Hengsten Plain's Liberator en Orlando (v. Unitas)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Texas02

Hengsten Plain's Liberator en Orlando (v. Unitas)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 05:04

Hoi :) Ik ben op zoek naar meer informatie over de hengsten Plain's Liberator en Orlando (het tuigpaard, van Unitas). Hoe is het karakter van deze hengsten? En hoe zijn hun nakomelingen qua karakter? Iemand enig idee hoe ze het onder het zadel doen? Kunnen ze ook een beetje stilstaan of zijn het over het algemeen paarden die geen seconde kunnen staan? Zijn ze geschikt voor springen / dressuur / buitenritjes? Ik snap natuurlijk heel goed dat je nu niet zomaar kunt zeggen dat een nakomeling van een bepaalde hengst altijd braaf is, of juist moeilijk, dat dit toch per paard verschillend kan zijn, maar ik zou toch graag horen wat jullie ervaringen met deze twee hengsten zijn!

Ben benieuwd naar de reacties! :)

NatasjavE

Re: Hengsten Plain's Liberator en Orlando (v. Unitas)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 09:50

Plain's Liberator is een Hackney hengst wordt ingezet voor de KWPN Tuigpaardenfokkerij.
Meestal een behoorlijk scherp karakter. Komt ook omdat Tuigparden op die manier getraind worden. Maar het is ook een karakter dingetje.

Orlando is na het laten zien van de afstammelingen op wacht gezet.(mag dan niet meer dekken) Hij heeft volgens mij niet meer dan 144 nakomelingen en daar uit 4 stermerries en geen keurmerries. Das erg weinig.

Stilstaan? Bij het opstappen? Dat is opvoeden.

Bij het horen van Plain's Liberator denk ik vooral aan Tuigpaardensport. (dus de showrubrieken)
Bij een Orlando voornamelijk mensport(dus wel mennen maar niet show)

Een Orlando zou in combi met de juiste moeder ook wel een Gelderse nakomeling kunnen geven. Van vader Unitas is voornamelijk het een en ander overgebleven in de Gelderse fokrichting en wat minder bij de Tuigpaarden.

Nakomelingen van deze hengsten zullen ook best geschikt kunnen zijn voor springen of dressuur. Daar moet je het paard even voor bekijken. En dan verwacht ik van Orlando meer dan van Plain's.

Maar ik verwacht dat het om een Plain's x Orlando gaat? Das echt Tuigpaard gefokt. Kan prima als rijpaard maar ligt ook aan het paard en/of je eigen verwachtingen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:26

Liberator nakomelingen in de aangespannen sport (zowel hackney's als tuigpaarden) zijn qua karakter geen vreemde dieren. Niet dat ze nu rilleriger zijn dan anderen, of springeriger.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 21:28

Bedankt voor de reacties! :) Het gaat inderdaad om een Plain's Liberator x Orlando, tuigpaard gefokt. Het is nog een onbeleerd paard, dus je kunt er dan zelf nog veel mee. Het is overigens niet mijn paard, ik heb deze gezien en ben misschien geïnteresseerd.

Ik weet dat stilstaan bij opstappen opvoeden is, maar het gaat mij meer om in het algemeen. Ik heb van tuigpaarden wel meer gehoord dat ze slecht stil kunnen staan, ook tijdens het rijden.. En ik houd er eigenlijk niet zo van dat het paard net niet langer stil kan staan op het moment dat ik nog moet wachten met de weg oversteken omdat er verkeer aan komt.. xD Ook dit is natuurlijk voor een gedeelte aan te leren, vooral ook met grondwerk, maar als het echt in het karakter zit heb je het er naar mijn mening niet snel uit..

Wat springen en dressuur betreft bedoel ik meer B-niveau, evtl L, ik verwacht natuurlijk geen internationaal niveau.. :) Eigenlijk gewoon een leuk recreatiepaardje waar je mee op buitenrit kan en af en toe ook een keer een B-parcoursje kunt springen, en daarvoor moet het paard dan natuurlijk ook dressuurmatig wel zover voor elkaar zijn, dat dit ook mogelijk is.. BB springen is ook genoeg hoor, mocht B niet lukken.. xD Ik ben niet zo moeilijk :+

Maar op zich hebben nakomelingen van deze hengsten dus geen extreem rare karaktereigenschappen (zo in het algemeen bekeken)?

Ik weet ook nog niet of het wat wordt, maar ik dacht, ik informeer alvast maar even :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:35

Als jij een leuk recreatie paardje zoekt gewoon gaan kijken en kijken of het je past.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 21:38

Ja, dat ga ik misschien ook doen :)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 13:35

Ik heb haar vandaag gezien, echt een leuk paardje! Alleen wel iets nerveus, ik denk zelf dat dit een kwestie van vertrouwen is, en dat het met veel grondwerk opgelost is. Maar mijn vader twijfelt of dit weg gaat. Ik zelf heb er echt een goed gevoel bij.. Wat denken jullie, vaak is zoiets toch op te lossen met grondwerk? Ik had al een keer eerder een nerveus paard, beter gezegd bang, en zij is super relaxed geworden.. Was toen ook onbeleerd.. En mijn oude ruin had ook totaal geen vertrouwen, was ook altijd nerveus en bang voor veel dingen (is ook een halve tuiger xD), en daar heb ik toch nog heel veel plezier van gehad (heb ik nog, alleen hij kan niet meer gereden worden, maar was altijd super bij mij).. Vaak is dit toch echt puur vertrouwen winnen en grondwerk enzo? Wat is jullie mening daarover?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:47

Misschien lees ik er overheen, maar hoe oud is het paard?
En wat is er al mee gedaan?

In mijn ogen kan nerveus een aantal dingen betekenen.
Bijvoorbeeld een rillerig karakter, veel energie en weinig werk of angstig door weinig vertrouwen/ervaring.
Al lijkt de afstamming te verraden dat dit paard behoorlijk bloed voert.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 13:52

Ze is 3, onbeleerd maar is wel gepoetst en geeft braaf hoefjes enzo.. Ik had wel het idee dat het nerveuze gedrag ook gedeeltelijk aan de eigenaar lag, als hij iets luider begon te praten, trokken beide paarden (ze stond samen met nog een paard) direct hun hoofd omhoog.. Karakter is zo op het eerste gezicht niet verkeerd, ze was wel nieuwsgierig naar mij, maar zeker niet brutaal. Het was ook niet zo dat ze bang voor mij was, maar toch meer heel oplettend bij alles wat ik deed..

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:05

Klinkt als temperamentvol en nog niets gezien.
Ik heb zelf een hackney en een aantal jaar met deze paarden gewerkt.
Hoewel ze vaak veel temperament hebben zijn ze onder de juiste discipline goudeerlijk en heerlijke paarden om mee te werken.
Echter valt of staat dit met opvoeding.
Nerveus zonder goede leider is geen optie.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 14:12

Nee, dat snap ik.. Ik heb al eerder een paard zelf opgeleid en dit is helemaal goed gekomen, zoals ik al schreef was zij ook heel bang en nerveus in het begin..

Wat bedoel je precies met onder de juiste discipline? Ik wil haar dan graag opleiden voor buitenritten, en misschien ook een beetje springen (BB, heel misschien B).. Is dat dan iets waarvan jij van te voren al denkt dat dit helemaal niet bij het ras past, of ligt dat ook puur aan het paard zelf?

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:17

Wij hebben een aantal Liberators op stal gehad, waren niet mijn type paard. Vooral op stal ontzettend nerveus en druk, 1 was onder het zadel wel heel braaf, de andere 2 een stuk minder. Als je een wat nerveus karakter geen probleem vindt en je het paard een rustige stalling kunt bieden en zelf een heel rustig persoon bent, dan zou je er een leuk paard aan kunnen hebben denk ik.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 14:21

Ik ben zelf een heel rustig persoon (bij de paarden, met mensen wil het nog wel eens tegenvallen :+ ).. Op zich vind ik een nerveus karakter niet zo'n probleem, het moet alleen niet zo zijn dat ik constant op loop zit op buitenrit.. :D Maar dat valt denk ik ook voor een groot gedeelte aan te leren.. Rustige stalling met weidegang en andere paarden zou ze in ieder geval hebben..

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:43

Met discipline bedoel ik iets anders. De paarden waar ik mee werkte of zelf mee rij staan onder appèl.
Strenge opvoeding.
Nee is nee en Ho is Ho.
Regelmatig werk.

Naar mijn mening werkt dat het beste bij temperamentvolle paarden. Dan weten ze waar ze aan toe zijn en blijven ze qua energie het beste in balans.

Overigens heb ik van liberator ook wat mindere nakomelingen gezien, wat karakter betreft.
Niet voor de amateur.
Echter is deze half tuigpaard, en deze hengst zegt mij weinig.
Als jij de benodigde ervaring hebt en dit paard jou aanspreekt, waarom niet?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 15:17

Ah, op die manier :) Dan begrepen we mekaar even verkeerd. Dat zie ik ook zo, ho is ho, nee is nee.. Maar wel beloning als ze goed luisteren, anders weten ze niet dat ze het goed gedaan hebben.. Regelmatig gewerkt wordt er hier ook.. Ik heb de benodigde ervaring en mocht ik hulp nodig hebben, zijn er ook zeker mensen die mij willen helpen.. Ik weet ook nog niet zeker of ik er zelf voor de eerste keer op wil, ligt eraan hoe het paardje zich verder gedraagt, maar daar zijn ook mensen voor te vinden, die dat voor mij zouden kunnen doen, even de eerste paar keer.. Ik denk er in ieder geval wel heel hard over na, ik vind het echt een heel leuk paard. Heb meerdere advertenties bekeken van paarden die te koop staan, zowel beleerd als onbeleerd, maar zij springt er elke keer weer tussenuit..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:00

_maaike_D schreef:
Echter is deze half tuigpaard, en deze hengst zegt mij weinig.
Als jij de benodigde ervaring hebt en dit paard jou aanspreekt, waarom niet?

Het door TS bedoelde paard is geheel Tuigpaard hoor.

TS, met hetgeen jij wil is een Gelderse dan niet veel geschikter voor je.

Allround paarden, kan je prima mee springen, dressuurrijden of mennen.

Zijn over het algemeen wel pittig maar ook door een amateur goed te handelen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 16:13

Ja, het is wel geheel tuigpaard, dat klopt.. Het is gewoon moeilijk te zeggen hoe een paard later zal zijn, of ze dan wel rustig te rijden zal zijn of niet.. Het beleren op zich vond ik vorige keer wel heel leuk om te doen, dus dat is op zich niet het probleem..

Maakt het qua karakter volgens jou zo veel uit of je een Gelders paard hebt of bijvoorbeeld deze merrie?

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:35

Denk dat Natasja hier een goede tip geeft. Vooral door het aandeel hackneybloed denk ik dat het qua rijden echt een tuigpaard is met bijbehorende beweging, een Gelder is veel meer allround.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:42

Texas02 schreef:
Maakt het qua karakter volgens jou zo veel uit of je een Gelders paard hebt of bijvoorbeeld deze merrie?

De kans dat een Gelderse een makkelijker karakter heeft is groter dan bij deze merrie.

Maar ik heb dit paard niet gezien. En ja er zijn ook Gelderse die niet makkelijk zijn.
(goed te weten is dat het KWPN Tuigpaard afstamt van het Gelderse Paard.Het Gelderse Paard is overigens ook een KWPNer)

Maar over het algemeen hebben Gelderse een ongecompliceerd karakter en zijn ze allround.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 20:00

De beweging viel eigenlijk mee (of tegen, is maar net hoe je het bekijkt), de verkoper zei zelf ook dat ze misschien beter geschikt is als rijpaard dan als tuigpaard, omdat ze de echte tuigpaard-beweging toch net niet heeft.. Heb haar ook zien draven en galopperen, het is natuurlijk geen KWPN-drafje, maar ook geen tuigpaard welke enorm hoog opgooit..

Maar of ze onder het zadel braaf zal zijn en voor mijn doeleinden geschikt is, is natuurlijk altijd afwachten..

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:25

Ik begreep dat het paard dat ts bedoeld een liberator x tuigpaard was.
Aangezien plain's liberator een volle hackney is, maar goedgekeurd voor het kwpn

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 22:30

Ja, een Plain's Liberator x tuigpaard (Orlando), het is dus half Hackney, half tuigpaard als je het zo bekijkt :)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:38

Ja zo bekeek ik het even.
Ik denk deze gezien te hebben op marktplaats.
Echter vind ik de standfoto minder voordelig als de afstamming.

Nogmaals, als jij denkt dat dit paard jou past, waarom niet.
Als je het kan bieden wat het nodig heeft.

Ik heb een merrie, plain's sundancer x plain's Black satin.
Wereld best paard.
Afstamming zegt ook niet alles

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:44

Ik denk dat je ook met een gelderse beter af bent, zeker als je ook wil springen..

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 23:28

Ze staat op marktplaats, dat klopt. Op welke manier vind je de standfoto minder voordelig, maaike?

Denk je dat ze niet geschikt zou zijn voor springen, Jester? Ik vond haar bouw niet verkeerd, en ik verwacht geen grote hoogtes, dat wil ik zelf ook niet meer.. Vroeger wel gedaan, maar dat hoofdstuk is afgesloten.. :+ BB en misschien B is mij hoog genoeg :D

Ik ga deze week nog bij een paar andere paarden kijken, ik heb dus nog niet besloten, nog even rustig erover nadenken, en misschien zit er bij die andere paarden nog wel een beter passende.. Maar ik houd haar zeker nog wel even in gedachten :)