Hoeveel vraag is er naar New Forestveulens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

supertammy

Hoeveel vraag is er naar New Forestveulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 17:56

Zoals de titel het al aangeeft... Hoeveel vraag is er naar New Forestveulens?

Ik zit met het idee om mijn merrie nog een keertje te laten dekken. Volgend jaar wordt ze 18, dus ik kan er niet al te lang meer mee wachten. Mijn merrie is ster en ik hoop dat ze in de loop van 2016 ook het prestatiepony-predikaat in ontvangst mag nemen. Ze komt niet uit een hele bijzondere merrielijn, maar er zit nog wel een ster voor en een kroon/pref/prestatiemerrie. Ze heeft in het verleden al 2x een veulen gehad.

Het is natuurlijk hartstikke leuk om een hengst uit te zoeken, een veulentje geboren zien worden en er de eerste maanden lekker mee rond te keuvelen. Daarna zal het helaas verkocht moeten worden. Vandaar mijn bovenstaande vraag.

Brand maar los! :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:59

Als je een E maat kan fokken is de kans op verkoop groter vermoed ik.
Oh je merrie is 1m42, dan zou ik vooral zorgen voor een veulen met formaat 1m47-50

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:02

Vrijwel niet..

tamary

Re: Hoeveel vraag is er naar New Forestveulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:07

Is nogal eens afhankelijk van de vader, het geslacht, karakter, kleur en verwachtte stokmaat. En de prijs spreekt ook een woordje mee.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:10

Zijn toch fijne dieren voor de sport? genoeg ruitertjes die zo'n pony zouden willen lijkt me, of gaan die eerder voor een grote welsh of NRPS? Ik zou zelf voor mijn kind liever een grote forester kopen dan zo'n hittepetit welsh :))

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:13

leeneliefje schreef:
Zijn toch fijne dieren voor de sport? genoeg ruitertjes die zo'n pony zouden willen lijkt me, of gaan die eerder voor een grote welsh of NRPS? Ik zou zelf voor mijn kind liever een grote forester kopen dan zo'n hittepetit welsh :))

Jazeker, alleen een veulen kun je niet op rijden :D.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:18

Ik denk dat dat lastig is om hier nú iets over te kunnen zeggen.
Je hebt nog geen hengst uitgekozen waar je misschien ook een aantal weken over doet, dan krijg je de dracht van 11 maanden dus dan ben je ook al een jaar verder.

Niemand hier kan helaas in de toekomst kijken :+

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:21

EsmeeBlom schreef:
leeneliefje schreef:

Jazeker, alleen een veulen kun je niet op rijden :D.

Je koopt potentie neem ik aan toch? Veulen kan je best rijden, gewoon sporen om huppakeeee :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:26

Puur om een paar maandjes een veulen te kunnen hebben en daarna voor de verkoop.......dan zou ik het laten. Dat is pretfokken puur voor jouw eigen plezier.

Kijk maar op de MP alleen al, zoveel paarden en ponys te koop.....................en de verkoop gaat slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:34

Art_Ificious schreef:
Oh je merrie is 1m42, dan zou ik vooral zorgen voor een veulen met formaat 1m47-50

Zou ik niet doen. Als je hem onder de 1.48 fokt is hij namelijk ook nog interessant voor de mensport. Net daarboven niet, omdat hij dan mee moet met de paarden.

Of er vraag naar is hangt denk ik ook een beetje van de kwaliteit en het papier af. Zit er Golden Wonder in?

Twee jaar geleden kocht ik nog een prima tweeëneenhalf jarige forest hengst voor een bedrag waarvoor de fokker hem absoluut niet heeft kunnen grootbrengen. Ze raakten het spul gewoon aan de straatstenen niet kwijt. Geen idee of de markt wat is aangetrokken, maar hou er rekening mee dat je er bij verkoop op toe moet leggen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:35

tja een veulen fokken is een meer jaren plan tot hij marktwaarde krijgt door dat het te gebruiken is en dan nog moet je veulen bijzonder zijn als rijpony, sportpony of bijzonder van kleur tegenwoordig. Fokken Blijft gokken.....vaak is het wie het heeft mag het houden!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 20:40

@ Art_Ificious: Aan een E-pony fokken ga ik sowieso niet beginnen! Uit mijn merrie zal niet snel een E-pony komen, maar dan is het veulen voor in het stamboek ook 'nutteloos'. Foresters gaan officieel maar tot 1,48 m.

@ Safina: Er zit in de verte Golden Wonder in, maar dit maakt tegenwoordig niet meer uit.

Het eerste veulen uit mijn merrie heb ik als 3/4 jarige meerdere keren kunnen verkopen. Pony deed het leuk in de wedstrijden en dan komen de mensen vanzelf. Helaas voor de belangstellenden heb ik haar voor mezelf gehouden. :)
Het tweede veulen bleef een C-tje. Voor mezelf helaas te klein. Deze merrie heb ik ingereden en te koop aangeboden. Pony is na ene paar weken op internet verkocht, maar ik kon toch merken dan mensen niet echt op zoek zijn naar een C-pony.

Met de verkoop van veulens heb ik geen ervaring, maar jullie zijn niet zo positief gestemd :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:34

supertammy schreef:
@ Safina: Er zit in de verte Golden Wonder in, maar dit maakt tegenwoordig niet meer uit.

Hoezo maakt dat niet meer uit dan?

Volgens het stamboekreglement moet het GWbloed van een pony 6,25% of minder bedragen wil een pony ingeschreven kunnen worden in het veulenboek. (http://www.newforestpony.dds.nl/joomla/ ... menten.pdf)
Geen fokker zit te wachten op GW-bloed, volgens mij. Als je er al überhaupt een papier bij krijgt. Dat laatste zal liggen aan hoe ver achterin het zit en welke hengst je gaat gebruiken.

Ik zou zeggen: ga eens in gesprek met een goede fokker en vraag of die er brood in ziet. Of vraag advies van het stamboek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:44

Golden Wonder gaf super sportpony's, maar stamboek is er niet blij mee. Als ik idd de goede merrie via allbreedpedigree.com gevonden heb, zou het veulen 6.25% zijn bij een GW vrije vader. Maar gezien je GW gedoe is het ook een optie om buiten het stamboek te kijken en bv een NRPS hengst te kiezen. Met genoeg AV van die kant kan veulen dan NRPS papier krijgen en ben je van dat GW stigma gedoe af.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:45

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:46

Art_Ificious schreef:

Absoluut niet.
Naar D ponies is de meeste vraag. Ook met het oog op europese kampioenschappen, waar E ponies niet aan mee mogen doen want alleen binnen Nederland zijn dat ponies en daar buiten niet.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:24

Ik zeg ook niet dat er geen vraag is naar New Forest pony's, ik zeg dat er geen vraag is naar New Forest veulens. Wij fokken hobbymatig Foresters en onze ervaring is dat ze met 3 jaar goed verkoopbaar zijn maar als veulen absoluut niet..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:39

Winstgevend is het in ieder geval niet, of je moet een enorme topper fokken.
Maar, je merrie heeft wel goede nakomelingen gegeven en als je nog graag een veulen wil fokken, waarom niet?
Pretfokken, is dat niet wat de meeste fokkers doen? Liever pretfokken op deze manier dan broodfokken met papierloze beestjes en de hengst van de buurman.

Wat Tamary zegt zit ook wel iets in, eventueel ander bloed pakken dan NF bloed en dan richting NRPS. Er is toch bloed wat qua veulenverkoop een stuk commerciëler is dan puur NF bloed. Je zou dan eens kunnen denken aan duits bloed, of wel nederlandse hengsten maar met duits bloed erin.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 11:15

Golden Wonder-bloed zie ik echt niet als een probleem. Als ik een GW vrije hengst kies kan het veulen gewoon een stamboekpapier krijgen.

Ik vind het ergens wel zonde om mijn merrie te laten dekken door een hengst van een ander stamboek. Mijn voorkeur en liefhebberij gaat natuurlijk wel uit naar de Foresters.
Ik zou dit keer wel graag een hengst gebruiken die super springt. Heb lang met het idee rond gelopen dat mijn pony moet verbeteren naar de 'dressuurkant', maar nu denkt waarom richting dressuur gaan als ik zelf een goede springpony heb staan. Dan kan ik beter een goede springer kiezen met fijne basisgangen.

Ben het helemaal met Neonlight eens dat iedereen aan pretfokken doet. Als je het niet leuk vindt begin je er niet aan! Maar ik denk dat het eerst verstandig is om te kijken of een veulen verkoopbaar is voordat ik er aan begin.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:23

Golden Wonder is geen probleem meer. De regeling is verandert: 6,25% is gelijk aan 0 dus wordt ook niet meer doorgegeven aan eventuele nakomelingen. Veel beter ook, dat gez**k steeds over dat GW-bloed. GW is het beste wat het NL NF stamboek is overkomen, vind ik.

Mijn eigen merrie had voor de regeling nog ruim 10% GW, maar door de regeling is het nu nog 6,25% en dus 0 +:)+

Er is vraag naar modern gebouwde Foresters met goede bewegingen en bovenin in de maat (1.46m - 1.48m) en eventueel een mooi kleurtje (dat wil ook nog wel eens meewerken, al ben ik geen voorstander van kleurfokkerij en dat valt ook niet mee binnen het NF met slechts een paar 'gekleurde' hengsten in het bestand).

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:32

Misschien een beetje off topic maar wat bedoelen jullie met het Golden Wonder regeling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:38

Moratoetje schreef:
Golden Wonder is geen probleem meer. De regeling is verandert: 6,25% is gelijk aan 0 dus wordt ook niet meer doorgegeven aan eventuele nakomelingen. Veel beter ook, dat gez**k steeds over dat GW-bloed. GW is het beste wat het NL NF stamboek is overkomen, vind ik.

Mijn eigen merrie had voor de regeling nog ruim 10% GW, maar door de regeling is het nu nog 6,25% en dus 0 +:)+

Er is vraag naar modern gebouwde Foresters met goede bewegingen en bovenin in de maat (1.46m - 1.48m) en eventueel een mooi kleurtje (dat wil ook nog wel eens meewerken, al ben ik geen voorstander van kleurfokkerij en dat valt ook niet mee binnen het NF met slechts een paar 'gekleurde' hengsten in het bestand).

Dat is goed nieuws, dat die regeling is veranderd! *\o/* Per wanneer? Ik snap nog niet helemaal hoe jouw pony eerst 10% GW-bloed kan hebben en nu 6,25%. Het is toch dezelfde pony? :o? Hoe werkt het dan nu?

Ik heb zelf ook een pony met GWbloed staan. Ben er dik tevreden mee. Dus wat mij betreft ik het ook gez**k. Maar het lijkt me wel handig om te weten hoe het momenteel precies zit als je wilt gaan fokken met dat bloed.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:40

Ik zou het doen.
Ik heb vroeger altijd new forest pony's gereden en vind ze zeer leuk!
D- maatjes zijn altijd zeer gewild dus aan een goede prijs krijg je ze altijd verkocht.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:50

De moeder van mijn pony kreeg zowel van haar vader (had 6,25% GW) als moeder (had 25% GW) Golden Wonder-bloed. Het percentage van de vader vervalt door de regeling. Daardoor heeft de moeder van mijn pony nog 12,5% GW, mijn merrie dus nog 6,25% dus 0 volgens de nieuwe regeling :)

Echt de beste beslissing die ooit genomen is, een aantal zeer goede fokmerries kunnen nu weer gebruikt worden voor de fokkerij. En dat komt het stamboek uiteindelijk alleen maar ten goede :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:55

shireen schreef:
Misschien een beetje off topic maar wat bedoelen jullie met het Golden Wonder regeling?

Er is twijfel of Golden Wonder een echte New Forest was. Volgens de eigenaar/fokker is de hengst die hij naar NL exporteerde en de hengst die hier onder die naam gedekt heeft niet hetzelfde dier. vandaar dat stamboek van deze invloed af wilde (gesloten stamboek etc.) Qua kwaliteit heeft hij echter veel voor het stamboek betekend, vandaar het vele gebruik van deze hengst.