Het is een lang verhaal maar ik moet het van me af schrijven.
Ik heb dit jaar mijn barokke paard verkocht. Hij was 9 en als veulen heb ik hem gekocht. We hebben veel lief en leed meegemaakt. Na jaren in de opfok heb ik hem zelf beleerd en dat ging heel fijn. Maar nadat hij wat minder onder de indruk was van al dat nieuws werd hij erg heftig onder het zadel. Snel, super energiek, eigenwijs en hectisch. Na 3 jaren trainen, lessen, aan mijzelf werken kwam ik tot de conclusie dat mijn lieve maatje is wie hij is. En ik mocht realistisch zijn in de vraag of we de goede match zijn.
Je kan je voorstellen hoe emotioneel dat was. De gedachte alleen al! Zou ik hem aan een ander kunnen overlaten??? Maar ik gun hem het beste en was ervan overtuigd dat hij ook meer zou genieten van het leven bij een baasje dat niet zo gevoelig was voor de brok energie onder zich tijdens het rijden
.Zo vond ik een baasje met wie ik hem (met pijn in mijn hart) toch vol vertrouwen heb meegegeven.
Ik ben altijd eerlijk geweest over mijzelf, waar ik tegenaan liep door mijn eigen aard, wat hij nodig had, etc. Met goede afspraken verkocht ik hem.
* Door ziekte in het verleden kon hij niet tegen gras. Krijgt dan koliekklachten, hoefbevangenheid, etc. Dus niet of nauwelijks in het gras.
* Rustig laten wennen. Aan de kudde, aan de omgeving, aan jou. Hij is gevoelig maar ook een binnenvetter.
Natuurlijk! Daar zou ze rekening mee houden...
Hij werd snel in de kudde gezet. Is maanden door een ruin aangevallen, had flinke wonden aan zijn hoofd. Maar hij moest dat zelf maar oplossen.
Na 2 maanden ging hij op wedstrijd want het rijden ging zo fijn. Hij werd eerste dus ze hadden de smaak te pakken. In de komende maanden door de B en L gestart!
Hij werd 24 uur per dag in het gras gezet.
Werd ipv 4 dagen 7 dagen intensief getraind vanaf dag 1.
Kreeg vanaf week 1 een andere naam. Al met al heel veel te verwerken in 4 maanden voor een gevoelig mannetje. Nog los van de voeding.
Op bokt lees ik:
In 4 maanden veranderd van een onhandelbaar, bijna gevaarlijk paard in mijn knuffel
Maar ik verkocht geen gevaarlijk paard!!!!! Ik verkocht een knuffel met, voor mij, teveel energie! En gevaarlijk???? NOOIT! Hij was zo gelig maar nu mooi wit bij haar... Ja, gelig want hij stond in het zand! Nu mooi wit inderdaad... Veel bereikt in 4 maanden schrijft ze trots. Ja, maar tegen welke prijs???
Niks over alle bovenstaande dingen... Vooral hoe goed hij het op wedstijd doet! Terwijl ik een doodongelukkig paard zag staan met een gebroken uitstraling. Ik herkende mijn paard na 2 weken al niet meer terug. En dat geeft niet, een paard mag wennen. Maar ze hebben het niet gezien. Hij had het naar zijn zin vonden ze en alles wat goed ging was hun verdienste. Het is goed je te realiseren dat een paard moet wennen en wel eens ander gedrag kan vertonen dan bij de vorige eigenaar. Maar de aannames en invullingen waren niet van de lucht. Zinloos om tegen in te gaan. Maar zoooo frustrend. Want het ging ten koste van hem!
Ik heb me zo machteloos gevoeld. En ook schuldig naar mijn paard. DIT was niet de bedoeling!
Na 4 maanden kreeg hij koliek en is hij na de operatie toch zo verslechterd dat ze hem heeft laten inslapen. Uiteraard fijn dat ze zo haar best heeft gedaan hem te 'redden'. Maar het was te laat.
Niemand zal weten hoe het anders was gegaan, maar een paard kopen dat niet meer op gras staat en dan 24/7 in de wei zetten, overladen met stress en indrukken is vragen om problemen! Volgens de arts kon ze hier niks aan doen. Maar na mijn versie reageerden ze op de kliniek verbouwereerd.
Ik heb geprobeerd te delen wat ik zag, te vertellen wat hij nodig had. Maar zij wist het beter... Ik kon het niet bespreken... En nu is hij er niet meer... Hij is nu bijna 5 maanden geleden overleden. Het verdriet wordt eigenlijk alleen maar groter. Hij is er niet meer...
Waarom ik dit wil delen? Om misschien wat machteloosheid kwijt te raken, om hopelijk een stukje bewustwording te creëren want ieder verhaal heeft 2 kanten. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd. Voor mij nooit meer zo'n keuze. Zij heeft na zijn dood al zijn mooie lange vlechten, voorpluk en hele staart er af geknipt. Ik heb een rode roos bij hem neergelegd. Het zei me alles...
Laten ik eindigen met dat ik zie dat de ander het niet kwaad bedoelt. Het is een ander perspectief en haar waarheid. Ik had alleen zo graag van perspectief gewisseld. Het ging niet om onze ego's. Het ging om het welzijn van het paard... Hij heeft een hele hoge prijs betaald. Maar ondanks alle verdriet is er ook rust. Hij is weer thuis, vooral bij zichzelf!!!