Ik overweeg om dit voorjaar mijn merrie te laten dekken. En ik ben heel benieuwd wat jullie zouden denken welke hengst een mooie combinatie zou geven. Ik heb zelf wel al wat in gedachte maar dat houd ik nog even voor me omdat ik erg benieuwd ben waar jullie mee komen.
Het gaat om mijn 9 jarige Negro x Jazz x Nabuur:
- De stap is haar minste gang, ze mag meer lichaamsgebruik hebben en zeker ruimer.
- Ze heeft een nette draf, ik zou graag wat meer ruimte in het voorbeen willen. Achterbeen is vlot en treed goed onder.
- Ze heeft een goede galop, waar ik niet op wil inleveren.
- Ze mag een iets beter ontwikkelde bovenlijn hebben, blijft vaak wat strak in de lenden.
- Ze is rond geribt (echt een Negro) en 1.65m. Qua maat wil ik niet te groot fokken.
- Ze is een hele lieve merrie maar ontzettend onzeker. Ze vind veel spannend en is bang om fouten te maken. Onder het rijden kan ze veel spanning opbouwen en in paniek raken. Nieuwe situaties kosten veel tijd en vertrouwen. Een iets rijdbaarder en nuchterder karakter is dus een belangrijk punt!
Ze heeft 3 nakomelingen gehad, van Expression, Gunner KS en James Bond. Dit waren allemaal correcte veulens met een mooi exterieur, geen uitblinkers in beweging maar wel correct. Degene die met haar gefokt heeft gaf als advies om een hengst te kiezen die een goede beweging doorgeeft. Ze zijn alle 3 rond de 1.70m. Qua karakter lijken ze wel wat nuchterder te zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar jonge hengsten, al weet ik dat daar niet veel van bekend gaat zijn qua nakomelingen. Voorkeur is ook om binnen het KWPN te blijven. Maar andere stamboeken of oudere hengsten ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik fok het veulen in principe voor mezelf als opvolger, maar met het oog op latere verkoop.
In het kort punten:
1. Goed en nuchter karakter
2. Beweging verbeteren, met name de stap en ruimte in de draf.
3. Bovenlijn verbeteren.
4. Niet een hengst die erg veel maat fokt, gezien ze zelf ook vergrotend fokt. Ik houd niet van de "modern gefokte" types. Al kan ze wel wat moderns hebben denk ik.

Nog niet in haar sport conditie na 3 veulens

Zo'n 4 maanden geleden

1,5 jaar geleden, net onder het zadel.
Ik ben benieuwd!
Ik ben zelf ook wel gecharmeerd van Toto Jr. Ik heb daar een aantal nakomelingen van gezien die ook een prettig karakter hebben. Maar ik zag ook Taminiau en die spreekt me ook erg aan.