pony drachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CestLaVie_97

pony drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 10:36

Hey,

ik heb sinds een tijdje 2 pony's. Een hengstje en een merrie. Ze staan bij elkaar omdat ze zonder elkaar de boel afbreken en ze dienen enkel als grasmaaiertjes. Nu is het gras op al een maand of 3 en het hengstje is gewoon mooi op gewicht. De merrie daarentegen word alleen maar dikker. Ze hebben wel 24/7 de beschikking over hooi en af en toe krijgen ze een appeltje en de merrie een half handje muesli vanwege medicijnen maar verder worden ze niet bijgevoerd. De merrie is op haar flanken of kont ook niet dik, eerder aan de magere kant. En toch heeft ze een flinke buik. Lijkt me sterk dat dat van het hooi komt, maar verder weet ik het ook niet. De hengst is nog jong en zit regelmatig achter de merrie aan, maar ze trapt hem er elke keer van af. Wel heeft ze afdrukken van hoefjes in haar vacht staan en is ze kribbig richting de hengst. Ik heb haar nog niet echt hengstig gezien.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door CestLaVie_97 op 03-08-16 10:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: pony drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:39

Als je een merrie en een hengst samen hebt (laten) lopen, kan ze inderdaad goed drachtig zijn.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:39

Nou, ik denk dat als het hengstje en de merrie bijelkaar staan dat er kans is dat de merrie zwanger is.
Dat ze zonder elkaar de boel afbreken is logisch, de hengst wil natuurlijk dekken. Dat is normaal gedrag.
Als je geen veulens wilt, dan zul je ze toch uitelkaar moeten halen.
En om zeker te weten of de merrie drachtig is, kun je de dierenarts even langs laten komen om te scannen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:41

Je bent 18 en hebt een hengst en een merrie bij elkaar staan.....
Resultaat van zo iets zal inderdaad wel een keer op drachtig uitdraaien als dat niet nu al het geval is.
Je zegt ze zijn jong, maar wat is jong? voor je het weet zijn ze vruchtbaar en heb je er 3.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:41

Ehm als je een hengst met een merrie samen zet, dan is het idd goed mogelijk dat ze drachtig is... Een hengstige merrie vindt trouwens elke hengst leuk, dus dat ze hem van haar aftrapt, wil niets zeggen...
Als je het zeker wilt weten, DA erbij.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:42

Grote kans op dracht. Ik zou even laten scannen of op voelen door de dierenarts alleen zo heb je duidelijkheid.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:43

oke, sorry dat ik het zeg , domme fout, tenzij je een veulentje wilt (?)
laat haar scannen/opvoelen door de da zou ik zeggen, dan heb je pas zekerheid, wij kunnen niet in haar buik kijken....

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:46

Tja je doet je onderschrift wel een beetje eer aan. Grote kans dat je merrie drachtig is, bezoekje van de veearts zal je het antwoord geven. Als hij er dan toch is heb je mooi de mogelijkheid om een afspraak te maken voor het castreren van de hengst. Dan zit je vervolgens niet weer met dit 'probleem'.

Hoe jong is je merrie?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:47

maar het is neem ik aan de bedoeling dat ze drachtig raakt?
dan gewoon DA laten scannen..

bedoel je kunt op je vingers uitrekenen dat als de hengst steeds toenaderingspogingen doet het een keer raak is.. of dat nu is, of over een korte periode.. raak zal het heus wel worden..

dat ze bij elkaar staan omdat ze anders de tent afbreken.. natuurlijk, zodra de merrie bij de hengst wil zal ze moeite doen.. en een hengst wil altijd wel bij merries staan als het even kan. Als dat de reden was, had je m gewoon kunnen castreren en was er geen enkel probleem geweest.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:51

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 10:52

Sjolvir schreef:
Resultaat van zo iets zal inderdaad wel een keer op drachtig uitdraaien als dat niet nu al het geval is.
Je zegt ze zijn jong, maar wat is jong? voor je het weet zijn ze vruchtbaar en heb je er 3.

Ehm, ik ben geen 18, moet mn profiel nodig aanpassen denk ik. de hengst is 3,5 en de merrie 7, dus die zijn beide vruchtbaar. Er is hier geen sprake van een fout, en al helemaal geen domme want mocht er een veulentje komen, we hebben de ruimte en de tijd. De buren hebben een manege en kleinschalige fokkerij en de dierenarts zit om de hoek. Dus aan (medische) kennis geen gebrek;) De pony's kunnen niet van elkaar gescheiden zijn omdat de merrie dan in blinde paniek raakt, de hengst geeft er weinig om als ie allen staat. Dus echt een keuze was er niet, we zijn nu wel bezig om ze steeds langer uit elkaar te hebben en dat gaat steeds beter, maar ze kunnen niet van de een op de andere dag uit elkaar.

Nee, zijn niet dezelfde pony's, is ook mijn topic niet;)

voor het geval er mensen zijn die dit idioot oid vinden. Het is dus niet erg als er een veulentje komt en deze pony's zullen tot hun dood bij ons blijven. Het hengstje zal ongetwijfeld gecastreed worden maar we wilden ze eerst aan hun nieuwe plek laten wennen.
Laatst bijgewerkt door CestLaVie_97 op 03-08-16 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:54

Waarom kies je er dan niet voor om het hengstje te ruinen ipv in deze onzekerheid te zitten?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:56

Was nog een keuze geweest buiten scheiden van elkaar, of een veulen willen, namelijk castreren van de hengst. Maar jouw keuze is blijkbaar geweest om een veulentje te fokken, als je dan twijfelt DA er keer bij om te laten kijken of ze wel of niet drachtig is.

MemereJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:57

Dat ze bij elkaar staan omdat ze de boel anders afbreken is begrijpbaar, maar waarom dan de hengst niet ruinen? Dan heb je geen oeps veulen(s). Zo te zien is het veulen welkom maar alsnog dom om een papierloos veulen te fokken, er zijn er genoeg die geen thuis vinden.

Ik zou zeggen: laat een DA komen om te scannen/opvoelen. :)
Laatst bijgewerkt door Memere op 03-08-16 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 10:59

De hengst word geruind, maar we wilden hem eerst laten wennen. Ze staan al 3 jaar bij elkaar dus het had ook kunnen gebeuren toen ze nog niet bij ons waren.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:00

Als er geen sprake is van een fout, vraag ik mij af wat de bedoeling van je topic is geweest?
Het is dan toch duidelijk dat de merrie drachtig is?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:02

CestLaVie_97 schreef:
Sjolvir schreef:

*knip* Dus aan (medische) kennis geen gebrek;) *knip*

Waarom dan toch hier de vraag stellen of ze drachtig is als je twee geslachtsrijpe dieren bij elkaar zet? :+ De kans dat ze drachtig is, is ontzettend groot. Ook al heb je haar niet echt hengstig gezien.

Deliana1993

CestLaVie_97 schreef:
De hengst word geruind, maar we wilden hem eerst laten wennen. Ze staan al 3 jaar bij elkaar dus het had ook kunnen gebeuren toen ze nog niet bij ons waren.

Waar moet hij aan wennen?

MemereJarig

Het laten wennen van de omgeving is/was maar een bijzaak, gelijk ballen eraf of niet, zou geen verschil uitgemaakt hebben. Ik hoop eigenlijk dat deze pony niet drachtig is, want dan zou er weer een papierloos veulen ter wereld komen die ooit een andere thuis zal moeten zoeken gezien niemand de toekomst kan voorspellen.

Maar ja, de merrie kan drachtig zijn. Maar de DA kan dit als enige bevestigen. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:04

Ja ze is waarschijnlijk drachtig.
Meteen de dierenarts bellen en de hengst laten castreren anders heb je er volgend jaar 4. Merrie is een paar dagen na de geboorte alweer vruchtbaar.

poetser

CestLaVie_97 schreef:

Een andere vraag.
Heb je iets van bewijs gezien dat het niet moeder en zoon is en dat zoonlief nooit is afgespeend? Dat zou namelijk ook een verklaring kunnen zijn dat de merrie zo in paniek raakt als de hengst uit zicht is.

Deliana1993

Memere schreef:
Het laten wennen van de omgeving is/was maar een bijzaak, gelijk ballen eraf of niet, zou geen verschil uitgemaakt hebben. Ik hoop eigenlijk dat deze pony niet drachtig is, want dan zou er weer een papierloos veulen ter wereld komen die ooit een andere thuis zal moeten zoeken gezien niemand de toekomst kan voorspellen.

Maar ja, de merrie kan drachtig zijn. Maar de DA kan dit als enige bevestigen. :)

Van eerste naïeve eigenaar naar de volgende naar de volgende. Vervolgens naar een handelaar, en de volgende en volgende om vervolgens op een paardenmarkt te komen, daar geen baasje vind... Einde verhaal.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:05

Stel je nou serieus de vraag of een vruchtbare merrie die al lange tijd samen staat met een vruchtbare hengst drachtig zou kunnen zijn?

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 11:11

YOURLOVER schreef:
Als er geen sprake is van een fout, vraag ik mij af wat de bedoeling van je topic is geweest?
Het is dan toch duidelijk dat de merrie drachtig is?

We hebben ze niet bij elkaar gezet om een veulentje te fokken maar omdat het even niet anders ging. Dat is dus geen fout want er waren toen geen andere opties.

het was ook eigenlijk niet mijn vraag of het dom is of waarom het hengstje niet geruind is, maar of mijn pony adh van haar buik drachtig zou kunnen zijn. Dus als er alleen op mijn vraag in zou worden gegaan zou dat fijn zijn:)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:12

poetser schreef:
CestLaVie_97 schreef:

Een andere vraag.
Heb je iets van bewijs gezien dat het niet moeder en zoon is en dat zoonlief nooit is afgespeend? Dat zou namelijk ook een verklaring kunnen zijn dat de merrie zo in paniek raakt als de hengst uit zicht is.

Oei daar zou ik ook bang voor zijn ja.