Merrie / hengst verhouding doorgeven kwaliteit aan veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petpet

Merrie / hengst verhouding doorgeven kwaliteit aan veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 08:31

Vaak hoor ik van ervaren fokkers dat de merrie belangrijker is voor de kwaliteit van het veulen dan de hengst. De merrie zou tot (zoals sommigen wel beweren) 70-90% bepalen van hoe een veulen er uit komt te zien (iig meer dan 50% hoor ik vaak). Nu ben ik benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Kan dat überhaupt wel? En waarom zou dat dan zijn?

AbbyBlues

Re: Merrie / hengst verhouding doorgeven kwaliteit aan veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:37

Genetisch gezien is dat onmogelijk. Tijdens de celdeling van de geslachtscellen worden de cellen echt 50/50 gesplitst.
Wat je wel vaak ziet is dat de jongen meer op de moeder lijken kwa gedrag en karakters omdat opvoeding hier ook een grote rol bij speelt.

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 08:49

Dat leek mij dus ook. Maar veel (top)fokkers die zijn er écht van overtuigd dat de moeder belangrijker is voor de kwaliteit van het veulen dan de vader.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:59

Het enige dat een paard voor 100% van z'n moeder krijgt, zijn z'n mitochondrieën. De 'energiefabriekjes' van de cel. Voor uithoudingsvermogen en snelheid heeft de moeder dus een hele grote invloed, want die hangt voor een groot deel af van hoe 'fuel efficient' het paard is, hoe snel hij verzuurt, etc. En dat hangt weer af van de mitochondrieën. En dát maakt dat de moeder dus idd een grotere invloed heeft dan 50%.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:04

Nou moet ik zeggen dat ik ook wel denk dat de moeder veel bepaald aan het veulen.
overigens is dat natuurlijk niet bij alle moeders zo
ik durf van mijn merrie best te zeggen dat ze qua exterieur en gangen veel bepaald bij het veulen
of ik heb gewoon de stomme pech gehad de verkeerde hengsten te kiezen dat zou natuurlijk ook kunnen

Qua karakter is het ook niet zo dat ze allemaal zo zo als de merrie.
ze zijn we qua dominante gelijk aan de merrie maar karakter niet hoor

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:28

Er zijn merries die zichzelf heel sterk vererven en dan lijken haar nakomelingen allemaal op elkaar. Sommige hengsten vererven ook heel dominant. Je kunt het vergelijken met sommige kinderen die exact op hun vader of moeder lijken. Het geldt dus niet voor alle merries dat ze zichzelf meer doorgeven dan de hengst. Vaak gaat het ook om bepaalde eigenschappen die je sterk terug ziet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:34

Petpet schreef:
Dat leek mij dus ook. Maar veel (top)fokkers die zijn er écht van overtuigd dat de moeder belangrijker is voor de kwaliteit van het veulen dan de vader.

Dat is ook omdat je met elke ondermaatse merrie een veulen kan "fokken", terwijl de hengsten allemaal door een strenge selectie zijn gemoeten. Dan ga ik er even vanuit dat er met papier gefokt wordt. Dus zegt men vaak dat de merrie(lijn) belangrijker is dan de hengst en in die zin is dat natuurlijk ook zo.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:43

Nies_ schreef:
Dat is ook omdat je met elke ondermaatse merrie een veulen kan "fokken", terwijl de hengsten allemaal door een strenge selectie zijn gemoeten. Dan ga ik er even vanuit dat er met papier gefokt wordt. Dus zegt men vaak dat de merrie(lijn) belangrijker is dan de hengst en in die zin is dat natuurlijk ook zo.

Eigenlijk zouden er aan de merrie ook eisen moeten zitten.
Maar helaas is dat niet zo

Maar van een hengst komen natuurlijk ook veel meer veulens.

Met een merrie kan je (normaal gezien) maar 1 veulen per jaar fokken.
Terwijl een hengst er natuurlijk vele meer kan fokken

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 06:27

Aan een merrie zitten zeker wel eisen. Het lijkt mij dat je als (goede) fokker gebruik wilt maken van een goede merrie die klopt qua bouw en beweging (goede afstamming en predicaten) en ja ook een stermerrie heeft minpunten maar die minpunten probeer je door de juiste hengstenkeuze te verbeteren.

Iedereen die niet serieus naar zijn merrie kijkt is volgens mij geen fokker maar aan het vermeerderen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 06:40

Ibbel schreef:
Het enige dat een paard voor 100% van z'n moeder krijgt, zijn z'n mitochondrieën. De 'energiefabriekjes' van de cel. Voor uithoudingsvermogen en snelheid heeft de moeder dus een hele grote invloed, want die hangt voor een groot deel af van hoe 'fuel efficient' het paard is, hoe snel hij verzuurt, etc. En dat hangt weer af van de mitochondrieën. En dát maakt dat de moeder dus idd een grotere invloed heeft dan 50%.

Dat! Plus dat we weten dat een deel van het veulen dna tijdens de dracht gefinetuned wordt, epigenetica heet dat. En dat is 100% invloed van de merrie, strikt gezien ook ook een deel door oma trouwens maar dat uitleggen gaat wat ver.

En dan heb je nog de rol van de baarmoederomgeving tijdens de dracht en de opvoeding door de merrie. Daar weten ze nog weinig vanaf maar ik kan me niet voorstellen dat dat onbelangrijk is.

Dit alles is leuk ook voor de embryotransplantatie, hoe selecteer je een merrie daarvoor als de dracht via oa epigenetica het veulen beïnvloedt? Dan is het goedkope dier om de hoek misschien niet perse de beste keuze.
Laatst bijgewerkt door troi op 20-07-16 06:45, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 06:42

Petpet schreef:
Vaak hoor ik van ervaren fokkers dat de merrie belangrijker is voor de kwaliteit van het veulen dan de hengst. De merrie zou tot (zoals sommigen wel beweren) 70-90% bepalen van hoe een veulen er uit komt te zien (iig meer dan 50% hoor ik vaak). Nu ben ik benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Kan dat überhaupt wel? En waarom zou dat dan zijn?

Een goed gefokte moederlijn is genetisch min of meer "verankerd". Dat wil zeggen dat je keer op keer dezelfde goede (en minder goede) eigenschappen krijgt. Met de hengstenkeuze zoek je dan een hengst die hopelijk de minder goede eigenschappen verbetert en de goede eigenschappen versterkt of in ieder geval niet negatief beïnvloed.
Daarom is een keer een wat mindere hengst op een sterke moederlijn niet echt schadelijk terwijl een hele goede hengst op een matige moederlijn meestal niet verbetert. Dus ja, moederlijn is belangrijker dan de hengst.

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 07:39

Bedankt, helder!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:03

troi schreef:
Ibbel schreef:

Dat! Plus dat we weten dat een deel van het veulen dna tijdens de dracht gefinetuned wordt, epigenetica heet dat. En dat is 100% invloed van de merrie, strikt gezien ook ook een deel door oma trouwens maar dat uitleggen gaat wat ver.

En dan heb je nog de rol van de baarmoederomgeving tijdens de dracht en de opvoeding door de merrie. Daar weten ze nog weinig vanaf maar ik kan me niet voorstellen dat dat onbelangrijk is.

Dit alles is leuk ook voor de embryotransplantatie, hoe selecteer je een merrie daarvoor als de dracht via oa epigenetica het veulen beïnvloedt? Dan is het goedkope dier om de hoek misschien niet perse de beste keuze.

Ik kan je uit eigen (ruime) ervaring vertellen dat de draagmoeder echt helemaal niets uitmaakt voor het veulen. Ik heb krengen gehad met een hele lieve draagmoeder en hele lieve veulens met draagmoeders die je het liefst doodmaken. Omdat ik ook nog eens met verschillende merrie's uit dezelfde lijn gespoeld heb kan ik je ook zeggen dat de veulens ook redelijk identiek zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:31

Ik zie het hier juist andersom.
Een Facebook vriendin heeft precies dezelfde kruising als wij dit jaar hebben gekregen, maar dan de ouders andersom.
Bij ons is de moeder een Nederlands [ras] en de vader een Shire, bij hun andersom.
Beide veulens hebben qua bouw meer weg van de vader en qua karakter het meeste van de moeder.

Dit is ons veulen uit een Trekpaardmoeder.
Afbeelding

Vol Shire veulen.
Afbeelding

Vol [ras] veulen.
Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:46

troi schreef:
Ibbel schreef:

Dit precies.

milieu heeft veel invloed op de uiteindelijk tot uiting komen van de genen.

Genetisch is vast gelegd tussen welke grenzen iets komt, zeg iets simpels als schofthoogte. In de genen staat dat het veulen tussen de, noem iets, 1,50 en 1,70 wordt. De milieu factoren bepalen uiteindelijk hoe groot het veulen daadwerkelijk wordt. Dit is onder andere de voeding van de merrie tijdens de dracht, voeding in de melk tijdens het zogen en nog honderd andere factoren.

Zo is dat voor elke genetische eigenschap. De grenzen worden bepaald door 50% moeder en 50% vader, hoe die genen uiteindelijk (tussen de genetisch vast gelegde grenzen) tot uiting komt, wordt door de moeder bepaald (en vooral ook de omstandigheden waarin de moeder op dat moment in leeft).

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:51

KoudbloedKim schreef:
Ik zie het hier juist andersom.
Een Facebook vriendin heeft precies dezelfde kruising als wij dit jaar hebben gekregen, maar dan de ouders andersom.
Bij ons is de moeder een Nederlands Trekpaard en de vader een Shire, bij hun andersom.
Beide veulens hebben qua bouw meer weg van de vader en qua karakter het meeste van de moeder.

Dit is ons veulen uit een Trekpaardmoeder.
[ Afbeelding ]

Vol Shire veulen.
[ Afbeelding ]

Vol Trekpaard veulen.
[ Afbeelding ]

Dit is niet te vergelijken. Het is geen fokken maar vermeerderen. Alle vastgelegde genetische kenmerken die decennia lang zo zijn gefokt doe je in 1 klap teniet. Ongeacht of het nu wel of niet een leuk veulen is. Het is altijd maar de vraag wat er uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:01

Ben ik het niet mee eens. :)
Zeker als je 2 rassen hebt die dicht bij elkaar liggen, heb je een grote kans dat er een correct gebouwd veulen uit komt.
Bovendien bestaat elk hedendaags ras, op de [ras] na (maar dit ook nog niet eens zo heel lang) uit diverse andere rassen en is er geen enkel ras 100% zuiver.
Dus om nou te zeggen dat dit vermeerderen is vanwege het feit dat niet beide ouders in hetzelfde stamboek staan.... dat gaat me wat te ver.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:04

janderegelaa schreef:
Ik kan je uit eigen (ruime) ervaring vertellen dat de draagmoeder echt helemaal niets uitmaakt voor het veulen. Ik heb krengen gehad met een hele lieve draagmoeder en hele lieve veulens met draagmoeders die je het liefst doodmaken. Omdat ik ook nog eens met verschillende merrie's uit dezelfde lijn gespoeld heb kan ik je ook zeggen dat de veulens ook redelijk identiek zijn.

Er is een duitsland een bedrijf waar op hele grote schaal gefokt wordt met draagmoeders en daar maken ze toch juist altijd wel gebruik van hele kwaliteitsvolle draagmoeders. De draagmoeder heeft immers ook niet alleen op het karakter invloed maar ook op de fysieke ontwikkeling van het veulen in de baarmoeder en tijdens de zoogperiode. Bovendien ken ik een hele lieve merrie die altijd strontvervelende hengstveulens heeft dus dat is sowieso niet 1 op 1 := (Die hengstveulens worden op latere leeftijd, en zonder ballen, vaak trouwens wel gewoon braaf)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:08

Waar doel je precies op, troi?
Methylatiepatronen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:56

KoudbloedKim schreef:
Ben ik het niet mee eens. :)
Zeker als je 2 rassen hebt die dicht bij elkaar liggen, heb je een grote kans dat er een correct gebouwd veulen uit komt.
Bovendien bestaat elk hedendaags ras, op de IJslander na (maar dit ook nog niet eens zo heel lang) uit diverse andere rassen en is er geen enkel ras 100% zuiver.
Dus om nou te zeggen dat dit vermeerderen is vanwege het feit dat niet beide ouders in hetzelfde stamboek staan.... dat gaat me wat te ver.

Je zit er echt naast. Bestudeer maar eens genotype en fenotype.

En een grote kans of zeker weten dat er een correct veulen uit komt maakt echt uit. Zeker met de dekgelden die wij betalen.

KWPN is ook geen ras. Het is een open stamboek waar andere stamboeken welkom in zijn. Mits ze voldoen aan de voorwaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:02

Ik geef enkel antwoord gebaseerd op de vraag van TS. :)
Over iets dat opvallend is bij 2 dezelfde kruisingen.
Prima dat je daar anders tegenaan kijkt dan ik.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:09

janderegelaa schreef:
Petpet schreef:

Een goed gefokte moederlijn is genetisch min of meer "verankerd". Dat wil zeggen dat je keer op keer dezelfde goede (en minder goede) eigenschappen krijgt. Met de hengstenkeuze zoek je dan een hengst die hopelijk de minder goede eigenschappen verbetert en de goede eigenschappen versterkt of in ieder geval niet negatief beïnvloed.
Daarom is een keer een wat mindere hengst op een sterke moederlijn niet echt schadelijk terwijl een hele goede hengst op een matige moederlijn meestal niet verbetert. Dus ja, moederlijn is belangrijker dan de hengst.

_/-\o_ dit.
Als je het goed doet ga je relatief kleine eigenschappen verbeteren/toevoegen aan de merrie. Een goede merrielijn is sterk en vererft sterk (en dus voorspelbaar). Je ziet vaak ook meer terug uit de moederlijn dan van de vader. Wat mij betreft absoluut belangrijker dan de hengst, al is de keuze voor een passende en goed verervende vader natuurlijk ook ontzettend van belang.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:33

KoudbloedKim schreef:
Ik geef enkel antwoord gebaseerd op de vraag van TS. :)
Over iets dat opvallend is bij 2 dezelfde kruisingen.
Prima dat je daar anders tegenaan kijkt dan ik.

Wat je juist ziet bij zulke F1 kruisingen, is dat A x B heel andere resultaten geeft dan B x A. Beide kruisingen zelf zijn onderling vaak wel aardig uniform, in die F1 generatie. Maar merrie van het ene ras x hengst van het andere ras is dus niet dezelfde kruising als omgekeerd.

Daarna wordt het een tijdje een complete toss-up als je dergelijke F1's weer onderling kruist, tot je in de 5e generatie aanbelandt.

Op die manier zijn nieuwe rassen zoals Aegidiënberger, Henson en Arabo-Fries 'gemaakt'.
De Henson is "geboren" uit alleen Fjordhengst x warmbloedmerrie in de F1; de omgekeerde kruising werd niet toegepast. Idem bij de F1 Aegidiënberger, die altijd IJscomerrie x Pasohengst is/was.
Ik heb geen idee hoe de Arabo-Fries is begonnen, maar het zou zomaar eens kunnen dat die als F1 ook alleen maar Friese merrie x Arabische hengst is geweest.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:38

Ibbel schreef:
Ik heb geen idee hoe de Arabo-Fries is begonnen, maar het zou zomaar eens kunnen dat die als F1 ook alleen maar Friese merrie x Arabische hengst is geweest.

Volgens mij was dat inderdaad de eerste kruizing.
Daarna zijn ze voornamelijk verder gegaan met F1 x arabier

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:39

F1 x Fries, denk ik? Aangezien het nu 90% Fries is :D