Veulen voor week bij moeder weghalen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

Veulen voor week bij moeder weghalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 14:24

Hallo iedereen
In begin januari word er een veulentje geboren.
Ik ga in de paasvakantie op kamp en zou mijn paard willen meenemen. Kan dit kwaad voor het veulentje dat ze een weekje weg is van haar mama ?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:25

Veulen zoogt dan nog. Dus nee, dat is geen optie. Zowel voor veulen niet als voor merrie niet.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:27

Ja. Je veulen is dan nog veel te jong om afgespeend te worden en je merrie gaat door een hel als ze met een bomvolle uier gezellig rijpaard voor jou moet gaan zijn.

Weggebokt

Re: Veulen voor week bij moeder weghalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:28

Ja, dit moet je niet willen :n

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:29

Pasen valt eind maart dit jaar dus dan zit je met een 2,5 maand oud veulen. Dat is helaas nog veel te vroeg dus je merrie meenemen voor meer dan een paar uurtjes is dan echt geen optie.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:30

Ik zou bijna willen vragen.... hoe kom je erop? :roll:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:31

TS, volgens je profiel ben je 15.
Ik hoop dat je zelf ook wel kunt bedenken dat dit absoluut niet kan?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:31

Het veulen is dan gelijk afgespeend en dat is veel te vroeg.

Ja, het kan kwaad om het veulen een week weg te halen van haar mama. De mama dus lekker thuislaten met haar veulen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:34

Veulen voor een week bij de moeder weghalen is eigenlijk spenen wat je dan doet. Breng je het veulen na die week terug bij de moeder, zal de merrie het veulen niet (nooit) meer laten drinken.
Bezin dus eer je begint....

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:36

je zou het veulen mee kunnen nemen? met 2,5 maand kun je best een uurtje rijden zonder veulen. maar dit zou je meoten bekijken of de merrie en veulen dat accepteren, tevens zou ik merrie niet meenemen als je niet al een tijdje weer aan het rijden bent.

er is mogelijkheid, de vraag is of het echt een handige situatie is

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:36

En ik denk als het veulen net geboren is en je neemt je paard gelijk mee op kamp dat dat ook geen fijne optie voor het paard is :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:49

Zo te zien heb je al genoeg antwoorden, zeker niet doen ! Het veulen is veel te jong, zeker voor een week weg van de moeder !

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:52

Veulen meenemen dan maar ts ;) of nog beter, gewoon je paard thuis laten. Komen vakanties genoeg nog.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:53

Zou het veulen niet mee nemen...elke keer weg als je een rit maakt, op onbekend terrein.. nee niet doen. Als je een veulen hebt bij de merrie weet je dat je dingen moet opofferen, zo ook dus dit. Je moet tenslotte aan de moeder en veulen denken.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:54

Dat t uberhaupt in je op komt :oo
Rij je maar niet op je pony
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 16-12-15 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:03

Niet aan te raden nee. Los van het feit dat het veulen dan nog veel te jong is, zal de merrie waarschijnlijk een ramp zijn.
Als je afspeent met bv een half jaar is de melkproductie al veel minder omdat het veulen dan niet echt meer drinkt. Maar af en toe een slokje neemt. Hierdoor is het afspenen al minder pijnlijk voor de merrie.
Maar met een veulen van 2-3 maanden is er nog behoorlijk veel melkproductie bij de merrie. Waardoor het afspenen zeer pijnlijk kan zijn. En de merrie daardoor hoogstwaarschijnlijk zeer slecht gehumeurd en vervelend zal zijn.
Daarnaast zal ze haar veulen missen en de hele tijd lopen roepen.

Alles bij elkaar genomen is het beter een ander paard te huren/lenen en met je eigen merrie in de zomer op vakantie te gaan. :)

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:01

plus het levensgrote risico op uierontsteking door het zomaar wegvallen van het drinken van het veulen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:42

OPG → KS

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:43

OPG → KS

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:50

eh nee niet doen veelste jong. en meenemen ook niet, veelste groot risico kwa ziektes ect.. als er allemaal paarden van verschillende stallen komen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:56

Kun je niet naar zo'n kamp met de zomer vakantie? Het veulen is dan al wat ouder, de moeder weer wat meer in conditie.

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:05

Jahoor de boodschap is overgebracht...
Ze is 15 (ik ben 14 maar ik weet hoe er op mij werd gereageerd) en vraagt gewoon iets.
Ze heeft Antwoord.

Maar kan je aan het kamp vragen of zij misschien een paard te huur hebben?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:12

Wat een onzin wordt er hier door een paar neer gezet. Veulen mag echt wel weer drinken als je de merrie er na een week weer bijzet. En er op rijden met een veulen aan de voet is helemaal niet slecht. Zolang je dat maar weer opbouwt nadat de merrie het veulen heeft gekregen. Dus niet direct een uur gaan rijden. Veulen wordt daar alleen maar gemakkelijker van. Leert dat het niet erg is als mams eventjes weg is. En dat ze wel weer terug komt. Ook bij het afspenen op latere leeftijd is het dan veel makkelijker.
Hier altijd gereden als een merrie een veulen had. En veulen en mams hadden daar nooit problemen mee. Met afspenen ook nooit problemen gehad.

@ TS zou met dan niet naar het kamp gaan met de merrie, als je het veulen niet mee kan nemen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:25

Ik heb het gedaan toen mijn veulen 3 maanden was. Moeders was gewend om te reizen en om op vreemde plekken te staan. Kende het kamp al langer en ze hadden een ruime merrie box voor mij. Ook stonden ze heel de dag (overdag) buiten in de wei. Er werden daar geen buitenritten oid gedaan en veulen kon moeders zien in de bak. Ons veulen was het 'gewend' om alleen in de stal te staan als ik aan het rijden was. Was geen probleem. Maar.. Veulen afspenen op die leeftijd is not done veel te jong. Ga lekker volgend jaar op kamp met je merrie

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:34

miezelke schreef:
Veulen voor een week bij de moeder weghalen is eigenlijk spenen wat je dan doet. Breng je het veulen na die week terug bij de moeder, zal de merrie het veulen niet (nooit) meer laten drinken.
Bezin dus eer je begint....

euh das niet helemaal waar :o , mijn veulen heeft meer dan een week in de kliniek gestaan zonder mams en als ze terug kwam begon ze gelijk weer te drinken, mams heeft ook nooit een bomvol pijnlijk uier gehad. Maar ze was wel al zes maanden oud en mams was, euh is nog steeds helemaal verliefd op haar dochter.

Maar wil niet zeggen dat je dit doet met een 2,5 maand oud veulen. Kan je het veulen niet meenemen en dan even wandeling maken ofzo. Veulen kan best al paar uur zonder mams dan, alleen was dit hier geen optie, met mams was geen handen aan te steken zonder dochter, laat staan dat je er even een wandeling mee kon gaan maken. :D