Geschreven in mijn paardenpaspoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Geschreven in mijn paardenpaspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 11:24

Hoi,
De dierenarts van de oude eigenaar van mijn paard heeft voor in het paspoort geschreven. Er staat "niet geschikt voor humane consumptie". Gelijk op de eerste pagina achter haar naam etc. Redelijk groot geschreven en er staat een grote stempel bij.
Dit mag toch helemaal niet? Is het paspoort nog wel geldig? Dit hoort toch ergens verderop in het paspoort? Ik heb eventueel wel een foto maar die graag via PB, want vanaf de stempel is af te leiden welke DA het was. Zet ik dus liever niet online

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:25

Dit staat ook in die van mij. De oude eigenaresse heeft haar naam erin gezet met een stempel en handtekening van de da..

Edit: bij mij staat het op het vel wat ervoor bedoeld is dus niet voorin t paspoort.. Anders de da vragen hoe het zit?

Eline_S_S

Re: Geschreven in mijn paardenpaspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 11:37

Afbeelding
Zo staat het er in. En Nog een stuk verder naar onder geschreven zegmaar. DA vragen is een goeie inderdaad

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:38

De eerste vraag is dan: hoe oud is jouw paard?
Want bij oudere paspoorten waren er nog geen pagina’s voor medische behandeling. Paspoorten uitgegeven vanaf 2003 hebben deze pagina’s wel en vanaf 2009 is dit verplicht.
http://www.kwpn.nl/over-kwpn/services/paspoorten/
Er is een periode geweest dat je voor deze oudere paspoorten een los medisch inlegvel kon aanvragen. Als dat inlegvel ontbreekt is het paspoort zowieso niet meer geldig.

Bij gebrek aan daarvoor gereserveerde ruimte in de oudere paspoorten, moest je als eigenaar dan maar wat verzinnen. In het paspoort van mijn bejaarde ruin staat het helemaal achteraan, onder opmerkingen. En nu dus ook op het nabestelde inlegvel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:40

Haflinger van 2009?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:40

Dat mag daar niet neergezet worden, daar is nl een speciale pagina voor.
Paspoort is daardoor ongeldig;
Nieuw paspoort kost helaas wel wat en dan is hij sowieso uitgesloten voor menselijke consumptie.

Snap niet dat zij? dat niet heeft aangegeven op de daarvoor bestemde plaats in het paspoort.

Evt de oude eigenaar opsporen en haar laten betalen voor een duplicaat paspoort omdat zij degene is die het paspoort bewust ongeldig heeft gemaakt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:42

Roodvos schreef:
De eerste vraag is dan: hoe oud is jouw paard?
Want bij oudere paspoorten waren er nog geen pagina’s voor medische behandeling. Paspoorten uitgegeven vanaf 2003 hebben deze pagina’s wel en vanaf 2009 is dit verplicht.
http://www.kwpn.nl/over-kwpn/services/paspoorten/
Er is een periode geweest dat je voor deze oudere paspoorten een los medisch inlegvel kon aanvragen. Als dat inlegvel ontbreekt is het paspoort zowieso niet meer geldig.

Bij gebrek aan daarvoor gereserveerde ruimte in de oudere paspoorten, moest je als eigenaar dan maar wat verzinnen. In het paspoort van mijn bejaarde ruin staat het helemaal achteraan, onder opmerkingen. En nu dus ook op het nabestelde inlegvel.

Als er geen apart vel inzit over slacht, dan had het paardje toch niet meer geslacht mogen worden op het moment dat zij dit in 2015 heeft geschreven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:42

Of het letterlijk echt ongeldig is vraag ik mij af, maar dat is vast wel in de regels te vinden.

En de vorige eigenaar laten betalen klinkt op papier leuk. In de praktijk is het dikke doei en weer door! Kun je vervolgens weer naar de DA, want die heeft die stempel er ingezet? Zonde van de moeite, lekker zo laten! Tenzij je ambiteuze wedstrijd of transportplannen hebt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:44

Als het geen inlegvel daarvoor heeft dan moet het ergens neer gezet worden en is volgens mij geen probleem.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:49

Wilawander schreef:
Als het geen inlegvel daarvoor heeft dan moet het ergens neer gezet worden en is volgens mij geen probleem.

Zonder inlegvel mag een paard sowieso niet geslacht worden ( en is het paspoort niet meer geldig).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:52

Dat klopt inderdaad, maar dit paard is uit 2009 dus zou dat er als het goed is in zitten.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 11:53

Mijn pony komt uit 2009, en heeft het vel er wel voor inzitten, maar die is helemaal leeg..
Oude eigenaren hebben we goed contact mee omdat ik eerst jaren bij hun de pony heb verzorgd. Ga hun dus ook niet de schuld geven..
Ik ga 31 juli op instructie week en moet dan uiteraard het paspoort mee en pony gaat ook vervoerd worden. Hoop niet dat ik hier dan problemen mee krijg..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:27

Nou, dan durf ik er niets over te zeggen.

Je krijgt het voor de 31-e toch niet meer opgelost, dus ik zou gewoon hier mee op pad gaan.
Voor de organisatie van de instructieweek zal het vooral belangrijk zijn dat pony correct geënt is.

En word je aangehouden onderweg voor paspoort-controle dan niets zeggen maar gewoon het paspoort zo overhandigen. Komen er opmerkingen over, dan zou ik me mooi van de domme houden. Je hebt het paard zo gekocht, was al zo. En er staat stempel en handtekening bij van dierenarts, dus je hebt aangenomen dat dit zo goed was. Je vertrouwt toch op een dierenarts?

En dan na je instructie-week zou ik de vraag neerleggen bij je eigen dierenarts of de instantie die het paspoort heeft uitgegeven.

Succes. En veel plezier volgende week.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:33

Ik zou er nu niet meer veel aan gaan lopen sleutelen, wel het vel wat er voor bedoeld is uiteindelijk invullen. Maar onderweg wordt er zelden gecontroleerd en voor wedstrijden is idd voornamelijk de enting van belang. Dat zal bij een instructieweek ook niet heel veel anders zijn.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:34

ik geloof echt niet dat je paspoort daarom ongeldig is. alle gegevens van je paard staan er toch in, en de entingen e.d. en daar gaat het om.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:01

dingogirl schreef:
ik geloof echt niet dat je paspoort daarom ongeldig is. alle gegevens van je paard staan er toch in, en de entingen e.d. en daar gaat het om.

Citaat:
In het hoofdstuk "medische behandeling” in het paspoort geeft u aan of een paard wel of niet bestemd is voor de slacht. Als u hier niets invult, is het paard automatisch bestemd voor de slacht voor humane consumptie.
U mag als paardenhouder verder niets in het paspoort wijzigen of schrijven, daarmee maakt u het ongeldig.

http://www.sectorraadpaarden.nl/paardenpaspoorten.html

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:07

Zij heeft er toch niks ingeschreven, maar een erkent DA die er ook nog zijn handtekening en stempel in heeft gezet.
Een officieele instantie dus, lijkt mij dat het paspoort nog gewoon geldig is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:13

Nou dat is is dus een interessante casus.. naar mijn ervaring is niet elke DA even goed op de hoogte omtrent de regels van het paardenpaspoort. Dus wellicht een gevalletje.. foutje bedankt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:16

spatter schreef:
Zij heeft er toch niks ingeschreven, maar een erkent DA die er ook nog zijn handtekening en stempel in heeft gezet.
Een officieele instantie dus, lijkt mij dat het paspoort nog gewoon geldig is.

Nee, want het er staat geschreven op een plek waar niets geschreven mag worden.
Ook niet door een DA.
De DA had dit moeten melden op de daarvoor bestemde plek in het paspoort.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:20

Gewoon als nog vermelden op de juiste plek en verder zou ik me daar niet druk om maken.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:25

In mijn paspoort ook toevallig een haf, is de gehele geboortedatum weggekrast(en daarna met potlood erbij gezet). Ik reed gewoon wedstrijden en heb er nog nooit iets van gehoord. Ze kijken naar de naam, lvn en entingen. Je paspoort zal vast niet, niet meer geldig zijn maar netjes is het ook niet. Misschien toch eens een andere aan vragen.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 29-07-16 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:26

Ja, ik zou inderdaad het even vermelden op de juiste plek, voor de rest laten rusten. Als het uiteindelijk wel op de juiste plek geschreven is en je aangeeft dat de vorige eigenaar het heeft gedaan als ze er naar vragen, lijkt het mij dat het niet zoveel problemen zal opleveren, omdat je het daarna wel op de juiste plek geschreven hebt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:27

Euh nou.. Melissa.. Wat jij omschrijft mag dus zeker te weten niet en aangezien het in de regels staat (geplaatst door Brianless) is er een dikke kans dat ook het paspoort van ts wel degelijke niet meer geldig is..

Echter, staat er 'als paardenhouder' en dit is toevallig een DA. Er is dus gewoon kans dat een pennelikker dit paspoort wel degelijk af zou keuren, maar in de praktijk is de kans dat dát gebeurt weer redelijk klein.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:47

Het makkelijkst is om de NVWA gewoon even te bellen dan weet je het gelijk :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 13:49

Weten jullie toevallig wat een nieuwe aanvragen kost dan? Ik denk dat ik toch echt even langs ga bij de DA die dit er in heeft geschreven, maar denk dat het volgens hem allemaal wel mag dan.. Ga sowieso mijn eigen dierenarts alsnog het vel waarvoor het bedoeld is te laten invullen :)