[TI] Tinkermerrie eerste dracht bij leeftijd 10+

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Tinkermerrie eerste dracht bij leeftijd 10+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 10:47

Tinkerliefhebbers, eigenaren en fokker, hoe staan jullie tegenover een eerste dracht van een merrie van boven de 10 jaar oud? Wat zijn jullie ervaringen en welke problemen zou ik tegen kunnen komen?

Stiekem zou ik toch nog graag eens een veulentje willen fokken, maar mijn eigen "veulentje" wordt eind mei al weer 11 jaar oud.

Maureen_M

Re: Tinkermerrie eerste dracht bij leeftijd 10+

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:48

10 jaar + is toch helemaal niet zo oud?

Als je nou over 15/17/19 jaar zou spreken zou ik me nog even achter de oren krabben.

Mijn merrie heeft met 9 of 10 jaar nog een veulen gekregen. Zonder complicaties een gezond veulentje op de wereld gezet. Zelf is ze maar 1.43 en toen is ze door een tinker gedekt van 1.60+ :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:48

Kan best nog. Net niet te oud, al zou ik toch even een DA een checkup laten doen om het zeker te weten. Ik zou alleen geen mega zware, te grote hengst gebruiken. Mensen zeggen maar wat ze willen, ik vind dat echt ongezond voor een maiden.

mascha_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:45

Ik ga mee met de mening van Chimello! En een mooie niet te zware hengst heb ik ook wel staan :x <<) :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:54

Kan toch prima? Zou niet weten waarom niet. 11 Is verre van oud.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:24

Ik ga mee met bovenstaande hoor!
Ik snap je vraag wel, maar vind 10 echt nog geen drempel! Is ook niets over te vinden in de geschriften zegmaar.

Je hebt een grote merrie met behoorlijk wat body, maar zou ook niet meteen al te grof kiezen inderdaad.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:36

Idd mee eens wat hier gezegd wordt

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:48

Zie geen extra risicos als bij een jongere merrie
Gewoon je hart volgen

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 08:41

Ok, had uit de boekjes een grens van 10 jaar in m'n achterhoofd. Moet wel ideale omstandigheden hebben voor merrie en veulen hebben, vandaar dat het er nog niet van gekomen is een veulen met haar te fokken

Zijn er nog meer mensen met ervaringen met iets oudere merries en eerste veulens?

Qua ideaal plaatje heb ik dan weer niet al te lichte hengsten in m'n hoofd Cesair is trouwens 1.54, niet heel klein dus.

Wil vooral verbetering in de zwaarte van het beenwerk en de gangen.
Zelf lijkt Jack mij erg goed bij haar passen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:49

Er is bij mij altijd bijgebleven dat de pakkans bij 1e keer dekken bij maiden merries van 10+ lager zou kunnen zijn dan bij jongere merries.
Op de manege waar ik vroeger gereden heb hebben ze op een gegeven moment een aantal merries laten dekken waaronder ook een 12 jarige maidenmerrie. Deze merrie hebben ze (ik meen) uiteindelijk 3 keer moeten laten dekken omdat de eerste 2 keer niet gepakt had.
Terwijl de jongere merries gelijk de 1e keer drachtig waren.

Maar als je Cesair gewoon voor de tijd goed na laat kijken en eventueel laat spoelen zodat haar baarmoeder helemaal schoon is, is er echt niks tegen om 'nu pas' te dekken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:32

Ik ga wel bewust fokken voordat mijn merries 10 zijn, het lijkt me net als met andere wezens, ouder kan wel maar brengt meer moeite en risico's mee.

Jack zou ik ook een prima match vinden. Zijn veulens vind ik ook absoluut niet opvallend groot bij de geboorte, gewoon prima. Die nakomeling van Caily is in het eerste jaar wel hard gaan groeien.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:28

Lotus is nu 22 en haar eerste keer dekken was ook na haar 10e jaar... in hetzelfde jaar als Diaz en Travis zijn verwekt, ben even kwijt hoe oud die zijn, maar zeker nog geen 10 jaar nu ;) Toen heeft ze met 8 mnd verworpen.
Toen Lotus 16 jaar was kwam ze bij ons en hebben wij haar nog laten dekken, 2e cyclus raak. Op 21-jarige leeftijd nogmaals en 1e cyclus meteen raak.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:32

Die twee zijn van 2008 dus dekking 2007. Kan ze niet voordat ze in Zuidwolde kwam al eens drachtig zijn geweest/een veulen hebben gehad? Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar ik meen bij Lotus toen met Glen ook een behoorlijk zware bevalling? Al valt natuurlijk nooit te zeggen of dat door de leeftijd kwam?

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 06:35

Wij hebben in goed overleg met onze dierenarts onze merrie op 14-jarige leeftijd laten dekken, mam wilde namelijk heel graag een nakomeling hebben van haar merrie. Na jarenlang overwegen heeft ze toch de keuze gemaakt om het te doen. Dat jaar is ze meerdere malen ( 2 of 3) drachtig gescand en na de scan heeft ze helaas verworpen.

We hebben toen het jaar erna opnieuw geprobeerd met een andere hengst en dit is allemaal goed gegaan. We hebben nu een naarling van haar op stal staan :D <3

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 06:52

Ik heb mijn merrie ook laten dekken op "latere" leeftijd. Was dan wel geen tinker maar een fjord, zei is voor het eerst gedekt toen ze 15 was en dus met 16 een veulen. Alles ging als uit het boekje, eerste cyclus gelijk mooi drachtig en bevallen met uiteindelijk 357dagen rond 9uur in de avond terwijlbze om 7uur nog bokkend de wei door ging..

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:13

Wat mij verteld is door de kliniek , dat mocht je een oudere merrie voor het eerst willen laten dekken , dat je rekening moet houden , dat de baarmoedermond strak "dicht" zit
Mocht een eerste dekking niet pakken , dan even bij de kliniek langsgaan( met scannen zou je er toch al zijn ...)
Dan maken ze de baarmoedermond weer soepeler en gaat de dekking erop vaak wel goed

Nu is elke merrie anders
Maar mijn kliniek meldde mij dat ze tot hun 15e ongeveer best een eerste dekking moeten kunnen hebben , hetzij misschien met een beetje hulp ?

Maar treed eens in contact met de kliniek en wat je het beste zou kunnen doen

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:29

Bij Zabou was het zo dat ze wel drachtig werd maar het vruchtje "niet vasthield" nu hebben wij in overleg met de DA gekozen om de tweede ronde met regumate te gaan werken. Ze was gelijk bij de eerste dekking drachtig en heeft een vlekkeloze dracht gehad, waarschijnlijk heeft de regumate goed zijn werk gedaan (Y)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:37

Dat werken met regumate met oudere merries is een bekend verhaal voor mij. Ook bij merries waarbij het in de jongere jaren niet nodig was.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 17:26

Cesair is een regumate veulen
Vasthi was nooit iets aan te zien qua hengstigheid, met de regumate in 1 keer drachtig van Cesair.

Als er echt gedekt gaat worden, dan zal alles zeker eerst uitvoerig met de DA worden besproken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:25

Caily schreef:
Die twee zijn van 2008 dus dekking 2007. Kan ze niet voordat ze in Zuidwolde kwam al eens drachtig zijn geweest/een veulen hebben gehad? Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar ik meen bij Lotus toen met Glen ook een behoorlijk zware bevalling? Al valt natuurlijk nooit te zeggen of dat door de leeftijd kwam?

Ze was 3 toen ze in Zuidwolde kwam.
Glen zat vast met zijn schouder idd, Lotus had daar idd wat moeite mee.
Maar kan bij jongere merries net zo goed gebeuren. Die kans is er altijd.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:52

Net al de meesten denk ik dat het nog makkelijk kan. Zou leuk zijn!

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:39

Ik heb nu een wels pony boven de 10 jaar voor het eerst van haar leven drachtig Diny... Ze is in juni uitgerekend... Ik zal je op de hoogte houden ;)

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:38

Ik heb mijn tinkermerrie op 15 jarige leeftijd laten dekken en heeft een prachtig veulen gekregen vorig jaar.
Ze wordt dit jaar 17 en ik zou het niet nog een keer doen omdat ze me precies het veulen heeft gegeven wat ik graag wilde :D

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 12:14

Hoor gelukkig nog geen negatieve verhalen tot nu toe :) Het kan natuurlijk helaas altijd misgaan, ook met een jonge merrie.

Ben benieuwd naar jouw ervaringen Lies, maar dat kan ik dan mooi volgen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:16

Vasthi schreef:
Cesair is een regumate veulen
Vasthi was nooit iets aan te zien qua hengstigheid, met de regumate in 1 keer drachtig van Cesair.

Als er echt gedekt gaat worden, dan zal alles zeker eerst uitvoerig met de DA worden besproken.

Iduna hier (ook 10+) stoote steeds de vrucht af rond de 4mnd.
Uiteindelijk aan de regumatie en whala daar kwam houdini 3jr geleden.

2jr terug werd ik door de buren gebeld, mac liep bij de meiden (in 8jr tijd de eerste en tevens laatste keer dat hij ontsnapt was)
Hij mocht alles dekken, behalve Iduna. Volgens de buren had hij wel op een zwart bonte gezeten.
Thjaa welke? Hun zien echt niet t verschil tussen de zwart bontjes.
Aangezien iduna altijd verworp heb ik t gelaten. En hardop gezegd, ze gooit t er toch af.
Uhmmm precies nu een jaar geleden liet ze me 5wkn extra wachten op dan echt dr aller aller laatste kind Blythe. (Er was maar 1 dekdatum dus dat was makkelijk rekenen)
Alles was goed gegaan