sarabande"]
Vandaag heb ik mijn 2 1/2 jarige merries laten keuren. Aanvankelijk was het mijn bedoeling om beide merries PROK te keuren. Maar omdat ik beide wil verkopen vroegen mensen mij waarom eigenlijk PROK. De handel geeft er niets om, heeft liever de kogels erbij en een goede klinische keuring.
Daarbij komt boven op je keuring nog 77 euro aan verzendingskosten, omdat voor de PROK commissie alle foto's afgedrukt moet worden en niet op cd aangeleverd.
Maar omdat nog lang niet alle voor PROK goedgekeurde DA's de benodigde apparatuur hebben moeten die kosten er dus bij + zo'n 35 euro aan het KWPN voor administratieve kosten.
Terwijl ik eigenlijk vind dat ieder PROK merrie een subsidie zou moeten krijgen, kost het dus ruim 100 euro meer dan een gewoon keuringsrapport.
Ik heb dus gekozen om mijn eigen gefokte merrie voor de PROK te laten keuren en die foto's kunnen worden opgestuurd, ze voldeden aan de eisen.
Van de andere 2 1/2 jarige heb ik een prima keuringsrapport incl kogels.
Overigens is de manier waarop dit gedaan is echt een uitkomst.
Ik heb de foto's laten maken door www.edigit.nl die komen aan huis en laten een keurig Cd’tje met foto's achter.
Een aanrader wanneer je voldoende ruimte hebt.
En de merries blijven erg rustig in de eigen omgeving
.
[/quote]
[quote="sarabande"]
[quote="Bucephalus schreef:Juist, Is het niet zo dat dit voor de Nederlandse KWPN-fokkerij, die gebaseerd is op het Gelders bloed, maar steeds meer in het buitenland dieren moet gaan aankopen om de fokkerij op peil te houden, een gemiste kans is?.
Er worden geen buitenlandse dieren aangekocht om de rijpaardfokkerij op peil te houden, maar gewoon om de fokkerij van sportpaarden vooruit te helpen en uitwisseling van elkaars bloedlijnen.
Een citaat van Tineke Bartels in de laatste IDS:
De kwaliteit van de fokkerij zelf is enorm toegenomen. Het tempo van fokkerij verbetering heeft de rijderij helemaal niet kunnen bijhouden.
Dit is een uitspraak van nu, in tegenstelling tot een uitspraak van 100 jaar geleden.
Ik geniet ook van een mooi Gelders paard maar heb verkozen, al heel lang geleden, om sportpaarden te fokken met specialiteit dressuur.
Niemand sponsort mijn dekgeld, niemand helpt mij verkopen. Daar heb ik vrede mee.
Het fokken van paarden, welke dan ook, is een luxe bezigheid.
Dat anderen dat zouden moeten ondersteunen, vind ik onterecht.
[/quote]