Toen ik opzoek was naar mijn huidige ruin (grote maats Shetlander) viel het me al op dat dat vrij moeilijk was, veel pony's onder de meter. Op dit moment ben ik al een tijdje opzoek voor mijn stalgenootje naar een leuke, aansprekende grote maats Shet of kruising evt, 1.05 meter ongeveer.
Er staat ZOVEEL klein grut te koop, veel van een cm of 80 of zelfs kleiner, wat ook nog eens de hemel in geprezen wordt als zijde 'extreem klein' en 'unieke kans' (maar hartstikke krom is qua bouw). Een fatsoenlijke gebruikspony vinden met wat maat is echt een uitdaging en als er een leuke te koop staat gaan ze als zoete broodjes over de toonbank, zijn zo weg en voor goede prijzen.
Natuurlijk zijn er ook hordes mensen die mennen met een mini, dat moet ieder voor zich weten natuurlijk, ik persoonlijk zie ze liever wat groter voor het aangespannen werk en ik weet dat ik absoluut niet de enige ben. Er lijkt een overschot te zijn/komen aan de echte mini's maar toch zie ik er steeds meer voorbij komen. Waarom?
Ook zie ik van fokkers de grotere maat merries te koop komen met als bijschrift: we willen ons gaan richten op kleinere fokkerij.

Ik wil niemand tegen de borst stuiten met dit topic en het is ook niet de bedoeling dat er allerhande foto's worden gepost om mij te overtuigen dat een pony van amper 80 cm ook leuk voor de wagen kan. Ik vraag mij oprecht af, waarom er steeds kleiner wordt gefokt, terwijl er al veel te veel echte mini's een goed baasje zoeken, en er met mij nog veel meer mensen zoeken naar een leuk bewegende grote maats pony.
, maar veel willen toch een ander kleurtje ).