Als je wil fokken, begin dan met de correcte terminologie.
Gucci_ schreef:Ze is dressuurgefokt, zwart en afstammeling is Uphill x San Remo, alleen een beetje aan de kleine kant gebleven, ik denk ong 1,62m.
Afstamming: de dalende lijn van bloedverwantschap tussen verschillende generaties
Afstammeling: telg, nakomeling, nazaat
Dus, de afstamming van jouw merrie Uphill x San Remo. Het veulen dat je gaat fokken is een afstammeling van je merrie.
Gucci_ schreef:Maar belangrijkste voor mij is dat het een paard wordt met een goed karakter, lengte (tussen 1,65 en 1,70m ong)
Je bedoelt hier de stokmaat of hoogte.
Gucci_ schreef:En kan ik kiezen voor een Duitse hengst, die niet goedgekeurd is bij het kwpn, wat voor papieren krijgt het veulen dan?
Je kan kiezen voor een buitenlandse hengst. Het KWPN hanteert een lijst met erkende stamboeken. Dit zijn stamboeken met een vergelijkbaar fokdoel als het KWPN. Deze lijst kan je vinden op de site van het KWPN. Een veulen van een bij een erkend stamboek goedgekeurde hengst wordt ingeschreven in het A register. Een A register merrie kan vanaf 3-jarige leeftijd worden aangeboden op de stamboekkeuring. De merrie moet voor opname in het stamboek nog voldoen aan de eisen waar haar vader niet aan heeft voldaan. Dit kan zijn op gebied van gezondheid (OC-onderzoek, cornage) en/of prestatie (sport, IBOP of EPTM).
Sommige buitenlandse hengsten hebben zelf al voldaan aan alle eisen. Een merrieveulen daarvan kan bij de stamboekkeuring gelijk worden ingeschreven.
Heeft een merrie aan alle eisen voldaan, dan kan ze ook gewoon de predikaten ontvangen indien ze daarvoor in aanmerking komt (ster, keur, elite)
Een veulen van een:
- niet goedgekeurde hengst ("eigen hengst")
- goedgekeurde hengst bij een niet erkend stamboek (bijv. Barock Pinto of Appaloosa stamboek)
- erkende hengst bij erkend stamboek (erkend is wat anders dan goedgekeurd)
wordt geregistreerd in het B register. B register paarden kunnen niet deelnemen aan keuringen.