Hengstenkeuze voor Ferro merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

Hengstenkeuze voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 15:06

Hoihoi!

Voor volgend jaar kijk ik rustig aan rond voor een knappe vent voor mijn merrie. Ze heeft al eerder een veulen gehad van Sir Oldenburg, maar dit was voor ze bij mij kwam dus ik heb hier helaas niet veel informatie over...

Informatie over de merrie:

Fairy Tale de Roumagnac
Oldenburg merrie
1.71
Geboren in 2002

Haar hele papier:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1707686

Pluspunten;
Enorm sterk achterbeen
Schofthoogte is zo goed als ideaal
Enorm veel kracht in alle gangen
Strekt mooi weg van voor
Lange hals, rug en achterbeen
Aanleg tot verzameling
Galoppeert en stapt heel fijn
Enorm veel massa

Verbeterpunten
souplesse/lenigheid
Front: Ze heeft een waanzinnig mooi hoofdje maar ze mist in haar hals, voorbenen en schouderpartij uitstraling. De halspartij is redelijk lang maar mist veel massa, ook als ze in training staat wordt dit nauwelijks meer.
langer voorbeen, mist wat spektakel van voor.
Vrij lang in de rug, mag compacter zodat het wat makkelijker bij elkaar te rijden is.

Voorwaarden voor de hengst
Vers sperma beschikbaar
Liefst binnen het Oldenburg stamboek, maar voor de perfecte KWPN hengst wil ik daar hem niet voor laten staan.
Fijn, meewerkend karakter
Dressuurmatig gefokt.
Niet een al te zwaar type, lichtvoetig.
Minimaal 170.
Ik wil weg blijven van lijnteelt, dus Ferro vrij.
Maximaal rond de €1500,-

Over het karakter:
Fair is een hele vriendelijke brave merrie met enorm veel go. Ze is ontzettend werkwillig maar ook vrij heet, waardoor ik wat terughoudend ben met hengsten met erg heet bloed. Apache lijkt mij een hele mooie combinatie, maar om karakter redenen valt die hengst voor mij af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk heb ik zelf ook al een aantal hengsten in mijn hoofd, maar ben benieuwd naar jullie mening!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:34

Mooie merrie :) ik heb zelf een Ferro merrie gedekt met Apache Braver kan je ze niet vinden Helemaal niet ril eerder te lui dan moe

Zijn moeder is wel voorwaarts en heet te maken maar over het algemeen ontspannen en relaxed en 100 % eerlijk

Maar snap het heel goed hoor als je de combi niet aandurft :o

dresjoepie @ [RIJ-ITP] Spannende combi ?

Hij geeft wel veel vossen geloof ik weet niet of je dat erg vind?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 15:50

Bedankt!!

Super om te zien dat die van jou zo braaf is!

Mijn merrie is wel echt ontzettend heet hoor, denk niet dat ik dat aandurf.

Liefst ga ik voor een zwarte, dat heeft voor mij toch wel iets magisch. Maar een goed paard heeft geen kleur!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:54

Welk stamboek is Dante Weltino?
Daar heb ik hele fijne lichtvoetige paarden van voorbij zien komen met veel front.

Liever lui dan moe vind ik geen goed karakter overigens, als je dat in combi met heet/ril hebt, dan krijg je misschien wel een hele snelle ongewenste reactie zodra je wat meer gaat vragen van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:06

Quadroneur niets? Helaas niet heel groot, maar toont mooi. Zit mooi frontje op.
Of Quaterback zelf? Misschien alleen wat problemen met karakter. Zelf ken ik alleen heel fijn te rijden Quarterbacks, maar niet iedereen deelt die mening. Vererft heel prima paarden met massa. :)

Zijn de foto's recent? Was ze hier nog in training? Ik vind haar vooral heel mager, dat heeft niet zo veel te maken met massa.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:07

Heb je Valdez al bekeken?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 16:11

Zou graag juist een paard met minder massa fokken. Fair is in conditie een enorm zwaar paard (eigenlijk gewoon een mannen paard qua uitstraling).

Op het moment is ze pas sinds een weekje weer heel voorzichtig aan het werk. Ze is nu 6 weken geleden in een sloot beland met alle gevolgen (vier kapotte benen, wonden, wildvlees enz..) tot gevolg. Hierdoor is ze heel veel spek en nog veel meer spier kwijt, nu ze weer redelijk fit is krabbelt ze weer voorzichtig wat op en zit er weer wat spek bij.

Dante Weltino heb ik opgezocht, gaaf!! Ook qua prijs heel aantrekkelijk. Had van mij wat groter en ranker gemogen voor mijn dame. Quarterback durf ik wat karakter betreft niet aan, hier minder goede ervaringen.

Quadroneur ga ik opzoeken! Zegt me eerlijk gezegd helemaal niks...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:12

Liever lui dan moe vind ik geen goed karakter overigens, als je dat in combi met heet/ril hebt, dan krijg je misschien wel een hele snelle ongewenste reactie zodra je wat meer gaat vragen van het paard.[/quote]

Zo lui is die nu ook weer niet hoor := maar als je met Apache dekt heb je idd kans op een hele hete snelle

Succes met zoeken Ts ben ook niet zo thuis in dat stamboek

Kan je alleen adviseren veel rond te kijken Nu vooral ook wanneer de veulens een mnd of 4 oud zijn worden ze veel te koop aangeboden en is er veel beeld materiaal

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:15

MisticRider schreef:
Zou graag juist een paard met minder massa fokken. Fair is in conditie een enorm zwaar paard (eigenlijk gewoon een mannen paard qua uitstraling).

Op het moment is ze pas sinds een weekje weer heel voorzichtig aan het werk. Ze is nu 6 weken geleden in een sloot beland met alle gevolgen (vier kapotte benen, wonden, wildvlees enz..) tot gevolg. Hierdoor is ze heel veel spek en nog veel meer spier kwijt, nu ze weer redelijk fit is krabbelt ze weer voorzichtig wat op en zit er weer wat spek bij.

Dante Weltino heb ik opgezocht, gaaf!! Ook qua prijs heel aantrekkelijk. Had van mij wat groter en ranker gemogen voor mijn dame. Quarterback durf ik wat karakter betreft niet aan, hier minder goede ervaringen.

Quadroneur ga ik opzoeken! Zegt me eerlijk gezegd helemaal niks...

De veulens die ik voorbij heb zien komen van Dante Weltino waren flink aan de maat.. En zelf is hij ook 1,73. Weet niet hoe grote hengst je dan zoekt? Van massa gaan ze namelijk groot tonen, maar je bent niet op zoek naar een hengst met massa schrijf je.

MisticRider

Re: Hengstenkeuze voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 16:20

Uhm ik omschrijf het denk ik niet helemaal goed. Ik ben voornamelijk opzoek naar een hengst die veel lengte in de benen kan toevoegen en er wat massa uit kan halen, zodat het geheel wat ranker en luxer gebouwd wordt. Als Fair helemaal in conditie is weegt ze ruim 700 kg en is het onwijs veel paard, dat zou ik graag wat minder zien. Mede door de grote massa maar ook door haar lange lichaam (dekenmaat 213)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:20

Dan is het wel een beetje tegenstrijdig. Je zoekt iets met een hals-massa maar verder geen massa wat ik begrijp?
'De halspartij is redelijk lang maar mist veel massa, ook als ze in training staat wordt dit nauwelijks meer.'
'Enorm veel massa'.

Misschien beetje lastig om daar een paard voor te vinden haha. :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:24

En ik vind het een beetje een bijzondere manier van fokken...
Als je een rank hoog op de benen veulen wilt moet je die kopen, of fokken met een merrie die dat vererft. Wat je nu wilt is 'compensatiefokken', wat geen goed uitgangspunt voor een goed veulen is. Een veulen zal namelijk altijd op de moeder lijken, als je de moeder niet mooi vindt, moet je er niet mee fokken, ipv een hengst te kiezen die compleet het tegenovergestelde van jouw merrie is. Dat pakt namelijk nooit zo uit als dat je zelf hoopt.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 16:25

bobje26 schreef:
Dan is het wel een beetje tegenstrijdig. Je zoekt iets met een hals-massa maar verder geen massa wat ik begrijp?
'De halspartij is redelijk lang maar mist veel massa, ook als ze in training staat wordt dit nauwelijks meer.'
'Enorm veel massa'.

Misschien beetje lastig om daar een paard voor te vinden haha. :)

Laten we het zo zeggen: Haar midden en achterhand zijn erg massaal, heel veel paard, daarmee vergeleken is haar voorhand erg arm. Dat zou ik liever meer in balans zien :j

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 16:26

GJ9 schreef:
Als je een rank hoog op de benen veulen wilt moet je die kopen, of fokken met een merrie die dat vererft. Wat je nu wilt is 'compensatiefokken', wat geen goed uitgangspunt voor een goed veulen is. Een veulen zal namelijk altijd op de moeder lijken, als je de moeder niet mooi vindt, moet je er niet mee fokken, ipv een hengst te kiezen die compleet het tegenovergestelde van jouw merrie is. Dat pakt namelijk nooit zo uit als dat je zelf hoopt.

Dat is ook helemaal niet de bedoeling hoor, ik probeer alleen haar pluspunten te vergroten en haar minpunten te verkleinen :Y)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:30

MisticRider schreef:
GJ9 schreef:

Dat is ook helemaal niet de bedoeling hoor, ik probeer alleen haar pluspunten te vergroten en haar minpunten te verkleinen :Y)

Maar dat kan maar tot op zekere hoogte. Te groot verschil tussen de merrie en de hengst zou ik niet doen, want je hebt nooit garantie dat je van beide partijen de pluspunten mee krijgt, dus beter is om een hengst te zoeken die redelijk bij haar past qua type en die enkele pluspunten heeft waar je naar op zoek bent.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 16:37

bobje26 schreef:
Of Quaterback zelf? Misschien alleen wat problemen met karakter. Zelf ken ik alleen heel fijn te rijden Quarterbacks, maar niet iedereen deelt die mening. Vererft heel prima paarden met massa. :)

Zijn de foto's recent? Was ze hier nog in training? Ik vind haar vooral heel mager, dat heeft niet zo veel te maken met massa.

Oeeeeh die Quadroneur is gaaf zeg! Bedankt voor de tip!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:46

bobje26 schreef:

Quaterback geeft denk ik een vrij wisselend karakter. Mijn Quaterback heeft een heel meewerkend karakter wel erg sensibel en heet. Dat meewerkende karakter is zeker niet van moeders kant (Gribaldi) dat heet zijn komt wel weer (deels) van moeder. Maar hij geeft niet erg veel massa door als ik de mijne zie, wel een erg grote verbetering van de beweging.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 16:59

Zie alleen wel dat Quadroneur maar 166 is, jeetje wat toont die groot dan zeg... Prijs is trouwens wel laag zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:09

Zijn heel veel goedgekeurde zonen van Quarterback, best veel concurrentie (daarom de prijs) hoogst waarschijnlijk!
Ik denk dat Quadroneur ook goed op jouw merrie past. :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:13

Misschien ook een idee om de resultaten van de O.V. Elite Veulen Veiling van jl weekend te bekijken.
Zo kan je ook de verschillende hengsten vergelijken ivm hoe gewillig men de veulens wilt (dwz ervoor wilt betalen).
http://oldenburger-pferde.net/upload/Ak ... 2016_1.pdf

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:55

Ik heb zelf een special D ( ook ferro) x Samber

Afbeelding

Vorig jaar gedekt met Desperado..
En dit is het veulen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben zeer tevreden over het veulen en lijkt de minpunten van mijn merrie iets te compenseren. Naar deze hengst zou je ook kunnen kijken!

Theduchess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:11

Ik volg even, ik zit te twijfelen om mijn merrie ( Uduala, van merrie daula-stam. Krack C x Rossini) te laten dekken als ik klaar ben met mijn orun opleiding. Ze heeft ookal eerder een veulen gehad alleen is tegen die tijd wel al 19 jaar denk helaas dan wel te oud. Maar ze gaat dan ook met pensioen. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heb hier hetzelfde probleem, weinig massa in de hals ook met optimaal trainen is dit niet te compenseren.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:30

Wat leuk theduchess mijn merrie is ook uit de Doula stam ik hoor er eigenlijk nooit iets over over die stam

Weet je hoe oud ze was met het laatste veulen?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:14

Theduchess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:11

dresjoepie schreef:
Wat leuk theduchess mijn merrie is ook uit de Doula stam ik hoor er eigenlijk nooit iets over over die stam

Weet je hoe oud ze was met het laatste veulen?

Ze heeft ook maar 1 veulen gehad, alleen staat dit verder ook niet geregistreerd op horsetelex. Ze heeft het veulen in ieder geval gehad voordat ze 8 was, ik zelf denk toen ze een jaar of 6 was. Ze is namelijk op haar 8e ingereden omdat ze niet ideaal was voor de fokkerij!