Welke hengst voor merrie v Feel Good D-OC x Elite Jetset D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KahluaB

Welke hengst voor merrie v Feel Good D-OC x Elite Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 10:54

Voor onze Kahlua ben ik op zoek naar suggesties voor een passende hengst.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1725623

Veulen foto's
Afbeelding

Afbeelding

ruim 2 jaar
Afbeelding

Als veulen op de afstammelingen keuring

https://www.youtube.com/watch?v=yIbAJCa68XQ

2 maand geleden ( de andere 2 zijn haar moeder en zus ( v Unaniem))
https://youtu.be/BdT9gEFCwug

Kahlua meet nu al tegen de 1.70m
Ze heeft een zeer mensvriendelijk karakter, is wakker maar nuchter.
Ze heeft wat lage verzenen en daarbij ook brede voeten.
Voor mij is erg belangrijk dat een hengst een sterk achterbeen gebruik heeft .(ze draagt te weinig/stuwt)
Ook ben ik echt liefhebber van een paard met een mooi front (daarom in de eerste generatie zeker geen Jazz)
Een KWPN hengst met veel sport in de moederlijn heeft mijn voorkeur,en het dekgeld mag max €1500 zijn.

Kwa hengsten ben ik nog niet verder gekomen dan Habanna ,maar het veulen zal uiteindelijk voor de verkoop zijn en ik twijfel of hij wel commercieel genoeg is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 16:41

wat dacht je van Diego: al is dat ook niet commercieel
Afbeelding

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 16:55

Jerveaux?

Zeer goede moederlijn, sterk achterbeen en front van vader. Wel jazz maar jazz wil natuurlijk niet persee zeggen slecht front

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 17:05

Leuke merrie, ik zie wel wat je bedoeld met het front en achterbeengebruik. Ik denk dat jouw merrie wel kracht genoeg heeft/ gaat ontwikkelen achter maar dat de manier van bewegen in het achterbeen wat verbeterd zou mogen worden.

Je zou kunnen kijken naar Ferro bloed wbt het achterbeengebruik.of bijvoorbeeld Ferdeaux.
Habanna heeft zeker een goed achterbeengebruik in draf en galop {een extra bewegingsmechanisme, heel apart} maar zijn stap is niet zo goed en exterieurmatig heeft hij ook wel wat tekortkomingen. Daarom denk ik niet dat hij heel commercieel gaat zijn.

In mijn ogen is de beste hengst die er momenteel rondloopt..{buitengewoon goed!} en die ook aan al je wensen kan voldoen. Total US, hij heeft merries met genoeg maat, massa en lengte nodig.
Zijn achterbeen gaat altijd de goede kant op, en zelfs met halsstrekken loopt hij nog bergop..erg bijzonder. De galop is bergop gesprongen en de stap ook goed en schrijdend.
Ik vermoed dat hij heel erg commercieel gaat worden...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 19:27

fokfanaat schreef:
wat dacht je van Diego: al is dat ook niet commercieel
[ [url=m/twNFqI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is toevallig ! Ik heb Diego ook voor mijn Obelisk merrie overwogen... Ook wel een soortgelijk paard maar Met minder lengte.
Diego is wel heel gaaf / stoer geworden !
Commercieel is geen vereiste , maar misschien wel verstandig.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 19:28

Jester_ schreef:
Jerveaux?

Zeer goede moederlijn, sterk achterbeen en front van vader. Wel jazz maar jazz wil natuurlijk niet persee zeggen slecht front

Ga ik naar kijken.. ik ben gewoon geen fan van het type Jazz .

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 19:45

Elisa2 schreef:
Leuke merrie, ik zie wel wat je bedoeld met het front en achterbeengebruik. Ik denk dat jouw merrie wel kracht genoeg heeft/ gaat ontwikkelen achter maar dat de manier van bewegen in het achterbeen wat verbeterd zou mogen worden.

Je zou kunnen kijken naar Ferro bloed wbt het achterbeengebruik.of bijvoorbeeld Ferdeaux.
Habanna heeft zeker een goed achterbeengebruik in draf en galop {een extra bewegingsmechanisme, heel apart} maar zijn stap is niet zo goed en exterieurmatig heeft hij ook wel wat tekortkomingen. Daarom denk ik niet dat hij heel commercieel gaat zijn.

In mijn ogen is de beste hengst die er momenteel rondloopt..{buitengewoon goed!} en die ook aan al je wensen kan voldoen. Total US, hij heeft merries met genoeg maat, massa en lengte nodig.
Zijn achterbeen gaat altijd de goede kant op, en zelfs met halsstrekken loopt hij nog bergop..erg bijzonder. De galop is bergop gesprongen en de stap ook goed en schrijdend.
Ik vermoed dat hij heel erg commercieel gaat worden...

I Love Ferro ! <3 ( ik houd zo wie zo van een scheut spring bloed )

Ik ben benieuwd wat jij de exterieurmatige tekortkomingen van Habanna vindt ?

Total US wil ik niet gebruiken omdat hij lucht zuigt. Kahlua heeft 2 broers die licht zuiger zijn.Dat risico wil ik uit de weg gaan...
Misschien is Glocks Toto Jr een optie..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:43

Ik ook niet, maar jerveaux is echt een heel gaaf compleet paard, helemaal voor 3 jaar. Komt uit de directe moederlijn van Parzival en die ander, du bain haha

Flo27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:37

Elisa: je zegt in een ander topic dat de kampioen van oldenburg 3 jarigen en 3 op het bundeschampionate en 11 in de finale van wk verden dat het paard een enorm moeilijk exterieur heeft( weihegold). Nu beweer je dat wederom over habanna. Klopt jouw beeld van een functioneel exterieur wel?
Je adviseert total us veel aan. Waarschijnlijk omdat je hem mooi vindt, echter heeft deze hengst pas echt een bemerking op het exterieur. ..Hij beweegt niet bergop zoals jij beweert: hij heeft zo'n lang voorbeen dat het optisch lijkt dat hij bergop gaat..Hij gaat echter niet bergop en kan rustig gehandicapt genoemd worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 09:16

Nee hoor dan lees je verkeerd, ik schreef dat Weihegold gaat zoals ze gebouwd is. En wat ik functioneel vind is mijn persoonlijke smaak en ervaring, daar hoef ik niet over in discussie te gaan. Zeker niet met iemand die speciaal een account aan heeft gemaakt om te reageren. :(:)

Dat begrijp ik Kahlua, beter om daar geen risico mee te nemen inderdaad. Ik denk dat Toto niet echt het front zal kunnen verbeteren.

Ik vind het bewegingsmechanisme van Habanna in draf en galop extreem goed, met een goed achter en voorbeengebruik en extra scherpte en go.
Zijn stap was afgelopen woensdag heel erg kort en niet tactmatig, daarnaast mist hij voor mij wat "nek" en front, ik vind zijn hals vrij kort en hij heeft een wat neerwaarts rompmodel.
Ik vind het absoluut geen slecht paard, dat even voorop gesteld..hij loopt beter dan menige andere dressuurhengst. Maar ik zou hem alleen gebruiken bij merries die exterieurmatig heel erg goed in elkaar zitten.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 13:04

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik mijn jonge merrie niet wil dekken bij een jonge hengst ( iig zonder nakomelingen )
Ferdeaux spreekt mij op stand totaal niet aan.
Diëgo houd ik in gedachte .

Franklin zou ook weleens goede optie kunnen zijn.

fokfanaat

Re: Welke hengst voor merrie v Feel Good D-OC x Elite Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:35

Vind je de moederlijn van Franklin goed genoeg?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 13:52

fokfanaat schreef:
Vind je de moederlijn van Franklin goed genoeg?
Nee , eigenlijk niet , en zijn hals / nek vind ik ook niet mooi .. :o

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:01

Ik vind Habanna juist exterieurmatig erg goed in elkaar zitten, zou niet weten wat er aan dat paard mankeert. Heerlijk, zo'n dier met een sterke bovenlijn en normale benen, ipv met van die lange kromme achterbenen zoals je veel ziet.

Hoe commercieel het is durf ik niet te zeggen. Maar als je echt commercieel wilt, dan zal je toch een jonge hengst moeten nemen, die zijn nou eenmaal commerciëler binnen de dressuurpaarden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:53

Wat vind je van In Style trouwens? Die had een goed veulenrapport.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 16:58

Afbeelding

Ik vind Habanna ook erg mooi in elkaar steken ..

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 08:31

GJ9 schreef:
Wat vind je van In Style trouwens? Die had een goed veulenrapport.

Hmmm,weet het eigenlijk niet.Afstamming is niet heel interessant en verder doet hij mij niet zoveel...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 08:41

GJ9 schreef:
Ik vind Habanna juist exterieurmatig erg goed in elkaar zitten, zou niet weten wat er aan dat paard mankeert. Heerlijk, zo'n dier met een sterke bovenlijn en normale benen, ipv met van die lange kromme achterbenen zoals je veel ziet.

Hoe commercieel het is durf ik niet te zeggen. Maar als je echt commercieel wilt, dan zal je toch een jonge hengst moeten nemen, die zijn nou eenmaal commerciëler binnen de dressuurpaarden.

Habanna heeft een sabelbenig achterbeen. Dat kun je terug vinden in zijn verrichtingsrapportage en in zijn genetische profiel.

Vind het overigens ook een fijne hengst....daar niet van.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 08:59

Wat vind je van Indian rock?http://www.hengstenhouderij-kuypers.nl/indianrock.html Mooi bergop goed achterbeen mooi front en een goed karakter met Vivaldi erachter! Ik denk dat jou merrie iets vlugger zou mogen

https://www.dehoefslag.nl/tag/indian-rock

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:18

ik vind habanna ook een fijne hengst, maar voor het mooi zijn kop te groot, als je je veulen wil verkopen wel iets om rekening mee te houden

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 16:57

Als ik zeker wist dat ik het veulen wilde houden , koos ik vrijwel zeker voor Habanna...( zijn veulens hebben volgens de beoordeling geen groot/lelijk hoofd)
Ik wil wel " commercieel" fokken ,maar ,mijn voorkeur gaat zeker niet uit naar een grootloper.

Hier komt altijd 1x /jaar de tandarts voor gebits controle( en daar blijft het dan ook meestal bij)
Hij vertelde dat er steeds meer paarden kwamen met gebits problemen komen , doordat de paarden steeds kleinere hoofden hebben.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 17:20

Ik heb vaker opmerkingen gelezen hier op bokt over de 'grote kop' van Habanna... Verbaas me er over dat mensen blijkbaar liever een voorbeenzwaaier, pony achtig beest dat vol zit met inteelt, zien lopen met een klein hoofd. Beetje kort door de bocht natuurlijk, maar toch...

sorry hiervoor TS: Succes met de zoektocht naar een geschikte (en functionele!) hengst!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:07

Waar lees je dat Lies, dat ik een voorbeenzaaiende, dwerg met inteelt en een pony hoofd graag zie?

Heb een zelfgefokte met een giga kop, mij interesseert het niet, maar als je wil verkopen, wat amaze aangeeft, is het wel iets om rekening mee te houden. Net zoals een vos, is gewoon minder commercieel.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:20

Wat is er mis met een vos >;)

grapje natuurlijk

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 19:25

Jester_ schreef:
Wat is er mis met een vos >;)

grapje natuurlijk
Helemaal niks ! <3