Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Petpet schreef:Dat leek mij dus ook. Maar veel (top)fokkers die zijn er écht van overtuigd dat de moeder belangrijker is voor de kwaliteit van het veulen dan de vader.
Nies_ schreef:Dat is ook omdat je met elke ondermaatse merrie een veulen kan "fokken", terwijl de hengsten allemaal door een strenge selectie zijn gemoeten. Dan ga ik er even vanuit dat er met papier gefokt wordt. Dus zegt men vaak dat de merrie(lijn) belangrijker is dan de hengst en in die zin is dat natuurlijk ook zo.
Ibbel schreef:Het enige dat een paard voor 100% van z'n moeder krijgt, zijn z'n mitochondrieën. De 'energiefabriekjes' van de cel. Voor uithoudingsvermogen en snelheid heeft de moeder dus een hele grote invloed, want die hangt voor een groot deel af van hoe 'fuel efficient' het paard is, hoe snel hij verzuurt, etc. En dat hangt weer af van de mitochondrieën. En dát maakt dat de moeder dus idd een grotere invloed heeft dan 50%.
Petpet schreef:Vaak hoor ik van ervaren fokkers dat de merrie belangrijker is voor de kwaliteit van het veulen dan de hengst. De merrie zou tot (zoals sommigen wel beweren) 70-90% bepalen van hoe een veulen er uit komt te zien (iig meer dan 50% hoor ik vaak). Nu ben ik benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Kan dat überhaupt wel? En waarom zou dat dan zijn?
troi schreef:Ibbel schreef:Het enige dat een paard voor 100% van z'n moeder krijgt, zijn z'n mitochondrieën. De 'energiefabriekjes' van de cel. Voor uithoudingsvermogen en snelheid heeft de moeder dus een hele grote invloed, want die hangt voor een groot deel af van hoe 'fuel efficient' het paard is, hoe snel hij verzuurt, etc. En dat hangt weer af van de mitochondrieën. En dát maakt dat de moeder dus idd een grotere invloed heeft dan 50%.
Dat! Plus dat we weten dat een deel van het veulen dna tijdens de dracht gefinetuned wordt, epigenetica heet dat. En dat is 100% invloed van de merrie, strikt gezien ook ook een deel door oma trouwens maar dat uitleggen gaat wat ver.
En dan heb je nog de rol van de baarmoederomgeving tijdens de dracht en de opvoeding door de merrie. Daar weten ze nog weinig vanaf maar ik kan me niet voorstellen dat dat onbelangrijk is.
Dit alles is leuk ook voor de embryotransplantatie, hoe selecteer je een merrie daarvoor als de dracht via oa epigenetica het veulen beïnvloedt? Dan is het goedkope dier om de hoek misschien niet perse de beste keuze.

troi schreef:Ibbel schreef:Het enige dat een paard voor 100% van z'n moeder krijgt, zijn z'n mitochondrieën. De 'energiefabriekjes' van de cel. Voor uithoudingsvermogen en snelheid heeft de moeder dus een hele grote invloed, want die hangt voor een groot deel af van hoe 'fuel efficient' het paard is, hoe snel hij verzuurt, etc. En dat hangt weer af van de mitochondrieën. En dát maakt dat de moeder dus idd een grotere invloed heeft dan 50%.
Dat! Plus dat we weten dat een deel van het veulen dna tijdens de dracht gefinetuned wordt, epigenetica heet dat. En dat is 100% invloed van de merrie, strikt gezien ook ook een deel door oma trouwens maar dat uitleggen gaat wat ver.
En dan heb je nog de rol van de baarmoederomgeving tijdens de dracht en de opvoeding door de merrie. Daar weten ze nog weinig vanaf maar ik kan me niet voorstellen dat dat onbelangrijk is.
Dit alles is leuk ook voor de embryotransplantatie, hoe selecteer je een merrie daarvoor als de dracht via oa epigenetica het veulen beïnvloedt? Dan is het goedkope dier om de hoek misschien niet perse de beste keuze.
KoudbloedKim schreef:Ik zie het hier juist andersom.
Een Facebook vriendin heeft precies dezelfde kruising als wij dit jaar hebben gekregen, maar dan de ouders andersom.
Bij ons is de moeder een Nederlands Trekpaard en de vader een Shire, bij hun andersom.
Beide veulens hebben qua bouw meer weg van de vader en qua karakter het meeste van de moeder.
Dit is ons veulen uit een Trekpaardmoeder.
[ Afbeelding ]
Vol Shire veulen.
[ Afbeelding ]
Vol Trekpaard veulen.
[ Afbeelding ]

janderegelaa schreef:Ik kan je uit eigen (ruime) ervaring vertellen dat de draagmoeder echt helemaal niets uitmaakt voor het veulen. Ik heb krengen gehad met een hele lieve draagmoeder en hele lieve veulens met draagmoeders die je het liefst doodmaken. Omdat ik ook nog eens met verschillende merrie's uit dezelfde lijn gespoeld heb kan ik je ook zeggen dat de veulens ook redelijk identiek zijn.
(Die hengstveulens worden op latere leeftijd, en zonder ballen, vaak trouwens wel gewoon braaf) KoudbloedKim schreef:Ben ik het niet mee eens.
Zeker als je 2 rassen hebt die dicht bij elkaar liggen, heb je een grote kans dat er een correct gebouwd veulen uit komt.
Bovendien bestaat elk hedendaags ras, op de IJslander na (maar dit ook nog niet eens zo heel lang) uit diverse andere rassen en is er geen enkel ras 100% zuiver.
Dus om nou te zeggen dat dit vermeerderen is vanwege het feit dat niet beide ouders in hetzelfde stamboek staan.... dat gaat me wat te ver.

janderegelaa schreef:Petpet schreef:Vaak hoor ik van ervaren fokkers dat de merrie belangrijker is voor de kwaliteit van het veulen dan de hengst. De merrie zou tot (zoals sommigen wel beweren) 70-90% bepalen van hoe een veulen er uit komt te zien (iig meer dan 50% hoor ik vaak). Nu ben ik benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Kan dat überhaupt wel? En waarom zou dat dan zijn?
Een goed gefokte moederlijn is genetisch min of meer "verankerd". Dat wil zeggen dat je keer op keer dezelfde goede (en minder goede) eigenschappen krijgt. Met de hengstenkeuze zoek je dan een hengst die hopelijk de minder goede eigenschappen verbetert en de goede eigenschappen versterkt of in ieder geval niet negatief beïnvloed.
Daarom is een keer een wat mindere hengst op een sterke moederlijn niet echt schadelijk terwijl een hele goede hengst op een matige moederlijn meestal niet verbetert. Dus ja, moederlijn is belangrijker dan de hengst.
dit.KoudbloedKim schreef:Ik geef enkel antwoord gebaseerd op de vraag van TS.
Over iets dat opvallend is bij 2 dezelfde kruisingen.
Prima dat je daar anders tegenaan kijkt dan ik.