Even ter info: ik ben helemaaaaaaal niet thuis in de fokkerij.
Urinka is een 16 jarige, bijna 17 jarige (05-06-1999) fjordenmerrie. Sinds februari 2015 van mij, maar ik ken haar sinds 2007. Ze heeft nog nooit een veulen gehad, meningen daarover zijn dus ook wisselend. Ik zou neigen naar te oud voor een eerste veulen, maar er zijn ook genoeg mensen in mijn omgeving die zeggen, gewoon doen, geen probleem. Dat is dus mijn eerste vraag, zouden jullie dit doen ja of nee en om welke reden wel/ niet? Ik zou het mezelf in ieder geval niet vergeven als ik wel een veulen heb en geen merrie. Daarnaast heb ik haar ook nog nooit hengstig gezien..
En zo ja.... wat dan en wanneer dan...
Urinka is een Bjorgard (v) x Halstor (mv). Ze is het ouderwetse type, maar wel met een chique hoofd (vind ik dan...).
Plaatje:

Hoofd:

Wat ik graag zou willen: het chique hoofd en karakter behouden (enthousiast, fanatiek en altijd wat mee te beleven), maar wel graag wat groter en wat meer dressuurmatige aanleg.
Urinka is 1.43m, ikzelf ben 1.87m.
En het liefst een GRA kleurtje, maar ik weet hoe lastig dat is.
Hebben jullie goede adviezen/ tips/ trics? Dan hoor ik het graag!
!!
Gelukkig merkte je er verde rin de omgang en met rijden niks van
Scannen hoeft niet veel te kosten. Soms loont het om bij een aantal dierenartsen te informeren. Wij betalen bijvoorbeeld ook ongeveer 40 euro, maar dat is inclusief bezoek. Op zich is het nog helemaal niet zo laat in het seizoen, dus als je het echt wilt zou ik het nu gewoon doorzetten als ik jou was. Volgend jaar is ze nog een jaar ouder. 
Voor aankoop heb ik haar laten keuren en scannen en volgens de keurende dierenarts zag ze er inwendig nog erg goed uit. Inmiddels hebben twee andere dierenartsen en de hengstenhouder die haar geïnsemineerd heeft dat bevestigd. Tot nu toe gaat alles volgens het boekje, maar daar heb ik weinig aan als ze niet drachtig wordt. Maandag zal blijken of ze van de eerste keer insemineren drachtig is. Ik zou het je dus niet per se ontraden. Veel mensen vinden er wel iets van om een merrie op die leeftijd voor het eerst te dekken en meestal weinig positiefs, maar ik heb met diverse experts gesproken die mij verzekerd hebben dat de kans op complicaties niet of nauwelijks groter is dan bij een jongere merrie. Het grootste risico is dat het niet lukt om ze drachtig te krijgen. Zonder gevaar is het zoals ik al schreef nooit, dus ga vooral goed voor jezelf na of het echt zo is dat je het jezelf niet zou vergeven als het mis zou gaan.