NMPRS merrie, keuringen e.d hoe werkt dat nou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

NMPRS merrie, keuringen e.d hoe werkt dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 09:15

Hallo.

Sinds 3 maanden ben ik in het bezit van een NMPRS merrie.
Volgens de vorige eigenaar heeft ze een mooi vol papier, maar ik heb zelf de ballen verstand van mini's.

Ze is nu bijna 2 jaar.
Ik heb haar gekocht als weide maatje voor mijn paard en voor mijn kids (samen met nog een shet hengst)

Stel ik wil haar gaan keuren....
Hoe, wat, waar, wanneer?
Vanaf welke leeftijd ga ik haar trainen en hoe doe je dat met zo'n mini?
Hoe weet ik of ze geschikt is voor de keuring (bouw, uitstraling, afstammeling )
Als iemand haar afstammeling wil weten dan roept u maar.

Ik zou misschien ooit in de toekomst een veulentje willen fokken, maar dan alleen met goede ouders en niet alleen maar om te 'vermeerderen' met 'waardeloze' prut-pony's.

Alvast bedankt.
Groetjes.

Een niet al te mooie foto van dr, zal binnenkort nieuwe maken:
Afbeelding

P_Tries

Re: NMPRS merrie, keuringen e.d hoe werkt dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:48

Mijn eerste vraag is, staat ze samen met de hengst? Want dan is het natuurlijk al gauw oppassen geblazen.

Wel ontzettend leuk dat je gekozen hebt voor een nmprs merrie! Ik weet zelf ook nog lang niet alles hiervan, maar orienteer me al wel een aantal jaren.

Je kan met haar naar de twenterkeuring, die is in Juni.
Wil je haar laten keuren om eventueel mee te fokken, dan zal ze naar de merriekeuring moeten. Daar kun je heen vanaf 3 jaar en die is in augustus. Alle keuringen zijn in Bunschoten.

Ik zou zeggen, zet de afstamming hier ook neer, en inderdaad een betere foto. Want dit kun je niet beoordelen.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:50

18 juni heb je inderdaad de enter/twenter keuring, maar om daar aan mee te doen moet je zelf ook lid zijn van het NMPRS. Ik ben zelf ook nieuw in de nmprs wereld, net paspoorten overgeschreven en lid geworden. Dus ben nog om me heen aan het kijken hoe anderen dan doen met trainen en hoe de pony eruit moet zien voor de keuring, want ja, die echt jonkies kun je niet echt trainen als 3/4 jarige...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 10:05

Ze staat samen met de hengst ja.
Dat is nog een veulen al moet zsm wel z'n zaakie eraf :')

Zal straks even haar paspoort pakken en poging tot nieuwe foto doen. Ben nu niet thuis.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:27

Ben wel benieuwd naar haar afstamming. Trainen voor enter twenter kan niet echt alleen een beetje wandelen of fietsen. Voor de merriekeuring zou je kunnen longeren of mennen.

Hengst zou ik of nu ruinen of er bij weg halen. Kans dat hij er ineens boven op zit is zeer groot. Hoe jong hij ook is.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 10:32

Hengst wordt ook zsm geruint, maar ik ben nog niet zo lang geleden verhuisd en moet nog op zoek naar een DA hier.
Apart zetten is geen optie.

Haar vader is Sebastopol's Toppie.

Zal straks foto maken van de rest van de afstammeling

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:35

Mijn voormalige hengst dekte al met 11 maand.. Ik zou even googlen en een da bellen als ik jou was

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:40

Mooie merrie hoor! Sebastopol's hengsten zijn zeer bekende hengsten voor het NMPRS.

Zoals je zegt wil je een keer een veulentje met haar fokken. Je kan kiezen om haar enkel veterinair aan huis te keuren. Kost iets meer maar je hoeft dan niet naar Bunschoten. Ik heb dit zelf vorig jaar voor 1 van mijn merrie's gedaan, omdat ik geen tijd had in die periode voor training en af te reizen naar Bunschoten.

Merriekeuring is altijd eind van augustus in Bunschoten.
Verstandig is haar 2 weken van te voren te scheren en netjes te toiletteren. Scheren is niet verplicht maar laat je paardje wel mooi tot zijn recht komen.

Verder beginnen de meeste ong. 3/4 maanden van te voren met de training. En het voermanagement. Het is belangrijk dat ze mooi op de beentjes staan, niet te dik en niet te dun, mooi op gewicht en het liefst zonder grasbuikje.

Train vooral op de draf, een mooie draf valt eerder in de smaak dan een simpel slof-drafje. Je moet je merrie vierkant netjes kunnen opstellen en stil kunnen staan daarin.

Op de keuring dien je je merrie vierkant op te stellen voor de jury, vervolgens stap je in een rechte lijn van en weer terug naar de jury toe en daarna is het 1 of 2 rondjes draf. Daarna moet je wachten tot de gehele categorie geweest is en moet je daarna achter elkaar in de ring rondstappen, daarna word je met ze allen op 1 lijn opgesteld en krijg je een 1e,2e,3e of geen premie. Mocht ze een 1A premie halen mag je door naar de kampioenschappen, die dag.

Voor de premiekeuring moet je naar de veterinaire keuring op het terrein. Je merrie moet veterinair gekeurd zijn om mee te mogen fokken. De eisen hiervoor kan je op de stamboek website vinden.

Hoop dat je het een beetje snapt! heb er vooral veel plezier in, en zie ook zo'n keuring als een nieuwe ervaring. Toen ik ervoor het eerst was met een merrie was de sfeer heel goed, je kan rustig dingen vragen en je kan een leuk praatje maken, en het leukste het zijn allemaal mini liefhebbers! ik kreeg direct al hele leuke reacties en vragen hoe ik mijn overwegend witte vosbonte merrie zo mooi wit had gekregen. heb er een leuke ervaring aan over gehouden. En ik wist ook niet hoe alles er aan toe ging. Laat het vooral op je afkomen en zorg dat je even in de ringen spiekt hoe het er aan toe gaat voordat je zelf erin moet met je paardje!:)

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:44

ow ja, merriekeuring mag pas vanaf 3e levensjaar. Dus ze moet echt eerst 3 geworden zijn voor ze eraan mee mag doen. ze zijn tegen die tijd nog jong. Dus hou het op wat wandelen, fietsen en longeren na. Gewoon simpel trainen en wat aan het voer sleutelen doet al veel!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 23:31

Sharon, duidelijke uitleg hoor.
Maar hoe train je zo'n merrie?
Aan de lange lijnen, longeren?

Foto van haar afstammeling :
Afbeelding

Afbeelding

Edit: zal proberen er aan t denken om morgen een beter foto van haar te maken.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:00

Mooie bloedlijnen!

Trainen moet je pas vanaf drie mee beginnen.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:29

Mon cherie is ook de opa van mijn hengstje wat grappig!

Ik zou gewoon 3 maanden van te voren lekker met haar gaan wandelen/fietsen. En lekker loswerken in een afgezet stukje, niet te lang en met loswerken kan je beetje haar draf trainen. Ik zou haar nog niet gaan longeren, vaak zijn ze nog zo puppy op die leeftijd vind ik! Beetje loswerken, wandelen en beetje fietsen (ook niet te lang max kwartiertje) moet voldoende zijn voor zo'n jong paardje.

Mocht ze in het begin van het jaar al 3 worden kan je natuurlijk wel met wat longeerwerk beginnen, maar ik kijk altijd heel erg naar het paardje sommige zijn nog zo puppy dat ik liever wacht tot ze 3,5/4 zijn. Beetje hetzelfde met grote paarden, je moet zien dat ze 'volwassen' ogen en er klaar voor zijn om al aan het werk te gaan. Lastig in te schatten en dat heb ik door de jaren heen ook moeten leren zien.

Verder gewoon goed op haar voeding Letten, zorgen dat ze mooi op gewicht blijft en vooral niet te dik word :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 09:36

Ymor schreef:
Mooie bloedlijnen!

Trainen moet je pas vanaf drie mee beginnen.

:') ik geloof je. Het zegt mij allemaal niks.

gisteren even in haar paspoort gekeken maar ze is van juni. Dus moet nog 2 worden.
dan kan ik met een eventuele keuring beter gewoon wachten tot ze bijna 4 is of haar volgend jaar voor de keuring doen?

Net even contact gehad met 2 klinieken voor de castratie van de hengst, maar ze vinden het nu te koud/nat om op het land te castreren en ik heb (nog) geen trailer.
en ze zijn ook nog eens rete duur hier vergeleken met mijn oude DA :(

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:19

Dan zou ik zelf persoonlijk wachten tot ze bijna 4 is, dan komt ze denk ik wat mooier volwassenen over.

Hengst castreren is nu juist een mooie tijd, geen vliegen! Zijn ze ballen mooi ingedaald? Dan zou ik gewoon je dierenarts bellen en niet naar de kliniek rijden. Dierenarts kan het gewoon bij je op stal doen, mits hij ze alle 2 heeft anders word het wel een ritje kliniek.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 14:39

Klopt dat er nu geen vliegen zijn maar het is zo koud, nat en winderig :(
Straks wordt hij ziek, het blijft wel een operatie natuurlijk.
Ik heb wel de mogelijkheid het in de schuur te doen en hem daarna op stal te zetten, maar ik kan hem geen week alleen binnen laten.
Of z'n ballen er zijn....goeie vraag, hij is zo klein ik weet niet of ik het kan zien :')

Ik zal de merrie dan gewoon in het jaar dat ze 4 wordt voor de keuring doen.
Heb ik mooi nog even de tijd om mevr in conditie te krijgen :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:42

Mijn hengst is een nacht op stal gebleven en daarna gewoon weer naar buiten gegaan. Fijn juist want dan kunnen ze mooi lopen waardoor de zwelling minder wordt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 14:44

Maar ook in dit weer?
Als het nou droog was dan vond ik het een ander verhaal.
Kliniek die ik vanmorgen belde vond het ook te koud en nat nu.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:08

ClaudiaHS schreef:
Klopt dat er nu geen vliegen zijn maar het is zo koud, nat en winderig :(
Straks wordt hij ziek, het blijft wel een operatie natuurlijk.
Ik heb wel de mogelijkheid het in de schuur te doen en hem daarna op stal te zetten, maar ik kan hem geen week alleen binnen laten.
Of z'n ballen er zijn....goeie vraag, hij is zo klein ik weet niet of ik het kan zien :')

Ik zal de merrie dan gewoon in het jaar dat ze 4 wordt voor de keuring doen.
Heb ik mooi nog even de tijd om mevr in conditie te krijgen :)

Ja het is nu wel koud ja, Beste tijd is volgens mijn da rond september, weinig vliegen en toch mooi weer, ik had dit jaar er ook 2 laten castreren in september, nachtje op stal en daarna gewoon weer naar buiten is inderdaad het beste voor de zwelling.

Ik zou gewoon even voelen of ze er zitten, weet je iniedergeval dat je niks voor niks een afspraak maakt :D gewoon even voelen, Beste met wat warme handen, wel zo prettig lijkt me hihi

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 17:08

Ik zal straks een poging tot voelen doen haha.
Tot september wachten lijkt me niet heel erg verstandig :P

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:12

Ik heb een mini merrie die is paar maanden geleden veterinair gekeurd voor NMPRS.
Want er zit een veulen in van een goede hengst.
Loverboy van stal Anja.

Afbeelding
Als het veulen er is ga ik ook keuringen lopen.
Ik heb hulp van De Yellowhoeve in Zeeland ( noord brabant).
Ben erg benieuwd.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 17:17

Oooh wat een mooie spikkel :)

Had daarstraks m'n foto camera niet mee en de pony's zijn nu ook een beetje nat dus morgen nieuwe poging voor foto's.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:12

ClaudiaHS schreef:
Ik zal straks een poging tot voelen doen haha.
Tot september wachten lijkt me niet heel erg verstandig :P

nee is misschien niet heel verstandig :+

vrouwke: wat een mooi paardje zeg!

ik heb op dit moment een silverdapple hengstje, Vosbonte (overwegend wit) merrie en er komt een silverdapple bonte met blauwe oogjes in april mijn kant op! ik wil mijn merrie dit jaar dan ook laten dekken door de vader van het veulentje wat ik gekocht heb, erg benieuwd wat daar uit komt. en dan ga ik in 2017 ook weer naar de merriekeuring :)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:17

Als je met deze merrie bij het NMPRS stamboek wil fokken moet ze inderdaad veterinair gekeurd worden op haar derde levensjaar of als ze ouder is. Ze heeft een mooie afstamming en als je wil weten hoe ze van bouw in de ogen van het stamboek, kan je altijd al eens meedoen met een keuring om te zien wat voor premie ze haar geven en welk commentaar je krijgt van de jury.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 18:53

Laureas ik zie al wel in je profiel dat ik straks bij jou moet zijn voor een mooie hengst <3
En lilly das echt helemaal mijn ding. Wat een plaatje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:58

Fokker van de moeder zit op bokt, ben even haar gebruikersnaam kwijt, maar als je zoekt op immetjeshoeve vind je haar vast