Engelstalig artikel over de dressuurfokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Engelstalig artikel over de dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 13:51

Urbiezira

Re: Engelstalig artikel over de dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:04

Super interessant zeg! :j heb zelf nog niet zo heel veel kaas gegeten van dit onderwerp, lees wel graag wat mee, maar hier leer ik echt heel veel van. Ze legt eigenlijk uit wat je wel ziet, maar niet onder woorden kan brengen, zeker in dat filmpje met de piaffe. Heel leerzaam!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:52

Fokkers fokken de paarden waar de markt om vraagt.

Verder lijkt het heeeeeel erg op een Karel de Lange verhaal maar dan zonder zijn betoog van de verderfelijke invloed van de volbloed.
(niet mijn woorden!)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 19:00

Misschien omdat het niet specifiek iets is dat een Volbloed doorgeeft, overdreven hoog geheven voorbenen, overdreven lange voorbenen, doorzakkende koten, etc.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:22

Hmm interessant zeg..
Ga even het hele artikel lezen, maar een eventuele 'discussie' hier zou ik wel met interesse volgen dus kenners, barst maar los :D

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 19:31

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:36

Himyar schreef:
Misschien omdat het niet specifiek iets is dat een Volbloed doorgeeft, overdreven hoog geheven voorbenen, overdreven lange voorbenen, doorzakkende koten, etc.

Karel de Lange is van mening dat onbalans door de volbloeds in de fokkerij is gekomen en dat balans door de Arabische genen in de fokkerij komen. Verder zou het zo uit zijn koker kunnen komen.

Verder vind ik het een vrij onzinnig verhaal dit artikel.

Een beetje in de trant van de hele wereld is gek(De Duitse en de Nederlandse fokkers doen het niet goed en de juryleden geven punten aan de verkeerde paarden) behalve wij.

Heel veel paarden lopen zo en worden daar heel oud mee...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 20:29

Ja, daarom erkent hij ook Engels Volbloedhengsten binnen zijn stamboek.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:42

Weer zo'n waardeloos verhaal. Je kunt van ieder paard een foto maken waarin hij draaft met 1 voorbeen aan de grond.

Op zich heb ik er wel een theorie over maar of hij klopt...als een voorbeen langer is dan is de beweging ook groter en blijft hij langer aan de grond.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:46

Himyar schreef:
Ja, daarom erkent hij ook Engels Volbloedhengsten binnen zijn stamboek.

Ik zeg niet dat ik het met hem eens ben he. En ja hij maakt wonderlijke keuzes voor zijn eigen stamboek.

Maar zoek maar eens op Arie53 en Anna42 hier op bokt ;)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 20:47

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:48

janderegelaa schreef:
Weer zo'n waardeloos verhaal. Je kunt van ieder paard een foto maken waarin hij draaft met 1 voorbeen aan de grond.

Op zich heb ik er wel een theorie over maar of hij klopt...als een voorbeen langer is dan is de beweging ook groter en blijft hij langer aan de grond.

Nou dat bedoel ik. Stils uit een video opzoeken en dan het meest waardeloze moment eruit knippen :roll:

Ik ben overigens ook niet zo voor een heel lang voorbeen maar ik hou dan ook meer van een veelzijdig type paard.

En hoog optrekkende benen heeft niet altijd met een lang voorbeen te maken..
Gelderse doen dat ook en die hebben doorgaans een kort voorbeen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 21:42

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:04

Dit was een dicussie uit de jaren 70. Tenminste dat zegt men, ik was er toen nog niet (mee bezig) :D
Echte deskundige fokkers zijn nadien heel intensief op zoek gebleven naar een echt passende volbloed. Jan Greve heeft er meerdere beschikbaar gesteld. KWPN promoot ze maar de fokkers willen ze niet gebruiken. Waarom niet? Omdat de volbloed sinds die tijd sterk is veranderd, op snelheid wordt gefokt, en daardoor nóg meer op de voorhand loopt, dus tegen alles in wat we willen. Niet meer gefokt op springen, niet op dressur, en ook niet op gezondheid. Dus discussie is leuk, op bokt, maar echt van elke realiteit gespeend.
Heeft ook helemaal niks met jureren te maken,

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:33

Ik snap die volbloed inbreng ook niet zo. Destijds wel, met de F1 kruising hadden we die veredeling gewoon nodig maar nu zie ik het nut ook niet meer.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 08:26

Ik kwam het op een ander forum tegen. Zelf heb ik geen uitgesproken mening over het onderwerp.
Ik wist niet dat dit een discussie is die vanuit de jaren 70 stamt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:58

De eerste 2 artikelen gaan over het rijden. Je kan een goed paard slecht rijden en je kan een slechte slecht rijden en andersom uiteraard.

De 2 laatste artikelen gaan over exact datgene wat het KWPN (en andere stamboeken) roepen: een opwaarts gebouwd model met een naar voren en naar boven gebouwde hals, de juiste hoeken in de croupe(lange licht hellende croupe met een onder de massa staand achterbeen) en een lang opperarmbeen.

Waarbij ook hier geld: overal waar te voor staat is niet goed. Een te lang voorbeen met te lange koten is slecht voor de duurzaamheid van het paard.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:52

Nadat ik alle filmpjes van haar was gaan kijken, ben ik er op gaan letten hoe andere paarden lopen, en best veel lopen op die 'verkeerde' manier. Zijn de 'correct' lopende paarden dan nu zowat uitgestorven? Ik wil dit best geloven want het klinkt wel allemaal goed, maar met hoeveel zout moet ik dit dan nemen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:56

maava schreef:
Zijn de 'correct' lopende paarden dan nu zowat uitgestorven?

Er is een verschil tussen een paard met correcte gangen en een paard wat verkeerd gereden word.

Er zijn heel veel hele goede paarden in de wereld die correct kunnen gaan.

Het merendeel daarvan zal best slecht gereden worden. Dat wil ik zondemeer aannemen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:48

Ik heb zeker wel het idee dat er verschil zit in hoeveel balans een paard van nature heeft. Blader alle draffoto's van de eerste bez op horses maar eens door. De grote slungels lopen van voor groter dan van achter, en dan zie je idd vaak 1 voetje aan de grond. Heeft niks met fotomoment te maken, van zulke hengsten is het lastig een foto te maken dat die gelijkmatig over de benen gaat. Andere hengsten daarentegen kan je gewoon geen verkeerde foto van schieten. Voorbeeld is deze Gelderse hengst, niet al te groot, zonder een druppel volbloed.

Afbeelding

Afbeelding

En daarna komt natuurlijk rijerij om de hoek. Het is wel in om je paard van voor zo groot mogelijk te laten bewegen, dan houd je die 1-been-aan-de-grond plaatjes. Johan Hamminga is daar sterk op tegen, die werkt vooral aan de balans van een paard. De hengsten waar Jennifer op zit zijn dus ook geen slechte fotos van te schieten.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 17:57

http://hoovesblog.com/2015/06/30/the-ex ... whats-not/
Ik vraag me af waarom hier een Gelders versus volbloed topic van wordt gemaakt, want dat is niet waar het hier om gaat.
Mijn Quarter horse x Engels Volbloed ruin met ca. 65 procent volbloed deelt al jaren lang zijn paddock en weiland met een Gelderse merrie met nog geen 8 procent volbloed, dus ik ben bekend met uitersten. Het grappige is dat deze zogenaamde uitersten niets eens zo ver uit elkaar liggen als je zou denken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:53

Omdat Gelders zo ongeveer het enige warmbloed type is wat een zo'n laag mogelijk volbloed aandeel nastreeft en wel binnen een modern stamboek verband gefokt word. (Het zijn gewoon KWPNers en er wordt gewoon mee gesport)

Het is dus niet volbloed versus Gelders maar KWPN versus de Britse fokkerij?

Er worden ook gewoon een aantal voorbeelden aangehaald meer niet.

Ik zie overigens geen versus.

Er zijn mensen die denken dat paarden die de benen voorbij de neus schoppen sneller stuk zijn.
Ik denk dat dat niet zo is. Daarvoor verwijs ik graag naar een ander type binnen het KWPN namelijk de Tuigpaarden. Die lopen lange tijd op hoog niveau de Tuigpaarden rubrieken met de knieën in de neus en gaan niet vaker stuk.

Nu nig op zoek naar een voorbeeld bij de springpaarden en dan hebben we alle fokrichtingen weer besproken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:59

Volgens mij begrijp je mijn post verkeerd als je EV versus Gelders eruit haalt.

Ik denk dat het gaat om balans versus onbalans. Binnen ieder ras of type heb je paarden met veel en weinig balans van nature.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 20:16

Maar er wordt geredeneerd dat omdat de Geldersen niet veel volbloed hebben ze daarom 100 procent verschillen van volbloeden. Terwijl naar mijn idee het verschil tussen de Geldersen en het hedendaagse sportpaard en het verschil tussen de betere volbloed en het hedendaagse sportpaard volgens mij groter is.
Aangezien beiden niet veel meer doen met de voorbenen dan de achterbenen.