Springhengst voor Tangelo van de Zuuthoeve x Julius merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bokker88

Springhengst voor Tangelo van de Zuuthoeve x Julius merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 11:16

Omdat ik graag een keer een veulen wil fokken uit mijn merrie vraag ik jullie hulp.
Eerst even wat informatie over de merrie:

- Tangelo van de Zuuthoeve x Julius link horstelex: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/472079
- Ster
- 1.73
- M1 dressuur en L springen zeker potentie voor meer maar in verband met tijd niet veel uitgebracht.

Punten om te behouden:
- Super fijn karakter fanatiek zonder (te) heet te worden
- Maat en massa
- zeer fanatiek en vlug op de sprong

Verbeterpunten:
- lossigheid
- mag opwaartser gebouwd (makkelijker van achter naar voor te rijden)
- 1 iets platte voet

De hengst zoek ik het liefst binnen het KWPN springrichting.

Ik hoor graag jullie mening aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie en via internet niet veel kan vinden over veulens met een 'tangelo van de zuuthoeve moeder'.

Foto's: (zijn wel oude foto's van tijdens de keuring)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tanjaatjuhh

Re: Springhengst voor Tangelo van de Zuuthoeve x Julius merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:45

Eldorado van de zeshoek

Behoud je het goede karakter , de maat en zijn zeker vlugge springers.
Hij heeft veel vermogen en een sterke galop. Er is een topic op bokt met nakomelingen van hem.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:49

Ik denk meteen aan numero uno bloed, goede gangen, souplesse, zijn vaak alleen niet heel groot. Er zijn wel nakomelingen van tangelo x numero uno in de sport en veulenveilingen terug te vinden. Combinatie lijkt het dus wel goed te doen... Zavall bloed is misschien ook interessant voor je, nakomelingen hebben goede gangen en zijn vaak lichtvoetig.

Andere invalshoek is Baltic Vdl. Heeft ruime gangen en souplesse. Vorig jaar werd een zoon van hem goedgekeurd (Graziano) die ook geroemd werd voor zijn soepele lijf. Als je het niet erg vindt om voor een jonge hengst te gaan is dat misschien ook een goede.

Hoop dat je er wat aan hebt, succes met je keuze.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:31

Bedankt voor beide reacties! Eldorado van de zeshoek lijkt mij een erg leuke hengst maar ik lees dat hij vooral goed past op de wat kleinere bloederige merries, dat is mijn merrie niet echt, het moet natuurlijk niet te grof en lomp worden.

Numero Uno is ook erg interessant, maar van de hengst zelf lees ik dat hij iets strak is in de lendenen, dat is net een punt wat ik zou willen verbeteren aan mijn merrie. Baltic VDL of een zoon van hem lijkt me op die punten dan een betere match (?)

verder nog iemand ideeën?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:58

Als er iets is wat NU niet geeft zijn dat strakke lendenen, de bovenlijn bij zijn nafok is eerder naar de weke kant (net als hijzelf ). Dit zegt overigens niets over zijn springkwaliteiten. Eldorado GEEFT bloed! Hij fokt super mooi en bloederig, maar niet simpel. Maar met Tangelo karakter zou dat prima kunnen.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:05

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar als ik het zo lees denk ik meteen aan Goodtimes..

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:09

Bedankt voor je reactie Hoogendroog, onderstaand is een stuk uit het afstammelingen rapport.
Wat mij hierin nadelig opvalt is het stukje over de lendenen en het hoog blijven in het kruis, dat is bij mijn merrie ook een punt van aandacht in de training.

Afstammelingen 2000 (september; veulens)
De hengst Numero-Uno werd een uniforme collectie, ruim voldoende tot royaal ontwikkelde, rijtypische veulens getoond, die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens zijn doorgaans hoogbenig en hebben veel uitstraling.
Het hoofd is doorgaans goed gevormd en sprekend. De nek is goed van lengte. De keeluitsnijding zou iets fijner moeten zijn. De hals is goed van lengte en goed gevormd. De halsbespiering is doorgaans voldoende. De schoft is goed ontwikkeld en loopt ver door. De schouder is goed van lengte en voldoende van ligging. De rug is goed gevormd en bespierd. De lendenen zijn iets strak. De bespiering is goed. De goed bespierde croupe varieert van hellend tot iets plat, maar is voldoende lang. De broekspier loopt voldoende ver door. Het voorbeen is correct. Het achterbeen is lang en gebogen. De omvang van het fundament is net voldoende en er is sprake van veel kwaliteit. De stap heeft net voldoende zuiverheid. De ruimte is voldoende. De draf heeft veel ruimte, veel souplesse en veel afdruk. Er is sprake van veel buiging in de gewrichten en de veulens kunnen goed schakelen. De galop heeft veel afdruk en voldoende ruimte. Soms blijven de veulens in draf en in galop iets hoog in het kruis.

Jouw ervaring is dus anders?

Eldorado blijft op mijn lijstje staan al ben ik nog niet helemaal overtuigd na wat gelezen te hebben met betrekking tot zijn karakter en die van zijn veulens.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:15

Je moet nooit afgaan op wat het kwpn zegt, maar zelf de nakomelingen gaan bekijken op bijv. Concours. Ik ben inmiddels fan van Eldorado en zie hier meerdere fokproducten van hem lopen. Wordt i.m.o. in ieder geval een goede fokhengst. Qua karakter denk ik dat ze met rijden mogelijk niet voor iedereen geschikt zullen zijn.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:20

Misschien moet je eens naar Frans bloed kjjken voor je merrie.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 17:00

hoogendroog schreef:

Zou je als je tijd en zin hebt, willen uitleggen waarom je deze suggestie doet? Ik heb nog niet veel kennis van de springpaarden fokkerij maar leer graag!

Ik zou graag een veulen fokken waarmee ik zelf verder kan, maar die ook commercieel interessant is en waarmee ik later ook deze (fok)lijn kan doorzetten. Ik behoud graag een fijn karakter, power, will to please en vermogen en zou graag een stuk lenigheid en souplesse toevoegen.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:11

Mij lijkt Good Fellow een mooie combinatie met je merrie.
Alleen hij is jong, dus of hij commercieel interessant wordt is natuurlijk een gokje.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 21:50

Good Fellow spreekt me erg aan! Kleur is het laatste waar ik op wil selecteren maar stiekem toch jammer dat hij vos is.
Hij lijkt me wel iets lossigheid kunnen toevoegen wel ben ik benieuwd of hij zijn 'laatrijpheid' doorgeeft ( van mij hoeft een 2,5 jarige ook nog niet 'af' te zijn )

Ik vraag me wel af of het veulen dan niet teveel Frans bloed gaat voeren, ook met het oog op de toekomst..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:17

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:27

bokker88 schreef:
hoogendroog schreef:

Zou je als je tijd en zin hebt, willen uitleggen waarom je deze suggestie doet? Ik heb nog niet veel kennis van de springpaarden fokkerij maar leer graag!

Ik zou graag een veulen fokken waarmee ik zelf verder kan, maar die ook commercieel interessant is en waarmee ik later ook deze (fok)lijn kan doorzetten. Ik behoud graag een fijn karakter, power, will to please en vermogen en zou graag een stuk lenigheid en souplesse toevoegen.

Eindelijk even tijd om te antwoorden!
Fijn karakter, will to please, lenigheid en souplesse: de hier al eerder genoemde Baltic. Wij fokken met merries uit zijn moederlijn en ik kan niet anders zeggen, die stam (Landra-lijn) heeft echt een enorme WILL TO PLEASE daarin verankerd zitten! Power en vermogen kan ik niet veel over zeggen bij Baltic zelf.

En dan nog even terugkomend op mijn suggestie van Frans bloed: je hebt er al aardig wat Frans bloed inzitten, vaak sluit een Franse hengst (of een die dat bloed voert) dan beter aan. Ik zit aan bijv. aan Etoulon te denken. Fokt bloedmooie veulens die bovengemiddeld kunnen bewegen, Etoulon heeft er zelf een beste klap vermogen in zitten, qua karakter is ie misschien wat aparter, maar op een Tangelo-merrie lijkt me dat niet zo'n probleem.

Ik weet niet hoe dat voetje van je merrie er uit ziet (hoeveel platter/steiler dan de andere voorvoet), maar houdt wel in gedachte dat een merrie zoiets vaker wel dan niet doorgeeft.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:32

bokker88 schreef:
Good Fellow spreekt me erg aan! Kleur is het laatste waar ik op wil selecteren maar stiekem toch jammer dat hij vos is.
Hij lijkt me wel iets lossigheid kunnen toevoegen wel ben ik benieuwd of hij zijn 'laatrijpheid' doorgeeft ( van mij hoeft een 2,5 jarige ook nog niet 'af' te zijn )

Ik vraag me wel af of het veulen dan niet teveel Frans bloed gaat voeren, ook met het oog op de toekomst..

Je kunt nooit genoeg Frans bloed erin hebben! Waarom zou je bang zijn voor teveel Frans bloed? KWPN is er groot mee geworden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:30

Voor de moeder van mijn merrie heb ik ooit het advies gehad Canabis Z. En ik moet zeggen dat Contenderbloed mij altijd sterk aanspreekt.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:49

Dus dan zet je een krom achterbeen (Contender) op een lang achterbeen (Tangelo)... wordt het wel per definitie korter, maar of het ook beter wordt...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:51

hoogendroog schreef:
Dus dan zet je een krom achterbeen (Contender) op een lang achterbeen (Tangelo)... wordt het wel per definitie korter, maar of het ook beter wordt...

Weet je of Canabis dat vererft ja? Er zit meer in dan alleen Contender.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:52

Hee, van mij mag je hoor!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:02

Hier is mijn Tangelo van de Zuuthoeve, een heel ander type eigenlijk als paard van de ts, foto van toen ze 2 was.

Afbeelding

Hier vol zusje van haar, dus ook van Tangelo van de Zuuthoeve
Afbeelding

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 20:10

Bedankt voor de reacties! Baltic blijft me ook echt aanspreken, het stukje over het franse bloed was voor mij gevoelsmatig misschien iets 'te', blijft het dan wel een commercieel interessante lijn?

Het voetje van de merrie valt erg mee, als de voeten wat lang worden zie je het witte voetje wat breder/ platter worden maar dit heeft nooit problemen gegeven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:41

bokker88 schreef:
Bedankt voor de reacties! Baltic blijft me ook echt aanspreken, het stukje over het franse bloed was voor mij gevoelsmatig misschien iets 'te', blijft het dan wel een commercieel interessante lijn?

Het voetje van de merrie valt erg mee, als de voeten wat lang worden zie je het witte voetje wat breder/ platter worden maar dit heeft nooit problemen gegeven.

De meeste paarden zetten ze op ijzer en dan is dat toch zo te corrigeren?

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 08:53

Desiree schreef:
bokker88 schreef:

De meeste paarden zetten ze op ijzer en dan is dat toch zo te corrigeren?

Ja is het ook, maar ik dacht laat ik het voor de volledigheid even melden bij de omschrijving van mijn merrie.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:20

Kijk eens naar Indoctro en Up to date (is wel een schimmel) Denk dat beide hengsten aardig aan je plaatje voldoen. Geven fijne allround paarden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:00

Baltic is best interessant met dat zeldzame Jus de Pommesbloed erin. En quidam de Revel, daar ben ik gek van.