Welke hengst voor bonte kruising

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyvk

Welke hengst voor bonte kruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 07:39

Hoi allemaal,
Volgend jaar zou ik graag eens willen fokken met mijn 6 jarige merrie. Zij is een kruising fjord X barokpinto. Nu zou ik het leuk vinden als er een mooi licht valkje uitkwam. Dit hoeft niet perse. Andere kleuren zijn ook prima. Ook zou ik het fijn vinden als het veulen wat meer maat heeft. Mijn pony is 1,50. Mijn merrie heeft een erg rustig karakter maar is wel eigenwijs. Ik wil niet zo'n heel sensibel veulentje. Ook zou het fijn zijn als de dekkingskosten niet zo hoog zijn omdat ik toch niks heb aan een heel goed stamboek papiertje aangezien mijn merrie toch een kruising is. Verder wil ik aan de gangen van mijn merrie de galop verbeteren. Mijn merrie is van voren vrij breed en ban achteren smaller, het zou mooi zijn als dat bij het veulentje wat meer in evenwicht is. Haha een hele hoop wensen die vast niet allemaal te vervullen zijn. Maar als je iets weet wat er bij in de buurt komt laat het dan alsjeblieft weten :)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Leonyvk op 12-08-16 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Re: Welke hengst voor bonte kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 07:52

Als je een valk wil moet je op zoek naar een Cremello op Perlino hengst, maar je hebt alsnog 50% kans op bont en 50% kans op wildkleur dus dan alsnog maar 25% kans op een valk en dan is het nog maar afwachten of dat een lichte valk wordt.

Waarschijnlijk ga je een hoop reacties krijgen van mensen die zeggen dat je niet moet "fokken" met deze merrie en jouw wensen.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 07:57

Nies_ schreef:
Als je een valk wil moet je op zoek naar een Cremello op Perlino hengst, maar je hebt alsnog 50% kans op bont en 50% kans op wildkleur dus dan alsnog maar 25% kans op een valk en dan is het nog maar afwachten of dat een lichte valk wordt.

Waarschijnlijk ga je een hoop reacties krijgen van mensen die zeggen dat je niet moet "fokken" met deze merrie en jouw wensen.

Dankjewel voor je reactie. Had inderdaad al gelezen dat je het beste een Cremello of Perlino kon doen omdat die 2 verdunningsgenen hebben. De kleur is voor mij ook niet het belangrijkste hoor. Want er komt sws wat speciaals uit.
Ik begrijp dat mensen dat zeggen maar het is de bedoeling om het veulen te houden dus voor eigen gebruik.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:04

Ik zou eerst ook even kijken wat je lichamelijk aan je merrie wilt verbeteren. En aan haar gangen?

Verder lijkt jouw merrie mij Dun (Fjordenkleur ofwel Wildkleur) met Tobiano patroon. Valk is genetisch een hele andere kleur (zonder aalstreep). Om een valk uit jouw merrie te krijgen, zal die kleur dus van de hengst moeten komen; dus een Valk hengst (of desnoods nog Palomino). En wil je echt zekerheid dan zal je zelfs voor een Cremello (maar dan heb je ook kans op Palomino) of Perlino Hengst moeten kiezen...
Maar dan heb je dus ook nog 50% kans dat je merrie haar Dun kleurtje doorgeeft en dus ook kans op een Dunskin (Valk + Dun) of zelfs nog kans op Dunalino (Palomino + Dun) indien je een Cremello hengst gebruikt. Dat is wel heel leuk en speciaal, maar dus geen 'zuivere Valk'.

Afhankelijk van welk ras hengst je wilt, zijn Valk/Palomino/Perlino/Cremello hengsten ook vaak nog duurder vanwege hun kleurtje. Bij Spaanse (PRE, Lusitano) paarden zie je deze kleurtjes wel, maar die hebben een heel andere bouw en karakter en ik denk ook zeker niet dat je met zulke hengsten 'voor een dubbeltje op de eerste rang zit'.
Verder heb je nog NRPS rijpony hengsten zoals de beroemde Don Cremello du Bois, maar ik weet echt niet of die op jouw merrie zullen passen. En de hengsten van stoeterij Du Bois zijn op het moment ongekend populair, dus vast niet goedkoop.

Het is een beetje een dooddoener op Bokt, maar waarom kijk je niet voor een leuke jonge Valk-kleurige pony om erbij te kopen?
Fokken om (voornamelijk) de kleur lijkt me namelijk niet verstandig en heel lastig in jouw geval (weinig hengsten die op jouw merrie zouden passen).

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 08:09

mairead schreef:
Ik zou eerst ook even kijken wat je lichamelijk aan je merrie wilt verbeteren. En aan haar gangen?

Verder lijkt jouw merrie mij Dun (Fjordenkleur ofwel Wildkleur) met Tobiano patroon. Valk is genetisch een hele andere kleur (zonder aalstreep). Om een valk uit jouw merrie te krijgen, zal die kleur dus van de hengst moeten komen; dus een Valk hengst (of desnoods nog Palomino). En wil je echt zekerheid dan zal je zelfs voor een Cremello (maar dan heb je ook kans op Palomino) of Perlino Hengst moeten kiezen...
Maar dan heb je dus ook nog 50% kans dat je merrie haar Dun kleurtje doorgeeft en dus ook kans op een Dunskin (Valk + Dun) of zelfs nog kans op Dunalino (Palomino + Dun) indien je een Cremello hengst gebruikt. Dat is wel heel leuk en speciaal, maar dus geen 'zuivere Valk'.

Afhankelijk van welk ras hengst je wilt, zijn Valk/Palomino/Perlino/Cremello hengsten ook vaak nog duurder vanwege hun kleurtje. Bij Spaanse (PRE, Lusitano) paarden zie je deze kleurtjes wel, maar die hebben een heel andere bouw en karakter en ik denk ook zeker niet dat je met zulke hengsten 'voor een dubbeltje op de eerste rang zit'.
Verder heb je nog NRPS rijpony hensgten zoals de beroemde Don Cremello du Bois, maar ik weet echt niet of die op jouw merrie zullen passen. En de hengsten van stoeterij Du Bois zijn op het moment ongekend populair, dus vast niet goedkoop.

Het is een beetje een dooddoener op Bokt, maar waarom kijk je niet voor een leuke jonge Valk-kleurige pony om erbij te kopen?
Fokken om (voornamelijk) de kleur lijkt me namelijk niet verstandig en heel lastig in jouw geval (weinig hengsten die op jouw merrie zouden passen).

Dankjewel voor je reactie. Ik wil vooral dat het veulentje wat groter wordt. Ook een betere galop en meer springkwaliteit. Mijn merrie is van voren breed en van achteren smal dus het zou mooi zijn als dat ook rechtgetrokken wordt. Haha nou echt speciaal om het kleurtje doe ik het niet hoor. Het zou mooi zijn maar het hoeft niet. Een valk veulentje kopen is veel goedkoper dan er eentje fokken en je hebt de zekerheid over de kleur, het geslacht ect. Maar die zekerheid hoef ik helemaal niet zo te hebben. Als er maar een leuk en gezond veulentje uit komt ben ik al blij. Maar dan heb ik zo veel keuze qwa hengst dat ik nadacht over de rest van mijn wensen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:37

Let er bij het fokken van een speciaal kleurtje ook even op dat je merrie waarschijnlijk heterozygoot agouti is (ik neem aan dat de barock pinto zwart(bont) was). Dus zelfs met een dubbele verdunning heb je dan kans op smoky black in plaats van valk, en dat ziet er meestal hetzelfde uit als een normale zwarte.

Als je voor kleur wilt gaan en een beetje in de barokke sfeer van de BP wilt blijven is Ismir du Tilleul misschien wel wat. Ken de hengst alleen van naam, dus dan zou ik wel even heel kritisch kijken naar of hij je merrie ook aanvuld op gangenwerk en exterieur.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 08:44

mooney schreef:
Let er bij het fokken van een speciaal kleurtje ook even op dat je merrie waarschijnlijk heterozygoot agouti is (ik neem aan dat de barock pinto zwart(bont) was). Dus zelfs met een dubbele verdunning heb je dan kans op smoky black in plaats van valk, en dat ziet er meestal hetzelfde uit als een normale zwarte.

Als je voor kleur wilt gaan en een beetje in de barokke sfeer van de BP wilt blijven is Ismir du Tilleul misschien wel wat. Ken de hengst alleen van naam, dus dan zou ik wel even heel kritisch kijken naar of hij je merrie ook aanvuld op gangenwerk en exterieur.

Dankjewel voor je reactie.
Haha ach een zwarte pony is ook leuk! Dankjewel ik ga zo eens even kijken of dat wat is!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:39

Misschien vind je dit wel wat?
Een barock pinto hengst, 1.61
Super fijn karakter, heel rustig, wat ook terug te zien is in de eerste 4 nakomelingen die hij heeft dit jaar.
(en weinig sokken haha)

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 01:12

Een barock pinto komt van de fries, en een fjord is een koudbloedtype.
Ik zou deze merrie wel durven kruisen met een Tinker. ITS Amadeus is een cremello Tinker van 1.54. Hoe hij springt weet ik niet :P

Afbeelding

Dekgeld is 1060 euro :Y)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 02:57

Ik kan je wens wel begrijpen, een kenner met fokken ben ik niet. Heb heb je al eens aan een moderne sport haflinger gedacht, al heb je dan natuurlijk geen maatje meer of hoger of speciale kleur. dat lijkt me ook best iets bij jou paard! (en dat is niet heel duur van dekgeld)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 05:02

Een tinker zal denk ik niet de verhouding(voor breed, achter smal) van de merrie verbeteren en springkwaliteiten toevoegen omdat die ook wat zwaarder gebouwd zijn.

McJonnas misschien een idee?

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 06:47

ivy_power89 schreef:
Super fijn karakter, heel rustig, wat ook terug te zien is in de eerste 4 nakomelingen die hij heeft dit jaar.
(en weinig sokken haha)

[ [url=m/SUkNT9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw een plaatje om te zien <3 wat is het dekgeld? Kan hij ook een sprongetje maken?

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 06:48

Caily schreef:
Een barock pinto komt van de fries, en een fjord is een koudbloedtype.
Ik zou deze merrie wel durven kruisen met een Tinker. ITS Amadeus is een cremello Tinker van 1.54. Hoe hij springt weet ik niet :P

[ Afbeelding ]

Dekgeld is 1060 euro :Y)

Prachtig paard! Alleen geeft niet meer maat en springvermogen (denk ik). En dekgeld is toch best nog hoog :o

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 06:50

kwita schreef:
Ik kan je wens wel begrijpen, een kenner met fokken ben ik niet. Heb heb je al eens aan een moderne sport haflinger gedacht, al heb je dan natuurlijk geen maatje meer of hoger of speciale kleur. dat lijkt me ook best iets bij jou paard! (en dat is niet heel duur van dekgeld)

Persoonlijk houd ik niet zo van een sporthaflinger. En geen apart kleurtje vind ik niet zo erg. Maar dat het veulen dan ongeveer dezelfde maat wordt als mijn merrie zou ik wel jammer vinden. Maar bedankt voor je reactie :)

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 06:51

Gillbo schreef:
Een tinker zal denk ik niet de verhouding(voor breed, achter smal) van de merrie verbeteren en springkwaliteiten toevoegen omdat die ook wat zwaarder gebouwd zijn.

McJonnas misschien een idee?

McJonnas is zeker een goede optie!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:32

Let wel op dat je dan erg ver buiten de lijn van je paard gaat fokken.
Het kan ook een vreemde kruising qua bouw gaan geven maar dat weten de echte fokkers denk ik beter

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:00

Kijk eens naar de barock pinto hengsten Alejandro (ongeveer 1.60) & Ceasar ter Linden (ongeveer 1.70)

Alejandro zou qua maat en bouw wel tof zijn!
Ceasar is homozygoot, dus altijd een bont veulen, qua maat weet ik niet of 1.70 met 1.50 kan, heb niet zo veel verstand van fokken.)

Edit: ik zie net dat Alejandro hier boven ook wordt genoemd hahah.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:11

Leonyvk schreef:
ivy_power89 schreef:
(en weinig sokken haha)

[ [url=m/SUkNT9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw een plaatje om te zien <3 wat is het dekgeld? Kan hij ook een sprongetje maken?

Dekgeld is 250 euro :)
Springen doe ik eigenlijk niet met hem maar er wordt door een ander af en toe gesprongen en dat doet hij niet heel onaardig :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:12

Esaqar schreef:
Kijk eens naar de barock pinto hengsten Alejandro

*\o/* :D

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:10

Waarom zet je er niet een leuke Gelderse op? Krijg je meer beweging en misschien wat meer maat..
Kunnen vaak ook leuk springen

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:32

Misschien Byoux zijn vader Rieuwerd Jack of zijn halfbroer Dean
Ze geven geen valk, maar Jack is vrij breed en heeft een mooie galop. Dean is een wat slankere versie van Jack

Jack Rieuwerd
Afbeelding

Dean
Afbeelding

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:48

Misschion een idee : In de western zijn zat hengsten met een mooi kleurtje.... Quarters of Paints....
Aan de maat zijn ze niet meestal maar als je even zoekt vind je ms wel een leuke.
Kijk wel even of ze Panel 5 getest zijn, de hengsteneigenaar kan je dat zo vertellen...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:12

Aangezien de merrie geen papieren heeft, zou ik echter toch op zoek gaan naar een hengst die wel papieren, zij het halve, kan geven ... hengsten die dus ggk zijn in een Stamboek.

Voordelen van dekken met een hengst die ggk is bij een Stamboek is dat je:
- weet dat de hengst voldoet aan de eisen van zijn ras of Stamboek
- de meeste Stamboeken hebben medische keuringen ... zeker belangrijk dat het veulen een 'gezonde' papa krijgt.
- je veulen heeft recht op papieren van de Stamboek van de hengst ... niet onbelangrijk voor de toekomst ivm doorverkoop en of fokken.

Laat je niet misleiden door goedkopere dekgelden ... er zijn redenen waarom hengsten niet ggk zijn en daarom goedkoop dekgeld aanbieden.

Wat kleur betreft:
Ik neem aan dat je merrie wildkleur tobiano is.
Vanuit deze kleur gaat het moeilijk zijn om een valk te fokken ... of je moet een perlino vinden die ook homozygoot is voor agouti (maakt bruin). Daar is niet veel keuze in.
Ander richting zou kunnen zijn een cremello die homozygoot is voor agouti ... daar zijn meer van te vinden. Bij de warmbloeden hengsten met spring aanleg hebt je oa Weissgold GF en Milky Way GF. Voor Cross/Military hebt je Alasdair GF.
Deze hengsten zijn volledig Warmbloed GGK.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 10:13

Dankjewel allemaal voor de heldere uitleg! Ik twijfel inderdaad erg tussen een goedgekeurde of niet goedgekeurde. Goedgekeurde hebben wel veel voordelen maar daar hangt dan ook (meestal) een prijskaartje aan.
Een paar van de hierboven genoemde gaat mijn voorkeur wel naar uit! Ook al wordt het dan geen valkje.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:50

Dat prijskaartje is niet voor niks. Alle waar naar z'n geld ;) Als je zegt dat je de springkwaliteiten wil verbeteren lijkt een hengst met veel Fries bloed me ook absoluut af te raden.