Kleurenfokkerij binnen KWPN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Kleurenfokkerij binnen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 11:54

Een aantal topics die ik nu volg bij exterieur en hengstenkeuze zie ik dat onder andere Edmundo aangeprezen wordt als hengst in een aantal gevallen vanwege zijn kleur en de goede verkoopbaarheid daarvan. 'Aparte' kleuren en bonte paarden zijn niet overvloedig bij het KWPN.

Wat vinden de fokkers hiervan? Aanparing op basis van kleur, daar gaan mijn wenkbrauwen wel van omhoog. Aanparing op basis van verbetering/verankering dat is mij altijd geleerd. Of gaat de kleurtjesfokkerij van zichzelf ten onder als de kwaliteit onvoldoende is?

Bijvoorbeeld bij El Rosso, van hem ken ik een aantal roan paarden, maar het lijkt alsof dat er steeds minder zijn/worden. Zijn er nog meer lijnen die de roan kleur doorgaven? Zijn er nog hengsten die in de moederlijn wellicht El Rosso voeren?

Edmundo heeft de kleur via Modern meegekregen als ik het zo lees. Zijn er meer hengsten die valk/palomino kunnen geven binnen het KWPN?

Zitten er nog bonte lijnen in vanuit Samber? Volgens mij geen goedgekeurde nakomelingen bij het KWPN, maar wel bij diverse andere stamboeken. Zijn er nog meer bonte lijnen? En dan de oudere lijnen, niet de aanparingen met homozygote bonte paarden van de afgelopen (pak hem beet) 10 jaar.

Helaas zijn ze met het opnemen van de kleur in het stamboek niet altijd helemaal consequent geweest en ken ik roans die als schimmel/vos/bruin geregistreerd staan.

Ik ben benieuwd of kenners van de oude lijnen/paarden hier nog aanvullingen op hebben.

Elisa2

Re: Kleurenfokkerij binnen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:03

Fokken op een kleur vind ik "not done" maar als de gelegenheid zich voordoet om te fokken op verbetering met een kleurtje dan heb ik er geen bezwaar tegen. Feit is wel dat aparte kleuren inderdaad beter verkopen. Maar ik denk inderdaad dat de kleurenfokkerij vanzelf ten onder gaat als de kwaliteit onvoldoende is.

Volgens mij zijn er geen hengsten meer die El Rosso bloed voeren..wellicht dat Cream on top nog kwpn erkend gaat worden als hij zo door blijft presteren als hij nu doet.

Janderegelaar weet vast wel meer wbt de bonte lijnen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:16

Ik vind fokken op kleur ook not done.Het is een mooie bijkomstigheid als een fokker de kleur mooi vind maar andere zaken zoals gezondheid, correct exterieur, beweging en afstamming komen eerst.

Nu word bij Edmundo in ieder geval aan gezondheid voldaan en zijn beweging is best goed. Over zijn afstamming en exterieur ben ik niet helemaal te spreken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:22

Het is wel commercieel, maar mijns inziens gaat kwaliteit voor de kleur.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:27

Er wordt altijd gedaan alsof kleur en kwaliteit niet samen kan. Daarmee ben ik het oneens, kijk maar naar de pony's. Daarbij maken zich vrij veel mensen zich schuldig aan kleurfokkerij, maar dat lijkt dan ineens wel te kunnen. Hoe vaak lees je wel niet 'liefst zwart' of ' geen vos/schimmel' of 'weinig wit'....

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 14:30

Edmundo's kleur komt zeker voort uit Holland's Golden Boy (oud topic: pandabeertje @ [F-AM] Holland's Golden Boy?). http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/23122

Dezelfde lijn waar Cream On Top ook uit komt. Daarnaast zie ik ook nog Kentuckyboy als ggk voor KWPN. Lijkt maar een aantal nakomelingen gekregen te hebben volgens Horsetelex. Ook een palomino, staat dat paard nog bij iemand op het netvlies?

Krijg je door de keuze op kleur in de afstamming minder kwaliteit? Komt de nafok wat betreft Edmundo uit kwalitatief goede merries?

edit; toevoeging oud topic
Laatst bijgewerkt door Sakura789 op 21-12-16 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:31

Er wordt altijd net gedaan of kleurtjes fokkers allemaal voor de aparte kleurtjes gaan.. Dat is natuurlijk niet zo. Het is niet toevallig dat die KWPN'ers bijna allemaal zwart of heel donker bruin zijn, dat is ook gewoon kleurenfokkerij.

Ik vind dat het best een doorslaggevende factor mag zijn, maar geen alles beslissende. Ik kijk toch liever naar mijn vos met bles als ik uit het raam kijk terwijl ik op bokt zit dan naar een schimmel of een bruine. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:42

Nu staan er bij exterieur en hengstenkeuze zat topics met voorwaarden als: geen schimmel, geen kans op vos, alleen donkerbruine of zwarte hengst. Dat is net zo goed kleurfokkerij

Friezen worden alleen zwart gefokt, vosveulens werden met een hamer de kop ingeslagen, kleurfokkerij ten top maar je gaat toch niet beweren dat er geen Friezen zijn met een goed exterieur, beweging of afstamming

Kleur is gewoon een kenmerk wat kan meedoen in de selectie. Lees het woordje kan want als je in het gelukkige bezit bent van een fokmerrie met een aparte kleur kun je op precies dezelfde manier een hengst bij je merrie zoeken als iemand met een gewone vos of bruine. Dan neemt de merrie de kleur mee.

Mensen met uitspraken als een goed paard heeft geen kleur zijn gewoon kortzichtig of jaloers.
Er is namelijk geen reden waarom bijv. een palomino Jazz x Flemmingh x Ferro minder goed zou zijn als hetzelfde paard als vos

Cream On Top hoeft niet perse erkend te worden door het KWPN. Hij is aes gekeurd en geeft dus al reg. A papier

Het KWPN heeft jarenlang liever geen kleur gehad maar dat tij begint wel te keren, tijden veranderen.
Een goede Cream On Top zoon nemen ze vast mee als die verschijnt
De aversie tegen bont verdwijnt misschien ook wel een keer. Ik heb er langs zien komen die terecht niet gekeurd werden maar ze hebben ook een paar hele goede bonte weggestuurd juist om de kleur, dat druist dan recht in tegen 'een goed paard heeft geen kleur' want dan hadden ze die gewoon mee moeten nemen ondanks dat ze bont waren.
Overigens is kleur in de rest van de wereld vrij normaal. Het zal de Nederlandse doe maar gewoon mentaliteit wel zijn.

Zo commercieel is Edmundo denk ik niet perse
Stond hele tijd een palomino veulen te koop met de hals van haar vader. Het moet wel ergens op lijken en je hebt bovendien maar 50 % kans op een verdunning. Oftewel er kan ook een vos of een bruine van komen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:56

Aaah, ik begrijp waar dit topic vandaan komt. En onder andere ik heb daar op gewezen.

Ik ben geen kenner als het gaat om kleurtjes. Maar in dit geval was het fokken met een commercieel doel (verkoop). Als de merrie niet het meest geschikt is om een commerciele topper te fokken, maar je wilt er wel mee fokken. Dan ben ik van mening dat een kleurtje wel kan helpen. Je kan er de beste en meest bewezen hengst op zetten, maar als de merrie enorm zou stempelen, dan levert het veulen het dekgeld niet eens op.

Zelfde insteek hadden meerderen, maar denk niet dat iemand dat iedereen aan zou raden. Al is wat kleurspreiding best leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:58

Als de merrie niet geschikt is gaat kans op kleur ook niet veel helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:59

Afbeelding

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 15:02

[***] schreef:
De aversie tegen bont verdwijnt misschien ook wel een keer. Ik heb er langs zien komen die terecht niet gekeurd werden maar ze hebben ook een paar hele goede bonte weggestuurd juist om de kleur, dat druist dan recht in tegen 'een goed paard heeft geen kleur' want dan hadden ze die gewoon mee moeten nemen ondanks dat ze bont waren.

Welke hengsten bedoel je hiermee (ik neem aan dat ze dan elders gekeurd zijn?). Wat zijn dan de redenen om niet goed te keuren?

Ik las in oude topics dat de doorslag bij Cream On Top lag in het Tuigerbloed wat hij zou voeren (HGB).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:13

[***] schreef:
Als de merrie niet geschikt is gaat kans op kleur ook niet veel helpen

Je kan mensen niet verbieden te gaan fokken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:15

Zeg ik dat dan? Waar lees je dat?!
Maar een niet commerciële merrie wordt niet ineens commercieel als je er een palomino op zet

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 15:21

Hangt er misschien vanaf wat voor kopers je trekt. Kopers die een kwalitatief goed paard willen of kopers die een 'leuk' paard zoeken, braaf in omgang en rondje op te rijden, maar verder geen fokkerij ambities.

Ik begin dit topic niet naar een specifiek topic, maar ook vooral uit verbazing waar de 'kleurtjes' bij het KWPN zijn/blijven. Ben ook benieuwd waar de roan kleur van El Rosso vandaan gekomen is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:34

[***] schreef:
Zeg ik dat dan? Waar lees je dat?!
Maar een niet commerciële merrie wordt niet ineens commercieel als je er een palomino op zet

De merrie niet, het veulen hopelijk...

Al moet ik eerlijk toegeven, ik ben van de zwart en zwart. Veel weet ik niet van kleurtjesfokkerij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:43

Sakura789 schreef:
Ik begin dit topic niet naar een specifiek topic, maar ook vooral uit verbazing waar de 'kleurtjes' bij het KWPN zijn/blijven. Ben ook benieuwd waar de roan kleur van El Rosso vandaan gekomen is.

Bij Kila's Boy. Zijn grootmoeder is de merrie Cirma I en die staat als schimmel te boek. Het was echter een roan(net als een aantal van haar dochters oa Frelona)

Kleur en kwaliteit kunnen prima samengaan. Alleen is er binnen de warmbloedfokkerij heel lang simpelweg niet geselecteerd. Dat begint nu een beetje te komen.

Bij Cream on Top komt het net als bij Edmundo inderdaad weg bij Hollands Goldenboy. En nee dat is geen positieve aantekening op het papier. Niet vanwege het Tuigbloed maar vanwege het sadlebredbloed.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:46

Ik blijf dit soort discussies erg kortzichtig vinden.
Maw je kan geen goed paard fokken met een apart kleurtje.
Alsof de merrie niets doorgeeft.
Maar ja als iedereen zo kortzichtig blijft denken zullen er inderdaad geen goede paarden komen met een leuk kleurtje.
Ik denk zelfs dat ze er al zijn, maar men gaat er niet mee naar de keuring omdat ze alleen al afgekeurd worden op de kleur.
Hoe kortzichtig kun je zijn, om maar in dezelfde bewoording te blijven.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:47

Wel gek dat het bij de ponys wel kleur en kwaliteit in overvloed is (bijvoorbeeld du bois) maar het bij de paarden toch minder vanzelfsprekend is. Ik zou wel een totilas in bontpatroon of valk willen hoor! (Een gewoon goed z paard is ook prima :') g

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:50

Ja dat Is het grappige, heleboel mensen willen een mooie valk, palomino of bonte, maar durven het niet te fokken

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:51

Maar misschien komt dat ook dat de kwaliteit van die paarden nog niet zo hoog is zoals een henkie, guardian, ferdeaux etc.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:51

Jester_ schreef:
Wel gek dat het bij de ponys wel kleur en kwaliteit in overvloed is (bijvoorbeeld du bois) maar het bij de paarden toch minder vanzelfsprekend is. Ik zou wel een totilas in bontpatroon of valk willen hoor! (Een gewoon goed z paard is ook prima :') g

Veel mensen zijn er dol op maar ik snap het dus niet :o Bont vind ik echt niks aan.

Overigens zou ik wel dekken met een dergelijke hengst als hij heel goed zou passen op de andere vlakken. Dus de beste match zou zijn op afstamming, exterieur, beweging, afstamming en prestatie.

Maar dan zou ik heel hard hopen dat het toch een effe vos zou worden :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:57

Ah nee mooi gevlekt is niet lelijk :D en stoere mooi gevlekte: kom maar!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:03

Ieder zijn smaak Natasja

Inderdaad Jester, maar dat komt doordat ze zo kortzichtig bij het kwpn en zo zijn dat niemand het aandurft.

Mijn veulen zal ook niet bij het kwpn ingeschreven worden al kan dat wel

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:07

Ik vind bont ook vreselijk. Een mooie valk vind ik dan wel weer heel mooi, maar over het algemeen eigenlijk ook niet.

Maar een matige cremello hengst op een goede merrie uit goede lijn hoeft nog geen probleem te zijn. Op sommige merries kun je bij wijze van spreke nog wel een ezel zetten, dat vind ik eigenlijk een minder probleem dan een goede hengst op een waardeloze merrie waar heel bokt en marktplaats mee vol staat.