Dit is mijn eerste forum, dus vergeef me als ik iets verkeerd heb gedaan
Mijn vraag
Okay, ik ben aan het orienteren naar een dekhengst voor mijn merrie, voor eigen fok! Ik dacht misschien kunnen jullie mij helpen met de kleurgenetica en daarbij de keuze van een passende hengst.
Ik weet niet zo goed in hoeverre haar wild kleurtje doorfokt, ook omdat ze een kruising is, en dus geen ‘volle’ Fjord.. weten jullie hoe dat werkt met verdunning van wildkleur? Het liefst heb ik geen valk/wild/palomino veulen. Heel licht (cremello/perlino) en juist donkerder (varianten op vos, smokey etc) vind ik dan juist wel heel gaaf! Of een stippel! Al wordt dat lastig ben ik bang (kan dat überhaupt? Een stippel uit een wildkleur fokken?)
Uiteraard is het kleurtje niet het belangrijkst, maar aangezien het voor eigen gebruik is, en de merrie zelf toch al een mengelmoesje is, heb ik graag weer wat aparts.
Verbeterpunten
Wat ik graag bij haar zou wil verbeteren is haar grootte. Ze zal zo’n 1.60m worden, haar nakomeling heb ik graag iets groter. Het mag een allround paard worden, aangezien eventing het uitgangspunt is. Ook mag de nek evt. iets langer, maar is geen must. Ze heeft verder weinig van haar mama mee, maar toch een ietwat kort (fjorden)nekje.
Over de merrie (afstamming)
Éowyn is een (in mijn ogen) prachtige jaarling merrie (19mnd).
Ze is een kruising. Moeder is Bayka (v. Manus), moeders vader is de welbekende Manus!
Haar papa is Ibrahim (v. Ustinov, v. Libero H)
Dit is haar aftstamming in overzicht:
https://angloeuropeanstudbook.nl/database/826002170880188-eowyn

Hier was ze een jaar oud.

Dit is haar nu (niet de mooiste foto’s maar wel duidelijk en zeer recent).
Voor meer foto’s (en filmpjes!) kun je kijken op mijn Instagram pagina @my.filly.eowyn
Belangrijke sidenote
ze is uiteraard nog veeeeeeel te jong om te laten dekken (laat dat duidelijk zijn), maar voorbereiding en oriëntatie vind ik belangrijk (en leuk!). Zo’n zoektocht naar de goede match kan lang duren en ik heb nu alle tijd
Als ze drie is gaan we kijken hoe ‘puppy’ ze nog is. Als ze er dan klaar voor is, laten we haar dekken. Anders later. Mocht het volgens plan gaan, is ze met 3 drachtig, met 4 een veulen aan de voet en dan gaan we haar met 4,5/5 (door)rijden. Of later. We zien wel. Ze geeft zelf goed aan waar ze wel/niet klaar voor is

Hopelijk hebben jullie wat leuke suggesties!
Ik kijk ernaar uit ze te lezen

Maar had het idd wel verwacht..
Tot nu toe staat hij boven aan het lijstje (ondanks zn lichte kleur hihi)