Duitse paardenrassen, wie heeft er een duits paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Duitse paardenrassen, wie heeft er een duits paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 15:07

Hoi,

Zo maar een vraag, eigenlijk omdat ik de huidige KWPN-ers erg ril vind ( misschien gelderse uitgezonderd ?). Vandaar dat ik eens bij andere rassen aan het kijken ben, gewoon voor wat koelere paarden.
Ik begreep dat ze in Duitsland meer op ( rustig) karakter fokken ? Maar ik weet dus amper wat van duitse rassen. Wie kan er meer over vertellen ?
Misschien is er al een topic over, maar ik kan het zo niet vinden ?!

- Oldenburgers zijn wat steviger gebouwde paarden met veel front ?? Groot ?
- En Holsteiners ? richting springen gefokt ?
- Trakheners ( meer richting volbloed ??? ) Slanker gebouwd. Qua karakter ?
- Hannoveraan

En hoe kom je aan een duits paard ? Moet je daarvoor echt naar Duitsland, of lopen er genoeg in Nederland ?

dierfysio

Re: Duitse paardenrassen, wie heeft er een duits paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:19

Ik heb een Schwarzwälder Fuchs x Haflinger ruin uit Beieren. Fantastisch ras, de Fuchs. Ze zijn wel te vinden in Nederland, maar niet veel. Maar ik geloof dat jij meer een sportpaard zoekt, toch? Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 15:22

Ik zoek eigenlijk niets, maar soms kriebelt het.... Maar dan inderdaad eigenlijk meer richting sport/ recreatie paard ( waarbij me nog steeds niet echt duidelijk is wat daar het verschil tussen is. Vaak als er recreatiepaard wordt gezegd, dan denk ik aan een gebrek ergens :o )
Maar toch dank je wel voor je reactie hoor !

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:28

Je bent de mijne vergeten :D een Westfaler

Mijn merrie heb ik nog niet zo lang, ik heb haar gekocht in Nederland, bij een handelaar die veel met Duitsland doet... Het is het achterste paard op de foto

Afbeelding
Ze is nu 6 jaar oud en kent nog niet heel veel. In Duitsland heeft ze een paar keer een springwedstrijd gelopen. Er zit van moeders kant een kwart volbloed achter en dat merk je een beetje aan haar bouw en haar ietwat eenkennige karakter. Ze is verder heel lief in de omgang en onder het zadel heeft ze tot nu toe nog niks verkeerds gedaan. Ik merk wel dat ze buiten heel koel in haar hoofd is, die ander op de foto is een kwpn-er en die is toch wat heetbloediger :)
Moet wel zeggen dat ik het fijn vind om een Duits gefokt paard te hebben. Voor mij geen kwpn meer. Vroeger droomde ik er al van om een Duits gefokt paard te hebben, omdat ik toen helemaal weg was van o.a. Holsteiners en Oldenburgers. Het is alleen een Westfaler geworden :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 15:32

Ooh je hebt helemaal gelijk ! Een Westfaler !
Mooie paard(en ;) ) hoor. En als ze nou ook nog lief en betrouwbaar zijn dan is het helemaal goed.

Ik heb heel lang geleden eens een tijdje voor Trakhener dames gezorgd. Die waren wel heel afstandelijk, maar als je hun vertrouwen had gewonnen .....
Dat waren overigens wel heel slank gebouwde, hoog op de benen staande dames.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:45

Klopt, als het paard je maar eenmaal vertrouwd, heb je er een gouden band mee! Volgens verschilt het per ras een beetje hoe de bouw is. Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar eerder waren de holsteiner en de oldenburger de meest volle Duitse paarden en trakheners zijn inderdaad vaak wat ranker, net als die van mij.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:55

Ik heb een rheinlandse warmbloed. Enorm slim maar eenkennig damespaard (1m65, fijngebouwd). Qua karakter is hij fantastisch, wel snel op de teentjes getrapt (hij eist respect, want hij vindt zichzelf de mooiste en de beste), altijd haantje de voorste maar o zo betrouwbaar.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:58

Ik heb twee Westfalers :)

Deze op de foto 6 en inmiddels 7 jaar (1.80m)
Afbeelding

En deze op de foto 5 jaar en inmiddels 6 jaar (1.70m)
Afbeelding

Ik heb ze gewoon in Duitsland opgehaald maar officieel moet je daar een bewijs van hebben. Die kan de fokker vaak voor je regelen en kost ongeveer 150 euro.
Echte Duitse paarden vind ik je niet snel in Nederland. De echte fokkers in Duitsland fokken nog op het 'totale plaatje' dus niet een specifieke beweging maar een correct paard met een correct karakter.
Ik denk dat het ook maar net ligt aan hoe je met een paard om gaat natuurlijk. Mijn ervaring met Duitse paarden is sowieso dat ze intelligent zijn, graag voor je willen werken, goed weten wat ze kunnen en zich ook niet door dwang laten bewerken, betrouwbaar en ze hebben vaak een rustige aard in de omgang en erg meewerkend onder het zadel. Dus eigenlijk alleen maar heel erg positief :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 16:00

Dat klinkt allemaal heel fijn !
Maar een paard van 1.80 ? wow !

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:03

Ja t is een reus haha. Al zou je dat niet zeggen als ik er op zit.
Maar hij is net zo lief als dat hij groot is gelukkig :) echt een fijn paard die erg betrouwbaar is.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:07

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een oldenburger merrie waar ik juist veel "bloed" in terug zie zowel in karakter als ook uiterlijk.
Het verschild dus net zoals bij kwpn'ers omdat de stamboeken vaak ook hengsten van andere stamboeken goedkeuren.
Haar heb ik trouwens gekocht in Duitsland en toen ik ging verhuizen naar NL is zij mee verhuisd.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:08

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik had een oldenburger! Van 1m80. Ik koop het nooit meer, zo'n grote :P
Maar hij was wl mn maatje, echt heel lief en super braaf. Vreemd terrein deed hem niks. Rijden met super veel wind enz, het ging allemaal. Als ik dan sommige andere paarden de bak zie door crossen... :+
Oke ook hik schrok wel eens maar dat is niet abnormaal.

Hij is in Duitsland geboren en zadelmak gemaakt en is dan naar Belgie gekomen. De voormalige eigenaar kende een man in Belgie die hem dan in opdracht heeft verkocht.

Helaas is hij afgelopen zomer overleden ;(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 16:21

Carika, je hebt gelijk hoor, natuurlijk zijn alle oldenburgers of alle holsteiners niet van hetzelfde karakter. Maar het is wel zo dat duitse paarden meer op een goed karakter worden gekeurd en gefokt als de tegenwoordige KWPN-ers begrijp ik. En dat is voor veel ( recreatie ruiters ) toch wel fijner lijkt me.

xAnthea, ook al zo'n grote duitser ! Wat kan je een paard missen he ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:29

Er wordt in Nederland heel veel met Duitse hengsten gedekt dus je hoeft niet perse over de grens

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:37

Het Duitse bloed komt inderdaad, zoals hierboven genoemd, ook steeds meer terug in de Nederlandse fokkerij.

Zelf ben ik wel fan van Duitse bloedlijnen.
Ik heb zelf verschillende Duitse paarden gehad, waarvan ook 3 daadwerkelijk bij een Duitse fokker vandaan.

Duits bloed is vaak iets koeler dan de gemiddelde Nederlandse bloedlijnen.

Afbeelding

Afbeelding

Maar van beide kanten zijn positieve en negatieve uitzonderingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:45

Ik heb een halve. :)

Oldenburg X KWPN, juist zeer veel bloed tegenover een zeer betrouwbaar en prettig karakter.
Maar ja, wel veel pit (waar ik van houd) met een wat meer Nederlandse look.

Naar wat voor paard ben je op zoek? Want er zijn genoeg, niet rillerige, brave paarden in Nederland. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:07

Maris schreef:
Hoi,

Zo maar een vraag, eigenlijk omdat ik de huidige KWPN-ers erg ril vind ( misschien gelderse uitgezonderd ?). Vandaar dat ik eens bij andere rassen aan het kijken ben, gewoon voor wat koelere paarden.
Ik begreep dat ze in Duitsland meer op ( rustig) karakter fokken ? Maar ik weet dus amper wat van duitse rassen. Wie kan er meer over vertellen ?
Misschien is er al een topic over, maar ik kan het zo niet vinden ?!

- Oldenburgers zijn wat steviger gebouwde paarden met veel front ?? Groot ?
- En Holsteiners ? richting springen gefokt ?
- Trakheners ( meer richting volbloed ??? ) Slanker gebouwd. Qua karakter ?
- Hannoveraan

En hoe kom je aan een duits paard ? Moet je daarvoor echt naar Duitsland, of lopen er genoeg in Nederland ?

Er lopen genoeg {half} duitse paarden in NL hoor, omdat er veel duitse hengsten gebruikt worden in de kwpn fokkerij. Overigens is duits niet altijd braver..ligt ook erg aan de bloedlijnen.

Oldenburg : https://nl.wikipedia.org/wiki/Oldenburger_(paard)

Hannoveraan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hannoveraan

Holsteiner: https://nl.wikipedia.org/wiki/Holsteiner_(paard)

Trakhener: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trakehner

Over het algemeen zou ik zeggen, geeft holstein vaak forse paarden met veel kracht en front en knie actie maar soms wat minder atletisch vermogen en komen daar veel al springpaarden uit voort.

Oldenburg, hannover en westfalen geven wat meer veelzijdige paarden.

Trakheners zijn vaak plaatjes om te zien, maar veel al dressuur paarden niet altijd even makkelijk qua karakter.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:32

Ik heb zelf een hannoveraan. hij is volgens mij wel geboren in Duitsland maar bij wel bij Nederlanders. Hij heeft mrt zijn vorige eigenaar Z dressuur en B springen gelopen.
(zeg maar als je foto's wilt. hoeft niet via pb)

Hij is super lief we hebben er ook voltige op gedaan. voor een hannoveraan is hij niet bijzonder fors, en ongeveer 1,70 hoog.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:02

Eventjes ter verduidelijk, je kan al lang niet meer spreken van rassen in de Europese warmbloedfokkerij.
De bloedlijnen zijn ondertussen zo verstrengeld dat je echt kan spreken van 1 populatie en gewoon andere stamboeken waar mss een beetje een nadruk op andere aspecten kan terug vinden.

Wij schrijven OLD in, maar dat zijn ook nakomelingen van een in oorsprong KWPN merrie uit een Westfalen hengst gepaard met KWPN hengsten, OLD hengsten, KWPN gefokte maar Zweeds gekeurde hengsten enz...

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:09

Ik ben het eens met s0173957 dat er tegenwoordig nog maar weinig op puur het ras wordt gefokt. Ook in het KWPN wordt veelvuldig gebruik gemaakt van Duits gefokte paarden en andersom. De bloedlijnen lopen allemaal door elkaar.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:17

Ik heb een aantal volle Trakehners gekend en er zelf eentje gehad, bijna 16 jaar. Absoluut niet ril maar wel heet indien gewenst (en soms ook ongewenst :+ . Geen voorbeenspektakel, maar wel een super basisconditie en knetterhard op de benen. In die 16 jaar nooit een pas kreupel gelopen en nooit ziek geweest.
Afbeelding

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:19

Ik heb een Holsteiner x Selle Francais (springpaard). Makkelijk karakter maar wel schrikkerig, dat zal met 61% volbloed te maken hebben.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:59

Hier ook na altijd Kwpners gehad te hebben, nu een Westfaalse merrie.
Mooi grootramig correct paard van 1m73, met een erg fijn en cool karakter. Ze is een appelschimmel met een mooi luxe hoofd.
Zou op zich best een 'opvolger' uit haar willen fokken, maar moet me dan echt even meer verdiepen in het stamboek.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:26

carika schreef:
[ [url=m/StH3bP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/apdjXn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een oldenburger merrie waar ik juist veel "bloed" in terug zie zowel in karakter als ook uiterlijk.
Het verschild dus net zoals bij kwpn'ers omdat de stamboeken vaak ook hengsten van andere stamboeken goedkeuren.
Haar heb ik trouwens gekocht in Duitsland en toen ik ging verhuizen naar NL is zij mee verhuisd.

Ik heb ook een Oldenburger en inderdaad, ze heeft onwijs veel karakter en ook in haar uiterlijk zie je het karakter duidelijk terug. Het is geen makkelijk paard, 1 met gebruiksaanwijzing, maar wel 1 met een hart van goud en die voor je door het vuur gaat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:36

Ik heb ook een Oldenburger merrie. Ze is 1.63m, oersterk beenwerk, absoluut niet ril, maar wel een karakterkop }>
Ze is nu 24 en op verdiend pensioen :j