik daar bepaalde hengsten die ook nog wat compact gebouwd zijn.
Met name hengsten van het fjorden stamboek zelf hebben vaak nog een wat ouderwetse bouw. Ik zal straks wel paar hengsten plaatsen. Er zijn ook wel nieuwe hengsten die uit Noorwegen zijn gekomen.
Hengsten waar dan je keuze voor af moet vallen is dan Tempo, solar, jelte enzovoort.
Ga ik zeker ook naar kijken, maar mijn droom blijft 1 uit Noorwegen halen![]()
Dat zijn inderdaad hengsten die ik prachtig vind
Amber_ schreef:Ik kan me totaal niet vinden in je uitspraak over Noorwegen. Ik denk juist dat de fjorden daar over algemeen wat luxer, hoger etc worden. Geen verschil met NL.
Dat je een Noorse fjord wel, dat kan. Maar omdat Noorwegen niet bij Europa hoort heb je dure import kosten.
Als je van zwaar houdt, moet je inderdaad denken aan Tempo en Havik. Die springen er wel daarop uit.
De andere genoemde hengsten hierboven vind ik niet zozeer voldoen aan jouw eisen aan "oude, zware, type fjord".
Amber_ schreef:Ik kan me totaal niet vinden in je uitspraak over Noorwegen. Ik denk juist dat de fjorden daar over algemeen wat luxer, hoger etc worden. Geen verschil met NL.
Dat je een Noorse fjord wel, dat kan. Maar omdat Noorwegen niet bij Europa hoort heb je dure import kosten.
Als je van zwaar houdt, moet je inderdaad denken aan Tempo en Havik. Die springen er wel daarop uit.
De andere genoemde hengsten hierboven vind ik niet zozeer voldoen aan jouw eisen aan "oude, zware, type fjord".
anjali schreef:Maakt het type Fjord nog iets uit voor het karakter?
anjali schreef:Maar ze zijn ook niet luxer geworden door er iets anders in te fokken,zoals dat bij Haflingers dan wel is door er meer Arabisch in te fokken denk ik?Want zo'n luxe Haflinger is dan wel minder kalm dan een zware Haflinger.