StinoT schreef:Het is in beginsel het gemiddelde van de vader en de moeder. Zodra de merrie zelf op de keuring komt of in de sport presteert veranderen de fokwaardes. Ook wanneer prestaties van familieleden veranderen, veranderen de fokwaardes mee.
Dus is je merrie zelf op de keuring geweest? En de familieleden? Dan zegt de fokwaarde meer dan als dat niet zo is.
Vanaf 60 procent begint het redelijk betrouwbaar te worden volgens het kwpn.
Mijn merrie is inderdaad naar de keuring geweest, ze is voorlopig keur PROK. Haar fokwaarden is nu 152 met betrouwbaarheid van 50%. Familieleden weet ik niet, moeder is keur preferent prestatie. Vader is jazz.
Deze zomer/najaar zal ze een keer Z2 starten voor t sport predikaat. Dan is ze elite sport. Veranderen de fokwaarden dan? Kunnen die bijvoorbeeld ook hoger worden? En betrouwbaarheid gaat dan ook omhoog? Haar twee nakomelingen zijn beide niet naar de keuring geweest en hebben ook nog niets in de sport gedaan (2 hengsten, nu ruinen, van 2008 en 2012).
Kan je de fokwaarden van eerdere jaren terug vinden? Kan alleen die van 2015 vinden namelijk.
gomir schreef:Dat ben ik niet helemaal met je eens MisterA. Ik kijk zeker naar de fokwaarden, maar realiseer me ook dat het geen waterdicht systeem is. Mijn elite sportmerrie heeft bijvoorbeeld volgens het fokwaardesysteem een score van 97, terwijl er maar heel weinig punten zijn die ik aan dat paard zou willen verbeteren (maar Duitse vader en dus weinig gegevens over en dat zie je in de punten). Mijn driejarige Numero Uno heeft nog niet bewezen meer te kunnen dan graseten en moet zich nog bewijzen op de keuring en in de sport, maar zij begint nu al met een fokwaarde van 137 punten.
En toch dek ik de elite sportmerrie als ik er dit jaar 1 bij de hengst toe

Dit vind ik, maar mijn mening, best bijzonder. Naar mijn idee mag je een elite sport merrie bovengemiddelde kwaliteit noemen, maar haar fokwaarden zeggen dat dus van niet? Komt dit omdat de vader Duits is en daardoor weinig van bekend is?
janderegelaa schreef:De fokwaarde is niet alleen de sportwaarde en zijn betrouwbaarheid. Je kunt ook de fokwaarden van exterieur en bewegingseigenschappen zien en dat vind ik nog veel belangrijker. Alhoewel ik het niet snap dat 2 volle zussen afwijkende fokwaarden kunnen hebben. De 1 is wel voorlopig keur en de ander niet maar genetisch zijn ze toch redelijk hetzelfde.
Kan je de fokwaarden van exterieur en beweging ook terug vinden? Zo ja waar? Of moet je dan lid zijn van t kwpn?
Lijkt me dat de voorlopig keur merrie hogere waarden heeft? Omdat er toch meer bekend van is (keuring resultaten) of betere keuringsresultaten heeft?