Ik ben voor stage 2 maanden in IJsland. Bereid je voor dit word een lang verhaal want ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen en ik heb een aantal vragen

Ik ben sinds 31 Augustus in IJsland. Ik loop stage voor de opleiding Paardensport en houderij niveau 4. Hiervoor hadden we de kans om naar een ander land (binnen europa te gaan) Ik heb IJsland gekozen. Waarom. Ik ben heel geïntresseerd in het ontdekken van verschillende disciplines in de paardensport. Zo rijd ik dressuur, western, en spring ik. Ijsland stond al een tijdje bovenaan de bucketlist. En waar kun je nou beter IJslanders leren kennen dan in het land waar zij het enige ras zijn.
Ik loop stage op een bedrijf wat o.a. toeristenritten organiseert. 2 weken heb ik de rijpaarden gereden. De eigenaresse kwam met het idee om een aantal dagen bij haar vriendin te gaan helpen bij het trainen en zadelmak maken van de 3 jarige IJslanders. Natuurlijk wilde ik dat!!
Zo gezegt zo gedaan. Ik doe dat nu ongeveer 2 weken. Het zadelmak maken hier gaat heel anders dan in Nederland. Ik rij gemiddeld zo'n 10 paarden op een dag. Er word vrij veel aandacht besteed aan het grondwerk. Wanneer het grondwerk correct gedaan word, hoef je eigenlijk nooit bang te zijn voor een rodeo. Wannneer e voor de 3e keer onder het zadel (onder de man) geweest zijn gaan ze mee naar buiten. Dat is tenslotte wat de meeste mensen in IJsland doen. Aan mij de taak om voor de paarden hun eerste vrachtje te zijn. Ze zijn zover eigenlijk allemaal erg braaf en ik vind het fantastisch om te zien en te voelen hoe snel ze groeien.
De paarden staan ongeveer 2 maanden in training. Na die 2 maanden gaan ze terug het land op. Deze tijd van het jaar een jaar later (dan zijn ze 4) komen ze terug en worden ze weer opgepakt met trainen. De jaren erna hebben ze elk jaar vakantie en worden ze meer en meer bereden. Maar hier op stal komen ze vaak enkel om zadelmak gemaakt te worden.
Eens ze zadelmak zijn krijgen ze ijzers onder. Eerst alleen voor en later ook achter. Door het vele buitenrijden over asfvalt, steentjes etc. is dit de meest comfortabele manier voor hun voeten.
Ik ben erg verliefd geworden op het IJslandse ras en ik vroeg me af of er in Nederland ook ijslandse fokkerijen zijn die het echte pure ras fokken. Het liefst met geïmporteerde hengsten uit IJsland. Een paard uit IJsland over laten vliegen kost gemiddeld 2000 euro. Dan hebben we het nog niet over de prijs van de paardjes gehad. Ik ga er voorlopig geen kopen maar ik ben gewoon erg nieuwschierig.
En heb je zelf een IJslanders? Show hem hieronder in de reacties ik ben heel benieuwd! En stel gerust je vragen
Vergeet ook niet dat ze oa ivm het landschap waar ze van jongs af aan in lopen veel sterker zijn dan de 3 jarigen in Nederland.
), en daar was op dat moment een aantal keer op gereden. Zodra ze van mij was is de training opgehouden en mocht ze terug de wei in. Ik heb haar toen later over laten vliegen.