Gezocht! een fokmerrie voor mijn studie!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheAa

Gezocht! een fokmerrie voor mijn studie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 20:26

Beste fokmerrie eigenaren,

Ik studeer in Houten op het Wellant college. Hier volg ik de opleiding paardenhouderij niveau 4.
Dit jaar ben ik begonnen aan mijn 2de jaar en in dit jaar heb ik het vak fokkerij. In deze les gaan wij serieus bezig met een fokplan opstellen. Dit wordt gedaan met hulp van docenten en goed onderzoek.
Voor dit fokplan ben ik opzoek naar een fokmerrie (Het liefste met een liniare score formulier) waar ik dit plan ook daadwerkelijk mee uit mag voeren en de merrie dus mag laten insemineren. Hierbij wordt natuurlijk goed gecommuniceerd en wordt ook aan uw eisen en verlangen gedacht. Het leek mij erg interessant om hiermee aan het werk te gaan met de eigenaar van de fokmerrie. Ook lijkt het mij erg leuk om naderhand betrokken te blijven bij de merrie en het veulen, waardoor ik de ontwikkeling van het veulen kan volgen.

Zelf ben ik verantwoordelijk en werk ik precies. Ik streef graag naar perfectie en kijk naar de feiten. Ik zal met de eigenaresse altijd goed contact houden en een professionele instelling hebben.

Ik hoop dat dit uw interesse heeft gewekt en dat u met mij verder wilt. Ik ben erg enthousiast over deze opdracht en wil er zo snel mogelijk mee op gang. Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

Myrthe Aartman.

De fokmerrie het liefst in een straal van 15 kilometer of goed te bereiken met openbaar vervoer.
Laatst bijgewerkt door MyrtheAa op 01-09-16 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Re: Gezocht! een fokmerrie voor mijn studie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:29

En voor wie zijn dan de kosten?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:33

Citaat:
Ik streef graag naar perfectie en loop achter de feiten aan.

Achter de feiten aanlopen is niet echt iets positief. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:37

Wordt de merrie dan gedekt met een hengst van jullie keuze of heeft de eigenaar nog inspraak in.
(Ik ga er van uit dat de kosten voor de eigenaar zijn....dan wil je geen hengst die je niet kan gebruiken in je stam, vandaar....)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:37

LadyMadonna schreef:
En voor wie zijn dan de kosten?

Vraag ik me ook af. :Y)

MyrtheAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 20:38

Ik ben opzoek naar iemand die al van plan is zijn merrie te insemineren.
Hierbij wordt dan gekeken, wat wil de eigenaresse, wat zoekt de eigenaresse.
Vanuit hier worden dan natuurlijk onderzoek gedaan waarvan alles gedeeld wordt met de eigenaar.
Aan het einde komen we hopelijk samen op 1 hengst uit waarvan de eigenaar hem wil insemineren.

De kosten van het insemineren zou in het algemeen voor de eigenaar zijn, omdat het de eigenaars merrie is en hem wil laten insemineren. Het verdelen in enige zin kan ook nog mogelijk zijn, maar dan moet dat verder nog besproken worden. Over het algemeen is het wel de bedoeling dat de eigenaar betaalt aangezien wij alleen het ''onderzoek'' doen naar een geschikte hengst en de eigenaar kan dan besluiten om het wel of niet te doen.

Vriendelijke groet,

Myrthe Aartman

MemereJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:42

Maar dan kun je toch beter op zoek gaan naar een merriehouder die een hengst naar eigen keuze laat dekken/insemineren?

MyrtheAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 20:44

NatasjavE schreef:
Wordt de merrie dan gedekt met een hengst van jullie keuze of heeft de eigenaar nog inspraak in.
(Ik ga er van uit dat de kosten voor de eigenaar zijn....dan wil je geen hengst die je niet kan gebruiken in je stam, vandaar....)

Wij gaan opzoek naar een geschikte hengst (Niet van de school zelf).
Uiteindelijk kom ik dan samen met de eigenaar tot 1 hengst waar de eigenaar de merrie mee wil laten insemineren. De eigenaar heeft het uiteindelijke woord over welke hengst het word.

( Er wordt rekening gehouden met stamboeken etc.)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:50

Lijkt mij een interessant project. Was alleen niet van plan te dekken.

Heb wel een merrie waar je echt alle kanten mee op kan. Zou dus wel voor een schoolproject een interessante zijn.

Succes,...lijkt me een erg leuke opdracht.

MyrtheAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 20:52

NatasjavE schreef:
Lijkt mij een interessant project. Was alleen niet van plan te dekken.

Heb wel een merrie waar je echt alle kanten mee op kan. Zou dus wel voor een schoolproject een interessante zijn.

Succes,...lijkt me een erg leuke opdracht.

Mag ik u eventueel in mijn gedachte houden, mocht er een opdracht voorbij komen?
Ik wil altijd graag leren en het meeste uit mijn opdrachten halen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:53

Ja absoluut. :)

MyrtheAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 20:54

Memere schreef:
Maar dan kun je toch beter op zoek gaan naar een merriehouder die een hengst naar eigen keuze laat dekken/insemineren?

Kent u een eventuele merriehouder waar ik terecht kan?
Het klinkt erg interessant.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:56

Je kunt het ook omdraaien. De issue is namelijk of jouw voorspelling uitkomt. Dan kun je ook net zo goed een fokker vragen om de gegevens van de merrie en de gegevens van de hengst die gebruikt wordt en war de verwachting van de fokker is. Aan de hand van het scoringsformulier zou je dan een voorspelling kunnen doen en kunnen kijken of het klopt als het veulen er is. Het scoringsformulier is alleen niet leidend. Anders zouden we allemaal toppaarden fokken. Het is een hulpje meer niet. Er zit immers een hele moederlijn achter.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 01-09-16 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MemereJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:56

MyrtheAa schreef:
Memere schreef:

Kent u een eventuele merriehouder waar ik terecht kan?
Het klinkt erg interessant.

Ik heb wel 2 (misschien 3) miniatuurpaarden die op dit moment drachtig zijn en volgend jaar weer herdekt worden,
maar is allicht niet binnen jou eigen qua maat en uit je omgeving (BE). :)

MyrtheAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 21:00

De keuze van de hengst blijft natuurlijk altijd bij de eigenaar, maar hopelijk komen we er samen uit. De eigenaar heeft dus de opperhand.
Laatst bijgewerkt door MyrtheAa op 01-09-16 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:01

Waarom zou een fokker die zelf alle kosten en arbeid op zich neemt, jou de hengstenkeuze laten doen?

MyrtheAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 21:01

Memere:

Ik zal het morgen even navragen op school of het ook mminiatuurpaarden mogen zijn en wanneer het moet gebeuren. Ben erg blij dat er een mogelijkheid kan zijn.
Laatst bijgewerkt door MyrtheAa op 01-09-16 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:03

fokfanaat schreef:
Waarom zou een fokker die zelf alle kosten en arbeid op zich neemt, jou de hengstenkeuze laten doen?

Beter lezen, dat is nl niet het geval

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:06

janderegelaa schreef:
Je kunt het ook omdraaien. De issue is namelijk of jouw voorspelling uitkomt. Dan kun je ook net zo goed een fokker vragen om de gegevens van de merrie en de gegevens van de hengst die gebruikt wordt en war de verwachting van de fokker is. Aan de hand van het scoringsformulier zou je dan een voorspelling kunnen doen en kunnen kijken of het klopt als het veulen er is. Het scoringsformulier is alleen niet leidend. Anders zouden we allemaal toppaarden fokken. Het is een hulpje meer niet. Er zit immers een hele moederlijn achter.

Simpeler en meer mensen die er aan mee willen werken denk ik. En als je de combi's van dit jaar neemt, met veulen er al naast, kan je meteen conclusies trekken, want ik denk niet dan de opdracht zo'n late deadline heeft en dekseizoen is voorbij. Een suggestie geven op basis van de uitslag met dit veulen en wensen van de fokker kan er altijd bij.
Laatst bijgewerkt door tamary op 01-09-16 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:07

wat mis ik dan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:08

fokfanaat schreef:
wat mis ik dan?

MyrtheAa schreef:
Wij gaan opzoek naar een geschikte hengst (Niet van de school zelf).
Uiteindelijk kom ik dan samen met de eigenaar tot 1 hengst waar de eigenaar de merrie mee wil laten insemineren. De eigenaar heeft het uiteindelijke woord over welke hengst het word.

( Er wordt rekening gehouden met stamboeken etc.)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:10

Ja maar als de hh het advies niet neemt gata het hele schoolonderzoek toch niet door. Het is imo voor topicstarter alleen interessant als het advies gevolgd wordt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:16

Maar er zijn hier op bokt zat mensen die advies vragen, waarom dan niet iemand helpen met een opdracht en dus samen een hengst bedenken?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:31

Jester_ schreef:
Maar er zijn hier op bokt zat mensen die advies vragen, waarom dan niet iemand helpen met een opdracht en dus samen een hengst bedenken?

Hoeveel van die mensen die hier advies vragen volgen alle adviezen op die ze gekregen hebben, dat is onmogelijk. Zoveel mensen, zoveel meningen. :Y)

Ik vind het eerste bericht behoorlijk "hard" opgesteld, in die zin dat ts wilt dat "haar" keuze uitgevoerd wordt, dat is heel wat anders dan mee willen brainstormen met een fokker. :o

MyrtheAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 05:51

fokfanaat schreef:
Ja maar als de hh het advies niet neemt gata het hele schoolonderzoek toch niet door. Het is imo voor topicstarter alleen interessant als het advies gevolgd wordt

Hopelijk kom ik er samen met de eigenaresse uit. natuurlijk kan het zijn dat de eigenaresse de hengst helemaal niet ziet zitten. Dan is dat helemaal prima. We kunnen dan samen opzoek gaan naar wat de eigenaar wel wilt. En mocht het echt helemaal geen fijne samenwerking zijn, dan mag de eigenaar het altijd afkeuren. Ik schrijf dan gewoon mijn opdracht af, maar gebruik wel de gegevens van fokmerrie als mijn voorbeeld (Schriftelijk). Dit is dus een idee waar mijn school mee kwam, omdat vorig jaar er ook mensen waren die het plan daadwerkelijk uit hebben kunnen voeren.
Het lukt of het lukt niet.