[TI] Hoe een veulen op laten groeien tot hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Azara71

Hoe een veulen op laten groeien tot hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 10:31

Hallo allemaal,

Het is nu zeker, Gold komt onze kudde vergroten in november.

Om eerlijk te zijn waren wij dit nog helemaal niet van plan, over een paar jaar eerder maar hij kwam op ons pad en bam <3

Maar nu gaan er allemaal vragen rond in mijn hoofd en ik wil toch graag jullie meningen.

Wij beschikken over 6 hectare land, 3 stukken liggen tegen elkaar aan, met schrik draad er tussen, en een stuk land ligt tegen ons huis aan, en de weg gaat tussen dit stuk en de andere 3 stukken door.

Het liefst zie ik hem natuurlijk opgroeien in de kudde maar we willen natuurlijk geen ongelukjes met onze ezelin, de shet merrie en onze nu nog jongste telg van 2 jaar, die volgend jaar 3 word maar moet even zien kwam grootte hoe zij uit gaat groeien.

Dus dan zou hij dus op het land komen te staan met onze volwassen merries Azara die niet drachtig is en Chelsea en Ginger die wel drachtig zijn voor 2017 (echo staat gepland). Ik verwacht niet dat hij al met een jaar gaat dekken, maar je weet het nooit natuurlijk. Als hij wel al probeerd, haal ik de dames er uit en zet ze pas in 2018 bij hem in.

Dus wat is, voor zijn opvoeding, het beste ? Samen zetten, dames en ruinen gemixt, met de kans dat hij ze kan dekken op jonge leeftijd, of toch direct appart met alleen mijn ruinen ?

Natuurlijk moeten wij, ondanks dit alles, ook zien hoe hij uitgroeit en of hij goedgekeurd kan worden voor dekdiensten :o

Alleen reacties over mijn vraag AUB, geen reacties als waarvoor wil je gaan dekken, er zijn al genoeg dekhengsten in de wereld ... Daar heb ik niks aan :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:34

Ik vrees dat je je in je vingers gaat snijden met "ik verwacht niet dat hij met een jaar al gaat dekken". Er zijn veel nakomelingen door die verwachtingen. Ik zou hem gewoon niet bij een merrie zetten die drachtig kan worden van hem.
Als hij probeert en hij is een beetje handig kan poging 1 al pech zijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-07-16 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:35

met of de ruinen of de drachtige dames, sommige weten heel snel hoe het werkt.
Niet gemengd omdat mochten de hormonen gaan werken kunnen de ruinen wel eens flink op de donder krijgen als er ook merries bij lopen

Silly1972

Re: Hoe een veulen op laten groeien tot hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:37

Inderdaad alleen met ruinen en drachtige merries.
Maar wil je hem hengst laten dan?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:38

In de op staat dat ze willen kijken hoe hij opgroeit mbt keuren voor de dekdienst dus dat lijkt me wel dan...

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:39

Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar ik denk dat ik hem bij de ruinen zou zetten & als dat niet goed gaat bij de merries. Toch wat veiliger, en zeker nu hij nog jong is kan hij er denk ik wel bij en als hij met hen opgroeit, misschien blijven ze elkaar dan accepteren ipv dat ze elkaar gaan aanvallen omdat ze beiden dat oh zo mooie vrouwtje willen :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:42

Als je er geen ervaring mee hebt reageer je misschien beter niet. Een hengst doet niet aan "vriendjes" als er hormonen in het spel komen en hij wil dekken.
Grote kans dat een van de twee dan brokken heeft.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:45

Ik zou hem komende drie jaar apart zetten met een ruin/ruinen/andere jonge hengsten. Geen merries erbij daar komt alleen ellende van. En zodra ze vaak dekken dan begint het hengsten gedrag vaak ook te komen (ruinen wegjagen, ijsberen, etc) en dan zet ik ze apart. Guess en Bones apart op wei met een draadje er tussen. Ze kunnen snuffelen en naast elkaar staan maar niet in dezelfde wei. Ze hebben jaren samen gestaan maar ik loop liever geen risico. Het is het ene paard voor het andere maar een jonge hengst kan echt al dekken. En drachtige merries zou ik ook niet doen want daar kunnen ze alsnog achter gaan jagen of lastig vallen en die stress doe je een drachtige merrie ook liever niet aan. Hoeft niet zo te zijn, maar voor de zekerheid zou ik het echt bij ruinen houden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:46

Polly schreef:
In de op staat dat ze willen kijken hoe hij opgroeit mbt keuren voor de dekdienst dus dat lijkt me wel dan...

Sorry daar heb ik overheen gelezen (moet ook eigenlijk niet bokken onder het werk :P )

Xmiriam, zo werkt het helaas niet
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 08-07-16 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:47

Ik zou de merries en ruinen gewoon apart houden. Zodra je er merries in de buurt zet krijg je gezeik.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:52

Ik heb altijd geleerd dat een jonge hengst geen betere opvoeding kan krijgen dan van drachtige merries ~~}>
Bijkomend voordeel is dat hij dan het fenomeen 'merrie' goed kent én leert dat hij dames met respect moet behandelen :D
Wel de niet-drachtige merrie eruit halen dan uiteraard..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:59

Mijn ervaring is dat je het best een hengst in een mannen groep of in een groep met 'zijn' merries kan houden. Liever niet in een gemengde groep.

Mijn jonge hengsten hebben altijd in een koppel jonge mannen gelopen en dit ging altijd prima.
Mijn oude hengst (inmiddels ruin, pas op z'n 13e gecastreerd) heeft altijd in een koppel merries gelopen (drachtige of die gedekt mochten worden), of in een groep mannen zonder dat er merries in de buurt waren.

Wat Amyz zegt dat drachtige merries heel leerzaam zijn voor jonge hengsten is zeker waar :j . Als ik te brutale hengsten had mochten ze even een paar daagjes bij mijn drachtige merries }> .

Ik heb nu een groepje van 2 ruinen en 3 merries. Maar voordat mijn oude 'hengst' een andere man bij zijn merries accepteerde duurde wel even hoor, hij heeft jaren langs het draad lopen imponeren (terwijl het echt een lieffie is) en toen ik ze eenmaal samen gezet heb ging het ook niet helemaal zonder slag of stoot. Het gaat nu gelukkig al 2 jaar goed, maar zodra ik een vreemde ruin op het erf heb is hij heel lelijk tegen mijn eigen ruin en houd hij zijn merries netjes bij elkaar.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:47

Alleen met drachtige merries OF ruinen zetten. NOOIT met lege merries, of ruinen en merries door elkaar (vechten). 'ik verwacht niet dat hij met een jaar gaat dekken" staat haaks tegenover "we willen geen ongelukjes".
Die krijg je geheid als je denkt dat hij met een jaar niet dekt. Vanaf een maand of 8 zijn ze vruchtbaar. Als je hem dan met een lege merrie zet die dus hengstig wordt dan snapt hij het spelletje héél snel.

Apart dus, met een ruin of drachtige merrie.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:53

Ik zou indd ook gescheiden houden dus of met drachtige merries, of ruinen of andere hengsten. Nooit gemengd. Met een merrie hengstig heb je zo hommelus en je wilt natuurlijk niet dat hij alles drachtig krijgt.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:55

Ik zou hem liever bij 1 enkele ruin hebben. Hiermee vergroot je de kans dat hij echt vriendjes wordt met het andere paard, en een merrie zou weggehaald worden bij hem als ze haar veulen heeft geworpen. Plus als hij een echt een vriendje heeft, zal hij waarschijnlijk ook minder snel ruzie gaan zoeken naast het stoeien wat gewoon normaal gedrag zou zijn.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:56

Mijn hengst is nu 3 en staat al sinds hij 6 maanden oud is samen met mijn andere , oudere ruinen. Heeft altijd heel goed gegaan en nu nog steeds. Een gelukkige, brave hengst in de groep die 7/7 buiten staan. :)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:00

Het zou prima kunnen inderdaad dat hij het in een groep ruinen goed doet, maar ik geef bij paarden in het algemeen de voorkeur aan het maken van vriendjes met een van je kuddepaarden alvorens hij in een kudde wordt gegooid. Het ligt er natuurlijk aan hoe het paard zelf is en hoe je kudde zich gedraagt, een kudde ruinen is geloof ik over het algemeen ook vriendelijker dan een kudde ruinen. Plus als je kudde maar 3 paarden bevat moet het niet zo'n probleem zijn, maar als het er nou 10 zijn maakt dat de situatie voor mij erg anders.

Ik heb ook een hengst meegemaakt die eigenlijk bij alles kan staan. Hij heeft ooit samen met zijn 3 jaar oude zoon (ook hengst) gestaan en staat nu met "vrouw" en kind in de grote stal en op de wei. Waar ik stage heb gelopen konden 3 hengsten met elkaar in een paddock met merrie's bijna op aanraakafstand, alleen de paddock was te klein voor 3 tegelijk dus er stonden er altijd maar 2 in. Ze konden het wel goed met elkaar vinden, ook al waren die merrie's dan duidelijk zichtbaar en soms vrij openlijk hengstig.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:46

De eerste maanden kan het prima samen met ruinen en drachtige merries,verwacht dan geen gevechten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:01

is het nu een veulen?

want als veulen,jaarling of zelfs 2-jarige,gaat een paard toch heus niet lopen ijsberen of andere paarden gemeen achterna jagen?
dat is hengstengedrag van hengsten die al heel erg goed weten hoe de vork in de steel zit,niet van jonkies.

hier heb ik altijd mijn hengstenveulens in een gemengde kudde gelaten(merries,ruinen,jong,oud,drachtig en niet drachtig)

tot nu toe nog nooit eentje gehad die vroeger dan zijn 2j is beginnen dekken(tuurlijk bestaat er idd een kans)

ik heb hier nu bv een 3-jaarse hengt bij een groep merries lopen,daar lopen ook 2 shet ruintjes,een shet ezel.gaat allemaal prima,hij staat er al bij van veulen af aan,weet ook dat ze geen bereiging zijn en speelt er volop mee.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:29

Ik zou hem zeker niet bij de merries zetten nog... En ook niet in het zicht van de merries waar hij dmv wat sprongen bij kan.

Het is fijn voor de mensen bij wie ze nog niet onder 2 jaar gaan dekken als een oops, maar je hoort het vaak genoeg. En hormonen bij een jonge hengst kunnen veel doen... een touwtje tussen de hengst en merries is dan niet voldoende.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:31

Mioux schreef:
Ik zou hem zeker niet bij de merries zetten nog... En ook niet in het zicht van de merries waar hij dmv wat sprongen bij kan.

Het is fijn voor de mensen bij wie ze nog niet onder 2 jaar gaan dekken als een oops, maar je hoort het vaak genoeg. En hormonen bij een jonge hengst kunnen veel doen... een touwtje tussen de hengst en merries is dan niet voldoende.

Een oude verzorgpony van mij sprong al met 6 maanden op merrie's, maar met weinig succes. Met 1,5 jaar had hij al een merrie bezwangert, als het niet iets eerder was. Hij was nog niet lang 1 jaar oud in ieder geval.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:32

Zou meteen al vanaf jongs af aan hem goed aanleren :j gewoon bij ruinen etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:44

snowdon schreef:
De eerste maanden kan het prima samen met ruinen en drachtige merries,verwacht dan geen gevechten.

Lijkt mij ook. Merries om ja, mevrouw tegen te leren zeggen en ruinen om mee te spelen (doen merries niet zo en dan krijg je onrust). Dier dat je mogelijk wil aanhouden voor hengstenkeuring en dekdienst leer je liefst zo vroeg mogelijk manieren en dat kan een drachtige merrie veel beter. Zo'n dier is dan later met dekken beter te hanteren (veiliger voor alle partijen).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:13

Gewoon naar een opfokstal sturen. Daar staat hij met leeftijdsgenootjes in een "herenclubje".
Daar leert hij het meest van en daar is hij het gelukkigst. Je kan er de eerste paar jaar toch bijna niks mee.

Of,...nog een hengst aanschaffen in dezelfde leeftijd.

Tussen de merries nooit doen. Ze kunnen "het" eerder dan je denkt. En ja,..sommige al ver onder een jaar. Je zou de eerste niet zijn die op die manier een drachtige merrie heeft.

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:19

Wij houden een hengstveulen gerust bij de drachtige merries of jaarling..
Maar dan wel als vaste koppel!!

Dekken doen ze zodra ze kunnen! 6-8 mnd is al "gewoon" en de dierenarts zegt, krijgen ze hem erin dan bevrucht hij ook...

Maar onze mening is, juist ideale opvoeding voor het jonge spul.
Die hengstjes worden wel opgevoed door die chagrijnige merries :p
Legend (eigenlijk al onze mannen) heeft er goed geleerd hoe zich te moeten gedragen in de koppel!