Emmy de Jeu: 'Dressuurruiters moeten leren rekenen'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Emmy de Jeu: 'Dressuurruiters moeten leren rekenen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 10:43

De titel klinkt niet erg fokkerij-gericht, maar de inhoud van het stuk is dat wel en ik ben benieuwd hoe de fokkers hier tegenover staan?

Citaat:
‘Iedere ruiter zou elk jaar een veulen van topkwaliteit moeten kopen. Dan hebben ze op termijn een aantal paarden, waar ze mee vooruit kunnen in de sport. En ze zijn stukken goedkoper uit, dan dat ze een paard van die kwaliteit als drie- of vierjarige moeten kopen. Als ze daar dan nog aan kunnen komen. Want op die leeftijd kun je eigenlijk niet meer aan paarden uit het topsegment komen’.

Emmy de Jeu, bekend van Edward Gal’s voormalige topper Sisther de Jeu, en KWPN fokker van het jaar 2013, is er heel duidelijk in.
En ze kan het onderbouwen, met een simpele rekensom: http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... kenen.html

Ik zal niet het hele stuk kopiëren, maar hier vind je de onderbouwing van De Jeu en het lijkt mij dat ze best hele goede punten heeft?
Ik ben zelf geen fokker, maar wel benieuwd hoe de fokkers haar stelling zien.

Het complete stuk: http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... kenen.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:12

Ze heeft wel een punt, maar praat ook in haar eigen straatje als fokster die als veulen wil verkopen en aangezien ze bij een veulenveiling selecteert.

Ze gaat wel makkelijk voorbij aan de risico's en kosten die verbonden zijn aan opfok, te klein blijven, niet aan de verwachtingen voldoen, niet gezond op x-ray etc
Dat kun je al redelijk ondervangen als je een 2 of 3 jarige koopt en dan vind ik een budget van 10.000-15000 voor een veulen ook toereikend om een goed (bijna) volwassen dier te kopen. Welke paarden het echt gaan doen is toch afwachten en echt niet zo makkelijk in te schatten als een veulenveiling je wil doen geloven

Elisa2

Re: Emmy de Jeu: 'Dressuurruiters moeten leren rekenen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:14

Ik vind Emmy de Jeu vooral voor haar eigen parochie preken eigenlijk...volgens mij worden de beste paarden nog altijd gemaakt ipv geboren, zeker in de dressuursport. Waarbij karakter, gezondheid en een functionele bouw voor op staan. Dat aparte train je er dan wel in..veel hele aparte "keuringslopers" zie je nooit meer terug in de hogere sport.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:19

Ik denk dat ze niet letterlijk 'iedere ruiter' zal bedoelen... :P Zie uitpuilende ruiterpaden voor me.
Maar voor serieuze wedstrijdruiters die op lange termijn willen blijven presteren zal er wel iets inzitten. Inderdaad zal niet elk veulen aan de verwachtingen voldoen maar je zou redelijkerwijs er nog een paar over moeten houden. Waar de rest heen gaat is dan een ander verhaal.
Overigens denk ik dat je met steeds een goede twee- of driejarige (groen) je ook een end komt. Wel wat duurder in aanschaf maar ook wat minder 'afvalrisico'.
In beide gevallen moet je natuurlijk wel een aardig 'investeringsbudget' hebben en de onderhoudskosten voor al die paarden kunnen dragen.

Het is maar net wat je doelstelling als ruiter is.
En je kwaliteit in het beleren van jonge paarden....

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:22

Elisa2 schreef:
Ik vind Emmy de Jeu vooral voor haar eigen parochie preken eigenlijk..

Bij elke uitspraak of onderzoeksresultaten kijk ik altijd eerst naar de bron. Dat zegt vaak al welke kant de conclusie op gaat.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:25

Dan kan men beter een fokmerrie uit een bewezen stam kopen en er elk jaar een veulen bij fokken.

Zit nogal wat risico aan het kopen van een veulen. En de veilingtoppers zie je vaak nooit meer terug , terwijl die vaak toch niet bij onprofessionele eigenaren en ruiters staan. Dag geld

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:29

15K voor een veulen is echt teveel geld.
Voor een 3-4 jarige is het al heel veel geld.
En niet iedereen streeft GP-dressuur naast.
Als ruiters moeten leren rekenen, dan kunnen ze beter ook leren inschatten en economisch denken. Inschatten wat ze werkelijk in praktijk gaan doen met het dier. Economisch denken door dan bij DAT gebruik een passend dier uit een passende prijscategorie te kiezen. In zeker 95% van de gevallen is er dan geen 15K-veulentje nodig ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:29

Leuk gedacht. Maar hoe zit het met het geld. Niet iedere ruiter heeft een boompje staan in de tuin

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:31

purny schreef:
Leuk gedacht. Maar hoe zit het met het geld. Niet iedere ruiter heeft een boompje staan in de tuin

Die moet wat zoeken uit die andere 3150 veulens :D

Getup schreef:
Dan kan men beter een fokmerrie uit een bewezen stam kopen en er elk jaar een veulen bij fokken.

Zit nogal wat risico aan het kopen van een veulen. En de veilingtoppers zie je vaak nooit meer terug , terwijl die vaak toch niet bij onprofessionele eigenaren en ruiters staan. Dag geld
Alsof daar geen risico's aan verbonden zijn.
Dat je veilingtoppers bijna nooit meer terugziet, ben ik het niet mee eens. Iedere veiling maakt reclame met paarden die ze geveild hebben en nu succesvol zijn in de sport.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:36

Maar ze heeft het toch over het topsegment? Ik denk dat daar voor echt wel een kern van waarheid in haar verhaal zit.
Voor mij als goedbedoelende amateur is een paard uit de middenmoot of zelf daar omder meer dan goed genoeg dus gaat haar verhaal niet op. Maar als je de asolute top wil bereiken zul je toch echt een heel anere weg moeten bewandelen en komen er altijd heel andere bedragen bij kijken. Let's face it. Je kunt misschien nog 1 keer geluk hebben en een topper voor een appel en een ei kopen maar dat lukt je geen 2,3 of 5 keer en dat heb je toch nodig als je aan de top wil komen en blijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:38

En wat is dan een topper? een uitmuntende beweger? of het paard met het functionele exterieur en en het karakter om het te doen? Als je naar de huidige toppaarden in de GP kijkt? hoeveel waren er dan als jong paard al zogenaamde toppers?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:39

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:40

Eh, een combinatie van alle 3.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:01

Een tip voor de Elite-veilingen? Zet eens een stagiaire aan het werk. Ga alle verkochte veulens na uit bijv. de jaargang 2005 tot 2008 en kijk eens waar ze zijn gebleven en wat ervan is terecht gekomen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:57

Dat zou zinvolle informatie opleveren Mister A :j .

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:10

Ze heeft alleen 1 ding mis. De echte toppers komen vaak níet op de veiling. Een goede fokker herkent zo'n veulentje en houdt hem zelf.

Daarnaast selecteert een veiling als Borculo vooral op afstamming en niet op talent.

Als een 3 of 4 jarige echt zoveel waard is als Emmy zegt dan kan ze ze beter houden tot die leeftijd. Dan verdient ze veel meer geld.

Die stagiaire is wel een goed idee Mister A. Alleen dan op de resultaten van Emmy haar paarden. Van de 137 geregistreerden op Horsetelex (maar het zijn er meer) hebben er slechts 5 een FEI klassering. En dat zou beter passen bij de motivatie om al als veulen te willen verkopen:-)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:22

janderegelaa schreef:
Ze heeft alleen 1 ding mis. De echte toppers komen vaak níet op de veiling. Een goede fokker herkent zo'n veulentje en houdt hem zelf.
Je kunt niet alles zelf houden O:)

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:43

ik kan het mis hebben hoor, maar spreekt ze zichzelf niet een beetje tegen.
Ze zegt eerst: je moet ze jong kopen, anders kan je er niet meer aankomen, of ze zijn zó duur dat niemand ze kan betalen. En dan kan je beter ieder jaar 15K uitgeven, dat er dan zo nu en dan eentje omkukelt omdat-ie het toch niet heeft, te klein blijft, niet gezond is, etcetera, dan dat je die veulenboot gemist hebt. Daarmee zegt ze dus: een veulen stijgt sneller in waarde dan de kosten van opfokken (de risico's incluis). Conclusie: heb je n goede, hou m dan vast, want als hij ouder is, levert hij gemiddeld meer geld op.

En dan zegt ze later: wat ik nou ga doen: ik ga ze allemaal als veulentje verkopen, want het opfokken en netjes aanrijden is zó duur en risicovol, dat wil ik als fokker niet hebben hoor.

Beide inzichten zijn verdedigbaar, maar volgens mij niet helemaal tegelijkertijd.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:52

Als er bij ons een ruiter op de stoep staat met €15.000,- voor ons veulen, doe ik er een halstertje bij. Voor niks.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:32

Albert schreef:
Als er bij ons een ruiter op de stoep staat met €15.000,- voor ons veulen, doe ik er een halstertje bij. Voor niks.

Met een gratis strik erom? :D

Maar zonder dollen, een heel groot deel van de goede veulens worden direct van de fokker gekocht of behouden door de fokker. Ik denk dat een klein deel maar op de veiling komt. Je moet wel echt weten waar je de toppers vandaan moet halen wil je er met eentje thuis komen en dan moet die nog 3 jaar heel blijven....

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:42

FloortjeM schreef:
ik kan het mis hebben hoor, maar spreekt ze zichzelf niet een beetje tegen.
Ze zegt eerst: je moet ze jong kopen, anders kan je er niet meer aankomen, of ze zijn zó duur dat niemand ze kan betalen. En dan kan je beter ieder jaar 15K uitgeven, dat er dan zo nu en dan eentje omkukelt omdat-ie het toch niet heeft, te klein blijft, niet gezond is, etcetera, dan dat je die veulenboot gemist hebt. Daarmee zegt ze dus: een veulen stijgt sneller in waarde dan de kosten van opfokken (de risico's incluis). Conclusie: heb je n goede, hou m dan vast, want als hij ouder is, levert hij gemiddeld meer geld op.

En dan zegt ze later: wat ik nou ga doen: ik ga ze allemaal als veulentje verkopen, want het opfokken en netjes aanrijden is zó duur en risicovol, dat wil ik als fokker niet hebben hoor.

Beide inzichten zijn verdedigbaar, maar volgens mij niet helemaal tegelijkertijd.

Precies, volgens mij is dit hele artikel een beetje "reclame maken" zodat mensen de veulens van haar gaan kopen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:47

yvonnepuntnl schreef:
janderegelaa schreef:
Je kunt niet alles zelf houden O:)

Klopt en wat moet een amazone als ik met een echte topper? Ik verkoop hem dan liever aan een talentvolle amazone die er vast en zeker meer uit zal kunnen halen dan ik.

Een halster krijgen ze er bij mij overigens altijd bij, of ze hem nu gratis krijgen of er veel geld voor betalen. Dat hoort gewoon.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:49

Veulen dat goed kan lopen en dan hebben we het nog niet over afstamming, daar ben je al snel 3 tot 5000 euro voor kwijt (gewoon een leuk lopend veulen) moet het naar de opfok dan komt er zo 1500 per jaar bij , met twee op de foto en verzekering. Dan ben je voor een basispaard dat aardig goed kan lopen al 8500 tot 10,000 euro kwijt. Heb je een nog niet zadelmakke driejarige. Ik ken mensen die in de springpaarden zitten, die hebben zo'n tien jaar lang elk jaar vijf goede veulens gekocht en dan echt goede, van die vijftig is er eentje goed genoeg gebleken om op hoog niveau mee te doen. Dus vijftig dieren waarvan er ééntje top was, de rest is voor gewone prijzen verkocht of haalde de drie niet. In een gemiddelde opfok heb je ongeveer tien procent uitval.
Als Emmy nu bedoelt , internationale GP ruiters of diegene met die ambitie, dan snap ik het maar dan wel met een goed gevulde portemonnee.
En ze heeft zelf alweer negen veulens gefokt dit jaar dus ja, misschien valt de verkoop wat tegen, wie zal het zeggen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:55

Maar hoeveel kans heeft een ruiter/amazone dan dat hij of zij precies de juiste eruit pikt? Hoe goed kunnen zij bepalen of ze met een potentiele topper te maken hebben als ze een veulen beoordelen? Ik denk dat de meeste ruiters/amazones een veulen niet heel goed kunnen beoordelen op de potentiele capaciteiten.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:09

Farzana (Ampere x Florencio), zes jaar geleden door mij gekocht op veulenveiling Midden Nederland en vandaag zeer succesvol gedebuteerd in het Z2:

Afbeelding