Daarom dat we dit jaar weer een merrie willen laten dekken. Normaal gezien wordt het deze maar het kan ook zijn dat het de andere wordt.
Helaas geen recente standfoto van deze merrie. Op deze was ze 2 jaar oud of zo.

enige rijfoto's die ik heb waar je wat van haar beweging kan zien.
Ook kan je in mijn profiel een halfbroertje van haar zien en nog 2 tantes en ooms van haar. Ook grootmoeder is te zien in mijn profiel. Mams staat er als het goed is ook nog in.
Pluspunt van de merrie:
koel en rustig van karakter en zeer werkwillig
krachtig achterbeen
goed bespierde hals
ruime stap
mindere punten van de merrie:
draf zou iets meer ruimte mogen hebben
Kruis zou ook wat minder vlak mogen zijn.
ietwat gezonken rug (maar wel goed van lengte en goede lendenpartij)
Hals zou langer mogen zijn
rechtsvoor franse stand
achterbeen stand is aan de nauwe kant
punten die de hengst zeker moet verbeteren/verankeren:
- koel, rustig karakter en ook de werkwilligheid van de merrie behouden (verankeren)
- langere hals
- geen franse stand
- de rug verbeteren
- hoogbeniger
- Hengst moet het liefst Roemer/Römer bloed vrij zijn. (we denken dat de kortbenigheid komt doordat Roemer 2x in haar bloedlijn voor komt).
- Hengst hoeft ook niet perse groter te fokken dan de merrie. Ik vind tussen de 1.65m en 1.70m een prima stokmaat.
- Ohja de hengst mag zeker ook niet breder van romp zijn dan de merrie zelf. Wat slanker zou zelfs een pluspunt zijn.
We zijn nu dus enorm bezig met de hengstkeuringen te volgen of sites van hengsten af te lopen (op een enkeling na zijn ze helaas nog niet up to date).
Stamboek maakt niet uit zolang het veulen maar aan de vereiste 12,5% bloed komt voor in het NRPS stamboek te kunnen inschrijven.
Merrie heeft overigens op 4-jarige leeftijd een merrie veulen gehad van Dreamcatcher (gewonnen dekking).
Zelf wordt er in de familie gedacht aan Total US maar dat is nog maar een gedacht en geen vaststaand feit.