Hengst voor Casco x Gagson Wimborn xx

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Hengst voor Casco x Gagson Wimborn xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 21:48

Ik zit erover te denken mijn 14 jarige merrie (Casco x Gagson Wimbornxx x Vasco x Istanbul) volgend jaar te laten dekken, en zou graag jullie mening willen hebben voor de hengstenkeuze. Ze is als vierjarige naar de merriekeuring geweest, haalde daar 65 punten op exterieur (te weke rug, licht toontredend voorbeen), 70 voor beweging en 70 voor het vrijspringen. Onder het zadel heeft ze L1 gelopen, maar op vijfjarige leeftijd is ze al uit de sport gehaald ivm een niet erfelijke blessure.
Ik wil er een veulen uit fokken om zelf te houden, en zit dan ook te denken aan een hengst die allround fokt, aangezien ik er ook mee wil gaan dressuren. Verder moet de hengst verbeteren op de rug (is wat week en mist wat lengte) en liever iets zwaarder beenwerk geven. Ook is de merrie wat week gekoot.
Sterke punten van de merrie zijn haar sterke galop, tactmatige draf en van nature al mooie bespiering.

Afstamming: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/64190

Vienna op stand als 4 jarige
Afbeelding

Vrijspringen (niet echt goede foto's, heb geen andere)
Afbeelding

Afbeelding

Ook een punt wat voor mij belangrijk is, is karakter. De merrie is niet echt de makkelijkste.

In 2009 heeft ze een veulen gehad van Daddy Cool, daar was zeker verbeterd op karakter, maar miste wat lengte en fundament.

Afbeelding
Merrie van Daddy Cool x Casco

Ben benieuwd naar jullie suggesties. Toen ik in 2008 haar voor het eerst liet dekken heb ik me er aardig in verdiept, maar de laatste jaren niet meer zo op de hoogte gebleven wat er aan hengsten rond loopt. Door het verlies van de Daddy Cool merrie afgelopen jaar nu toch besloten nog eens te fokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:22

Leuke merrie..daar kun je wel veel kanten mee op denk ik.

Misschien is een goede gelderse interresant? of een goede holsteiner..Contender bloed oid

Twinklebel

Re: Hengst voor Casco x Gagson Wimborn xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 19:33

En welke gelderse denk je dan aan?

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:41

Henkie :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:08

Koss bloed inderdaad...persoonlijk vind ik Wilson een hele beste hengst.

Maar Henkie doet het nu natuurlijk heel erg goed en is ook commercieel gezien interessant.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:51

Contender bloed, fijne karakters idd,en veelzijdig, heb zelf een Contango, wat me aan de meeste Contango s dan wel opvalt is hun steile achterbeen en ze hebben vrijwel allemaal dezelfde zware hals en halsaanzet, echte harde werkers, maar geen mega bewegers.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:01

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:05

Dacht ook direct aan Henkie.

Cobus67

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:34

Elisa2 schreef:
Leuke merrie..daar kun je wel veel kanten mee op denk ik.

Misschien is een goede gelderse interresant? of een goede holsteiner..Contender bloed oid

Contender geeft veel te veel volbloed. Persoonlijk zou ik liever een goed veulen kopen. Casco gaf lastige karakters en een minder fundament. Gagson Wimborn ook. Dit is genetisch zo verankerd dat je echt een paar generaties nodig hebt om dit eruit te fokken.

Cobus67

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:34

NatasjavE schreef:
Dacht ook direct aan Henkie.

Henkie kan niet toveren he :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:51

Henkie is niet de best springende Gelderse hengst die we hebben en hij geeft ook geen lengte mee.
Houd Casaron eens in de gaten aankomende winter, dat is een springgefokte Gelderse hengst die naar de keuring komt. Ik had er zelf dit jaar een heel best veulen van (zie onderschrift).
Verder springt de hengst Imposant die nu in het verrichtingsonderzoek loopt ook erg goed. Of die de rug langer gaat maken durf ik niet te zeggen, aangezien die nog geen veulens heeft.
Beiden gruwelijk braaf en allround!
Laatst bijgewerkt door GJ9 op 16-11-16 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cobus67

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:54

GJ9 schreef:
Henkie is niet de best springende Gelderse hengst die we hebben.
Houd Casaron eens in de gaten aankomende winter, dat is een springgefokte Gelderse hengst die naar de keuring komt. Ik had er zelf dit jaar een heel best veulen van (zie onderschrift).
Verder springt de hengst Imposant die nu in het verrichtingsonderzoek loopt ook erg goed. Of die de rug langer gaat maken durf ik niet te zeggen, aangezien die nog geen veulens heeft.

Springgefokt maar Casaron kan niet springen en niet bewegen. Niet op nivo ggk hengst in ieder geval.

Henkie is niet te beoordelen op springtechniek, dat heeft hij veel te weinig gedaan in zijn carriere.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:57

Cobus67 schreef:
GJ9 schreef:
Henkie is niet de best springende Gelderse hengst die we hebben.

Springgefokt maar Casaron kan niet springen en niet bewegen. Niet op nivo ggk hengst in ieder geval.

Henkie is niet te beoordelen op springtechniek, dat heeft hij veel te weinig gedaan in zijn carriere.

In het verrichtingsonderzoek vond ik het geen natuurtalent iig. Er zijn hengsten die net zo weinig sprongen in hun carriere die een veel betere indruk achterlieten met springen.

En je opmerking over Casaron slaat kant nog wal.
Mijn advies naar TS is om hem zelf eens in de gaten te houden deze winter.

Cobus67

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:02

GJ9 schreef:
In het verrichtingsonderzoek vond ik het geen natuurtalent iig. Er zijn hengsten die net zo weinig sprongen in hun carriere die een veel betere indruk achterlieten met springen.

Voltaire nakomelingen springen in het begin ook altijd slecht..................zeker los.

Mijn opmerking over Casaron slaat helemaal geen kant noch wal. Een bijna 10 jarig paard welke B met 5 winstpunten is in het springen is toch om te janken..............

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:04

Cobus67 schreef:
GJ9 schreef:

Voltaire nakomelingen springen in het begin ook altijd slecht..................zeker los.

Mijn opmerking over Casaron slaat helemaal geen kant noch wal. Een bijna 10 jarig paard welke B met 5 winstpunten is in het springen is toch om te janken..............

Als jij daar verdrietig van wordt in plaats van op zoek te gaan naar het verhaal er achter, moet je dat helemaal zelf weten.

Ik heb Henkie ook onder de man zien springen.

Cobus67

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:07

GJ9 schreef:
Als jij daar verdrietig van wordt in plaats van op zoek te gaan naar het verhaal er achter, moet je dat helemaal zelf weten.

Ze hebben geen 100 jaar koliek hoor.................hij is niet goed genoeg. Zo simpel is het, anders was ie allang verkocht geweest of had ie internationaal gelopen. In de dressuur zit hij bij de betere juryleden ook steeds tegen het verlies aan in het Z1.

Ja Henkie sprong voor de 2de keer onder de man ..............een beetje kenner weet dat je dat niet kan beoordelen. Vooral als een hengst zo fenomenaal beweegt ( in tegenstelling tot Casaron) en in zijn pedigree ook zat springpaarden heeft, ondanks dat hij in 1 onderdeel uitblinkt. Dat jij een vierjarige met een bijna 10 jarige vergelijkt, zegt overigens genoeg over je kennis...........

Wat jij wil, deze merrie zou ik echter leeglaten.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:13

Cobus67 schreef:
GJ9 schreef:

Ze hebben geen 100 jaar koliek hoor.................hij is niet goed genoeg. Zo simpel is het, anders was ie allang verkocht geweest of had ie internationaal gelopen.

Ja Henkie sprong voor de 2de keer onder de man ..............een beetje kenner weet dat je dat niet kan beoordelen. Vooral als een hengst zo fenomenaal beweegt ( in tegenstelling tot Casaron) en in zijn pedigree ook zat springpaarden heeft, ondanks dat hij in 1 onderdeel uitblinkt.

Wat jij wil, deze merrie zou ik echter leeglaten.

We hebben het over een Gelderse dekhengst, geen van die lopen internationaal springen (al geldt dat ook voor veel springhengsten). Maar ze kunnen wel vererven wat TS zoekt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:16

Oh je hebt nog wat toegevoegd. Sorry, ik vind dit een hele rare discussie. Ik ken jou niet eens en jij begint mij persoonlijk aan te vallen over mijn kennis?
En waar vergelijk ik Henkie met Casaron? Ik had het over andere Gelderse hengsten, die hetzelfde traject als Henkie doorlopen hebben maar een betere indruk achterlieten wat springen betreft.
Raar dat jij er een Casaron vs Henkie discussie van maakt. Voor ieder wat wils toch, iedere hengst kan iets toevoegen op zijn manier, TS kan van alle tips kijken wat ze er van vindt en dat zelf beoordelen.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 07:50

Bedankt voor jullie adviezen, misschien is het een idee om jullie discussie verder via pb te voeren?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:33

Sorry TS, je hebt gelijk.

Bedacht nog 3 dressuurhengsten met springbloed op hun papier: Feel Good (Contango x OO Seven, schijnt ook een leuke sprong te maken), Winningmood (v. Prado) en Habanna (Vivaldo x Van Gogh).
Alledrie een heel goed karakter (en geen lastige dressuurhengsten op het papier), wat stoerder beenwerk, en grootramige paarden met genoeg lengte.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:15

Habanna zie ik idd ook wel als leuke optie.
Beetje lelijke kop, maar uit de volle zus van Cosmo, dus sport zit in de genen verankerd!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:27

Met een paard als Habanna is het leuk sturen in de ring denk ik, dan merk je weinig van zijn kop. Al zal hij daar nog wel meer omheen groeien. Paard van TS heeft een bloedkoppie dus de combi zal prima uit kunnen pakken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:56

Zo lelijk is die kop helemaal niet.
Hij heeft geen cob hoofdstel en wellicht iets gewoner in het hoofd.
Maar hij heeft geen ramskop of iets dergelijks.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 20:19

Moet eerlijk zeggen dat wat ik zo op video zie ik niet echt gecharmeerd ben van de gangen van Habanna.
Feel Good en Winning Mood vindik dan wel weer interessant om verder uit te zoeken. Ik kan alleen nergens filmpjes van Feel Good vinden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:53

Feel Good kan echt niet stappen...wel een mooi model met front en goed achterbeen en super galop.In ieder geval loopt hij mee in de hengstencompetitie a.s woensdag in Ermelo. Misschien is het interessant voor je om daar te gaan kijken?

Ook een interessante hengst is Canabis z, lijnenteelt op Cor de la Bryere en de hengst fokt bewezen massa, maat en kwaliteit in zowel het springen als de gangen.