wij hebben een tinkertje van 3 jaar, sinds deze zomer. We hebben er, toen we haar pas hadden, eerst heel korte dressuurlessen mee gevolgd (van een 20 minuten) en korte wandelingetjes mee gemaakt (nooit langer dan een uur, op een rustig tempo). Tegen het einde van de zomer kon het paardje al aardig de basis van de dressuur (drie gangen en ontspannen voorwaarts-neerwaarts) en de lessen werden verlengd tot 3 kwartier/1 uur. De buitenritjes duurden al soms 1,5 uur.
Maar nu is het winter en het leek me beter het paardje nu wat rust te geven. Met zo'n dikke wintervacht is dressuurles volgen toch al een hel (na een les moest ze 1 uur onder het solarium

Helaas is mijn vader in zijn enthousiasme moeilijk tegen te houden. Het liefst van al zou hij uren in het bos gaan rijden met onze Tinker. Maar ik zit toch wel wat in met de leeftijd.
Wat vinden jullie? Hoe intensief mag ik die driejarige pony rijden en vanaf welke leeftijd is een tinker eigenlijk 'volwassen' (waarmee ik bedoel: de leeftijd waarop je bij wijze van spreken "onbeperkt" kunt rijden). Is het goed het werk stil te leggen in de winter (we oefenen wel nog regelmatig aan de lange leidsels, want volgend jaar willen we ze inspannen voor de koets). En wanneer begin ik best de draad terug op te pakken? En vanaf welke leeftijd mogen er ook "echte" volwassenen op (qua gewicht dan. Ik weeg zelf 55 kilo)?