Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

NatasjavE schreef:Een paard is een bewegingsdier beweging is dus heel erg belangrijk. Echter een correct exterieur is belangrijk onder andere om die goede beweging mogelijk te maken. Maar ook om langdurig zonder blessures door het leven te kunnen gaan. Het zal dus ongeveer 50/50 moeten zijn.
Als ligt het er natuurlijk wel aan wat het fokdoel is. Kijk een springpaard mag best voor een 6je draven als de galop maar zeer goed is. Bij een dressuurpaard kan je uiteraard daar geen veer laten.
Maar beweging maar 25% mee laten tellen voor een hengst??? Poehee
Edit: het ligt er natuurlijk wel aan of het dier ook nog naar een verlichtingsonderzoek gaat. Maar ik neem aan dat er daar bij dit stamboek geen sprake van is.
En tonen daarbij niet de gangwerk dat ze in huis hebben.
nuscaniels schreef:50/50 zou het minimaal moeten zijn, ik zelf hecht eerder meer belang aan beweging dan exterieur.
Mijn paard is rechtsachter vanuit het spronggewricht gedraaid ( ze staat met dat voetje naar buiten gedraaid) Exterieurmatig dus niet goed, wel zet ze dat been keurig recht onder de massa en slijt ook recht af. In beweging zie je die tekortkoming niet.
janderegelaa schreef:nuscaniels schreef:50/50 zou het minimaal moeten zijn, ik zelf hecht eerder meer belang aan beweging dan exterieur.
Mijn paard is rechtsachter vanuit het spronggewricht gedraaid ( ze staat met dat voetje naar buiten gedraaid) Exterieurmatig dus niet goed, wel zet ze dat been keurig recht onder de massa en slijt ook recht af. In beweging zie je die tekortkoming niet.
Het is wel een verkeerde bouw van het spronggewricht....
Om die reden is het naar mijn mening terecht dat het exterieur zwaarder weegt dan de beweging (de link met 'hengstenallure' mis ik overigens wel even). Althans bij de keuring, en daar hebben we het tenslotte over. Wat betreft beweging gaat correctheid dan boven spektakel. Uiteraard hangt dat ook samen met een correcte bouw. Een spectaculaire manier van bewegen is natuurlijk mooi meegenomen (en voor mij iets waar ik zeker naar kijk als ik een hengst uitkies) maar niet het belangrijkste tijdens zo'n keuring. Als fokker kijk je als het goed is niet alleen naar het keuringsresultaat, maar naar wat je wilt bereiken en wat daarvoor nodig is. Ik heb dan ook geen enkele moeite om een hengst te zien winnen die ik zelf niet zou gebruiken. goeroe schreef:Het ligt er ook maar net aan om welk 'ras' het gaat. Ik lees hier veel opmerkingen over sportpaarden. Hoe waar die opmerkingen ook mogen zijn, met rasfokkerij heeft dat weinig te maken. Een raspaard of -pony dient in de eerste plaats een aansprekend en herkenbaar voorbeeld van dat ras te zijn. B
NatasjavE schreef:goeroe schreef:Het ligt er ook maar net aan om welk 'ras' het gaat. Ik lees hier veel opmerkingen over sportpaarden. Hoe waar die opmerkingen ook mogen zijn, met rasfokkerij heeft dat weinig te maken. Een raspaard of -pony dient in de eerste plaats een aansprekend en herkenbaar voorbeeld van dat ras te zijn. B
Dan nog dient dat paard toch een bruikbare beweging nodig te hebben?

troi schreef:Dan bedoel jij waarschijnlijk bruikbaar voor 'de sport' maar dat bepalen de stamboeken dus helemaal zelf en bruikbaarheid voor 'de sport' is helemaal niet zo vanzelfsprekend, KPWN is niet de wereldstandaard natuurlijk.
Peterina schreef:nuscaniels schreef:Degene die qua exterieur het beste scoren zijn niet altijd degene die het in de sport het beste doen.
Maar wel degene die het langste meegaan in de sport!
No_No schreef:Als ik tegenwoordig paarden zie lopen met onnatuurlijke gangen wat nu wordt gezien als "mooi" dan weet ik niet of je er goed aan doet om de beweging zo hoog mee te laten tellen.
Als het over een ras gaat waarvan het exterieur hoog staat bij de rasomschrijving (bv kort gedrongen, korte pijp of juist hoog) om een sterk ras te houden dan vind ik dat prima. Een fjord hoeft bijvoorbeeld niet zijn knieën tot zijn boven zijn schoft te tillen om het even overdreven te zeggen. Als het maar zuiver loopt.
Wat ik zelf belangrijk vind is dat een paard zuiver loopt EN een goed exterieur heeft passend bij het ras zonder overdreven te zijn. Gewone gezonde tactmatige passen.
Bellerise schreef:Een paard dat 'lichter beweegt' is daarom geen beter paard