Meest kans op merrieveulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Meest kans op merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 17:22

Ik ben nieuwsgierig, welke factoren geven meest kans op merrieveulen aub?
Ik las al:
-oudere merrie
-laat op het seizoen dekken
-op einde van de eisprong

Zijn er nog zaken die meer kans geven op een merrieveulen aub?

Kabayo

Re: Meest kans op merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:23

Appelazijn :D
En geluk hebben
Meer niet

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:24

Haha volgens mij gewoon geluk hebben.
Mijn merrie van 6 jaar had ook een merrie dus geluk hebben..

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:25

Je paard de hele dag onderste boven houden ... :wave:

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:26

Ik dacht dat dit door de hengst '' beslist '' werd :j
Vroeger toch altijd horen zeggen dat een bepaalde hengst een echte '' merriemaker '' is ( Stutenmacher )

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:28

Zijn er mensen die dit serieus geloven? :')

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 17:32

Mijn eigen hengst gaf 1 merrieveulen die in juli geboren was, de andere 2 zijn in april geboren...beide hengsten.
Door hengst bepaald idd, door zijn sperma off course, omdat op eind van eisprong de vrouwelijke zaadcellen langer leven en dus meer kans maken, de mannelijke zijn sneller maar leven minder lang (waar hebben we dat nog gehoord haha)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 17:34

irisdepony schreef:
Je paard de hele dag onderste boven houden ... :wave:

:+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:38

Ze zeggen net voor de bevruchting appelazijn te geven, dat maakt de zuurgraad een stuk lager. Zodat de zwakkere merrie zaadcellen sneller zijn of zoiets. Weet het niet precies, maar er zijn een paar bokkers die dit gedaan hebben en die hebben tot nu toe alleen maar merries!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:40

Het schijnt zo te zijn dat rietjes die verkeerd om bewaard zijn dat die vaker merries opleveren dan de normaal bewaarde rietjes. Misschien dus even opletten wanneer de rietjes van het KI station bij jou in de buurt weer in de aanbieding gaan en dan even navragen of er een tussen zit (of misschien juist dan wel allemaal) die op de kop bewaard is.

Succes!
*\%/*

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:47

Pandora2 schreef:
Ik dacht dat dit door de hengst '' beslist '' werd :j
Vroeger toch altijd horen zeggen dat een bepaalde hengst een echte '' merriemaker '' is ( Stutenmacher )

Ja de hengst bepaald het

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 18:00

Taucha schreef:
Het schijnt zo te zijn dat rietjes die verkeerd om bewaard zijn dat die vaker merries opleveren dan de normaal bewaarde rietjes. Misschien dus even opletten wanneer de rietjes van het KI station bij jou in de buurt weer in de aanbieding gaan en dan even navragen of er een tussen zit (of misschien juist dan wel allemaal) die op de kop bewaard is.

Succes!
*\%/*

Haha, de dames zijn weer tegendraads. Is ook een leuke :-P

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 18:01

Kabayo schreef:
Ze zeggen net voor de bevruchting appelazijn te geven, dat maakt de zuurgraad een stuk lager. Zodat de zwakkere merrie zaadcellen sneller zijn of zoiets. Weet het niet precies, maar er zijn een paar bokkers die dit gedaan hebben en die hebben tot nu toe alleen maar merries!

Dat las ik ook, maar vond het zo vreemd :-P

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 18:02

Dus...net voor het dekken, best aan eind van de eisprong, liefst niet te vroeg op het seizoen, een scheut appelazijn geven :-). Ik ga eens proberen :-), plus een kaarsje doen branden en een schietgebedje doen :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:06

Vrouwelijk sperma zwemt langzamer maar leeft langer. Precies op de eisprong insemineren (en zeker ook nog eens het ei afspuiten) geeft meer kans op een hengst. Ei komt dan nl vrij op het moment dat de 'voorhoede' van 80-90% mannelijke spermatozoiden aan komt zwemmen.

Voor een merrie moet je dus vroeg dekken, 48-72 uur vóór de eisprong. Dan heeft het mannelijk sperma al het lootje gelegd, en liggen de vrouwtjes te wachten op het ei dat vrijkomt.
En dat is de enige manier om de kans op een merrie te vergroten.

Appelazijn is complete flauwekul je kunt op geen enkele wijze de pH van het lichaam beinvloeden. De maag is verdikke pH 1,5, wat moet appelazijn (een zwak zuur met een hógere pH dan zoutzuur) daar in hemelsnaam nog aan doen?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 18:07

Ibbel schreef:
Vrouwelijk sperma zwemt langzamer maar leeft langer. Precies op de eisprong insemineren (en zeker ook nog eens het ei afspuiten) geeft meer kans op een hengst. Ei komt dan nl vrij op het moment dat de 'voorhoede' van 80-90% mannelijke spermatozoiden aan komt zwemmen.

Voor een merrie moet je dus vroeg dekken, 48-72 uur vóór de eisprong. Dan heeft het mannelijk sperma al het lootje gelegd, en liggen de vrouwtjes te wachten op het ei dat vrijkomt.

Appelazijn is complete flauwekul je kunt op geen enkele wijze de pH van het lichaam beinvloeden. De maag is verdikke pH 1,5, wat moet appelazijn (een zwak zuur met een hógere pH dan zoutzuur) daar in hemelsnaam nog aan doen?

Ok, dit is al duidelijker, thx hiervoor....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:26

Of een hengst uit het buitenland kiezen ... sperma is langer onderweg, dus 'sneller' zwemmers (mnl) zijn dood op (letterlijk) en 'langzamer' zwemmers (vrl) halen de eind streep. :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:53

Ibbel schreef:

Ik heb vorig jaar aan onze 2 merries appelazijn gegeven in de weken voor het insemineren en zij kregen beide een merrieveulen dit jaar :P dus ook dit jaar krijgen ze appelazijn van mij :D Baat het niet dan schaadt het niet :)

En ik las ook verschillende onderzoeken waarbij de stand merries/hengsten toch duidelijk in het voordeel van de merries leek uit te draaien, bv deze:
http://maremulligan.proboards.com/threa ... olt-recipe
En nog eentje van een fokkerij die het al enkele jaren deed, en ook op 120 veulens aan slechts 17 hengsten zat ofzo, maar die link vind ik niet direct terug.

Laten we het gewoon allemaal testen dit jaar :D

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:27

Interessant!
Ik ga het ook uitproberen dit jaar, en inderdaad: baadt het niet dan schaadt het ook niet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:31

Coloured schreef:
Interessant!
Ik ga het ook uitproberen dit jaar, en inderdaad: baadt het niet dan schaadt het ook niet.

Ik denk inderdaad ook dat het wassen van je merrie geen invloed heeft op het geslacht van het veulen! :+

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:36

Wassen >;) Appelazijn geef je over het voer hoor :=

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:39

Dat weet ik ook echt wel hoor :)) . In dat geval baat het niet. Als het niet baadt, dan was je het niet :+

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:41

AnnaB schreef:

Haha :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:55

xRivaldo schreef:
AnnaB schreef:

Haha :')

Toch wel een intressant onderwerp, vind ik, ook al is het niet serieus

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:59

Interessant! Als ik het goed begrepen heb kan je bij koeien 'gesekst' sperma krijgen, waarbij de zaadcellen met X geselecteerd worden. Geen idee hoeveel werk dat is, maar verbaasd me eigenlijk dat dat nog niet bij paarden wordt gedaan.