De groninger hengsten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

De groninger hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 21:13

Hallo!
Ik ben mij wat aan het oriënteren over groningse hengsten, ik zocht wat in het topic maar vond alleen oude.

Het gaat om de hengsten ; oscar en borre.
Maar ook over het algemeen.
Kan iemand wat vertellen over deze hengsten, ze spraken me erg aan.

Over veulens etc?

Ook vroeg ik mij af, wat is het "grote" verschil tussen Gelderse en Groningse?

Of vraag ik nu wat raars.
Hou het aardig en netjes.

Ik was gewoon benieuwd.

Groetjes!

petraaken

Re: De groninger hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 07:38

EHK --> F-AM

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 11:11

Oh sorry.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 15:34

Niemand verder?? ;(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:22

Het verschil tussen een Groninger en een Gelderse:

Groninger is een zwaar warmbloed
Gelderse zijn middelzware warmbloeden.
Een Gelderse is luxer dan een Groninger zou je kunnen zeggen.

Gelderse hebben in beweging een knie die verder omhoog en naar voren en meer buiging in het achterbeen.
Gelderse hebben vaak wat meer front.

Gelderse zijn ondergebracht als fokkerichting van het KWPN en de Groningers hebben hun eigen stamboek.
Bij de Gelderse hebben de fokkers vaker een zwak voor de vossen en bij de Groningers vaak een voorkeur voor de donkere kleuren. Maar bij beide zijn alle kleuren toegestaan hoor.

Er zijn ook overeenkomsten. Het zijn beide veelzijdigheids paarden die aan de basis van de KWPN fokkerij hebben gestaan. Echte familie paarden die en kunnen springen en dressuren, en mennen of gewoon lekker het bos in.

Een beetje ruwweg hoor.

Borre is toch die vos? Ja die is erg leuk.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:45

Groningers zijn vaak wat ronder van bouw, rondgeribd, ronde billen, ronde hals. Geldersen zijn wat hoekiger gebouwd.
Borre ken ik een beetje (staat op mijn oude stal) en is een superbraaf paard, ook als hengst. Veulens van hem ken ik nie goed, maar hij is zwaar van type, beetje het ouderwetse type. Dus als je een merrie hebt die vrij licht en lang gebouwd is zou hij daar wel mooi op passen (ligt er ook aan wat je wilt fokken natuurlijk).

Oscar is van Marjolein vd Burg (zit geloof ik ook op Bokt wel) en is ook super braaf. Hij is de zoon van Orbaldo II, die ZZlicht heeft gelopen met Kim Telgen, Nimber hier op Bokt. Heeft mooie gangen, is wat korter gebouwd met een mooie hoge halsinzet.

In het topic van Groninger paarden (Bokkers met Groninger paarden deel 2) hier op Bokt weten wel meer mensen wat van deze hengsten, daar zou je je vraag ook eens kunnen stellen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:50

Gelderse zijn niet hoekiger gebouwd. Dat zijn eerder de Tuigers. Ligt eraan wat je hoekig vind uiteraard. Maar dan vind je dressuurpaarden ook hoekig gebouwd.

Gelderse zijn overigens ook rondgeribt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:33

Borre ken ik erg goed, hij heeft vanaf zijn geboorte tot het voorjaar daarna bij mijn paard gelopen. Het is een brave hengst die veelzijdig gebruikt wordt.
Zowel in het span als onder het zadel doet hij braaf maar ijverig zijn werk. Zijn eigenaar, inmiddels 80+, spant hem graag in voor een rit met vrouw en kleinkinderen.

Borre heeft een goede stap, veel souplesse en ruimte in draf en een goede galop. Hij heeft zwaar en correct beenwerk, is goed bespierd maar is verder niet extreem zwaar. Al is hij natuurlijk nog jong, een Groninger zwaart over het algemeen nog lang uit.

Zijn vader is de Preferente hengst Bascal, zijn moeder Model merrie Iris v Mats uit Olga ster v Eendracht wat een volle zuster van de ggk hengst Eros is.

Info op de site van Het Groninger Paard: http://zeldzamerassen.nl/het-groninger-paard/borre/

Afbeelding

Afbeelding

Er is van Borre nog niet zoveel nafok maar wat ik gezien heb zijn een tweetal correcte veulens uit Groninger merries en een fraai veulen uit een koudbloed.

In dit topic wat jeugdfoto's van Borre: [KS-ITP] Cherise en Borre in de sneeuw, een setje moet uit elkaar.

Borre is het paard met het blauwe halster.

En als veulen, bovenste foto, middelste veulen: [KS-ITP] Groninger veulens in de zon, kleintjes worden groot.

Over Oscar vertellen zijn eigenaren vast zelf wel meer hier, ik heb haar al even een berichtje gedaan.
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 13-08-16 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 17:38

Oh bedankt voor alle uitleg!

Maar over het Groninger stamboek is die specifiek voor alleen Groningers?

Ik ben echt niet thuis in de fokkerij.

Ik hoop dat eigenaresse wat meer kan vertellen over oscar.

En Borre blijft ook erg mooi.
Leuk tiwi dat je hem zo goed kent!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:46

Vereniging Het Groninger Paard is inderdaad voor Groningers, maar ook voor paarden van verwante bloedvoering is ruimte. Het is een open stamboek.

Ook als je merrie geen verwant bloed voert kan je een veulen van een Groninger hengst laten inschrijven, het stamboekkantoor bepaalt dan aan de hand van de papieren van de merrie en de hengst in welk boek het veulen wordt ingeschreven.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 17:54

Okee! Zo zit dat dus.

Bedankt voor je uit leg :)

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:32

Ik ben de fokker van Oscar, eind vorig jaar heb ik hem aan mijn dochter verkocht, zij vroeg mij om even hier te reageren. Zoals hierboven vermeld is Oscar van Orbaldo II, een hengst die zelf nu lichte Tour loopt in Iran en hier goede veulens heeft gegeven met een goed karakter en vaak goede bewegingen. De moeder van Oscar is Bente een model- preferente- elite merrie van Gerlinus. Deze merrie is voor van alles en nog wat ingezet: dressuur, springen, SGW, aangespannen voor de hooischudder, platte wagen maar ook een vliegend tapijt met gillende kinderen er op.
In de tijd dat Oscar is geboren waren Orbaldo en Bente een paar van de boegbeelden van het Groninger Paard die overal voor shows en demo's werden ingezet.

Oscar heeft zelf een uitstekend karakter, vorig jaar dekte hij nog natuurlijk, hij ging na een merrie te hebben gedekt zo weer mee naar de verenigingsles waar hij zo weer tussen de merries liep zonder een kik te geven. Oscar word nu in de dressuur uitgebracht en zal zeer binnenkort zijn L2 debuut maken.

Oscar
Afbeelding

Vorig jaar hebben we zelf een veulen van Oscar gefokt uit onze merrie Nerlina, dit hengstveulen Orry heeft een mooi type en zeer goede beweging. Op de regionale keuring werd hij veulenkampioen met een lovend commentaar van de jury.
Afbeelding

Dit jaar is er een hengstveulen van Oscar geboren uit een Eboniet merrie, ook een aanspreken veulen met veel ras, dit veulen is niet op de keuring geweest.

Mocht je meer willen weten: vraag maar raak, mag ook per pb

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 19:44

aadburg schreef:
Ik ben de fokker van Oscar, eind vorig jaar heb ik hem aan mijn dochter verkocht, zij vroeg mij om even hier te reageren. Zoals hierboven vermeld is Oscar van Orbaldo II, een hengst die zelf nu lichte Tour loopt in Iran en hier goede veulens heeft gegeven met een goed karakter en vaak goede bewegingen. De moeder van Oscar is Bente een model- preferente- elite merrie van Gerlinus. Deze merrie is voor van alles en nog wat ingezet: dressuur, springen, SGW, aangespannen voor de hooischudder, platte wagen maar ook een vliegend tapijt met gillende kinderen er op.
In de tijd dat Oscar is geboren waren Orbaldo en Bente een paar van de boegbeelden van het Groninger Paard die overal voor shows en demo's werden ingezet.

Oscar heeft zelf een uitstekend karakter, vorig jaar dekte hij nog natuurlijk, hij ging na een merrie te hebben gedekt zo weer mee naar de verenigingsles waar hij zo weer tussen de merries liep zonder een kik te geven. Oscar word nu in de dressuur uitgebracht en zal zeer binnenkort zijn L2 debuut maken.

Oscar
[ [url=m/XCIC7c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vorig jaar hebben we zelf een veulen van Oscar gefokt uit onze merrie Nerlina, dit hengstveulen Orry heeft een mooi type en zeer goede beweging. Op de regionale keuring werd hij veulenkampioen met een lovend commentaar van de jury.
[ [url=m/wP6sAY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit jaar is er een hengstveulen van Oscar geboren uit een Eboniet merrie, ook een aanspreken veulen met veel ras, dit veulen is niet op de keuring geweest.

Mocht je meer willen weten: vraag maar raak, mag ook per pb

Oh wat super zeg! Bedankt voor je reactie :)

Ik zal zeker pbn met vragen.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:24

Het grote verschil tussen Gelders en Gronings is overigens niet altijd zo groot, een klassieke Gelderse en een luxe Groninger komen al aardig dicht bij elkaar in de buurt. Vorig jaar hadden we een zuiver Gelderse klassieke keurmerrie (Ahoy x Senaat x Indiaan) bij Oscar. De merrie was helaas niet vruchtbaar meer maar kon qua type zo voor een Groninger doorgaan.
Dit is overigens niet zo vreemd want de Groninger en Gelderse hengsten werden vroeger al over en weer gebruikt. De "stamvader" van de huidige Groningers Baldewijn voerde behoorlijk wat Gelders bloed en Oscar heeft ook via vaders en moeders kant weer oud Gelders bloed meegekregen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:11

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:26

Ik heb een Orbaldo II x Ahoy merrie, ze kan inderdaad voor Gelders door, maar ook voor Groninger. Ben ontzettend aan het twijfelen wat voor hengst ik ga uitzoeken voor haar. De Groninger hengsten die ik goed en mooi vind zijn allemaal Onno S, en dus inteelt voor m'n merrie. Richting sport fokken lijkt me ook wel wat. Had inderdaad al eens Henkie als tip gekregen. Maar daar ben ik niet zo weg van. Misschien WvSaron.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:29

Ligt aan de beweging van je merrie. Als je merrie veel beweging heeft en ook aan haar kinderen geeft kan je dat zeker doen. Hij komt uit een goed springnestje. Dus veelzijdig maakt hij ze wel.
En ik denk ook dat hij een erg goed karakter heeft. Hij presteert en in de dressuur en in het springen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 14:47

Hoe zit het eigenlijk met kruisingen en dit ras?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:00

Janinevv schreef:

Hoe bedoel je?

Groninger paarden zijn geen ras. Het is een stamboek dat een bepaald type fokt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 15:05

NatasjavE schreef:
Janinevv schreef:

Hoe bedoel je?

Groninger paarden zijn geen ras. Het is een stamboek dat een bepaald type fokt.

Uhm nou ik las iets over gesloten stamboek? Hoe zit dat.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:23

Haar enige veulen stond met een leeftijd van 2,5 maand met een been dwars door midden in de wei, dus ik weet niet wat ze vererft. Zelf heeft ze krachtige gangen. Ik heb nog wel een jaar om na te denken :-). Ga ook de Groninger hengsten in de gaten houden. Ravinus vond ik erg leuk, helaas op een bemerking afgekeurd :-(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:06

Janinevv schreef:

Ze gebruiken hengsten van buiten het stamboek. Het is dus geen gesloten stamboek.

Zonde van dat veulen wwillemijn

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 16:08

NatasjavE schreef:
Janinevv schreef:

Ze gebruiken hengsten van buiten het stamboek. Het is dus geen gesloten stamboek.

Zonde van dat veulen wwillemijn

Aha okee zo dus :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:15

wwillemijn schreef:
Haar enige veulen stond met een leeftijd van 2,5 maand met een been dwars door midden in de wei, dus ik weet niet wat ze vererft. Zelf heeft ze krachtige gangen. Ik heb nog wel een jaar om na te denken :-). Ga ook de Groninger hengsten in de gaten houden. Ravinus vond ik erg leuk, helaas op een bemerking afgekeurd :-(

Nu weet ik de naam van die Groninger hengst niet meer(of de afstamming), is een zwarte en werd uitgebracht in Z door Sanne Bankert is dat misschien iets.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:14

Bedoel je Gerlinus Daffie?

Ik ben mega blij met mijn Groninger x Gelderse, als veulen leek hij meer Gelders maar nu op 4 jarige leeftijd is hij een echte Groninger. Fijn bewegen en een lekker karakter.