Twee jaar terug heb ik samen met mijn opa een veulen gefokt, Kayro. Het was geweldig om deze mooie ervaring met mijn grootouders te mogen delen, ook omdat zij zo'n belangrijke rol spelen in het mogelijk maken van mijn hobby. De paarden staan namelijk gestald op de boerderij van mijn grootouders/oom/tante.
Van het winter begon het fokken van een veulen weer bij mij te kriebelen. Na goed overleg met mijn grootouders hebben wij besloten weer een poging voor 2018 te wagen! Wat trouwens leuk is om te vermelden, mijn oma van 77 jaren jong is medefokker van het veulen
(waarschijnlijk voornamelijk om lekker mee te kroelen en te knuffelen, daarin is zij namelijk erg goed in!) 
Toekomstige moeder
Aretta (Kojak x Damiro) keur, IBOP(spr)
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/323223
M: keur, preferent, prestatie
MM: ster, preferent
Volgend jaar, wanneer ik weer lid ben van het KWPN, wil ik Aretta laten testen op genoomfokwaarde OC met als doel het behalen van het D-OC predicaat. In combinatie met haar keur- predicaat kan dan zij het elite- predicaat bemachtigen.

(2 maanden drachtig)
Toekomstige vader
Hernandez TN ( Kannan x Numero uno)
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1495315
M: IBOP(spr), sport (spr), Elite, prok
MM: keur, sport (spr)
MMM: keur, prestatie, preferent

Ik hoop dat Hernandez een bergopwaartse galoppade, maat, vermogen op de sprong en uitstraling doorgeeft aan het veulen. Ook vermoed ik dat zijn koele karakter goed past op mijn soms wat bloederige merrie. Daarnaast sprak zijn predicaatrijke stam met invloedrijke springhengsten mij aan.
Aretta is op 15 juni drachtig gescand van een tweeling. Aangezien hier veel risico's aan vast zitten, heb ik de veearts gevraagd één vruchtje weg te knijpen. Dit is gelukkig allemaal voorspoedig verlopen. Uitgaande van 340 dagen dracht, verwachten wij rond 1 mei een veulentje!
Kijken jullie mee in het verdere verloop van Aretta's dracht?

Nog eentje dan! 
Ze zit nog mooi in haar vacht en gedraagt zich vrolijk. Het rijden gaat wel wat minder consequent. Mevrouw is het ene moment sensibel en gevoelig, de andere keer tam en loom. Ik denk een gevalletje hormonen? Ik probeer het werk hierop aan te passen, maar zolang ze nog vrolijk is, denk ik dat het rijden zo nog wel kan.

Maar goed, op andere momenten vind ze het heerlijk om even te knuffelen en te kroelen, ik neem het krengen dan maar voor lief.

Ik vind haar wel al een heel drachtig buikje hebben.