Zijn bewegingen nog belangrijk bij exterieur keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Zijn bewegingen nog belangrijk bij exterieur keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:52

Dit weekend naar een keuring gegaan met een bepaald raspaard.

Ik spreek mij liever niet uit over welk ras en welke keuring omdat het niet mijn doel is om de organisatie in vraag te stellen of om ten strijde te trekken tegen 'onrecht'.

Neen, iedereen doet zijn best op keuring en iedereen wil winnen. Het is dan ook iedere paardeneigenaar van harte gegund! Ik wens de discussie ook algemeen te houden, dus moest iemand de keuring herkennen, gelieve mij via PB aan te schrijven en dit niet openbaar te maken. Dank hier voor!!

We waren op keuring met een hengst. Tijdens de keuring zijn er 3 onderdelen.
- Exterieur keuring
- Voorstelling aan de hand (stap, draf op de lange lijn en galop op de cirkel linkerhand)
- Gereden proef

Tot vorig jaar waren de punten van de bewegingen (voorstelling aan de hand + proef) evenredig aan de punten van de exterieur keuring. Dit leek mij logisch.

Sinds dit jaar tellen de punten voor de exterieur keuring voor 75% mee en de bewegingen voor 25%. Dus de bewegingen zijn niet meer belangrijk.
Om deze reden was er een paard dat uiterlijk meer hengstenallures maar van beweging niet sterk was sterker in de uitslag, dan een paard dat exterieur correct is maar met iets minder hengstenallures, die wel beschikt over goede gangen (en hiervoor goede punten krijgt en een redelijk goede proef rijdt).

Wat vinden jullie? Zijn bewegingen zo veel minder belangrijk dat er een 25% - 75% regel moet zijn of vinden jullie bewegingen toch belangrijk en moet de regeling eerder 50%-50% zijn?

Persoonlijk vind ik bewegingen even belangrijk, dan een goed exterieur. Want mijn inziens kan je een paard hebben dat qua exterieur de top is maar dat niet kan bewegen. Dit paard zou in deze keuring winnen...
Bij een hengstenkeuring is naar mijn mening beweging en rijdbaarheid (proef die gereden wordt) even belangrijk. Zeker als het gaat over een type paard waar dressuurmatig mee gewerkt wordt.

Shoot... geef gerust jullie mening!

(Zoals ik reeds zei, als iemand de keuring herkent, dit is geen aanklacht maar eerder een topic om over het algemeen gegeven stil te staan.)

Minoes

Re: Zijn bewegingen nog belangrijk bij exterieur keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:56

Ik vind 50/50 beter!
Aan een knap paard met matige beweging heb je eigenlijk weinig..

Vooral voor de sport heb je meer aan de beweging dan aan het uiterlijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:01

Focus op exterieur is in mijn perspectief gevaarlijk omdat je dan een grotere kans krijgt op 'extremen', kijk hierbij eens naar de quarters die voor de discipline 'halter' gefokt worden. Die worden enkel in stilstand en een heel kalm drafje beoordeeld en hebben zich over de jaren ontwikkeld tot gigantische gespierde dieren met een extreem recht achterbeen die onrijdbaar zijn en nauwelijks (zelfs onbelast) een galopje aankunnen.

Bijv: http://www.bertonqh.com/index_bqh.htm

Overigens zie je dit soort extreme dieren in europa vrijwel niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:06

Een paard is een bewegingsdier beweging is dus heel erg belangrijk. Echter een correct exterieur is belangrijk onder andere om die goede beweging mogelijk te maken. Maar ook om langdurig zonder blessures door het leven te kunnen gaan. Het zal dus ongeveer 50/50 moeten zijn.

Als ligt het er natuurlijk wel aan wat het fokdoel is. Kijk een springpaard mag best voor een 6je draven als de galop maar zeer goed is. Bij een dressuurpaard kan je uiteraard daar geen veer laten.

Maar beweging maar 25% mee laten tellen voor een hengst??? Poehee :wow:

Edit: het ligt er natuurlijk wel aan of het dier ook nog naar een verlichtingsonderzoek gaat. Maar ik neem aan dat er daar bij dit stamboek geen sprake van is.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 11:20

NatasjavE schreef:
Een paard is een bewegingsdier beweging is dus heel erg belangrijk. Echter een correct exterieur is belangrijk onder andere om die goede beweging mogelijk te maken. Maar ook om langdurig zonder blessures door het leven te kunnen gaan. Het zal dus ongeveer 50/50 moeten zijn.

Als ligt het er natuurlijk wel aan wat het fokdoel is. Kijk een springpaard mag best voor een 6je draven als de galop maar zeer goed is. Bij een dressuurpaard kan je uiteraard daar geen veer laten.

Maar beweging maar 25% mee laten tellen voor een hengst??? Poehee :wow:

Edit: het ligt er natuurlijk wel aan of het dier ook nog naar een verlichtingsonderzoek gaat. Maar ik neem aan dat er daar bij dit stamboek geen sprake van is.

In dit stamboek is dit het enigste dat er is. Dus exterieur, lopen aan de hand en proefje onder het zadel.

Er is naar mijn weten geen verrichtingsonderzoek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:26

Tja dat vind ik sowieso onverstandig. Hengsten hebben doordat ze meer nakomelingen krijgen dan de merries toch meer invloed en dan vind ik dat je voor dat zo'n dier mag dekken toch meer informatie nodig voordat hij ingezet mag worden.

Een verlichtingsonderzoek geeft info over het talent van het paard en over het karakter. Hoe is het dier op stal. Is het makkelijk in de omgang.
Maar ook nog hoe gezond is ie eigenlijk. Of was de smid heel kundig om dat bokvoetje te verhullen?

Maar goed....dan maakt het dus extra belangrijk dat er ook op beweging gelet wordt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:30

Ik zou ook voor de 50/50 punten gaan .... maar alleen indien het paard vrij mag bewegen.

Bij ons zit het probleem dat onze paarden geleerd worden 'netjes' aan de hand te lopen, en dit van kleins af. Dus als wij naar een show gaan ... doen ze juist dat, ook in draf, ... blijven ze 'netjes' aan de schouder draven. :roll: En tonen daarbij niet de gangwerk dat ze in huis hebben. |(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:49

Eens,...vrij bewegen is wel belangrijk.

Maar ook het gewoon draven. Ze moeten niet alleen met de bluf erop draven. Dan doen ze ook niet op een wedstrijd.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:00

50/50 zou het minimaal moeten zijn, ik zelf hecht eerder meer belang aan beweging dan exterieur.

Mijn paard is rechtsachter vanuit het spronggewricht gedraaid ( ze staat met dat voetje naar buiten gedraaid) Exterieurmatig dus niet goed, wel zet ze dat been keurig recht onder de massa en slijt ook recht af. In beweging zie je die tekortkoming niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:00

Inderdaad ... genoeg tijd in vrije bewegingen geven zodat het 'fris' zijn eraf is, en natuurlijke draf/bewegingen getoond wordt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:10

nuscaniels schreef:
50/50 zou het minimaal moeten zijn, ik zelf hecht eerder meer belang aan beweging dan exterieur.

Mijn paard is rechtsachter vanuit het spronggewricht gedraaid ( ze staat met dat voetje naar buiten gedraaid) Exterieurmatig dus niet goed, wel zet ze dat been keurig recht onder de massa en slijt ook recht af. In beweging zie je die tekortkoming niet.

Het is wel een verkeerde bouw van het spronggewricht....

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:14

janderegelaa schreef:
nuscaniels schreef:

Het is wel een verkeerde bouw van het spronggewricht....

Absoluut met je eens. Paard zal dus ook nooit een veulen krijgen. Bedoelde het puur om aan te geven dat iets qua exterieur niet altijd in de beweging terug te vinden is.
Degene die qua exterieur het beste scoren zijn niet altijd degene die het in de sport het beste doen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:41

nuscaniels schreef:
Degene die qua exterieur het beste scoren zijn niet altijd degene die het in de sport het beste doen.

Maar wel degene die het langste meegaan in de sport!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:07

Het ligt er ook maar net aan om welk 'ras' het gaat. Ik lees hier veel opmerkingen over sportpaarden. Hoe waar die opmerkingen ook mogen zijn, met rasfokkerij heeft dat weinig te maken. Een raspaard of -pony dient in de eerste plaats een aansprekend en herkenbaar voorbeeld van dat ras te zijn. Bij mijn NRPS'er mogen mensen zich bijvoorbeeld best afvragen wat voor pony het is, als ze maar zien dat ze vergezeld wordt door een Arabier en een Welsh pony. :o Om die reden is het naar mijn mening terecht dat het exterieur zwaarder weegt dan de beweging (de link met 'hengstenallure' mis ik overigens wel even). Althans bij de keuring, en daar hebben we het tenslotte over. Wat betreft beweging gaat correctheid dan boven spektakel. Uiteraard hangt dat ook samen met een correcte bouw. Een spectaculaire manier van bewegen is natuurlijk mooi meegenomen (en voor mij iets waar ik zeker naar kijk als ik een hengst uitkies) maar niet het belangrijkste tijdens zo'n keuring. Als fokker kijk je als het goed is niet alleen naar het keuringsresultaat, maar naar wat je wilt bereiken en wat daarvoor nodig is. Ik heb dan ook geen enkele moeite om een hengst te zien winnen die ik zelf niet zou gebruiken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:15

Ligt er aan wat je met het paard wil doen lijkt me. Wil je een paardje om alleen een beetje mee te pronken moet hij vooral mooi zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:22

goeroe schreef:
Het ligt er ook maar net aan om welk 'ras' het gaat. Ik lees hier veel opmerkingen over sportpaarden. Hoe waar die opmerkingen ook mogen zijn, met rasfokkerij heeft dat weinig te maken. Een raspaard of -pony dient in de eerste plaats een aansprekend en herkenbaar voorbeeld van dat ras te zijn. B

Dan nog dient dat paard toch een bruikbare beweging nodig te hebben?

Ik kan me voorstellen dat je de beweging van een IJslander of Haflinger anders beoordeeld dan bij een KWPNer. In die zin dat de beweging anders mag en moet zijn dan bij die KWPNer. Maar dat het nog steeds belangrijk is dat de bewegingsafloop nog steeds correct moet zijn.

Anders zou een paard met een gruwelijk mooi type maar die zeer troontredend loopt hoger kunnen eindigen dan een met ook een erg mooi type maar wel minder en die niet troontredend loopt. Om maar iets te noemen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 14:41

Met hengstenallures bedoel ik hengstengedrag en meer body. Dus zware nek, grof gespierd lichaam...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:50

NatasjavE schreef:
goeroe schreef:
Het ligt er ook maar net aan om welk 'ras' het gaat. Ik lees hier veel opmerkingen over sportpaarden. Hoe waar die opmerkingen ook mogen zijn, met rasfokkerij heeft dat weinig te maken. Een raspaard of -pony dient in de eerste plaats een aansprekend en herkenbaar voorbeeld van dat ras te zijn. B

Dan nog dient dat paard toch een bruikbare beweging nodig te hebben?

Dan bedoel jij waarschijnlijk bruikbaar voor 'de sport' maar dat bepalen de stamboeken dus helemaal zelf en bruikbaarheid voor 'de sport' is helemaal niet zo vanzelfsprekend, KPWN is niet de wereldstandaard natuurlijk.

Zie deze (al overleden) hengst, befaamd als topper, grondlegger, heeft ontzettend veel geld gewonnen, zijn zoons en dochters ook en nog steeds extreem populair:

Afbeelding

Maar totaal ongeschikt als rij-dier..

Zijn bruikbaarheid beperkte zich tot mooi stil kunnen staan en kort en langzaam draven. Dat kan ook een doel zijn.

En ja ik wordt er niet bepaald blij van..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:00

Als ik tegenwoordig paarden zie lopen met onnatuurlijke gangen wat nu wordt gezien als "mooi" dan weet ik niet of je er goed aan doet om de beweging zo hoog mee te laten tellen.

Als het over een ras gaat waarvan het exterieur hoog staat bij de rasomschrijving (bv kort gedrongen, korte pijp of juist hoog) om een sterk ras te houden dan vind ik dat prima. Een fjord hoeft bijvoorbeeld niet zijn knieën tot zijn boven zijn schoft te tillen om het even overdreven te zeggen. Als het maar zuiver loopt.

Wat ik zelf belangrijk vind is dat een paard zuiver loopt EN een goed exterieur heeft passend bij het ras zonder overdreven te zijn. Gewone gezonde tactmatige passen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:39

troi schreef:
Dan bedoel jij waarschijnlijk bruikbaar voor 'de sport' maar dat bepalen de stamboeken dus helemaal zelf en bruikbaarheid voor 'de sport' is helemaal niet zo vanzelfsprekend, KPWN is niet de wereldstandaard natuurlijk.

Nee dat bedoel ik zeer nadrukkelijk niet.

Ik haal daarom ook een Haflinger of een IJslander aan. Hele andere gebruiksdoelen dan de gemiddelde KWPNer.

Maar voor alle 3 geld dat ze niet te frans, te troontredend moeten bewegen. Alle 3 moeten ze zuivere gangen hebben. Een achterbeen dat op de voor dat stamboek gewenste manier wordt ondergebracht. etc, etc.

Voor de meeste paarden geld nu eenmaal dat ze niet alleen maar om naar te kijken zijn.
Ze worden gefokt om of mee te rijden of mee te gaan mennen.

En niet alleen correct exterieur is belangrijk om blessures te voorkomen maar ook een correcte manier van bewegen.

De Quarter die je laat zien is Impressive toch?

Dat was inderdaad wat ik bedoel. Ook een Quarter heeft een bepaalde bewegingspatroon. Dat is niet met de hoeven in de neus. Maar dat is ook niet nodig. Maar een paard wat fijn kan draven onder de man en goed kan galopperen moet het wel zijn.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 23-08-16 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:41

Peterina schreef:
nuscaniels schreef:

Maar wel degene die het langste meegaan in de sport!

Niet perse. Hangt er vanaf wat voor exterieur je dan bekijkt. Een paard wat alles gemiddeld heeft zal langer meegaan dan een paard die iets bovengemiddeld heeft omdat dat altijd ergens gecompenseerd wordt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:51

Beweging hoort bij de bouw, het ras of gewenste type en het fokdoel te passen en is nauw verbonden met het exterieur.
De wijze van beoordelen en waarderen staat omschreven in de statuten en reglementen van het betreffende stamboek. Of het gewenst is om het exterieur zwaarder te wegen dat de beweging is afhankelijk van het bovenstaande.
Je kan wel een extreem bewegend paard hebben maar als dat kwa bouw en type niet voldoet aan je fokdoel, dan is het nog wel een goed gebruiks-/sport paard maar zal het op een keuring de paarden die aan het gewenste type voldoen en correct bewegen waarschijnlijk voor moeten laten gaan. Bij twee gelijke type's zal de beweging wel de doorslag geven.
Uiteindelijk is het fokdoel een goed type, correct gebouwd, goed bewegend paard.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 16:00

No_No schreef:
Als ik tegenwoordig paarden zie lopen met onnatuurlijke gangen wat nu wordt gezien als "mooi" dan weet ik niet of je er goed aan doet om de beweging zo hoog mee te laten tellen.

Als het over een ras gaat waarvan het exterieur hoog staat bij de rasomschrijving (bv kort gedrongen, korte pijp of juist hoog) om een sterk ras te houden dan vind ik dat prima. Een fjord hoeft bijvoorbeeld niet zijn knieën tot zijn boven zijn schoft te tillen om het even overdreven te zeggen. Als het maar zuiver loopt.

Wat ik zelf belangrijk vind is dat een paard zuiver loopt EN een goed exterieur heeft passend bij het ras zonder overdreven te zijn. Gewone gezonde tactmatige passen.

Ik volg jou volledig! Echter bij deze keuring stond het paard dat het minst kon bewegen nog voor een paard dat goed bewoog en correct gebouwd was maar lichter van type was ten op zichte van de zwaardere hengstentypes.

Dus beweging is hier ondergeschikt. Liever een zwaarder gebouwd paard dat niet goed loopt dan een lichtere hengst die meer het sporttype is en die goed beweegt.

Dat vind ik dan jammer eerlijk gezegd. Dus ik vind beweging even belangrijk. Zeker voor een typepaard waar dressuurmatig mee gefokt wordt.

Bellerise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:21

Een paard dat 'lichter beweegt' is daarom geen beter paard :)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:18

Bellerise schreef:
Een paard dat 'lichter beweegt' is daarom geen beter paard :)

Je begrijpt mij verkeerd. Ik bedoel lichter van bouw. Sporttype tegenover de eerder struise ronde hengsten.
Het sporttype paard had duidelijk betere bewegingen en was van bouw correct maar is omwille van zijn slankere bouw ondergeschikt aan het zwaarder gebouwde type met mindere gangen