[TI] Hoeveel dagen beweegt jou Tinker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyloe

Hoeveel dagen beweegt jou Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 15:12

Hallo!

Sinds vorige week hebben Bonnie en ik les. Ik vind het helemaal leuk en wil/ga nu ook wekelijks lessen. MAAR ik zit een beetje in de knoop met mijn rijdagen. Ik zal even overzichtje geven van hoe onze week er ongeveer uit ziet.

Op Zondag en Maandag heb ik een verzorgster die Bon rijd. Omdat ik dan zelf niet kan ivm werk.

Dinsdag geef ik Bonnie dan vaak een vrije dag.

Woensdag rijden of longeren.

Donderdag rijden of longeren.

Vrijdag is ze vaak vrij.

Zaterdag rijden of longeren.

Nu les ik dus sinds kort op Donderdag. Ik rij dan 3 dagen waarvan 1 dag dan een les dag is.

Wat ik lastig vind is, ik wil natuurlijk ons huiswerk doen wat we krijgen na de les. Maar in theorie is dat dan eigenlijk maar 1 dag. En soms wil je ook wat anders doen een buitenritje ofzo.

Dus ik twijfel om haar misschien een dag minder vrij te geven. De dag na onze les doen we vooral wat losrij werk.

Ik vind het ook weer zo wat om mijn verzorgster te vragen om 1 dag niet te rijden.

Nou help! Hoe doen jullie dat? En hebben jullie misschien goed advies?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:43

Je paard heeft twee dagen in de week vrij. Dat kan makkelijk naar 1 of helemaal geen vrij. Je paard heeft de rest van de dag om bij te komen. Dus als jij 2 uur iets met je paard doet, heeft je paard 22 uur om bij te komen.
Hoe intensief rijdt je bijrijder dat je vindt dat hij op dinsdag vrij moet? Want je zou dan ook gewoon fanatiek kunnen longeren.
Ik denk dat jouw week er makkelijk zo uit zou kunnen zien (mits jij hier natuurlijk de tijd voor hebt)

Zondag - Bijrijdster
Maandag - Bijrijdster
Dinsdag - Longeren
Woensdag - Rijden om voor te bereiden voor je les of longeren.
Donderdag - Les
Vrijdag - afhankelijk van woensdag. Als je woensdag hebt gereden, zou ik gaan longeren en andersom.
Zaterdag - afhankelijk hoe de afgelopen week is gegaan. --> Als je vrijdag hebt gelongeerd zou ik nu gaan rijden om de aandachtspunten van je les door te nemen. Als je op vrijdag hebt gereden, kun je kiezen. Als het goed ging, kun je er voor kiezen om het te laten rusten, of juist er op door te gaan, zodat het nog beter wordt. Als het slecht ging, moet je bij jezelf bedenken of je het zelf op kunt lossen of dat het juist beter is om te wachten tot de les.
En dan kun je kiezen hoe je vrije dag er uit ziet. Bij mij telt los longeren of vrijheidsdressuur namelijk ook als een vrije dag.

En ook als je aan het rijden bent ligt het er aan hoe lang en hoe fanatiek je rijdt. Soms dan stap ik op en dan loopt ze pas na 45 minuten lekker. Dan kan ik zo 5 kwartier rijden (met in en uitstappen). En soms dan loopt ze meteen goed en dan ben ik met 45 minuten klaar, omdat ze braaf was en ik haar niet wil overvragen. Dus dat maakt het vaak ook lastig om een vaste weekindeling te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:00

Die van mij beslist per dag wat ze wil. Daar kun je niet op plannen :') Dan heb ik bedacht om te gaan rijden, maar dan heeft ze de kop dwars staan en dan wordt het toch maar grondwerk omdat er geen land mee te bezeilen is :')
Ik doe 1-2 keer per week grondwerk en probeer ook 1-2 keer per week te rijden, één keer in de bak en een keer op buitenrit, maar dat hangt echt een beetje van haar humeur af. :j

Lessen deed ik met mijn vorige paard om de week, anders had ik niet genoeg tijd om de punten uit de vorige les op te pakken. Ik vond het veel relaxter, want had ik een keertje geen zin om met het huiswerk aan de slag te gaan, dan ging ik gewoon lekker doen waar ik wel zin in had en kwam het huiswerk een volgende keer wel.

Anoniem

Re: Hoeveel dagen beweegt jou Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:09

Geen tink, maar een haf hier. Ik doe zoiets:
Zondag: vrij (stal dicht)
Maandag: rijden en grondwerkles/parelli
Dinsdag: vrij ivm school
Woensdag: rijden
Donderdag: longeren
Vrijdag: rijles
Zaterdag: rijden

Ik probeer haar om de zoveel weken even 3 dagen vakantie te geven omdat dat niet verkeerd kan. Soms doen we 6 dagen wat, in drukke weken maar 4. Streven is toch 5-6 dagen waarvan 3 fanatieke dagen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:13

Ik hou doorgaan aan om de dag rijden. Als het zo uitkomt dan wordt het wel eens vaker, maar als ik geen tijd/zin heb ook wel minder. Ben daar niet zo moeilijk in. Ik vind elke dag rijden wel echt veel teveel, en twee vrije dagen in de week juist heel erg goed voor een paard.

Kan je niet om de week gaan lessen? Dat deed ik. Is niet alleen de druk eraf maar loopt ook minder in de kosten. Als er dan punten waren die ik lastig zonder aanwijzingen kon doorpakken dan gewoon even een keer elke week en minder voor mezelf oefenen.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:16

Helemaal geen dag vrij ben ik geen voorstander van, sowieso heb ik door mijn werk geen vast schema. Daarnaast ook geen bak ter beschikking, wel heb ik sleutel via de rijvereniging van binnenbak.

Goed, ik rijd dus ongeveer om de dag. Buitenritten doen we ook regelmatig en ik probeer om de week te lessen. Nu hebben we sinds kort ook grondwerkles. Dus de ene week les ik met grondwerk en de andere week dressuren we.

Kun je de dingen die je leert met lessen niet ook op buitenrit oefenen?

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 16:35

Om de week lessen is inderdaad ook een optie. Maar een dag minder vrij ook haha. Ik vind het lastig. Maar we trainen niet altijd super intensief. En mijn bijrijder gaat vaak op buitenrit.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:37

Hangt een beetje af van de leeftijd van je paard zou ik zeggen (of heb ik daar overheen gelezen) mij is altijd geleerd dat een 'algemene' (kan natuurlijk wisselen per paard) regel is dat je zo vaak kan rijden op je paard als dat 'ie oud is in jaren. (Uiteraard nooit voor 3 á 4 rijden en ik zou ook nooit meer dan 7x per week rijden).

Als je een volwassen paard hebt dan is 1 dag rust per week denk ik wel lekker, maar zoals hierboven wordt aangegeven maakt dat ene uurtje op een dag voor een volwassen paard niet een enorm verschil.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:41

Ik heb een fjord, geen tinker dus, maar wel koudbloed dus mss heb je er iets aan. 17 jaar, loopt ongeveer op L/M niveau.
Ik rij deze max 4x per week dressuurmatig. Meestal is dit 3x waarvan 1x les. Daarnaast rij ik nog 1 of 2x buitenritje. Longeren doe ik nooit omdat alleen maar voltes eigenlijk te veel belasting is voor zijn benen. Ik vind 5x in de week rijden eigenlijk meer dan genoeg voor hem. Meestal probeer ik het dan een beetje over de week te verdelen, bv:

Maandag: Vrij
Dinsdag: Dressuur
Woensdag: Buitenrit
Donderdag: Vrij
Vrijdag: Dressuur
Zaterdag: Dressuurles
Zondag: Buitenrit

Ik merk dat als ik hem vaker rij dan dat hij mentaal enorm vervelend wordt :) maar je kan het natuurlijk bij jouw paard uitproberen hoe hij reageert op vaker rijden. Als het niet bevalt kan je dan weer verder kijken!

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 16:42

DreamGuide schreef:
Hangt een beetje af van de leeftijd van je paard zou ik zeggen (of heb ik daar overheen gelezen) mij is altijd geleerd dat een 'algemene' (kan natuurlijk wisselen per paard) regel is dat je zo vaak kan rijden op je paard als dat 'ie oud is in jaren. (Uiteraard nooit voor 3 á 4 rijden en ik zou ook nooit meer dan 7x per week rijden).

Als je een volwassen paard hebt dan is 1 dag rust per week denk ik wel lekker, maar zoals hierboven wordt aangegeven maakt dat ene uurtje op een dag voor een volwassen paard niet een enorm verschil.

Ze is 12 jaar dus ze kan het wel aan. Het is meer mijn eigen gevoel. Wil haar ook gewoon lekker paard laten zijn als ze een dag vrij heeft.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 16:44

Renee_S schreef:
Ik heb een fjord, geen tinker dus, maar wel koudbloed dus mss heb je er iets aan. 17 jaar, loopt ongeveer op L/M niveau.
Ik rij deze max 4x per week dressuurmatig. Meestal is dit 3x waarvan 1x les. Daarnaast rij ik nog 1 of 2x buitenritje. Longeren doe ik nooit omdat alleen maar voltes eigenlijk te veel belasting is voor zijn benen. Ik vind 5x in de week rijden eigenlijk meer dan genoeg voor hem. Meestal probeer ik het dan een beetje over de week te verdelen, bv:

Maandag: Vrij
Dinsdag: Dressuur
Woensdag: Buitenrit
Donderdag: Vrij
Vrijdag: Dressuur
Zaterdag: Dressuurles
Zondag: Buitenrit

Ik merk dat als ik hem vaker rij dan dat hij mentaal enorm vervelend wordt :) maar je kan het natuurlijk bij jouw paard uitproberen hoe hij reageert op vaker rijden. Als het niet bevalt kan je dan weer verder kijken!

Het komt bij mij er nu op neer dat ik 3x per week rijd waar van 1x les. Bon d’r vrije dagen vallen dus onder mijn dagen. Dat vind ik dus lastig.

Want jou lijstje in hetzelfde zoals mijn lijstje nu is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:47

Waarom niet met je verzorgster overleggen dat ze de ene week alleen aan de hand gaat wandelen (al vind ik een stappende buitenrit ook niet belastend) zodat jij een keer extra kunt rijden? :-)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:48

Ja daarom kies ik er voor om alles zelf te doen, en geen bijrijdster te nemen :) ookal is dit soms lastig met tentamenweken/vakanties etc. maar dan kan ik altijd wel een vriendin vinden die m een keer wil rijden. maar ik snap dat als je die al een hebt dat het erg lastig is om daar tegen te zeggen dat ze niet meer mag rijden. Gelukkig ben ik qua verzorging ook niet afhankelijk van een bijrijdster, omdat wij op onze stal gewoon over de week verdelen wie er wanneer gaat. Dus op dagen dat ik niet ga wordt zijn stal door iemand anders gedaan en staat hij gewoon lekker buiten.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:10

Ik zou het heel normaal vinden hoor! Je bijrijder vragen om op maandag iets rustiger aan te doen. Dat hoeft natuurlijk niet meteen met een wandeling, maar kan ook met longeren of grondwerk. Lest je bijrijder trouwens ook?

Maar even iets anders; is je probleem niet al opgelost als je dinsdags gaat rijden ipv vrij? Dus een dagje minder per week vrij?

Dus:
Zondag - bijrijder
Maandag - bijrijder
Dinsdag - dressuur (/buitenrit)
Woensdag - longeren/grondwerk
Donderdag - les
Vrijdag - rustdag
Zaterdag - dressuur (/sprongetje?)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 17:31

miramii schreef:
Ik zou het heel normaal vinden hoor! Je bijrijder vragen om op maandag iets rustiger aan te doen. Dat hoeft natuurlijk niet meteen met een wandeling, maar kan ook met longeren of grondwerk. Lest je bijrijder trouwens ook?

Maar even iets anders; is je probleem niet al opgelost als je dinsdags gaat rijden ipv vrij? Dus een dagje minder per week vrij?

Dus:
Zondag - bijrijder
Maandag - bijrijder
Dinsdag - dressuur (/buitenrit)
Woensdag - longeren/grondwerk
Donderdag - les
Vrijdag - rustdag
Zaterdag - dressuur (/sprongetje?)

Nou zat net te denken om Dinsdag te rijden en dan op Vrijdag nog wat doen omdat ik haar na de lesdag nog even wil loswerken. Maar dat kan dan prima aan de longe. En dan Zaterdag vrij.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:42

Of anders 1x in de 2 weken lessen? Maar het is maar net hoe je het zelf ervaart. Heb je tijd voor alle afwisseling en genoeg tijd voor je huiswerk. Wij rijden eventing, dus veel disciplines om te trainen, en loop dus wel eens tegen hetzelfde aan. Ik les dus ook max. 1x per 2 week al dan niet minder.

Hoewel je paard ook makkelijk 1 dag minder vrij kan hebben hoor, zitten 24 uur in een dag! :)
Persoonlijk vind ik het niet kunnen om van de bijrijder te vragen rustiger aan te doen. Je kunt het vragen maar zou het zeker niet eisen, indien bijrijder betaald natuurlijk, doet ze dat niet dan kun je het wel 'eisen'. :)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:25

@TS Ah, ja dat kan uiteraard ook! Lijkt mij voldoende afwisseling tussen rust en beweging. Ben benieuwd of dit prettiger werkt voor je!

@Seventeen eens, bij een betalende ruiter. Maar zelfs dan kun je het altijd voorleggen. Ik was altijd gewend dat je het paard niet altijd rijd als je komt. Ander werk en afwisseling is ontzettend belangrijk. En ook gewoon leuk om te doen. Gewoon een kwestie van afstemmen ;)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 08:33

Moet wel zeggen dat mijn bijrijder ook wel eens niet rijd. Maar dat is dan nu in dit geval een extra vrije dag voor Bon. Zij betaald er niet voor, omdat zij mij helpt die 2 dagen om Bon te verzorgen. Dus vind ik niet dat ze daar voor hoeft te betalen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:41

Met mijn 5 jarige tinker rijd ik nu sinds kort 2x in de week. Probeer dan 1x bak( niet altijd hebben een grasbak en word glad en vind zonde als die stukgelopen word waardoor het nog glader is) en 1x buiten wat nu 2x buitenrit is. Als we 1x intensief grote ronde dan rijd ik geen 2de keer.
Ik ben denk te voorzichtig maarja

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:02

Ik heb weliswaar geen tinker maar een 7jarige haflinger en die werkt eigenlijk maar max 4 dagen per week, soms maar 3 dagen.
De rest lekker vrij op de wei.

Ik train voor endurance wedstrijden, dus een bosrit is voor hem wellicht nog wel harder werken dan een dressuurtraining in de bak.

Ik oefen dan ook de meeste dingen uit mijn lessen tijdens mijn bos trainingen en daarmee boek ik voldoende vooruitgang.

Als jij je tinker vooral in de bak rijdt, zou ik niet naar minder vrije dagen gaan dan 2 in de week.
Bakwerk is mentaal vaak toch best en belasting, ook al is het fysiek vaak niet langer dan een uur werken.

Een vrije dag inleveren voor meer afwisseling, dus een buitenrit of een keer springles of behendigheid oid, kan nog wel, dat houdt het koppie lekker fris.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:41

Mijn tinker is 15 en doet 6 dagen in de week iets (buiten rijden (bos om de hoek, met trailer naar duinen, bos of strand), bak, les, longeren). Soms heeft ie dagje extra vrij als dat zo uitkomt en heel soms doet ie ook wel eens alle dagen wat......... Ik vind dat dat best kan want wat is nou paar uur per dag iets doen op een hele dag (24 uur)? Afwisseling vind ik wel heel belangrijk!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 07:03

Ik zou zeker niet naar minder vrije dagen gaan. Mijn ervaring met koudbloeden is dat ze er niet perse leuker op worden als ze elke dag wat moeten doen. Ik heb hele enthousiaste, leuke paarden zien afstompen tot vervelende, matte paarden die weg begonnen te lopen in de wei. Wat meer vrije dagen en het paard werd weer zichzelf. Mijn eigen ruin vind álles leuk en is vreselijk enthousiast in alles, maar die moet ik echt niet elke dag mee nemen. Kan ik ook niet qua werk :+ maar ik doe hem daar ook zeker geen plezier mee.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:26

Berdien ik heb diverse koudbloeden gereden en de ervaring is dat het ontzettend verschilt. Sommige paarden zijn ‘rastypische’ paarden en zijn inderdaad niet zo van het dagelijkse werk (of dressuur). Er zijn er ook diverse die je echt niet te vaak vrij moet geven, want anders is er geen land mee te bezeilen of breken ze de stal/paddock/weiland af. ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:54

Eens miramii, echter ervaart TS dat het nu in principe prima gaat met twee vrije dagen ;)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 19:37

Na goed denken en de verschillende meningen, heb ik besloten om om de week te gaan lessen. Zo hoef ik Bon niet minder dan 2 dagen vrij te geven en hebben we goed de tijd om ons huiswerk te kunnen doen :)