exterieur beoordeling en paringsadvies gelders paard 18 mrt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karibu

exterieur beoordeling en paringsadvies gelders paard 18 mrt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 17:34

Op 18 maart was er een interactieve dag beoordelen en paringsadvies gelders paard. Meestal lees ik de topics trouw mee, maar ik heb hierover niets gelezen op bokt. (Of ik heb er overheen gelezen).

Ik wil in ieder geval alle eigenaren van de beoordeelde paarden een compliment maken dat ze de gang naar Ermelo gemaakt hebben om hun merries voor te stellen. Gelukkig ook een aantal merries die geweldig in het Gelders type stonden. Zo'n Roosmarie: niets meer aan doen en hopen dat ze die uitstraling tot in de volgende generaties meegeeft.

Bij de aanparingsadviezen viel me een aantal dingen op.

Allereerst dat vaak uitgeweken werd naar een dressuurhengst als aanparingsadvies. In mijn ogen krijgt de gelderse fokkerij dan meer het karakter van een genenpool voor goede F1 kruisingsproducten. Een genenpool die dan uiteindelijk verdwijnt. Het argument dat deze aanparingen leiden tot bloedspreiding kan ik niet zo volgen. De dressuurpaardenfokkerij raakt immers ook steeds nauwer verwant met elkaar.

Wat mij ook opviel de weerstand tegen het gebruik van tuigpaarden. Ik kan dit helemaal volgen wanneer dit gaat over tuigpaarden met hackney en/of saddle-bred bloed. Maar ik ken nog Tolina en haar zonen Mineraal, Nelson en natuurlijk Unitas. Geweldige gelderse uitstraling. Niet te vergelijken met de tuigers die nu het beeld bepalen.

Het werd hier en daar genoemd maar er zou wat mij betreft ook gezocht kunnen worden in de duitse fokkerijen. Zij zijn immers ook van invloed geweest in de Nederlandse fokkerij. Een goede massale Holsteiner of Oldenburger hengst zou ook een rol kunnen spelen in de gelderse fokkerij.

Kortom een dag om over na te denken. En voor wat betreft de keuze voor mijn merrie: ik ben er nog niet uit.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:52

karibu schreef:
Op 18 maart was er een interactieve dag beoordelen en paringsadvies gelders paard. Meestal lees ik de topics trouw mee, maar ik heb hierover niets gelezen op bokt. (Of ik heb er overheen gelezen).

In het Gelderse Paarden topic hebben we het er wel over gehad. :D Begrijp ik goed dat je zelf ook een Gelderse hebt?

karibu

Re: exterieur beoordeling en paringsadvies gelders paard 18 mrt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 17:56

Klopt. Ik heb een UppervillexZepxIrak (uit de van Sijpveld-fokkerij).

Ik wil haar laten dekken door Vitens (ParcivalxZep). Weliswaar inteelt maar ben gek op Zep-bloed en Ria Hekkert vorig jaar een mooie VitensxUppervillexZep. Dus die durfde die stap wel aan.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:10

Hey wat leuk! De mijne komt daar ook vandaan :-)

Nou heel benieuwd hoe dat uitpakt! Hoe heet ze?

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 18:18

Chakula uit Narona (uit Arona)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 07:10

EHK --> F-AM. Aangezien het om de gelderse fokkerij zelf gaat past dit beter op F-AM

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:02

karibu schreef:
Klopt. Ik heb een UppervillexZepxIrak (uit de van Sijpveld-fokkerij).

Ik wil haar laten dekken door Vitens (ParcivalxZep). Weliswaar inteelt maar ben gek op Zep-bloed en Ria Hekkert vorig jaar een mooie VitensxUppervillexZep. Dus die durfde die stap wel aan.

Wat leuk een Upperville x Zep. Ik ben ook gek op Zep-bloed moet ik zeggen. De Vitens komt uit uit hetzelfde lijntje als mijn merrie.

Kom gezellig naar het Gelderse paarden topic.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:32

Hoi Karibu, leuk dat je erbij was!

Ik kan me wel vinden in je commentaar. Fokken is natuurlijk een heel persoonlijk iets en ook een kwestie van smaak. Maar bij een heel aantal hengstenadviezen had ik wel het gevoel dat je daar vooral een leuk sportpaard mee kon fokken, maar dat het niet persé iets zou gaan toevoegen aan de Gelders paard populatie.
Ik zou bijv. nooit een Dressuurpaard x Frans springpaard x tuigpaard fokken voor de Gelderse fokkerij. Dan liever eerst 2 generaties Gelders bloed voor je weer een uitstapje durft te maken naar de rijpaarden.

Ik zou nog wel een keer zo'n middag willen, en dan met een of twee gerenommeerde fokkers die in generaties denken en die verstand hebben van (oude) Gelderse bloedlijnen. En dan ook in generaties denken naar de toekomst toe: wat heb je aan het bloed wat je toe gaat voegen en op welke manier kan dat de populatie verbeteren (en dan hopelijk niet alleen verbreden).

Interessant gefokte merrie heb je! Weet je nog wat het dingetje op de keuring was waardoor ze niet zoveel ext punten heeft gekregen? Want daar zou ik wel sterk rekening mee houden in je hengstenkeuze.

En bedankt voor je compliment over Roosmarie, ik zeg ook, niks meer aan doen, maar waar vind ik zo'n hengst die haar type fokt ;)

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 21:19

Hoi GJ

Op de stamboekkeuring was het belangrijkste commentaar dat de merrie zeer toontredend was. Op zich is de merrie inderdaad toontredend, maar op dit moment veel minder dan tijdens de keuring.

Als veulen stond ze zeer correct op de benen. Ze is toen ook uitgenodigd voor Ermelo waar ze ook een 1e premie behaalde. Tijdens de opfok is er te weinig aandacht besteed aan het correct bekappen. Door haar manier van grazen heeft ze uiteindelijk die stand ontwikkeld. De buitenwand van de hoef was erg afgesleten. Door de inzet van de hoefsmid is de hoef nu een stuk rechter, wat ook resulteert in een betere stand.

Over de oorzaak van die manier van grazen heb ik wel een theorietje. De merrie is hoogbenig en heeft een relatief korte hals. Volgens mij is dat de er in ieder geval mede debet aan. Die relatief korte hals en ook de zware hals-hoofdverbinding komen van Upperville. De moeder had een lange hals en juist een lichte hals-hoofdverbinding. Met Vitens hoop ik die halslengte weer terug te fokken. Dit is bij de combinatie die Ria Hekkert heeft geprobeerd (Vitens x Upperville x Zep) goed gelukt. Ook die Upperville merrie had een wat korte hals en zware hals-hoofdverbinding.

Zelf heb nog een Parcival x Zep en die is juist wat meer frans wat stand betreft. Dus ik durf de combinatie met Vitens op dat punt van de stand wel aan.

De merrie zelf heeft een gouden karakter. Ze is vrolijk en werkwillig onder het zadel. Ze zie alles maar raakt niet in paniek, hooguit verstijft ze even. Mijn vrouw rijdt haar meestal. Na wat onfortuinlijke vallen van andere paarden had ze alle zelfvertrouwen verloren. Maar dankzij de merrie durft ze weer te rijden. Ik spring er voor de lol wat mee. En de merrie vindt dat eigenlijk het leukst om te doen.

Dat vrolijke, werkwillige en bomvaste wil ik boven alles vast houden. Doel is ook om een veulen te ken waar ikzelf weer een aantal jaren mee vooruit kan. En stiekem droom ik natuurlijk van een nieuwe Mariena (tante van Vitens).

Ik zal binnenkort wat foto's uploaden. Van Natasja heb ik begrepen dat ik dit op het forum voor Gelderse paarden moet doen. Verder ben ik van plan om de merrie naar de sportdag van het Gelderse paard mee te nemen om haar een keer in de B of de L te starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 09:10

2 x Zep zo dichtbij zou ik voorzichtig mee zijn
Er zijn inderdaad genoeg Duitse hengsten die wat massaler zijn en die ook braaf en veelzijdig fokken.

Ik vind het gebruik en promoten van moderne dressuurhengsten binnen de Gelderse richting een goede manier om het bestaansrecht van de hele richting te verspelen. Een tweederangs dressuurpaard hoeft geen aparte regio.

Als je merrie toontredend is dan zij dat zo. Ga dan op zoek naar een hengst met een correcte voorstand en niet met een Franse. Je fokt of of en niet het gemiddelde doorgaans.
Met een sportpredikaat op zak zou je wellicht nog een keer naar de keuring kunnen als de stand verbeterd is.

Roosmarie is helaas van een uitstervend type. Kapitale merrie die luxe fokt (Imposant), wat wil je nog meer.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 09:26

Leuk dat er nog eens op terug gekomen wordt
Lees er graag over , over fok inzichten
Kans zit erin dat ik t nog een keer ga doen een veulen fokken .
Helaas werd mijn voorkeur niet naar de verichting gebracht .

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 17:06

Zoals beloofd nog een paar foto's van de merrie Chakula. Voor ik welkom ben in het huiskamerforum voor de Gelderse Paarden moet ik nog een aantal berichten posten. Dus dit is er weer een. Het is een niet zo charmante foto van de merrie in de paddock. Maar het geeft wel een idee.

Afbeelding

Afbeelding

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 17:15

Nu nog een fotootje van haar merkwaardige graasgedrag. Logisch vanuit de bak maar in de wei doet ze dit vaak. Een grasprietje in de andere wei is altijd lekkerder
Afbeelding

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 17:21

En voor de volledigheid een fotootje van haar stalmaatje Ziezo: ParcivalxZepxZandman. Nee hij is niet drachtig dit jaar. En de andere jaren ook niet (die vraag wordt namelijk veel gesteld). Hij is echt Gelders in bouw en uitstraling. Bomproof is helaas het laatste wat je van hem kan zeggen. Hij is zelf een tijdbom die op de gekste momenten kan afgaan.

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:27

karibu schreef:
En voor de volledigheid een fotootje van haar stalmaatje Ziezo: ParcivalxZepxZandman. Nee hij is niet drachtig dit jaar. En de andere jaren ook niet (die vraag wordt namelijk veel gesteld). Hij is echt Gelders in bouw en uitstraling. Bomproof is helaas het laatste wat je van hem kan zeggen. Hij is zelf een tijdbom die op de gekste momenten kan afgaan.

[ [url=m/udF4Cc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hey!!!! Ziezo....de Bolle van Zwolle..(of was dat die andere nou???hmmmm)

Ik heb bij hem de knotjes erin gedraaid voor Hengelo.(als veulen)

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 18:37

Ik weet niet of hij het was of die andere. Bol is ie in ieder geval. En ook groot. Het eerste wat Ria riep toen ze hem zag: "en komt ie uit mijn kleine Nirma'tje !" En toen we hem kochten was hij maar heel klein. Hij is over de 1.70 nu. Als veulen was hij 1e bij de jonge hengstveulens.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:37

Ja das de Bolle van Zwolle :')

Hebben jullie hem van Ria gekocht?

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 20:13

Nee niet van Ria gekocht, maar via iemand die van plan was met Geldersen te fokken en daarvoor net 3 paarden had aangeschaft. Vanwege zijn gezondheid moest hij er weer vanaf.

Een jaarling Sirius, de merrie Narona van Zep en Ziezo. Het ging om de Zep merrie maar ik moest ze in 1 koop aanschaffen. De Sirius ging terug naar de fokker, de merrie kwam thuis en Ziezo ging naar de opfok.

Omdat onze oude Zep-ruin wegging en Ziezo leuk uitgroeide hebben we hem zadelmak laten maken en uiteindelijk mee naar huis genomen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:45

Hebben jullie de Zepmerrie nog? Die komt uit dezelfde jaargang als de moeder van die van mij(Ninetty)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:27

Aansprekende merrie TS, je ziet Upperville er wel in terug. Ik zou ook niet gauw 2x Zep doen, maar met jouw wensen heb je binnen de Gelderse richting ook niet heel veel keuze, als je ook nog geen strakke lendenen wilt fokken. Als je naar de rijpaarden gaat, dan wel een type zoeken dat het Gelders type geen geweld aan doet.

[***] heeft wat dat betreft wel gelijk... Als we alle hengstenadviezen zouden opvolgen die er die middag gegeven zijn, dan weet ik niet of we over 10 jaar nog een Gelderse richting hebben. Iconic, Five Star, Geniaal, In Style, Guardian, Hermes, Charmeur x Jetset... Ik pik er nu ff de dressuurhengst adviezen uit, als we dit op grote schaal gaan doen is de Gelderse richting om zeep.

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 18:03

Natasja

de merrie heb ik al een aantal jaar niet meer in bezit. We zaten in een verhuizing en verbouwing en op dat moment waren 5 paarden wat te veel van het goede. Er was en koper voor de merrie dus dat hebben we gedaan.

De koper wilde met name er mee fokken maar volgens mij is dat niet neer gebeurd.

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 18:19

Hoi GJ en Janne,

Ik heb al een tijd nagedacht over de keuze van een hengst. De bedenkingen die jullie hebben over 2x Zep zo dichtbij heb ik ook. Maar we hebben toch besloten het erop te wagen.

Twee zaken gaven hierbij de doorslag. Allereerst de geslaagde combinatie Vitens x Upperville x Zep van Ria Hekkert. Als zij het durft, dan durf ik het ook wel aan.
Daarnaast ben ik afgelopen weekend toch even bij de hengstenhouder gaan kijken en heb Sirius (een andere optie) en Vitens kunnen vergelijken.

En ja Vitens heeft die wat gekke korte schouder en ja hij heeft dat achterbeen. Maar ik ga nu eenmaal voor die geweldige stoere gelderse uitstraling van hem: dat hoofd en die hals en dat zware beenwerk.

En wellicht is het een goed idee om deze zomer ons te gaan verdiepen in wat meer klassieke veelzijdige Duitse hengsten. Een studiereisje naar Warendorf ? En dan volgend jaar een paar experimenten met geselecteerde Duite hengsten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:35

Leuk idee Karibu. Studiereisje warendorf lijkt mij leuk. Zou ik zeker ook Ria vragen. Zij weet goed de weg in Duitsland.

Overigens de combi van het type van Sirius die wat stug is met de souplesse van Upperville vind ik niet gek gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 06:06

Waarom zou je überhaupt een stugge hengst nemen?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:42

Als hij op andere punten enorm compenseert, maar gezien zijn leeftijd zou het dan nu wel een bewezen hengst moeten zijn.
Maar of Vitens zich nou zoveel meer bewezen heeft in de fokkerij..
Maar goed, fokken is ook emotie, als jij er een heel goed gevoel bij hebt Karibu, dan kan je de gok wagen. Dat veulen van Ria vond ik een plaatje!