Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Voor m'n vrouw was het gewoon eens meemaken. Ze heeft haar Paso Fino zelf uit de VS geimporteerd en het was gewoon kijken of ze kon meekomen. We zijn goede vrienden met enkele van de pros, en daar heeft ze ook clinics gereden ter voorbereiding. Speciaal daar voor is er een klas (zo noemen ze de proeven) voor mensen die nieuw zijn op een (groot) toernooi. Ze reed daar tegen mensen uit Frankrijk, Zwitserland en voornamelijk Duitsland, veruit het grootste PF land.

Dat neemt niet weg dat zeker de top paso finos uit colombia en de VS echt stoomwalsen zijn. Ongelofelijk hoeveel energie die hebben. Ik heb er wel eens op 1 gezeten (amerikaanse grand national winnaar) en dat is echt bizar. Ik ben zelf een KWPN-er en een Andalusische hengst gewend en dat is toch een stuk rustiger. En de een gaat daar wat beter mee om dan de ander. Maar dat zie je in alle vormen van paardensport.
corbosman schreef:De trote y galope zijn trouwens geen paso finos maar een familielid met een eigen stamboek.
maar ik geloof dat de Fino wat kleiner en compacter is als ik de plaatjes zie, of zit er qua gangen ook echt verschil in?
Oei oei dan ga ik andere gangenpaarden sparen hahaha