Dressuur Hengst gezocht voor mijn Merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Femmz

Dressuur Hengst gezocht voor mijn Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 10:52

Ik ben opzoek naar een Dressuur hengst voor mijn merrie.

Info,
5 jaar
1.63 hoog
Geen wedstrijd gelopen.
voor info over haar karakter pb.

Haar afstammeling

Afbeelding

Foto van haar

Afbeelding

Afbeelding

Hoe ik mijn merrie wil verbeteren,
Karakter, rustiger en meegaander.
Uitstraling, naar zwart veulen toe fokken.
Schofthoogte, naar 165-170
gangen, draf natuurlijk nog een beter voorbeen, en een bergopwaarts galop.
Laatst bijgewerkt door Femmz op 26-04-16 11:23, in het totaal 3 keer bewerkt

cjb

Re: Dressuur Hengst gezocht voor mijn Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:00

Met deze informatie kunnen we je niet helpen. Afstamming graag een link naar horsetelex.
Graag wat foto's van de merrie. Wat zijn de sterke punten van de merrie en welke wil je verbeteren.
Is de merrie naar de keuring geweest. Wat heeft ze zelf geresteerd.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 11:22

cjb schreef:
Met deze informatie kunnen we je niet helpen. Afstamming graag een link naar horsetelex.
Graag wat foto's van de merrie. Wat zijn de sterke punten van de merrie en welke wil je verbeteren.
Is de merrie naar de keuring geweest. Wat heeft ze zelf geresteerd.

Ik drukte al op verzenden en was nog niet klaar met het topic :o

Ik ben zelf heel erg van fan van Duval Capri Sonne JR. Heb ook met de Stal Olst gemaild.

- Als je inderdaad de galop wil verbeteren , als 1 van je belangrijkste aandachtspunten , dan zou ik sterk de hengst Glamourdale aanbevelen . Een gunstige bijkomstigheid is dat de kans op een zwart veulen bij Glamourdale erg groot is ( Glamourdale is vrij van vosfactor ) .

Maar nu is mijn vraag hier zit Negro in, en in mijn merrie ook al? Hun zeggen dat dit ver genoeg weg ligt?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:48

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:50

Op kleur moet je niet willen fokken en al helemaal geen hengst op uitkiezen als je niks weet over de verervingen..

Negro is ver genoeg weg. Alleen ik vraag mij af wat hij hij met het voorbeen gaat doen.. Anderzijds.. nakomelingen zijn succesvol! Maar wil je een rustiger en werkwilliger karakter én meer maat zou ik 'm laten staan.

Kabouterdans schreef:
Link naar Horsetelex voor het papier: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1825255

Daar hebben we tegenwoordig gewoon de KWPN database voor..

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:52

eerste die bij mij opkomen zijn is Five Star
of Franklin.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:13

Afstamming: de genetische voorgeschiedenis; de dalende lijn van bloedverwantschap tussen verschillende generaties
Afstammeling: nakomeling, kind, telg

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:20

Sammie schreef:
Maar wil je een rustiger en werkwilliger karakter én meer maat zou ik 'm laten staan.

Helemaal mee eens.

Ts, wil je binnen het KWPN blijven en hoe sterk wil je vasthouden aan het fokken op kleur?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:27

Sammie schreef:
Op kleur moet je niet willen fokken en al helemaal geen hengst op uitkiezen als je niks weet over de verervingen..

Negro is ver genoeg weg. Alleen ik vraag mij af wat hij hij met het voorbeen gaat doen.. Anderzijds.. nakomelingen zijn succesvol! Maar wil je een rustiger en werkwilliger karakter én meer maat zou ik 'm laten staan.

Kabouterdans schreef:
Link naar Horsetelex voor het papier: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1825255

Daar hebben we tegenwoordig gewoon de KWPN database voor..

Niet iedereen heeft toegang tot de kwpn database, dus dan is horsetelex de ideale uitvinding...

Verder wel helemaal mee eens.

Zou ook echt niet op kleur gaan fokken, goed paard heeft geen kleur. Gewoon op sterke en zwakke punten selecteren. Zowel voor de merrie als voor de hengst.

Voor karakter zou ik hengst met Negro bloed ook laten staan. Overigens vind ik Negro toch nog wel vrij dichtbij, maar dat zijn mijn eigen criteria (wil geen dubbele namen op papier hebben staan).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:45

Hoe beweegt de merrie?
Ik zou een hengst kiezen met een goede croupevorm en goede halsvorm en voldoende body.

Als ik er een naam bij moet noemen zou ik richting Charmeur denken.
Bij een sterk achterbeen Dorado.

Ja vossen. Maar ik ga liever voor exterieur kenmerken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:49

Dorado dekt helaas niet, naar mijn weten althans. Maar je hebt wel gelijk. Misschien zelfs naar een hengst met Gelders bloed kijken? Alexandro?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:52

Quir schreef:
Dorado dekt helaas niet, naar mijn weten althans. Maar je hebt wel gelijk. Misschien zelfs naar een hengst met Gelders bloed kijken? Alexandro?

Oh is waar ook. Jammer vind het een hele gave bok.

Alexandro kan zeker. Geeft body, veel beweging, veel front en hele mooie koppen.

Merrie moe wel souplesse meegeven.

Al veel goede veulens van gezien uit rijpaardmoeders.
Laats nog een op Facebook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:24

Heeft de merrie predikaten? en wil je commerciel of voor jezelf fokken? wellicht is het ook interessant om te sparen en dan een zwart dressuurpaard te kopen met een braaf karakter?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:27

Alles met LL bloed zou ik laten staan. Je merrie heeft al een erg lang achterbeen, dat gaat LL bloed niet verbeteren.

Je zou ook naar die Vivaldo x Van Gogh van Rutten kunnen kijken. Sterk paard met een zeer fijn karakter.
of de Gelderse hengst Wilson, ben je ook iets goedkoper uit dan met een dressuurhengst.
Maar persoonlijk zou ik helemaal niet fokken met deze merrie... er is te veel aan te verbeteren, de investering is net zo groot als bij een goede predikaatmerrie, en dan mag je al heel blij zijn dat je je investering er uit krijgt.

edit: met de Vivaldo krijg je inteelt, even over het hoofd gezien, geen handige tip dus.. al zit het wel wat verder weg

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 08:24

Ben even langs een fokkerij gereden en hebben mij het juiste advies gegeven.

Zodoende, pancho II de vosse hengst, had een mooie kop breed gebouwd paard en liep in de springsport. Hiervan zal zij haar karakter hebben. Deze wouden ze mooier maken door een smaller elegant paard mee te fokken.

Het beste is springbloed in je merrie te hebben voor een goed dressuur paard. Dat zit er dus al in.

Voor mijn paard beter te krijgen moet ik door fokken met Ferro of Negro.

Kijken naar een hengst met meer body dan haar, korte rug, en meer afgeronde kont. Qua bouw

Voor karakter best bij Negro blijven deze geven goede veulens.

Qua gangen eentje dat een mooie bergopwaartse galop heeft.

Zou ik graag een zwart veulen willen fokken, ga ik dat ook proberen. Als dat niet lukt zou ik het veulen nog altijd even leuk vinden! Veulen is geen bedoeling bij om te verkopen.

Jammer dat ik hier dit antwoord niet heb gevonden. Want de gepaste hengst heb ik wel al gevonden. Bedankt voor jullie meningen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:39

Femmz schreef:

Jammer dat ik hier dit antwoord niet heb gevonden. Want de gepaste hengst heb ik wel al gevonden. Bedankt voor jullie meningen.

Sorry?

Je vraagt om een dressuur hengst?
Hier worden prima opties gegeven?

Ga dan gewoon eerst naar een fokker toe, ipv deze post neer te zetten.
Vind dit dus écht niet netjes zeg!

Jammer dat ik hier dit antwoord niet heb gevonden.
Kom op zeg!

Sorry hoor mensen, maar dit schiet mij écht het verkeerde keelgat in!

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 08:54

maralyn schreef:
Femmz schreef:

Sorry?

Je vraagt om een dressuur hengst?
Hier worden prima opties gegeven?

Ga dan gewoon eerst naar een fokker toe, ipv deze post neer te zetten.
Vind dit dus écht niet netjes zeg!

Jammer dat ik hier dit antwoord niet heb gevonden.
Kom op zeg!

Sorry hoor mensen, maar dit schiet mij écht het verkeerde keelgat in!

Bij mij niet? Geen zwart veulen fokken. Beter je merrie laten staan. Je merrie moet teveel verbeterd worden niet fokken. Ect ect.

Ben naar meerdere fokkers gegaan maar niet het juiste antwoord. Daarom hier gepost.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:09

Nou sterkte dan maar :D :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:13

Waarom als iedereen je niet t juiste antwoord geeft hier wel posten. Als je alles niet het juiste antwoord vind, weet je t zelf allang. Zwaar nutteloos hier dan nog te posten. Jammer ook dat je eerlijke posts niet wilt aannemen of zelfs als onjuist beschouwd.

Ik zou ook nooit op kleur fokken en al helemaal niet met deze merrie. Misschien niet leuk om te horen, maar wel de waarheid. Je wilt t echter niet horen, dus post t dan gewoon niet.

Succes.....

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:24

En wat als het waar is FEMMZ?
Waarom zou je dan uberhaupt een veulen willen fokken?

Ik word ook niet warm van jouw merrie als ik eerlijk mag zijn.
Vind het een te slanke den, geen kont, iel halsje.
Daarnaast heb je geen beeldmateriaal betreft filmpjes van beweging.

Mensen zijn --eerlijk-- en dat zou ook best gewaardeerd mogen worden.

En inderdaad, je moet niet op kleur willen fokken.
Een goed paard heeft geen kleur.
Een goed paard, heeft een goede bouw, correct lichaam, correcte botstructuur, correct (ongetrainde) bespiering, correcte gangen.
Elk paard kan verbeterd worden. Maar de vraag is, tot hoe ver moet je willen sleutelen?

Dus ja, ik vind jouw post, ts, ronduit beschamend.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:28

Het juiste antwoord bestaat niet in de fokkerij... Want je kunt het nooit helemaal voorspellen.
Maar als je nu het juiste antwoord hebt. Dan ben ik heel benieuwd of je dat over 4 jaar nog steeds vindt.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 10:44

Paard zoals jullie zien op de foto is net 3 jaar. Niet het meest ideale fotomoment, maar momenteel de enige degelijke standfoto.

Paard heeft een welwillend karakter, echter wat moeilijker bloed. Het is dus niet zozeer dat het karakter slecht is, maar een wat werkwilliger karakter er in fokken is een pré.

De stand van de achterbenen is wat steil en de croupe is ook ietwat hellend. Echter heeft de merrie volgens de hengstenhouder een goede halsaanzet een, een mooie kop en een goede schuine schouder.

De stap en de draf zijn goed, de galop mag wat explosiever en meer opwaarts. (Stand achterbenen, croupe, billen)

Het fokken van een zwart veulen is een wens, maar een bruin of zelfs vos veulen is ook welkom.
Nogmaals het veulen is niet voor de verkoop, ik wil voor mijzelf een leuk dressuur paard fokken.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:06

Let wel van Negro komen behoorlijk veel vossen. Lijnenteelt kan op zich wel hoewel het nog redelijk dichtbij is. Meer massa zal dan ook wel lukken. Voor karakter zou ik niet zo bang zijn er zijn zat dressuur hengsten die slechter vererven. Heb je ook al naar George Clooney gekeken bij van Olst? Ook een zwarte en niet verwant. Ik denk dat je merrie wat laat rijp is. Rustig een beetje trainen van de zomer en dan weer wegzetten voor een veulen is MS helemaal niet verkeerd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:08

Volgens je info is ze vijf.. ik lees nergens in de OP dat ze drie jaar is. Had dat er gewoon bij gezet. Dus eigenlijk lever je zelf halve informatie aan en gaat dan op ons lopen mopperen als het advies niet naar je wens is...? Dat is redelijk de omgekeerde wereld. Je krijgt objectief advies.. een hengstenhouder weet altijd wel een 'eigen' hengst die 'past'. Of het juist is (waar je binnen de fokkerij van kan spreken. Je kijkt namelijk naar de meest ideale combinatie en dat kunnen ook echt wel meerdere hengsten zijn. Maar op basis van jouw eigen wensenlijstje wordt er met je mee gedacht. Aan de hand daarvan kunnen enkele hengsten worden weggestreept en anderen worden besproken) maakt niet zoveel uit. Geld is toch al binnen.

Maar goed.. nogmaals.. als je bij Ferro/ Negro gaat dekken. (en dan eerder de Negrokant op vermoed ik) wens ik je veel sterkte.. Aan de hand van je eigen wensenlijstje vermoed ik dat Negro zelf zeer weinig daarvan gaat vervullen. Géén maat, géén rustiger/meewerkender karakter, géén beter voorbeen en de kleur.. tja...

Persoonlijk vind ik dit een gigantisch gevalletje van 'je laten kennen'.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:16

Ook ik zou dus Negro laten staan.. maar dat is nou eenmaal met fokken.. ieder zijn mening.. :+
Negro wil naast vossen ook nog wel eens kleintjes geven.. en je merrie is al niet zo groot.
En de meeste zijn dan wel werkwillend, maar niet makkelijk..

Persoonlijk zou ik dan, als je toch bij het Ferro bloed wilt blijven, eerder kijken naar Metall.. :o