Fokadvies Glamourdale x Stravinsky xx

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieuwkje_90

Fokadvies Glamourdale x Stravinsky xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 19:30

Dag allemaal!

Ik ben er alvast héél vroeg bij want in 2019 wil ik graag een veulentje gaan fokken. Maar met de hengstenkeuring binnen enkele weken, leek het me toch al leuk om alvast wat advies in te winnen.

De toekomstige mama staat voorlopig nog lekker in de opfok. Linette is nu 2 jaar en is een Glamourdale x Stravinsky xx. Qua maat is ze normaal. En qua karakter is ze een echt schatje. Ze is superlief, komt altijd lekker knuffelen..

Als alles goed verloopt komt ze tegen de winter dit jaar naar huis. We gaan haar dan eerst laten keuren (want rijden/fokken ga ik enkel doen als dat in orde is), als alles goed gaat zal ze ergens in het voorjaar 2019 zadelmak gemaakt worden. En als het van mij af hangt wil ik haar dan dus ook graag laten dekken.

Het veulentje zou voor eigen gebruik zijn, later zal het verkocht worden maar dat is niet het hoofddoel om een veulentje te gaan fokken. Ik heb nu 2x een veulentje gekocht (mijn huidige topper en Linette) en het lijkt me fijn om voor mezelf ook eens een veulen te fokken. We denken hier dat Linette een fijne merrie is om dat mee te doen.

Hier is de dame:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier kan je een filmpje van haar vinden als veulen:

https://youtu.be/C6KpDOumFrk

We zijn best wel mee met de huidige hengsten ed. Maar hebben eerlijk gezegd geen idee van welke hengst in aanmerking zou komen.

Het aller, aller, aller belangrijkste is voor mij karakter. Ik wil graag een braaf, nuchter paard.
Kleur maakt totaal niet uit.
Qua beweging en exterieur kan ik nu nog niet zo goed inschatten naar welke hengst we moeten gaan zoeken, vandaar dit topic.

Ohja, laatste belangrijk puntje is maat.. Mijn huidige topper is 1m75 en dat vind ik een leuke maat. Het liefst heb ik toch graag een paard rond de 1m70. Dus best een hengst die niet te klein fokt. :)

Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen!

Groetjes,

Lien

Lieuwkje_90

Re: Fokadvies Glamourdale x Stravinsky xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 20:55

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 08:43

Qua foto's kun je nu nog erg weinig zeggen. Ik zou zelf even afwachten hoe ze zich nog gaat ontwikkelen :)
Wat is ze donker geworden in vergelijking met haar kleur als veulen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 09:36

Moeilijk om nu wat over te zeggen inderdaad..ze is nog niet uitgegroeid maar toch zou een goede standfoto al iets kunnen schelen. Als veulen lijkt ze een wat lang achterbeen te hebben, maar dat kan vertekenen.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 09:39

Qua exterieur zou ik nu niks kunnen zeggen. Puur afgaand op jouw eisen, groot en braaf, Spielberg..

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 09:45

Bedankt voor jullie reacties! Als we volgende keer langsgaan bij de opfok zal ik proberen een betere foto te maken. Misschien helpt dat al :)

Spielberg ga ik alvast even bekijken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 09:54

Betere foto's scheelt altijd. Maar mijn ervaring is dat ze echt nog ontzettend veranderen van 2 naar 3 jaar oud..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:03

Je kunt ook te vroeg beginnen met fantaseren.
Deze heeft zeker nog een jaar nodig om uit te groeien.
Daarnaast zijn nagenoeg alle 2 jarigen vriendelijk en knuffelig. Dat zegt echt helemaal niets over het karakter.
Het heeft echt geen zin om nu al hengsten te gaan roepen. Het heeft ook geen zin om nu al een hengst te kiezen. Kijk eerst maar eens wat er over anderhalf jaar is geworden van deze twenter.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 08:14

Ook belangrijk hoe gedraagt ze zich in het werk zelf. Er is soms een groot verschil tussen het karakter aan de hand en onder het zadel en in het werk.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 12:23

@Vulina: dat verwacht ik inderdaad ook wel.

@Dees: Ik zeg nergens dat ik NU al een hengst wil kiezen. Maar met de aankomende hengstenkeuring en hengstenshows leek het me wel leuk om - eventueel - al enkele hengsten door te krijgen waarvan gekend is dat ze een goed karakter vererven (en eventueel grote veulens geven). Of die dan qua exterieur passen moeten we inderdaad volgend jaar voor afwachten. Fantaseren doe ik niet hoor,.. Wel wil ik een goed overwogen keuze maken en niet "zomaar" een hengst kiezen die misschien helemaal niet past bij mijn merrie en mijn wensen.

@Petraaken: daar heb je gelijk in! Vandaar ook dat ik haar graag eerst laat keuren en zadelmak maken. Zo kom ik meer te weten over haar karakter.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 12:28

Ohja, iedereen alvast bedankt voor de reacties!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:50

Ik zou dan beginnen met eerst heel goed vast te stellen wat jij graag ziet in een paard. En dan de komende 2 jaar rustig kijken en een lijstje bijhouden welke van de hengsten nou specifiek die combinatie van eigenschappen hebben die jij graag ziet.

Uit eigen ervaring: als je een lijstje maakt met eigenschappen die je zou willen verbeteren wordt de lijst al snel heel erg lang en onoverzichtelijk. Want heel veel hengsten kunnen wel op 1 of een aantal eigenschappen verbeteren. Immers, geen paard is perfect. Maar toen ik ging selecteren op eigenschappen van mijn merrie die ik wilde behouden blijven er nog maar een handjevol over.

Zeker als je in eerste instantie het veulen fokt voor jezelf zou ik kritisch zijn op wat jij waardeert in een paard en vooral die hengst kiezen die kan geven wat jij graag wil zien. Dat betekent ook dat jouw keuze niet per sé de hengst hoeft te zijn die het stamboek het beste vindt passen.

En als je dan aan dekken toe bent uit dat lijstje de hengst kiezen waarvan je denkt dat die het beste past.

En wat ook nog kan: wellicht blijkt eenmaal onder het zadel het paard helemaal niet bij jou te passen. En daarmee zeg ik niet dat het geen goed of fijn paard kan zijn. Maar soms is er nou eenmaal gewoon geen klik. De vraag is dan of je er wel een veulen bij wil fokken.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 12:04

Dankjewel Roodvos! Lijkt me inderdaad al een goed plan om zo tewerk te gaan!

Ik zie graag hoogbenige paarden met veel beweging. Als dat paard dan ook nog eens veel looplust heeft en een goed karakter in omgang is het voor mij ideaal :')

Een kopie van m'n huidig paard mag, haha:
https://youtu.be/xHSlFW9f_34

Maar effe serieus.. ik zal hier eens goed over gaan nadenken en tussenin veel hengsten gaan bekijken. En tussenin hier blijven kijken viir bruikbare tips <<)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:30

Wat heeft je huidige paard als afstamming? ik ben het trouwens geheel met Roodvos eens, goed en uitgebreid uitgelegd ook.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 21:50

Ja inderdaad Elisa, aan die uitleg heb ik wat. Als fok-leek. :)

Montie is een Lord Leatherdale x Negro (op het filmpje is hij 5, nu is hij 6. En hij is 1m75).

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 21:54

Wat ik trouwens nog wou antwoorden op Roodvos.. met mijne vorige paard had ik ook niet zo'n klik als met mijn huidig paard. Hoewel ze niet helemaal mij type was heb ik wel 7 jaar met haar gereden. Op haar 4 zijn we helemaal bij 0 begonnen, op haar 11e zijn we gestopt in de Inter 1. Toen heb ik ze verkocht. Zolang het geen gevaarlijk paard is (je weet maar nooit..) zal ook Linette een paar jaar blijven. Maar je weet natuurlijk nooit op voorhand wat er gaat gebeuren in de toekomst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:55

Ik wilde zeggen dat wellicht de afstamming van je huidige paard interessant zou kunnen zijn wbt hengstenkeuze voor dit jonge dier omdat dat bloed je zo bevalt. Maar dat gaat in dit geval natuurlijk niet op want dat zit er al in de merrie.

Nouja, gewoon gaan doen wat Roodvos zegt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:21

Op een forum weet je nooit precies met wie je te maken hebt Lienbono. Maar wat fijn dat jij je als ruiter goed kan aanpassen aan de behoeften van het paard. Dat talent is niet iedere ruiter gegeven.
Dat gaat gaat vast goed komen tussen jou en je nu nog guppie.

Elisa2 schreef:
Nouja, gewoon gaan doen wat Roodvos zegt.
:o Bedankt voor het compliment.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 13:28

Dag allemaal!

Vorige week vrijdag zijn we naar de hengstenkeuring geweest en daar hebben we enkele interessante hengsten gezien.

Just Wimphof vond ik voor aanvang al leuk, vooral door zijn bloedvoering (De Niro x Riccione). Hij viel me nu ook weer positief op. Enkel zijn galop vond ik op dit moment een "minpuntje". Daarnaast is hij niet van de grootste (1m66 heb ik me laten vertellen?).

Ook Henkie vonden we weer fijn. Hem hebben we voor het eerst gezien tijdens zijn 2e bezichtiging en vooral mijn vader is er gek van. Voor hem moet ik noet verder zoeken :D ook hij is 1m66.. en ik moet even kijken hoe mijn merrie gaat uitgroeien gezien zijn gelders bloed..

Imposantos had ik nog nooit zien lopen maar hij viel 200% mee voor mij. Mooi dier, fijn karakter, 3 goede gangen.. en hij is zelf al wat groter (1m73).. al weet je nu nog niet of hij z'n maat gaat doorgeven.

Als oudere hengsten vond ik Expression en Bordeaux opvallen.

Zo.. dit is het "lijstje" tot nu toe. Nu maar wat hengstenshows doen, en veel veulentjes kijken!

Als er iemand een leuke toevoeging heeft over 1 van de hengsten: meer dan welkom!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:26

Nou die kleinere stokmaten zijn voor mij alleen maar een pluspunt. Ik hoef nl geen kastelen te fokken. De merrie die wij dit jaar willen insemineren is 1.74m en ik vind dat eigenlijk te groot. helemaal voor mezelf. Dus wij kiezen voor dit jaar met opzet hengsten die het liefst kleiner dan 1.70 zijn. Maatje 1.65 à 1.66 is voor ons echt een plus.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:00

En Henkie is ondertussen volgens mij redelijk wat groter.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:54

Eigenlijk zouden de hengsten her meten moeten worden op een leeftijd van 5 à 6 jaar. Op 2,5 jarige leeftijd vind ik dat best vroeg want ze groeien nog door.

livaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:19

hoi Lien, als ik zo dat filmpje zie denk ik dat bewegingstechniek in AB en ruggebruik mss beter mogen. Als je hengsten gaat zoeken mss daar aan denken...

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 09:16

Even een kleine update.. een paar weken geleden werd de dame op foto gezet. De DA toen kon me al vertellen dat er geen bemerkingen waren, alles was 100%.
Vandaag van het KWPN ook de melding gekregen dat ze PROK is.
Ben ik heel tevreden mee!

Na een paar slechte verhalen i.v.m. fokken weet ik nog niet zeker of ik het zelf wel ga aandurven.. maar ik blijf toch een beetje uitkijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:23

Ja ik zou ivm de WFFS haar iig laten testen.